راه و روش استفاده از رمزریال

مقام‌های بانک مرکزی اعلام کرده‌اند رمزپول ملی ایران از اوایل سال آینده به‌صورت آزمایشی ابزاری جدید برای پرداخت خواهد بود. اما مردم چطور می‌توانند از رمزریال استفاده کنند؟

به گزارش داتیکا به نقل از روزنامه همشهری، پس از آغاز مقررات‌گذاری برای پروژه رمزپول ریال در سال99 و تصویب آن از سوی شورای پول و اعتبار به تازگی، به‌تدریج به مرحله اجرایی شدن این پروژه نزدیک می‌شویم. آنگونه که مسئولان بانک مرکزی می‌گویند، این پروژه تا چند ماه دیگر به‌صورت آزمایشی آغاز به‌کار خواهد کرد. رمزپول علاوه بر اینکه روش دیگری برای خرید و انتقال پول محسوب می‌شود، مزایای دیگری هم دارد. شاید یکی از مزایای رمزپول بانک مرکزی این باشد که اگر بانکی ورشکست شود، پول مردم محفوظ می‌ماند.

مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی هم در یک برنامه تلویزیونی، با اشاره به اینکه رمزارزها به‌خاطر ویژگی تمرکززدایی آنها برای بانک‌های مرکزی تهدید محسوب می‌شوند، رمزپول را گرایشی جدید در حوزه پولی دانست که تاکنون 90بانک مرکزی در دنیا چنین پروژه‌ای را تعریف کرده‌اند. با این حال، مهم‌ترین پرسشی که ذهن مردم را به‌خود مشغول کرده، این است که رمزپول چه فایده‌ای برای آنها دارد و روش استفاده از آن چگونه است. روزنامه همشهری در تماس با بعضی از کارشناسان بانک مرکزی، جزئیات استفاده از رمزریال را جویا شد، اما پاسخ این بود که هنوز محصول نهایی تولید نشده و به همین‌خاطر نمی‌توان درباره جزئیات استفاده از آن سخن گفت. این در حالی است که به‌گفته یک منبع آگاه، روش کلی استفاده از رمزپول براساس دانلود یک اپلیکیشن به‌عنوان کیف پول دیجیتال است.

چگونه از رمزپول استفاده کنیم؟
1-یک اپلیکیشن موبایلی به‌عنوان کیف رمزپول عرضه می‌شود و مردم آن را روی موبایل خود دانلود می‌کنند. این اپلیکیشن موبایلی با سامانه‌های بانکی ارتباط دارد و به آنها متصل است و همچنین قابلیت شارژ و دشارژ کردن دارد. یعنی می‌توان تبدیل رمزریال به ریال را به راحتی به وسیله آن انجام داد.

2-شما می‌توانید بخشی از پولی که در حساب بانکی‌تان دارید را به رمزریال تبدیل کنید. یعنی ۵۰۰هزار ریال پول شما در حساب‌تان مثلا تبدیل به ۵۰۰هزار رمزریال می‌شود و در کیف پول دیجیتال‌تان روی موبایل ذخیره می‌شود.

3-مردم برای انتقال پول، مقدار لازم را از کیف رمزریال خود به کیف رمزریال فرد دیگر منتقل می‌کنند. این کار با اسکن یک بارکد دوبعدی (QR Code) برای دریافت آدرس کیف پول گیرنده وجه یا وارد کردن یک آدرس عمومی (شناسه، کدرشته) متعلق به گیرنده رمزریال امکان پذیر است. این آدرس عمومی معادل همان شماره کارت بانکی یا شماره حساب است.

4-برای خرید کالا یا پرداخت هزینه یک خدمت هم می‌توان با دریافت آدرس کیف پول فروشنده یا شرکت خدماتی رمزریال را به کیف پول او به‌صورت آنی واریز کرد. انتقال رمزریال به‌خاطر شفافیت‌های درنظر گرفته شده محدودیت‌های فعلی نقل و انتقال پول در شبکه بانکی را نخواهد داشت.

چرا رمزریال ؟
رمز ریال، فقط یک ابزار پرداخت یا انتقال پول است. رمزپول به هیچ عنوان ماهیتی مانند رمزارزهای مشهور مثل بیت‌کوین یا اتریوم ندارد.
تفاوت در سقف دریافت رمزریال براساس کیف پول تجاری یا غیرتجاری
دسترسی به پول، درصورت ورشکستگی بانک و حذف بانک به‌عنوان واسط
امن بودن بستر انتقال و امکان ردیابی پول درصورت نفوذ به گوشی افراد و جابه‌جایی بدون اطلاع
برنامه‌پذیر شدن پول. با تعیین ضابطه هنگام بستن قرارداد و انتقال پول، می‌توان میزان جریمه فسخ قرارداد را تعیین کرد تا درصورت وقوع آن، مبلغ جریمه به‌طور خودکار از حساب طرف مقابل برداشت شود.
امکان رهگیری تسهیلات بانکی برای هزینه‌ کردن آن در محل مورد نظر
تسویه حساب آنی و عدم‌نیاز به تسویه بین بانکی
حذف هزینه عملیاتی تراکنش‌های مالی

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،خبر ویژه،فناوری اطلاعات

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل