روی پشت‌بام در جست‌وجوی اینترنت!

با اینکه امسال هم از ابتدای سال تحصیلی احتمال مجازی شدن تحصیل دانش‌آموزان وجود داشت اما هنوز زیرساخت‌های لازم فراهم نشده است.

به گزارش داتیکا به نقل از همشهری آنلاین، نبود امکانات در ۱۳ روستای حریم غرب تهران از جمله روستاهای رندان، کشار و سنگان‌ با اینکه در فاصله نزدیکی از کلانشهر تهران قرار دارند باعث شده که برخی از اهالی روستا با شروع سال تحصیلی به پایتخت کوچ کنند. بیش از هزار دانش‌آموز با مشکل آنتن‌دهی برای دسترسی به فضای مجازی و برنامه شاد مواجه هستند. آنان روی پشت‌بام خانه‌ها و نقاط مرتفع روستا به دنبال آنتن‌دهی بهتر و اینترنت پرسرعت‌تر هستند. برای بررسی وضعیت سری به این روستاها زده‌ایم.

۲ سال از برگزاری غیرحضوری کلاس‌های مدارس به دلیل همه‌گیر شدن ویروس کرونا می‌گذرد. اما همچنان مشکلات بسیاری سر راه دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان قرار دارد و این موانع در روستاهای غرب تهران به دلیل مشکل آنتن‌دهی مشهودتر است. در بخش «کن» تلفن ثابت خانه‌های اهالی از تلفن همراه در دسترس‌تر و کاربردی‌تر است. اهالی برای صحبت با تلفن همراه مجبورند از خانه‌هایشان بیرون بیایند و با رفتن به نقاط مرتفع یا قدم زدن در کوچه‌های روستا نقاطی را پیدا کنند تا بالاخره گوشی آنتن بدهد.

«الناز کریمی» یکی از دانش‌آموزان روستای کشار درباره مشکلات اینترنت و کلاس‌های مجازی می‌گوید: «برای آنتن‌دهی بهتر تلفن همراه همه گوشه و کنار خانه را امتحان می‌کنیم و در نهایت سر از کوچه درمی‌آوریم. اینترنت روستا به‌صورت نقطه‌ای عمل می‌کند. جاهای مرتفع اینترنت دارد و مناطق کم‌ارتفاع بدون اینترنت است. از اواسط روستا به سمت پایین اینترنت ندارد و دانش‌آموزان مجبورند به جاهای مرتفع بروند تا دسترسی وجود داشته باشد. معلم‌ها هم سرگردان هستند و مدام برای آموزش بهتر از شاد به واتساپ و از واتساپ به شاد در حال کوچ هستند. از طرف دیگر هزینه‌های اینترنت هم برای، روستاییان زیاد است و خانواده‌هایی که ۲ دانش‌آموز دارند باید هفته‌ای ۵۰ تا صد هزار تومان برای خرید بسته‌های اینترنتی هزینه کنند. وقتی معلم سؤال مطرح می‌کند، بچه‌ها با توجه به سرعت کم اینترنت نمی‌توانند پاسخ را ارسال کنند. حالا این مشکل را برای امتحانات پایان ترم تصور کنید که دانش‌آموزان و خانواده‌ها به هر طریقی با استرس مضاعف در تلاش هستند تا از امتحان جا نمانند.»

نبود امکانات
اغلب ۱۳ روستای حریم غرب تهران به دلیل شرایط جغرافیایی و واقع شدن آنها در ارتفاعات کوهستانی، آنتن‌دهی ضعیفی دارند. «رضا ملانوروزی» دهیار روستای سنگان بالا می‌گوید: «آنتن‌دهی ضعیف است و مدام ارتباط قطع می‌شود. با آغاز فصل بارش و سردی هوا دانش‌آموزان نمی‌توانند هربار برای استفاده از اینترنت و درس خواندن از خانه خارج شوند یا اینکه به بالای پشت‌بام بروند. چندین بار مشکلاتمان را با نهادهای مرتبط در این زمینه حضوری و مکتوب در میان گذاشتیم. اما رسیدگی نشد. البته دکل‌های مخابراتی را جابه‌جا کردند که نه تنها کیفیت آنتن‌دهی و اینترنت بهتر نشد بلکه همان کیفیت قبلی هم از بین رفت.» او می‌افزاید: «برخی از دانش‌آموزان روستاهای این بخش هم هنوز بعد از گذشت ۲ سال از مجازی شدن کلاس‌ها نتوانسته‌اند گوشی تلفن همراه تهیه کنند. حتی برخی از دانش‌آموزان قصد داشتند از طریق شبکه تلویزیونی شاد آموزش‌ها را فرا بگیرند اما چون تلویزیون‌هایشان قدیمی بود نمی‌توانند به شبکه شاد متصل شوند.»

اینترنت روستا پر کشید و رفت!
«علی احمدی» رئیس شورای روستای رندان می‌گوید: «تعطیلی مدارس به دغدغه‌ای برای والدین تبدیل شده است. چون برخی از آنها امکانات لازم برای ارتباط با آموزش مجازی فرزندانشان را ندارند و این موجب می‌شود تا دانش‌آموزان از درس عقب بمانند. اکنون مدرسه روستا که در طول هفته حضوری هم برپا می‌شد به دلیل شیوع ویروس و ابتلای اهالی تعطیل شده است. نمی‌دانیم چه کار باید انجام بدهیم که ارتباط دانش‌آموز با معلم حفظ شود. بستر مناسبی برای دسترسی معلمان و دانش‌آموزان به اینترنت و شبکه شاد وجود ندارد. تا سال گذشته روستای ما مشکل آنتن‌دهی نداشت. در روستای طالون که در همسایگی روستای ما واقع شده است نه تنها اینترنت بلکه تلفن همراه هم آنتن ندارد. به همین علت دکل مخابراتی روستای رندان را جابه‌جا کردند تا آزادراه تهران‌ـ شمال و روستای طالون هم آنتی‌دهی تلفن همراه داشته باشند. اما با این جابه‌جایی، آنتن‌دهی و اینترنت روستای رندان هم پر کشید و رفت.»

توسعه زیرساخت‌های مخابرات
علاوه بر مشکل آنتن‌دهی نامناسب، راهسازی و ساخت و توسعه آزادراه تهران‌ـ شمال، خرابی تیرهای برق بر اثر بلایای طبیعی هم در ساعت‌های مختلف باعث قطعی برق روستا می‌شود. بر همین اساس دانش‌آموزان دروس خود را از طریق سایت‌ها پیگیری می‌کنند. برنامه‌ها و تدریس‌های معلمان به‌صورت آفلاین روی سایت قرار می‌گیرد تا هر موقع برق وصل شد دانش‌آموزان بتوانند از مباحث آموزشی استفاده کنند. در عمل آنها با یک روز تأخیر این فایل‌ها را ملاحظه می‌کنند.

«احمد صابری» بخشدار کن با تأیید این موضوع از وضعیت نامطلوب آنتن‌دهی شبکه‌های مخابراتی در این بخش از حریم شهر تهران می‌گوید: «متأسفانه در بعضی از روستاهای غرب تهران در بخش کن مشکل آنتن‌دهی شبکه‌های مخابراتی وجود دارد. برای رفع این مشکل به تجهیزات و نصب دکل‌های تازه و تقویتی بیشتری در این محدوده نیاز است. همچنین در برخی از روستاها دکل‌های مخابراتی وجود دارد. اما دکل‌های قبلی باید به روزرسانی و تجهیزات مدرن‌ و جدید نصب شود. مکاتبات و پیگیری‌های زیادی انجام داده‌ایم ولی نتیجه‌ای حاصل نشده. مسئولان می‌گویند که بخشی از این تجهیزات در گمرک مانده است.»

آموزش ترکیبی هم حضوری و هم آنلاین
آموزش و پرورش منطقه ۵ مدیریت آموزشی مناطق ۵ و ۲۲ شهرداری تهران را برعهده دارد. در سال تحصیلی ۱۴۰۰‌ـ ۱۴۰۱ بیش از ۶ هزار و ۹۰۰ دانش‌آموز در این مدارس تحت پوشش منطقه ۵ آموزش و پرورش ثبت‌نام شده‌اند. «یدالله شهبازبیگی» مدیر آموزش و پرورش منطقه ۵ می‌گوید: «در بعضی مدارس و روستاها دسترسی به پیام‌رسان شاد ممکن نیست یا خوب عمل نمی‌کند. به همین علت از پیام‌رسان‌های داخلی که مورد تأیید است استفاده می‌کنند. متأسفانه زیرساخت‌های تدریس غیرحضوری در روستاها صددرصد مهیا نیست. در شهر هم این بستر به خوبی فراهم نشده است چه برسد به روستاها. تمام تلاش ما در آموزش و پرورش منطقه این است که آموزش تعطیل نشود و دانش‌آموزانی که در روستاها مشغول تحصیل هستند آموزش‌های لازم را فرا بگیرند.

همچنین با توجه به اینکه روستاهای کن و سولقان مناطق صعب‌العبور نیستند و امکان حضور دانش‌آموزان در کلاس وجود دارد معمولاً این دانش‌آموزان در کلاس حضور پیدا می‌کنند. اما ‌اگر دانش‌آموزی شرایط مناسب را برای آموزش از طریق حضوری نداشته باشد مدیران مدارس جزوه‌هایی را در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهند. والدین دانش‌آموزان ترجیح می‌دهند در مدارس عادی تدریس به‌صورت غیرحضوری باشد. در مدارس غیردولتی هم با توجه به اینکه انتظارات اولیا بیشتر است باید حتماً مجوز برپایی کلاس‌های حضوری را دریافت کنند. از سوی دیگر بودجه بخش بهداشت بسیار ناچیز است. متأسفانه سرویس‌های بهداشتی مناسب در مدارس وجود ندارد. این، یکی از معضلات همه مدارس است و منطقه ۵ هم از آن مستثنا نیست.»

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

پوسته‌سازی در فضای مجازی

کارشناسان امنیتی و برنامه‌نویسان، پوسته‌سازی یا ایجاد یک نسخه کپی از پلتفرم اصلی را مخالف امنیت و…
آخرین مطالب : اخبار عمومی،پژوهش ارتباطی،خبر ویژه

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل