روزهای قرنطینه!

سینما و رسانه(۷)/ معرفی یک سریال تلویزیونی با موضوع آزار جنسی در میان کارکنان یک رسانه

داتیکا- حالا که بحث بر سر آزار و سوءاستفاده‌ی جنسی از زنان در فضای رسانه‌ای ایران گرم است، به نظر می‌رسد زمان مناسبی باشد تا به معرفی سریال «برنامه‌ی صبحگاهی» (the morning (show ساخته‌ی «جی کارسون» بپردازیم.

برنامه‌ی صبحگاهی یک مجموعه‌ی ده قسمتی است که به موضوع آزارهای جنسی موجود در میان کارکنان یک برنامه‌ی تلویزیونی اشاره دارد. این سریال که اخیرا (در اول نوامبر ۲۰۱۹) از «اپل‌تی‌وی‌پلاس» پخش شد، علی‌رغم برخی آرای منفی منتقدان، توانست نظر عموم مردم آمریکا را به خود جلب کند و در زمره‌ی سریال‌های پربیننده قرار بگیرد.

بی‌شک حضور دوباره‌ی «جنیفر آنیستون» پس از بیست و پنج سال در تلویزیون (پس از بازی در سیتکام محبوب «دوستان» و ایفای نقش «ریچل گرین») در اقبال عمومی این سریال بسیار تاثیرگذار بوده است. با این حال این مجموعه از جهاتی حائز اهمیت است. خصوصا رویکرد آن به فضای رسانه‌ای، مشکلات زنان در محیط کاری و سازمانی و افشاگری‌های آن‌ها در مورد آزار جنسی موجود در محل کار، توجه تعدادی از منتقدان را به این سریال جلب کرده است.

برنامه‌ی صبحگاهی با الهام از کتابی تحت عنوان «صبح شما به‌خیر: نگاهی به دنیای بی‌رحمانه‌ تلویزیون صبحگاهی» نوشته‌ی «برایان استلتر»، روزنامه‌نگار آمریکایی ساخته شده است و داستان آن پیرامون اتفاقات مربوط به پشت صحنه‌ی یک برنامه‌ی صبحگاهی با همین نام می‌چرخد.

این برنامه همان‌ طور که از نامش پیداست،  درباره برنامه‌ای است که سحرگاه هر روز از شبکه‌ی UBA به طور زنده به روی آنتن می‌رود و در طول آن به موضوعات مختلف روز می‌پردازد. مجریان این برنامه‌ی صبحگاهی «الکس لوی» (با بازی تحسین شده‌ی جنیفر آنیستون) و میچ کسلر (با بازی استیو کارل) از دوستان قدیمی هم هستند و پانزده سال در این برنامه با هم همکار بوده‌اند. تا اینکه میچ کسلر به آزار جنسی همکارانش متهم می‌شود و سرانجام از برنامه‌ی صبحگاهی اخراج می‌گردد.

پس از این ماجرا، الکس لوی با روحیه‌ی جاه‌طلبانه‌ی خود سعی می‌کند اجرای این برنامه را به تنهایی بر عهده گیرد و برنامه را از خطر سقوط تماشاگر و اعتبار از دست رفته نجات دهد.

از سویی دیگر، پای خبرنگاری به نام «بردلی جکسون» (با بازی ریس ویترسپون) که زنی رادیکال با روحیه‌ی مبارزه‌گرانه است به برنامه باز می‌شود. جکسون با حضور خود در برنامه نوع متفاوتی از ژورنالیسم تلویزیونی که مبتنی بر افشاگری حقیقت است را ارائه می‌کند؛ افشاگری‌ای که پای متهمان آزار جنسی دیگری را در فضای رسانه‌ای به میان می‌کشد. الکس که در طول این سال‌ها به علت سکوت و چشم پوشی خود در مقابل آزارهای جنسی همکارش میچ کسلر با دیگران، اکنون به عنوان همدست پنهانی این آزارها محسوب می‌شود، بر سر دو راهی یک عمر اعتبار رسانه‌ای و افشای حقیقت قرار می‌گیرد.

سریال The morning show تلاش دارد تا چیستی و چگونگی آزارهای جنسی را در فضای سازمانی به مخاطب نشان دهد. اینکه چگونه زنان برای به دست آوردن شغل و ارتقا در آن مجبور می‌شوند با آزارهای جنسی محیط کار همراه شوند و در بسیاری از موارد در مقابل آگاهی‌شان از ستم بر زنان دیگر سکوت کنند.

اگرچه  بسیاری از منتقدان بر این باورند که این سریال نتوانسته از وجه نمایشی و شعاری خود رها شود و چندان مبتنی بر واقعیت نیست، با این حال برنامه‌ی صبحگاهی توانسته است اشکال و جنبه‌های مختلف آزارجنسی را پیش روی مخاطب آشکار کند.

 

نویسنده: آرزو حسینی

برچسب‌ها :

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : روزهای قرنطینه!

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل