اخبارنقد و نظر

جنگ آنلاین با کرونا، چالش جدید یک اپیدمی کشنده

داتیکا: شایعه، شایعه و باز هم شایعه. واژه ای که از آن به عنوان ویروس فضای مجازی یاد می شود و به راستی از هر ویروسی خطرناک تر است، حتی از کابوس این روزهای جهان کووید۱۹. این روزها هر اتفاقی که در دنیای واقعی رخ می دهد، با شاخ و برگ فراوان سر از فضای مجازی در می آورد و قدرت نفوذ شبکه های اجتماعی در لایه های جامعه آنقدر زیاد است که بسیاری از شایعات به عنوان اخبار صحیح و غیر قابل انکار از سوی مخاطبان پذیرفته می شود. به عنوان مثال در ماجرای زلزله از کودکی گفته می شود که بعد از ۴ روز زیر آوار و در سرما و بدون غذا و آب زنده مانده! و یا با شیوع یک بیماری، انواع و اقسام درمان ها از زبان پزشکان بزرگی چون دکتر سمیعی به خورد کاربران داده می شود و این درمان های غلط که پزشکان روحشان هم از آنها خبر ندارد، جان بسیاری را به مخاطره می اندازد.

به گزارش داتیکا، حالا هم باشیوع ویروس کرونا و همه گیر شدن آن در دنیا بازار شایعات مجازی داغ شده است. گروهی از حمله بیولوژیک آمریکا به چین می گویند و گروهی دیگر آن را نسخه چین برای آمریکا می دانند که دامن خودش را گرفته است. گروهی از کشف واکسن این ویروس می گویند و گروهی تنها راه درمان را طب سنتی می دانند. خلاصه کار به جایی رسیده است که نگرانی از پخش اخبار نادرست در مورد ویروس کورونا  COVID-19  بسیار زیاد شده و به سازمان بهداشت جهانی هم رسیده است.

به این ترتیب است که همزمان با پخش فیزیکی ویروس کورونا COVID-19، در شبکه‌های اجتماعی نیز اطلاعات زیادی در این مورد رد و بدل می‌شود که در موارد بسیاری اطلاعات صحیحی نیستند.

این جریان اطلاعات نادرست در مورد ویروس به‌حدی زیاد شده است که مقامات بهداشتی به آن عنوان infodemic  اطلاق کرده‌اند. اینفودمیک یعنی پخش شدن حجم زیادی از اطلاعات درباره‌ی یک مسئله که در عمل، حل آن را نیز با مشکل مواجه می‌کند. یعنی شیوع اطلاعاتی که در بیشتر مواقع صحیح هم نیست و باعث بیماری ذهنی جامعه می‌شود. بیماریی که از هر ویروسی مخرب تر است و باعث ایجاد موج ناامیدی میان مردم می شود.

سازمان جهانی بهداشت در این راستا در پی همکاری با شبکه‌های اجتماعی است تا این وضعیت را تعدیل کند. این سازمان پس ازسیل اطلاعات نادرست در مورد طغیان سرخک که در سال ۲۰۱۸ شروع شد، به‌دنبال روش‌های جدید برای حل این مشکل است.

همانطور که گفته شد، یکی از اطلاعات نادرست در مورد منشأ ویروس کورونا COVID-19 است که وبسایت‌های متعددی از آن به‌عنوان یک اسلحه بیولوژیک ساخته بشر نام برده‌اند. برخی دیگر از اطلاعات نادرست شامل داروها و درمان‌های تقبلی برای این بیماری است.

با این تفاسیر می توان گفت، چالش امروز دولت‌ مردان و مسؤولان نه تنها فقط بیماری کرونا نیست بلکه  پلت‌فرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی است که اخبار نادرست منتشر می کنند و باید گفت، جنگ آنلاین با ویروس نیز به زودی آغاز خواهد شد.

 

برچسب‌ها : ،،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار،نقد و نظر

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل