اخبار

ساخت میکروربات‌هایی که می‌توانند سلول‌های سرطانی را از بین ببرند

محققان چینی موفق به ساخت میکروربات‌هایی شده‌اند که می‌توان از آنها برای انتقال داروهای شیمی‌درمانی به محل سلول‌های سرطانی استفاده کرد.

به گزارش داتیکا به نقل از آی تی ایران، با بهره‌گیری از این دستاورد جدید می‌توان تا حد زیادی، عوارض جانبی ناشی از روش‌های مرسوم مصرف و تزریق این داروها به بیماران را کاهش داد. این میکروربات‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که از طریق خاصیت مغناطیسی حرکت می‌کنند و تنها در شرایطی که در محیط اسیدی قرار گیرند، داروها را حول تومور سرطانی آزاد می‌کنند.

محققان این میکروربات‌ها را با استفاده از چاپگرهای سه‌بعدی هیدروژل در اشکال مختلفی همچون ماهی‏ خرچنگ و پروانه تولید کرده‌اند که قادرند محموله‌های دارو را به نقاط مد نظر محققان برسانند. همچنین با تغییر میزان تراکم برخی از قسمت‌های این میکروربات‌ها همانند پنجه‌های خرچنگ‏، این امکان برای این انتقال‌دهنده دارو فراهم شده تا در مواقع تغییر شرایط اسیدی بتواند محل خروج دارو را باز و بسته کند.

طبق گفته محققان، زمانی که این ربات‌ها در نانوذرات اکسید آهن قرار می‌گیرند، خاصیت مغناطیسی به خود گرفته و همین امر به آنها کمک می‌کند تا به سمت سلول‌های هدف حرکت کنند. این ربات‌ها پس از رسیدن به نقطه مورد نظر نیز قادر خواهند بود به صورت خودکار‏، محموله دارویی خود را با توجه به تغییر میزان ‍PH آزاد کنند.

محققان در تست‌های آزمایشگاهی توانستند یک ماهی میکروربات را با کمک آهنربا در خلال رگ‌های خونی حرکت دهند و آن را به سمت شاخه‌ای از سلول‌های سرطانی هدایت کنند. در یکی از این تست‌ها، محققان پس از ایجاد یک شرایط اسیدی، مشاهده کردند که این ماهی میکروربات‏، دهان خود را باز و دارو را درمحل موردنظر رها کرد که باعث کشته شدن سلول‌های سرطانی شد.

اگزچه دیگر محققان پیشتر موفق به تولید میکروربات‌هایی با قابلیت‌های حرکتی مختلف شده‌اند، اما این دستاورد جدید می‌تواند ما را نسبت به مقابله با سلول‌های سرطانی امیدوارتر کند چرا که از قابلیت رهاسازی خودکار داروها در مناطق مدنظر برخوردارند که ویژگی قابل‌توجهی محسوب می‌شود.

البته هنوز این میکروربات‌ها به طور کامل توسعه نیافته‌اند و به گفته محققان می‌بایست تغییراتی در ابعاد آنها اعمال و کوچک‌تر شوند.همچنین باید راهکاری برای ردیابی حرکت آنها در بدن نیز اندیشیده شود.

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل