سخنگوی قوه قضائیه خواستار شفاف سازی حوزه رمزارزها توسط بانک مرکزی شد

سخنگوی قوه قضائیه با بیان اینکه بازار رمزارزها در کشور به اندازه کافی شفاف نیست درباره متضرر شدن برخی فعالان این بازار هشدار داد و باری دیگر خواستار ورود بانک مرکزی در راستای شفافیت این بازار شد.

به گزارش داتیکا به نقل از دیجیاتو، «ذبیح الله خداییان» در نشست خبری قوه قضائیه، با اشاره به اینکه در کشور برخی افراد در زمینه رمزارزها فعالیت‌هایی دارند، بر عدم شفافیت و خطرناک بودن این بازار تاکید کرد و گفت: «گاهی افراد در این بازار متضرر می‌شوند. از طرفی کلاهبرداری در این زمینه هم افزایش پیدا کرده است.»

به گفته خداییان پرونده‌هایی درباره کلاهبرداری در جریان رمزارزها هم در قوه قضائیه باز است.

او با اشاره به اینکه همچنان حوزه رمزارزها در کشور تعیین تکلیف نشده، گفت: «رئیس قوه قضائیه نیز در راستای پیشگیری به بانک مرکزی و متولیان امر تذکر داده تا موضوع رمزارزها را تعیین تکلیف کنند.»

به گفته او بانک مرکزی و دیگر متولیان امر باید در راستای شفافیت این حوزه به زودی ساماندهی یا ممنوعیت درباره آن را شفاف‌سازی کنند.

سخنگوی قوه قضائیه: امکان گذشت ساده از رمزارزها نیست
خداییان با اشاره به اینکه پدیده رمزارزها امروزه خود را بر اقتصاد جهانی تحمیل کرده از عدم امکان گذشت راحت از کنار رمزارزها گفت: «برخی کشورها برای ورود به جریان رمزارزها تعیین تکلیف کرده‌اند و بعد از پذیرش آن به عنوان دارایی، مالیات بر دارایی بر رمزارزها وضع کرده‌اند. همچنن برخی به عنوان یک ارز خارجی با آن برخورد کرده و برخی کشورها هم آن را به رسمیت نشناخته‌اند.»

این اظهار نظر رئیس قوه قضائیه در شرایطی مطرح شده که، رئیس قوه قضائیه نیز در روزهای ابتدایی بهمن‌ماه نسبت به ضرورت شفاف‌سازی حوزه رمزارزها به بانک مرکزی هشدار داده بود.

محسنی اژه‌ای، در جلسه شورای عالی قوه قضائیه با اشاره به خطراتی که ممکن است از ناحیه رمزارزها در آینده دارایی‌های مردم را تهدید کند و برای دولت دردسرآفرین شود، گفت: «دادستان کل کشور و سازمان بازرسی مأمور هستد تا از بانک مرکزی بخواهند هر چه زودتر در قبال مسئله رمزارزها و همچنین تشریح وظایف دستگاه‌های مختلف در این رابطه شفاف‌سازی کند.»

پیش از این نیز دادستان کل کشور اعلام کرده بود: «مسئله رمزارزها تبدیل به آسیبی در جامعه شده و بسیاری از مردم بدون توجه به عواقب این امر وارد موضوع می‌شوند. درخواست من از مردم این است تا زمانی که موضوع رمزارز از منظر قانون تعیین تکلیف نشده است، وارد این معرکه نشوند.»

سکوت رگولاتوری، استمرار پیگیری قوه قضائیه
پلیس فتا در چندماه گذشته به طور مکرر درباره وضعیت بازار رمزارزهای هشدارهایی داده بود که روز گذشته هم اعلام دوباره رشد 7 برابری کلاهبرداری در این حوزه توجه کاربران را به خود جلب کرد. از طرفی در پی انتشار این اخبار و ورود پرونده‌های کلاهبرداری به قوه قضائیه شاهد پیگیری مکرر قوه قضائیه نسبت به رگولاتوری هرچه سریع‌تر رمزارزها هستیم.

نکته قابل توجه در این روند آن است که قوه قضائیه در هیچ یک از اظهارنظرهای خود به طور مستقیم خواستار ممنوعیت این حوزه نشده و به نظر می‌رسد اهمیت آن را پذیرفته و خواستار شفاف‌سازی و رگولاتوری هرچه سریع‌تر آن است. این در حالی است که بانک مرکزی همچنان درمقابل این موضوع واکنشی نداشته و صرفا شاهد اظهاراتی در حوزه ریال دیجیتال از طرف این نهاد بوده‌ایم.

برچسب‌ها : ،،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،فناوری اطلاعات

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل