خطرات امنیتی نهفته در اینترنت نسل پنجم

عجیب به نظر می رسد اما صنعت مخابرات در حال اتصال به اینترنت 5G است.اینترنت 5G فقط به معنای عملکرد بهتر یا اتصال سریعتر نیست، بلکه نشان دهنده تغییری بزرگ در نحوه مدیریت زیرساخت هاست. به‌طور سنتی، سخت‌افزارهای مخابراتی از بیرون قابل دسترسی نبودند و بین زیرساخت‌های آن‌ها و اینترنت باز «شکاف هوایی» وجود داشت.

به گزارش داتیکا به نقل از باشگاه خبرنگاران، با 5G همه چیز در حال تغییر است. نشست زیرساخت مخابرات و اینترنت باز به معنای تغییر اساسی برای اپراتورهای شبکه خواهد بود. یکی از ویژگی های اساسی 5G این است که می توان آن را روی پلتفرم های فقط نرم افزاری میزبانی کرد. با این حال، ارتباطات از راه دور را نیز به محیطی می کشاند که ممکن است برای آن آماده نباشد. همانطور که اپراتورهای شبکه از زیرساخت‌های مبتنی بر سخت‌افزار به شبکه‌های تلفن همراه مبتنی بر نرم‌افزار حرکت می‌کنند، بردارها حمله جدیدی را برای مجرمان سایبری و خطرات جدیدی را برای دیگران باز می‌کنند.

ارائه دهندگان خدمات به برنامه ریزی برای قابلیت اتصال مطمئن و قطع خدمات عادت دارند، اما قبلاً مجبور نبودند به حملات سایبری به این روش فکر کنند.

یکی از ستون‌های کلیدی 5G مجازی‌سازی است که می‌تواند زیرساخت‌های مخابراتی را در اختیار بگیرد و مانند یک برنامه کامپیوتری از آن استفاده کند. این تغییر قابل توجهی نسبت به زیرساخت‌های مبتنی بر سخت‌افزار است که تا حد زیادی متوجه این خطرات شده بودند.

شبکه 5G از شبکه‌های تعریف‌ شده توسط نرم‌ افزار استفاده می‌کند و بسیاری از اساسی‌ترین بخش‌های آن، از جمله شبکه‌های اصلی را مجازی‌ سازی می‌کند. این موضوع فرصت‌های جسورانه جدیدی را برای نوآوری فراهم می‌کند اما بردارهای حمله جدید فراوانی را برای هکرها فراهم می‌کند تا از آنها نیز بهره‌ برداری کنند.

به این ترتیب، نگرانی های امنیتی جدیدی ایجاد می شود. برای مثال، برش شبکه، به چندین شبکه تخصصی تعریف شده توسط نرم افزار اجازه می دهد تا روی یک زیرساخت شبکه میزبانی شوند. با این حال، هر بخش برای پیاده سازی به کنترل های امنیتی خاص خود نیاز دارد.

علاوه بر این، 5G به استقرار اینترنت اشیاء متحول کننده مانند وسایل نقلیه خودکار و شهرهای هوشمند نیرو می دهد. متأسفانه، بارها نشان داده شده که اینترنت اشیا دارای نگرانی های امنیتی قابل توجهی در سطوح مختلف است. دستگاه‌ها اغلب اهداف حمله هستند و کاربران قانونی را با قطع خدمات، داده‌های سرقت شده یا شبکه‌ای در معرض خطر قرار می‌دهند. شبکه‌های 5G ممکن است در اینجا مستقیماً در معرض تهدید نباشند، اما موارد استفاده کلیدی که زیربنای آنها است، مطمئناً هستند.

خسارات جهانی ناشی از جرایم سایبری در حال حاضر بالاست. شرکت امنیتی McAfee این خسارت را بیش از یک تریلیون دلار یا یک درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی می‌داند. مجرمان سایبری، به ویژه باج افزارها از آسیب پذیری صنایعی استفاده می‌کنند که برای عملکرد به دسترسی بالا و اتصال قابل اعتماد نیاز دارند. نگه داشتن شبکه 5G برای باج می‌تواند به معنای یک روز پرداخت برای مجرمان سایبری و فاجعه‌ای برای اپراتورهای شبکه و مشتریان آنها باشد. اپراتورهای شبکه باید بدانند که اگر اقدامی نکنند، ممکن است به زودی قربانی تهدیداتی شوند که تاکنون از آنها محافظت می‌شد.

تست امنیت

نگرانی های امنیتی جدید در حال افزایش است و بسیار مهم است که اپراتورهای شبکه 5G خطرات امنیتی را آزمایش کنند. اپراتورهای شبکه به آزمایش مقادیر شناخته شده، مانند قطع سرویس عادت دارند اما این امر مستلزم گسترش قابل توجهی از این دامنه است.

شبکه‌های 5G و موارد استفاده از آن‌ها هنوز فناوری‌های نوظهور هستند. بردارهای حمله و خطرات ممکن است در طول چرخه حیات شبکه باز شوند. به این ترتیب، باید به طور مداوم در طیف گسترده ای از سناریوها و موارد استفاده آزمایش شوند. آنها باید در شرایط واقع گرایانه آزمایش و با موقعیت های شبیه سازی شده ای روبرو شوند که ممکن است هنگام استقرار در دنیای واقعی با آن مواجه شوند.

خدمات تست مدیریت شده ممکن است در اینجا مناسب باشد. اینها می توانند محیط های پیچیده، مجازی و نسل بعدی شبکه های 5G را در طول توسعه و در هر مرحله از چرخه زندگی از آزمایشگاه تا زندگی آزمایش کنند. این یک راه بسیار مهم برای اطمینان دادن به کاربران و مشتریان است که یک شبکه 5G یا شبکه اینترنت اشیا از سطح کافی انعطاف پذیری برخوردار است یا خیر.

علاوه بر این، آنها هم چرخه عمر انتها به انتها و هم پشته کامل معماری را پوشش می دهند و می‌توانند به چالش های استقرار پیچیده مانند Cloud، اعتبارسنجی هسته 5G و SD-WAN کمک کنند. خدمات تست مدیریت شده می تواند از چرخه های انتشار با فرکانس بالا پشتیبانی و کیفیت همه عناصر در محیط را تضمین کند. این امر می‌تواند زمان برای بازاریابی را تسریع و کیفیت تجربه را تضمین کند، انعطاف پذیری شبکه را بهبود بخشد و کارایی عملیاتی را به طور قابل توجهی افزایش داده و در عین حال هزینه ها را کاهش دهد.

با وجود تمام پتانسیل تحول 5G، خطرات آن زیاد است. هکرها از همه چیز، هرکس و هر جایی که بتوانند به آن دسترسی پیدا می کنند و سوء استفاده خواهند کرد.

یکی از گزارش‌های موسسه بروکینگز اشاره می‌کند که اپراتورهای شبکه 5G نباید ناخواسته برنامه ای را اتخاذ کنند که بسیاری از سازمان‌های دیگر در مورد امنیت تسلیم آن شده‌اند. این گزارش بیان می‌کند که اپراتورها «در محیط‌هایی کار می‌کنند که بر علیه سرمایه‌گذاری‌هایی که به سود کمک نمی‌کنند، فشار می‌آورند. اقدامات حفاظتی انجام شده توسط یک ISP (ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی) می‌تواند با شکست سایر ISPها در انجام اقدامات مشابه تضعیف شود. این باعث تضعیف انگیزه همه ISPها برای سرمایه گذاری در چنین حفاظتی می شود. اتصال اساسی 5G مستلزم تمرکز صنعت بر امنیت است که باید با طراحی همراه باشد.

اپراتورهای شبکه باید از هم اکنون به فکر امنیت باشند. شاید چند سال پیش مجبور نبودند در مورد آن فکر کنند اما تهدیدات سایبری خطری جدی برای دوام شبکه‌های 5G و تعداد بی‌شمار موارد استفاده و نوآوری‌هایی که ممکن است با این تکنولوژی ساخته شوند، ایجاد می‌کنند.

برچسب‌ها : ،،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،فناوری ارتباطات،نقد و نظر

آخرین اخبار

فهرست