رئیس رگولاتوری: تغییرات تعرفه اینترنت در سال ۱۴۰۱ حتمی است

سال گذشته بسیاری از اپراتورهای اینترنتی و موبایل اعلام کردند که تعرفه اینترنت در سال ۱۴۰۱ باید صددرصد افزایش پیدا کند. رئیس رگولاتوری هرچند با افزایش صددرصدی تعرفه‌ در این زمینه مخالف است؛ اما اعلام می‌کند در سال جاری تعرفه‌ها به صورت حتمی افزایش می‌یابد.

به گزارش داتیکا به نقل از زومیت، در سال ۱۴۰۰ بنا بر مصوبه مجلس اپراتورهای موبایل و اینترنت اجازه افزایش تعرفه را پیدا نکردند و به باور بسیاری از فعالان اینترنتی این مصوبه ضررهای فراوانی به رشد اپراتورها، مخصوصاً اپراتورهای اینترنت ثابت در کشور زده است. تقریباً نزدیک به ۷ سال است که اپراتورهای اینترنتی به‌خاطر سیاست وزارت ارتباطات در دوره‌های مختلف اجازه افزایش تعرفه اینترنت را با وجود تورم در کشور نداشته‌اند و حالا وضعیت به جایی رسیده که آن‌ها می‌گویند اگر در سال ۱۴۰۱، تعرفه اینترنت با افزایش ۱۰۰ درصدی تعرفه همراه نباشد، آن‌ها دیگر امکان ادامه کار در این بازار را نخواهند داشت؛ اما از وزیر ارتباطات گرفته تا رئیس رگولاتوری معتقدند افزایش تعرفه در این زمینه باید منطقی باشد وگرنه میزان مصرف اینترنت در کشور کاهش پیدا می‌کند.
در نشست آخر سال سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران، محمدعلی یوسفی‌زاده، رئیس کمیسیون اینترنت و عضو هیئت مدیره‌ی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران اعلام کرد که در سال ۱۴۰۱ بدون اعمال افزایش در تعرفه‌ها، شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات اینترنت ناچار به تعطیلی هستند. محمدعلی یوسفی‌زاده با برشمردن عواملی مثل افزایش دستمزد، افزایش نرخ ارز، گران شدن فضا و… گفت بود که این‌ها مسائلی است که هزینه شرکت‌ها را افزایش می‌دهند؛ اما در چند سال گذشته، این هزینه‌ها روی تعرفه‌ها اعمال نشده است.
افزایش تعرفه، کاهش مصرف
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) به‌عنوان بازوی نظارتی و مقررات‌گذاری وزارت ارتباطات، در گفت‌وگو با زومیت اعلام می‌کند که تغییر تعرفه در سال جاری حتماً صورت می‌گیرد؛ اما اپراتورها نباید انتظار افزایش صد‌درصدی تعرفه سرویس خود را داشته باشند. به باور صادق عباسی شاهکوه افزایش صددرصدی تعرفه‌ها می‌تواند کاهش میزان مصرف اینترنت از سوی کاربران را به همراه داشته باشد.
عباسی در این زمینه به زومیت می‌گوید: قبول دارم که وضعیت درآمدی اپراتورها خوب نیست و کاملاً حرف درستی است که آن‌ها خواهان افزایش صددرصدی تعرفه باشند؛ اما یک طرف قضیه در این زمینه هم سمت تقاضا و کشش مصرف‌کنندگان است که باید دید با افزایش صددرصدی تعرفه‌های اینترنت موافق هستند یا خیر.
به باور عباسی باید یک تناسب بین اپراتورها و مصرف‌کنندگان در زمینه اینترنت برقرار شود. براساس گفته‌های او، در غیر این صورت ممکن است به دلیل فشار قیمتی به کاربران، میزان استفاده از اینترنت در کشور کاهش پیدا کند و بدین‌ترتیب کاهش تقاضا و کاهش درآمد اپراتورهای ثابت و همراه را بیش از گذشته به همراه داشته باشد.
عباسی شاهکوه از تشکیل کارگروهی برای تغییرات تعرفه در بخش ارتباطات کشور خبر می‌دهد و اعلام می‌کند که هر سیاستی را نمی‌توان روی تعرفه‌های ارتباطی اعمال کرد و باید با هوشمندی تمام در این زمینه قدم برداشت.
معاون وزیر ارتباطات و رئیس رگولاتوری در توضیح بیشتر این موضوع اعلام کرد: بسته‌های مختلف اینترنتی وجود دارد که نمی‌توان روی همه آن‌ها یک سیاست قیمتی اعمال کرد و سیاست قیمتی در این زمینه باید متفاوت باشد. خود اپراتورها باید در این زمینه به صورت منطقی گام بردارند. این فعالان خودشان هم می‌دانند که اگر به شکل ناگهانی تعرفه را صددرصد گران کنند، ممکن است کسی دیگر از اینترنت ثابت یا موبایل استفاده نکند یا میزان مصرفش را کمتر از گذشته کند.
عباسی به زومیت می‌گوید که آن‌ها خودشان به این نتیجه رسیده‌اند که تعرفه اینترنت باید در سال جدید حتماً با تغییراتی همراه شود؛ اما به‌صورت نهایی هنوز به یک مدل واحد در این زمینه نرسیده‌اند. براساس اظهارات او تا زمانی که به قطعیت ازطریق مصوبه‌ای نحوه پیاده‌سازی سیاست در تغییر تعرفه‌های اینترنتی نرسیده باشند، نمی‌توانند در این زمینه اظهار نظری کنند.
عباسی تأکید می‌کند که آن‌ها نمی‌خواهند به گونه‌ای تعرفه‌گذاری کنند که یا میزان مصرف اینترنت کاهش پیدا کند یا کاربران به سمت استفاده صرف از اینترنت موبایل یا تنها ثابت کشیده شوند.
به‌دنبال فشار روی مردم نیستیم
در زمینه تغییر تعرفه اینترنتی، عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم چندی پیش در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ایرنا گفته بود: «برای اصلاح تعرفه‌های حوزه فناوری کارگروهی تشکیل شده و در نظر داریم روشی را اجرا کنیم که در آن فشاری از نظر مالی و اقتصادی به مردم وارد نشود.»
زارع‌پور درمورد موضوع اصلاح تعرفه‌های حوزه فناوری اعلام کرد: کارگروهی را تشکیل داده‌ایم تا مدل‌های مختلف را برای بازنگری تعرفه‌ها ترسیم کنند. چرخ صنعت حوزه ارتباطات، با درآمد ناشی از صوت و دیتا می‌چرخد. بخشی از کندی‌ای که گاهی اوقات در سرعت اینترنت وجود دارد، به این دلیل است که متناسب با نیاز این بخش منابعی به آن تزریق نشده است.
به گفته او این منبع را یا دولت باید تزریق کند یا باید بر منابعی که ازطریق مردم تهیه می‌شود، تکیه کنیم. زارع‌پور با بیان اینکه هدف این است که به نقطه مطلوبی برسند و به شکلی تعرفه را اصلاح کنند که به مردم فشار نیاید، گفت: «می‌دانیم مردم درگیر انواع و اقسام تورم‌ها هستند و باید به آن‌ها کنیم.»

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،فناوری اطلاعات

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل