رونمایی انویدیا از کارت‌ گرافیک جدید

انویدیا به‌زودی از کارت‌های گرافیک مبتنی بر معماری امپر رونمایی می‌کند که احتمالا با حافظه‌های ۲۰ و ۱۶ گیگابایتی به بازار عرضه می‌شوند.

به گزارش داتیکا به نقل از زومیت، اولین جزئیات از نسل بعدی کارت‌های گرافیک انویدیا مبتنی بر معماری امپر در رسانه‌ها فاش شد. کارت‌های جدید که به‌‌نام GeForce RTX ۳۰۸۰ و GeForce RTX 3070 به بازار عرضه خواهند شد، مشخصات قابل‌توجهی دارند که قطعا برای کاربران حرفه‌ای دنیای فناوری جذاب هستند. افشاسازی پیرامون کارت‌های جدید جی‌فورس از منابع متعدد انجام شد که همگی مشخصات مشابهی را برای محصولات انویدیا ادعا می‌کنند.

اطلاعات منتشرشده توسط MyDrivers و حساب کاربری KittyCorgi ادعا می‌کنند که انویدیا ظاهرا دو پردازنده‌ی گرافیکی مجزای امپر را برای GeForce RTX 3080 و GeForce RTX 3070 عرضه خواهد کرد. اطلاعات منتشرشده، تمامی جزئیات محصولات جدید را نشان می‌دهند و حتی تعداد هسته‌ها و تصاویری از دیاگرام بلوکی هم در آن‌ها دیده می‌شود.

پردازنده‌های گرافیکی GA102 و GA102 و GA104 مبتنی بر Ampere

همان‌طور که گفته شد، اطلاعات در ابتدا ادعا می‌کنند که دو پردازنده‌ی گرافیکی مبتنی بر معماری امپر عرضه خواهد شد که GA103 و GA104 نام خواهند داشت. پردازنده‌ی گرافیکی GA102 نیز در اطلاعات منتشرشده حضور دارد، اما هیچ کارت گرافیکی مبتنی بر آن در مشخصات دیده نمی‌شود. احتمالا انویدیا تصمیم دارد تا این تراشه را برای کارت گرافیک قدرتمند فعلا مخفی نگه دارد.

انویدیا در خانواده‌ی محصولات مبتنی بر معماری‌های پاسکال و ولتا، قوی‌ترین تراشه‌ی خود را مخصوص بازارهای پردازش بسیار قوی و هوش مصنوعی و موارد مشابه عرضه کرد. احتمالا در خانواده‌ی جدید نیز شاهد تراشه‌ای به‌نام GA100 خواهیم بود که برای بازارهای مبتنی بر پردازش با پردازنده‌ی گرافیکی استفاده می‌شود. GPUهای مناسب بازی بیشتر در همان گروه GA 102 تا ۱۰۴ به‌کار خواهد رفت. اولین افشاسازی اطلاعات از پردازنده‌های گرافیکی خانواده‌ی امپر در ماه مه سال گذشته انجام شد که به تعدادی از پردازنده‌های گرافیکی مبتنی بر امپر اشاره داشت،‌ اما تأیید نشد. اطلاعات زیر در اولین افشاسازی منتشر شدند:

  • GA100 8GPC*8TPC*2SM 6144bit
  • GA102 7GPC*6TPC*2SM 384bit
  • GA103 6GPC*5TPC*2SM 320bit
  • GA104 6GPC*4TPC*2SM 256bit
  • GA106 3GPC*5TPC*2SM 192bit
  • GA107 2GPC*5TPC*2SM 128bit

هیچ‌یک از پردازنده‌های گرافیکی بالا تأیید نشدند، اما نشانه‌هایی از پردازنده‌ی گرافیکی GA104 انویدیا مبتنی بر امپر در فهرست ثبت‌نامی جدیدی ECC رویت شد. ترتیب عرضه و بازار هدف پردازنده‌های گرافیکی جدید، بی‌شباهت به نسل کنونی تورینگ و نسل قبلی پاسکال نیست. GA102 و GA104 برای بازار حرفه‌ای و GA106 و GA107 با هدف بازارهای میان‌رده و پایین‌رده عرضه می‌شوند. نکته‌ی جالب درباره‌ی اطلاعات جدید این است که احتمالا تیم سبز (لقب انویدیا) کارت‌های گرافیک RTX **70 را به‌‌جای تراشه‌های G**06، با تراشه‌های G**04 تولید خواهد کرد.

کارت گرافیک کنونی RTX 2070 از تراشه‌ی TU106 استفاده می‌کند و برخلاف RTX 2080، از تراشه‌ی پرچم‌دار TU104 بهره نخواهد برد. به همین منوال، کارت‌های دسته‌ی RTX**80 از تراشه‌های G**04 استفاده نخواهند کرد و از GA103 حرفه‌ای‌تر بهره خواهند برد که باس بالاتر و حافظه‌ی بیشتر و هسته‌های CUDA بیشتر را به‌همراه خواهد شد. هیچ اطلاعی از روش تولید پردازنده‌های گرافیکی امپر در دست نیست، اما مدیرعامل انویدیا قبلا گفته بود که سهم عمده‌ای از نسل بعدی پردازنده‌های گرافیکی با روش تولید هفت نانومتری و توسط TSMC ساخته خواهند شد و سامسونگ نیز بخشی از تولید را برعهده می‌گیرد. به‌علاوه امروز می‌دانیم که سیستم روی تراشه (SOC) بعدی انویدیا موسوم به Orion و مبتنی بر معماری امپر، از فرایند تولید هشت نانومتری LLP سامسونگ بهره خواهد برد. در ادامه، اشاره‌ای به مشخصات فاش‌شده از کارت‌های گرافیک انویدیا خواهیم داشت.

پردازنده‌های گرافیکی مبتنی بر امپر نه‌تنها در بخش‌های شطرنجی‌سازی و سایه‌زنی کارایی بهتری را ارائه می‌کنند، بلکه در رهگیری پرتو هم عملکرد قوی‌تری خواهند داشت. معماری تورینگ اولین تجربه‌ی انویدیا در به‌کارگیری رهگیری پرتو بود و درنتیجه می‌توان پیش‌بینی کرد که در خانواده‌ی امپر شاهد سخت‌افزارهای رهگیری پرتو بهتر به‌صورت هسته‌های RT و Tensor باشیم. همچنین پردازنده‌های گرافیکی امپر با بهره‌گیری از PCIe Gen 4.0 کارایی و قدرت بیشتری را ارائه می‌کنند؛ چون این پردازنده‌های نسل جدید برای نسل بعدی پلتفرم‌های بازی طراحی شده‌اند و باید از پروتکل‌های Gen 4.0 با پهنای باند بیشتر پشتیبانی کنند. درنهایت قابلیت NVLINK هم بخشی اصلی از توانایی‌های کارت گرافیک‌های جدید انویدیا محسوب می‌شود.

کارت گرافیک GeForce RTX 3080 تا ۲۰ گیگابایت حافظه‌ی GDDR6، باس ۳۲۰ بیتی و پردازنده‌ی گرافیکی GA103

همان‌طور که گفته شد، RTX 3080 به‌عنوان جایگزینی برای RTX 2080 به بازار عرضه خواهد شد. کارت جدید دارای ۶۰ پردازنده‌ی استریم (SM) خواهد بود که هرکدام ۶۴ هسته‌ی CUDA دارند و در مجموع ۳۸۶۰ هسته‌ی CUDA را در اختیار وظایف پردازشی قرار می‌دهد. چنین مشخصاتی، پیشرفت بسیار زیاد را از لحاظ تعداد هسته نسبت به RTX 2080 نشان می‌دهد که مجهز به ۳۰۷۲ هسته‌ی پردازشی بود. در ضمن در مقایسه‌ی مذکور، سرعت کلاک بهینه‌ی کارت جدید را در نظر نگرفتیم که قطعا با پیاده‌سازی روش تولید هفت نانومتری، بسیار بیشتر از مدل‌های کنونی خواهد بود.

تعداد هسته‌ی CUDA در کارت‌های جدید انویدیا بیشتر خواهد بود

کارت گرافیک RTX 3080 مجهز به رابط با باس ۳۲۰ بیتی خواهد بود و درنتیجه می‌توان ۱۰ یا ۲۰ گیگابایت حافظه‌ی رم GDDR6 در آن به‌کار برد. اگر انویدیا بخواهد مخاطبان و مشتریان خود را با محصولات امپر بیش‌از همیشه شگفت‌زده کند، کارت‌های گرافیک ۲۰ گیگابایتی گزینه‌هایی عالی خواهند بود. البته باید در نظر داشته باشیم که افزایش حافظه‌ی GDDR6 موجب افزایش شدید قیمت هم می‌شود. همچنین شایعه‌ها ادعا می‌‌کنند که در سال جاری و به‌خاطر عرضه‌ی کنسو‌ل‌های بازی نسل جدید، تقاضا برای حافظه‌ها به‌میزان زیادی افزایش پیدا کند.

اگر با نگاهی محافظه‌کارانه محصولات آتی احتمالی انویدیا را نظاره کنیم، حافظه‌ی ۱۰ گیگابایتی برای RTX 3080 مناسب خواهد بود و باز هم بیشتر از حافظه‌ی هشت گیگابایتی RTX 2080 است. ازطرفی اگر کارت گرافیک جدید انویدیا با ماژول‌های ۱۶ گیگابیت‌برثانیه عرضه شوند، پهنای باندی ۶۴۰ گیگابایت‌برثانیه را به‌همراه خواهد داشت که نسبت به پهنای باند ۴۹۶ گیگابایت‌برثانیه‌ی RTX 2080 SUPER پیشرفتی قابل‌توجه محسوب می‌شود. شایان ذکر است، RTX 2080 SUPER از حافظه‌ی ۱۵/۵ گیگابیت‌برثانیه‌ای با رابط باس ۲۵۶ بیتی بهره می‌برد.

کارت گرافیک GeForce RTX 3070 تا ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی GDDR6، باس ۲۵۶ بیتی و پردازنده‌ی گرافیکی GA104

کارت گرافیک دوم احتمالی انویدیا به‌نام RTX 3070 شناخته می‌شود و همان‌طور که گفته شد، از پردازنده‌ی گرافیکی GA104 بهره خواهد برد. کارت جدید جایگزین RTX 2070 مبتنی بر TU106 می‌شود و ظاهرا تعداد هسته‌ی CUDA برابر با RTX 2080، یعنی ۳۰۷۲ هسته خواهد داشت. کارت جدید از ۴۶ پردازنده‌ی استریم بهره می‌برد. RTX 3070 احتمالا با باس ۲۵۶ بیتی عرضه می‌شود که امکان استفاده از هشت تا ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی GDDR6 را فراهم می‌کند. قبلا هم گفتیم که افزایش حافظه‌‌های GDDR6 با افزایش هزینه‌ی بالا همراه خواهد بود و شاید شرکت سازنده از حداکثر ظرفیت ممکن استفاده نکند.

جدول مقایسه‌ی مشخصات احتمالی کارت‌های گرافیک RTX 3080 و RTX 3070

نام کارت گرافیک Nvidia GeForce RTX 2070 Nvidia GeForce RTX 2080 Nvidia GeForce RTX 3070 Nvidia GeForce RTX 3080 Nvidia GeForce RTX 2080 Ti
معماری پردازنده‌ی گرافیکی تورینگ TU106 تورینگ TU104 امپر GA104 امپر GA104 تورینگ TU102
فرایند تولید ۱۲ نانومتری FinFET انویدیا (تولید TSMC) ۱۲ نانومتری FinFET انویدیا (تولید TSMC) هفت نانومتری، احتمالا تولید TSMC هفت نانومتری، احتمالا تولید TSMC ۱۲ نانومتری FinFET انویدیا (تولید TSMC)
تعداد پردازنده‌ی استریم (SM) ۳۶ ۴۸ ۴۸ ۶۰ ۷۲
تعداد هسته‌های CUDA ۲۳۰۴ ۳۰۷۲ ۳۰۷۲ ۳۸۴۰ ۴۶۰۸
حافظه هشت گیگابایت GDDR6 هشت گیگابایت GDDR6 هشت یا ۱۶ گیگابایت GDDR6 ۱۰ یا ۲۰ گیگابایت GDDR6 ۱۱ گیگابایت GDDR6
باس حافظه ۲۵۶ بیت ۲۵۶ بیت ۲۵۶ بیت ۳۲۰ بیت ۳۲۰ بیت
سرعت حافظه ۱۴ گیگابیت‌برثانیه ۱۴ گیگابیت‌برثانیه احتمالا ۱۶ گیگابیت‌برثانیه احتمالا ۱۶ گیگابیت‌برثانیه ۱۴ گیگابیت‌برثانیه
پهنای باند حافظه ۴۴۸ گیگابایت‌برثانیه ۴۴۸ گیگابایت‌برثانیه ۵۱۲ گیگابایت‌برثانیه ۶۴۰ گیگابایت‌برثانیه ۶۴۰ گیگابایت‌برثانیه
تاریخ رونمایی ۲۰۱۸ ۲۰۱۸ ۲۰۲۰ ۲۰۲۰ ۲۰۱۸

مشخصات احتمالی کارت‌های جدید انویدیا نشان می‌دهد که هنوز فضای زیادی برای نسخه‌ای دیگر با نام احتمالی RTX 3080 Ti وجود دارد که علاقه‌مندان خاص و حرفه‌ای دنیای کامپیوتر را راضی خواهد کرد. قبلا ادعا شده بود که معماری امپر نسبت به تورینگ، ۵۰ درصد کارایی بالاتر را به‌همراه دوبرابر افزایش بازدهی مصرف برق ارائه خواهد کرد. اگر ادعاها صحیح باشند، کارت RTX 3070 می‌تواند کارایی برابر یا حتی بهتر از RTX 2080 Ti را در بازه‌ی قیمتی پایین‌تر ارائه کند.

ادعای نصف بودن مصرف برق معماری امپر، ابتدا توسط رسانه‌ی Taipei Times مطرح شد. باتوجه به ادعا می‌توان پیش‌بینی کرد که یک پردازنده‌ی گرافیکی با توان طراحی گرمایی پایین‌تر از RTX 2060 یعنی ۱۵۰ وات، قابلیت شکست دادن RTX 2080 Ti را در کارایی و قدرت خواهد داشت که یک برتری عالی محسوب می‌شود. درنهایت می‌توان پیش‌بینی کرد که با معماری جدیدبتوان بازی‌هایی با کیفیت ۴K 60 FPS و با رهگیری پرتو کامل را بازی کرد.

اطلاعات جدید پیرامون پردازنده‌های انویدیا، هیچ جزئیاتی را از زمان‌بندی احتمالی عرضه به بازار ارائه نمی‌کنند. البته شایعه‌های قبلی،‌ نیمه‌ی دوم سال جاری را به‌عنوان زمان رونمایی پیش‌بینی کرده بودند. به‌هرحال شاید هم محصولات جدید تیم سبز، بسیار زودتر از آن زمان معرفی و عرضه شوند. انویدیا کنفرانس GTC 2020 خود را در ماه مارس برگزار می‌کند و به‌احتمال زیاد اخبار نهایی از غول‌های جدید شرکت، در آن رویداد منتشر خواهد شد. هرچند شاید اولین نمونه از محصولات، کارت گرافیکی مخصوص دسته‌ی ورک‌استیشن یا HPC باشد. اولین محصولات معماری تورینگ و پاسکال در رویدادی مشابه معرفی شدند و درنتیجه می‌توان انتظار همین رویکرد را برای معماری جدید هم داشت.

منبع: WCCFTECH
برچسب‌ها : ،،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،فناوری اطلاعات

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل