اخبارکسب و کار

سرنوشت نامعلوم نبرد غول های اقتصادی با کرونا/ سایه سیاه بر سر بازار ایران

داتیکا: پاساژهای خالی، رستوران های تعطیل، بازارهای بی رونق و مغازه دارانی که به قول معروف این روزها مگس پرانی می کنند، آن هم در آستانه شب عید نوروز و در حالی که هر سال این روزها رونق بازارها و کسب وکارها روی بورس بود. همه این ها نیز یک دلیل بیشتر ندارد، ویروس کرونا. ویروسی که حالا بر طبق آمار رسمی در ایران،۲۳۳۶ نفر را مبتلا کرده و جان ۷۷ نفر را گرفته و به سرعت در شهرهای ایران  و دنیا منتشر می شود.

به گزارش داتیکا، بسیاری از بازارها از جمله خرید و فروش لباس و کفش بسیار کساد است وکمتر کسی این روزها برای خرید از خانه خارج می شود. بسیاری از رستوران ها ، آرایشگاه ها و باشگاه های ورزشی تعطیل هستند و خلاصه چرخ های معیوب اقتصاد ایران این روزها معیوب تر از قبل و با کرونا زدگی میچرخد. این مساله البته دامن غول های اقتصادی دنیا را هم گرفته است.

اپل در گیر کرونا

به تازگی مدیرعامل اپل در مصاحبه ای از پایان تأثیرات منفی شیوع ویروس کرونا بر فعالیت های این شرکت خبر داده است. حال پیش بینی های جدید نشان می دهند بازگشت فعالیت های این شرکت به روند عادی احتمالاً مدت زمان بیشتری طول خواهد کشید.

به گفته «مینگ-چی کو» تحلیلگر شناخته شده اپل، مختل شدن زنجیره تأمین به دلیل شیوع ویروس کرونا، در سه ماهه نخست سال جاری بر روند تولید آیفون ۱۲ تأثیر منفی خواهد گذاشت. طبق آخرین تحقیقات وی، تولید این گوشی از سه ماهه دوم و همزمان با بازگشایی کارخانه ها، رو به بهبودی خواهد رفت.

به گفته «گو»، کارخانه LG Innotek که در کره جنوبی واقع شده، تأمین کننده ماژول دوربین آیفون ۱۲ است و تعطیلی آن آسیب بزرگی به اپل وارد کرده است. شرکت Genius Electronic Optical نیز که وظیفه تأمین لنز دوربین های این گوشی را بر عهده دارد، در ماه گذشته میلادی صادرات خود را به طور قابل توجهی کاهش داده است.

به گفته تحلیلگر یاد شده اپل به اندازه یک ماه در انبارهایش قطعه دارد، ولی تولید آیفون ۱۲ در زودترین حالت تا ماه مه آغاز نخواهد شد.

هیوندای هم کرونا زده شد

کمپانی هیوندای نیز  اعلام کرده است به دلیل آلوده شدن یکی از کارمندان این کارخانه، آن را برای مدت نامعلومی تعطیل خواهد کرد.

از روز جمعه که این تصمیم گرفته شده است، کارخانه هیوندای شهر اولسان (Ulsan) برای مدت نامعلومی تمامی فعالیت‌های خود را متوقف کرده است. البته کارمندی که گفته به ویروس کرونا آلوده شده، اولین بار روز سه‌شنبه هفته گذشته تست داده بود و روز جمعه مشخص شد که او به این ویروس آلوده شده است. به همین دلیل سران کمپانی هیوندای تصمیم گرفتند تا این کارخانه را تعطیل کنند.

تمهیدات ضدعفونی و گندزدایی از بخش‌هایی که این کارمند در آنجا کار می‌کرده آغاز شده و همچنین ۵ همکار این شخص که با او مراودات نزدیک نیز داشته‌اند، قرنطینه شده‌اند. این کارخانه بیش از ۴ هزار کارمند داشته و خودرو‌های سانتافه، توسان و خودروی لوکس جنسیس GV80 در آن تولید می‌شود. در هر صورت این اولین کارخانه کره جنوبی نبوده که در پی شیوع گسترده ویروس کرونا تعطیل می‌شود.

سامسونگ و ال جی هم تعطیل کردند

پیش از این نیز سامسونگ کارخانه تولید گوشی‌های تاشوی خود در شهر گومی را در دو نوبت به دلیل آلوده شدن یکی از کارمندان به ویروس کرونا تعطیل کرده بود. روز گذشته نیز اعلام شد که کارخانه ال جی واقع در همین شهر گومی که LCD تولید می‌کند نیز به دلیل هراس از این ویروس تعطیل می‌شود. بزرگترین اپراتور موبایل در این کشور به نام SK تلکام نیر دفتر مرکزی خود در سئول را به دلایل مشابه تعطیل کرده است.

به این ترتیب ، اقتصاد  دنیا تحت تاثیر کرونا قرار گرفته است و مردم در خانه مانده منتظرند تا محققان بر درمان قطعی و نابودی این ویروس را اعلام کنند تا این کابوس پایان یابد.

برچسب‌ها : ،،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار،کسب و کار

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل