رتبه بندی سایت های دولتی در الکسا

سازمان فناوری اطلاعات جدول رده بندی سایت‌های دولتی را طبق ابزار رتبه بندی الکسا منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان فناوری اطلاعات ایران، فضای آنلاین مانند سایر حوزه‌ها، مجموعه ابزارهای گسترده‌ای را در اختیار فعالان دیجیتال قرار داده تا بتوانند به شیوه‌های متفاوت، در رتبه بندی‌ها شرکت کرده و خود را با دیگران مقایسه کنند. یکی از این ابزارهای رتبه بندی، سرویسی است که توسط سایت «الکسا» متعلق به شرکت آمازون ارائه می‌شود.

هدف از این سرویس رتبه بندی پایگاه های اینترنتی از نظر تعداد بازدیدکننده (ترافیک بازدیدها) است که با در نظر گرفتن یک سری معیارهای محاسباتی و آماری، نهایتا سایت های مختلف را به لحاظ میزان دیده شدن صفحات آنها، رتبه بندی می کند.

الکسا در سایت خود اعلام کرده که رتبه وب‌سایت‌ها را بر اساس تعداد بازدیدکنندگان و متوسط تعداد صفحاتی که هر نفر در سایت بازدید کرده محاسبه می‌کند. بدین معنی که اگر سایتی در رده‌بندی الکسا رتبه بالاتری نسبت به سایت دیگری داشته باشد، به احتمال زیاد (با در نظر گرفتن مقداری تقلب که توسط برخی از سایت‌ها انجام می‌شود) مخاطب بیشتری دارد و مخاطبان آن مدت زمان بیشتری را جهت بازدید آن سایت صرف می‌کنند.

این سرویس رتبه بندی سایت های برتر را در رده‌های مختلف ارائه می‌کند که یکی از موارد دسته‌بندی، رده‌بندی بر حسب کشور است. در حالت عادی این سایت رده‌بندی ۵۰ سایت برتر هر کشور را ارائه می‌کند و در صورتی که اکانت این وب سایت را خریداری کرده باشید، می‌توانید به ۵۰۰ وب‌سایت برتر هر کشور دسترسی پیدا کنید.

در این خصوص بارها در سایت‌های مختلف رده‌بندی ۵۰۰ سایت برتر ایران مشاهده شده که به دلیل تغییر ترافیک روزانه سایت ها این آمار دائم در حال تغییر و تحول است. اما چیزی که تاکنون شاید بدان کمتر توجه شده، رده بندی سایت های دولتی و حاکمیتی ایران است. سایت هایی که به نوعی به دولت (و یا بخش های دیگر حاکمیت) وابسته هستند و نوعی بازتاب‌دهنده فعالیت‌های دستگاه خود به حساب می آیند.

در این گزارش و در گام اول تلاش شده تا رده‌بندی سایت‌های دستگاه‌های مادر حاکمیتی ارائه شود. منظور از دستگاه‌های مادر، دستگاه‌هایی هستند که مستقیم زیرنظر رئیس‌جمهور، رئیس قوه قضاییه، رئیس مجلس و رهبری در حال فعالیتند.

این رده بندی بر حسب رتبه این درگاه‌ها در کشور ایران است و صرفا ترافیک داخل کشور در رده‌بندی این سایتها محاسبه شده است. یعنی چنانچه خارج از کشور از این سایت ها بازدید شده باشد در این رده بندی تاثیری ندارد.

به طور مثال درگاه رسمی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با آدرس irib.ir دارای رتبه جهانی ۵۵۱۳ و ۲۴۵ در کشور ایران و درگاه رسمی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دارای رتبه جهانی ۶۹۳۸ و ۹۲ در کشور ایران است و به همین منظور در رده بندی بالاتر از سازمان صدا و سیما قرار گرفته است.

لیست درگاه های دولتی به ترتیب رتبه کشوری

سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرد که در گام بعدی گزارش ۵۰ سایت برتر که به نوعی وابسته به حاکمیت (رهبری، قوه قضاییه، قوه مقننه، قوه مجریه)هستند انتشار خواهد یافت.

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : خبر ویژه،فناوری اطلاعات

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل