اخبار عمومی

رشد ۳۰۰ درصدی فیدیبو در شش ماهه اول سال ۹۹

به گزارش داتیکا به نقل از  فیدیبو، در شش ماه اول سال جاری بیش از ۵ میلیون محتوا در فیدیبو مطالعه یا گوش داده شده است. این محتواها شامل کتاب الکترونیک، صوتی، مجلات، پادکست‌ها و همچنین کتاب‌های درسی می‌شود. همچنین به گفته مدیر فروش این استارت‌آپ، فیدیبو در شش ماه ابتدای سال ۹۹ نسبت به مدت زمان مشابه در سال ۹۸ رشد ۳۰۰ درصدی را تجربه کرده است. همچنین در این مدت ۱۰ هزار محتوای جدید به این سامانه اضافه شده است.

آمارهایی از کتابخوانی در فیدیبو

به گفته مدیران فیدیبو، در شهریور سال جاری، ۹۴ میلیون و ۲۳۳هزار و ۱۱۵ صفحه کتاب الکترونیک توسط کاربران خوانده شد که معادل جلوگیری از قطع ۶۰۲۹ درخت است. این عدد در ماه مرداد همین سال، ۸۷ میلیون و ۶۱۳ هزار و ۹۲۵ نفر بوده است.

همچنین در بخش کتاب‌های صوتی در شهریور ۹۹، کاربران به صدای ۱۷۲۰ نفر به مدت ۵۳ میلیون و ۳۴۳ هزار و ۸۵۵ دقیقه گوش داده‌اند. در میان دسته‌بندی‌های فیدیبو نیز دو بخش کتاب‌های داستانی و کتاب‌های روانشناسی خودیاری بیشترین طرفدار را دارند.

کتابخوان فیدیبوک رونمایی شد

کتاب‌های ملت عشق، هنر شفاف اندیشیدین و مغازه خودکشی از پر طرفدارترین کتاب‌های صوتی به شمار می‌آید و در بخش روانشناسی هم کتاب‌هایی چون چگونه با هر کسی صحبت کنیم، روش برخورد با افراد دشوار، معجزه انضباط فردی از پر فروش‌ترین بوده‌اند. محبوب‌ترین کتاب‌های داستانی مردی به نام اوه، ملت عشق، جنایات و مکافات و وقتی نیچه گریست بوده است.

در شهریور ۹۹، کاربران به صدای ۱۷۲۰ نفر به مدت ۵۳ میلیون و ۳۴۳ هزار و ۸۵۵ دقیقه گوش داده‌اند

میل بیشتر کاربران به محتواهای الکترونیکی و آنلاین

مصطفی میرنوری با اشاره به تاثیر دوران کرونا و ایام قرنطینه در رشد کتابخوانی به صورت الکترونیکی به آی‌تی‌ایران می‌گوید: «بیماری کرونا از چند جهت به رشد فیدیبو و به دنبال آن کتابخوانی به صورت الکترونیکی کمک کرده است. در این دوران بخشی از تفریحات مردم نسبت به ایام قبل از کرونا کمتر شده و زمان خالی بیشتری دارند، همین موضوع باعث شد تا به دنبال موضوعات و کارهای جایگزین برای پر کردن این وقت اضافه باشند و مطالعه یکی از اقدامات است. از سوی دیگر میل مردم به سوی خرید اینترنتی بیشتر شده و ترجیح می‌دهند تا کتاب را یه صورت الکترونیکی بخوانند تا اینکه نسخه فیزیکی آن را تهیه کنند.»

به گفته او مردم بیشترین زمان خود را در فضای مجازی می‌گذارنند و سهم بزرگی از این زمان به کسب‌وکارهای محتوایی آنلاین تعلق دارد. میرنوری در ادامه با تاکید بر این موضوع که اطلاعات دقیقی از آمار نشر و فروش در ایران موجود نیست، توضیح می‌دهد: «با توجه به اینکه آمار و ارقام جدیدی از این بازار در ایران وجود ندارد، اما کتاب کاغذی سهم بیشتری از کتاب الکترونیک در این بازار را به خود اختصاص داده است. درباره سهم بازار فیدیبو از این بازار نمی‌توان عدد مشخصی اعلام کرد اما در حال حاضر فیدیبو با بیش از یک میلیون دانلود از گوگل‌پلی و ۲۰۰ هزار دانلود از مایکت و همچنین تعداد کاربران و تعداد محتوا و تنوع، بزرگترین بازیگر این حوزه است. این سامانه در حال حاضر با بیش از ۵۰۰ ناشر همکاری می‌کند.»

او در ادامه با اشاره به رشد کتاب‌های صوتی در میان کابران بیان می‌کند: «زمان یکی از مشکلات کاربران برای کتاب خواندن است، از همین رو کتاب صوتی باعث می‌شود تا آن‌ها در حین انجام دادن کارهای روزانه، به کتاب گوش دهند. درباره مزیت‌های کتاب الکترونیک صحبت‌های زیادی شده است، اما ما در فیدیبو نمی‌گوییم از این سامانه به علت مزیت‌های که نسبت به نسخه چاپی دارد، استفاده کنید. بلکه معتقدیم کتاب الکترونیک، چاپی و صوتی همه ابزارهایی هستند که شما را به کتاب خواندن تشویق کنند.»

به گفته او فرآیند تامین فیدیبوک در چند ماه گذشته به مشکل برخورده بود و عرضه آن متوقف شده بود. فیدیبوک یک محصول سخت‌افزاری فیدیبو است که به نوعی در مقابل «کیندل» شرکت آمازون قرار دارد و اولین مدل این دستگاه با نام Hannah F1 WiFi روانه بازار شد، میرنوری آماری از تعداد کاربران این محصول سخت‌افزای ارائه نکرده است اما می‌گوید فیدیبوک به عنوان یک کتاب‌خوان فارسی جایگاه خوبی را در بازار پیدا کرده و پس از هر بار تولید در زمان کمی همه تعداد آن به فروش می‌رود.

فیدیبو کار خود را در سال ۹۱ با یک تیم سه نفر در شهر کتاب شروع کرد. دیجی‌کالا در سال ۹۴ سرمایه‌گذاری روی فیدیبو انجام داد و در سال ۹۷ مجموعه فیدیبو به شکل کامل توسط دیجی‌کالا خریداری شد.

برچسب‌ها :

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل