اخبار عمومی

دلایل کاهش صدور نماد اعتماد الکترونیکی در ۹ ماهه امسال چه بوده است؟

علیرضا بزرگ مهری از دلایل کاهش صدور نماد اعتماد الکترونیکی در سال جاری می گوید.

به گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت تعداد نماد اعتماد الکترونیکی صادر شده برای کسب و کارهای اینترنتی طی ۹ ماهه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته حدود ۷ درصد کاهش یافته است.

بر اساس این گزارش در طی ۹ ماهه ابتدایی سال ۹۷ تعداد نماد الکترونیکی صادر شده ۱۰ هزار و ۴۵۷ نماد بوده، این در حالی است که طی سال جاری تعداد نمادها به ۹ هزار و ۷۳۱ عدد رسیده است. در این گزارش به دلایل کاهش تعداد نمادهای الکترونیکی صادر شده اشاره ای نشده است.
علیرضا بزرگمهری در گفت و گو با  وب زوم ۵ علت را برای این رویداد بیان می کند. او می گوید: موج ایجاد فروشگاه های الکترونیکی که در سه سال گذشته رخ داده با شیب نزولی مواجه شده و کسب و کارها بجای ایجاد فروشگاه های الکترونیکی مختص به خود از فروشگاه های پر بازدید الکترونیکی مورد اقبال جامعه استفاده می کنند.

او در ادامه اضافه می کند: همچنین بخش هایی از کسب و کارهای الکترونیکی به ابزارهای فاقد کنترلی چون اینستاگرام و تلگرام و سایر شبکه های مجازی که قابلیت رهگیری مالیاتی کمتر و بروکراسی اداری کمتری را تجربه می کنند روی آورده اند.
رییس هیات مدیره پرشیافاوا گسترش می افزاید: بعلت کاهش ورود کالاهای خارجی با توجه به دشواری های انتقال ارز و خرید خارجی و تشریفات پیچیده گمرگی، به ورود مسافری کالاها منجر گردیده که این کالاها از بسترهای غیر رسمی که نیاز به اینماد ندارند مبادله می گردد مانند محل های عرضه بیشمار کالا در شبکه های مجازی که از ماهی و مرغ تا کالاهای الکترونیکی و پوشاک و دارو را عرضه می کنند.

به اعتقاد او عدم اطلاع رسانی کافی در خصوص اهمیت خرید از فروشگاه های الکترونیکی دارای اینماد باعث شده فروشنده ها با استفاده از روش های جایگزین و ابزارهایی بغیر از سایت ها و نرم افزار های فروشگاه های الکترونیکی، مبادلات خود را سازمان دهند که در این امر اطلاع به مشتریان که عدم توجه به این نماد چه دردسرها و مخاطراتی را ممکن است برایشان بوجود آورد، می تواند استقبال از این مجوز را افزایش دهد.

نایب رییس انجمن صنفی شرکتهای نرم افزاری همچنین افزایش دشواری های کسب و کار اعم از الکترونیک و غیره را دلیل دیگر عدم تمایل به تمدید یا کسب مجوز اینماد می داند.

نماد اعتماد الکترونیکی نشانه ای است که از طرف مرکزی با نام توسعه تجارت الکترونیکی که وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت است به عنوان تاییدیه به فروشگاه های اینترنتی داده می شود.

کسب و کارهای اینترنتی سهم قابل توجهی از اشتغال زایی در حوزه فناوری نوین ارتباطات را به خود اختصاص داده اند. دولت وعده داده بود شرایط برای فعالیت کسب و کارهای مجازی تسهیل شود اما آماری که اکنون وزارت صمت منتشر کرده نشان می دهد یا شرایط صدور مجوز برای کسب و کارهای مجازی سخت تر شده یا فعالان اقتصادی این عرصه تمایلشان برای دریافت نماد اعتماد الکترونیکی کمتر شده است.

برچسب‌ها :

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل