سینما و رسانه (۱۳)/ معرفی فیلم  اخبار تلویزیونی؛ چگونه رسانه‌ها به یک صنعت سودآور بدل می‌شوند؟

داتیکا- فیلم «اخبار تلویزیونی broadcast news 1987» یک درام عاشقانه و کمدی است و تلاش دارد به دنیای پر جنب و جوش و پرکار اخبار تلویزیونی وارد شود و البته در نمایش آن نیز بسیار موفق است. این فیلم که به نویسندگی و کارگردانی جیمز ال‌بروکس ساخته شده، یک درام انسان محور است و فضای رسانه‌ای را به عنوان یک صنعت سودآور در دنیای جدید نمایش می‌دهد. جایی که خبر به خودی خود ارزش ندارد و برای اجرای خبر، تنها چهره‌های زیبا سودآور هستند تا مخاطبان بیشتری را جلب کنند.

بروکس پیش از ورود به فیلمسازی، به عنوان خبرنگار برای CBS کار می‌کرده است. به نظر می‌رسد این سابقه‌ی او در نوشتن فیلمنامه‌ی تاثیرگذار «اخبار تلویزیونی» بسیار کارآمد بوده است. این فیلم پیرامون سه شخصیت در یک اتاق تلویزیون می‌چرخد: آرون (با بازی آلبرت بروکس) که یک گزارشگر بااستعداد و برجسته‌ی خبری است، جین (با بازی هالی هانتر) که یک تولید‌کننده‌ی درجه یک در زمینه‌ی خبر است و تام (با بازی ویلیام هرت) که یک جوان خوش بر و رو و مجری سابق ورزشی است که از دنیای روزنامه‌نگاری و سیاست کاملا بی‌خبر است.

دیدگاه اصلی بروکس درباره‌ی اخلاق درست رسانه‌ای در این سه شخصیت متبلور شده است. آرون و جین معتقدند که ارزش واقعی خبر به چگونگی سبک خبر مرتبط است و نمایش اخبار با اجرای افراد مشهور و چهره‌های زیبا خلاف اصول اخلاقی خبر و روزنامه‌نگاری است. چیزی که در دنیای خبر امروز به طور جدی به قهقرا رفته است. زمانی که تام گرونیک به عنوان مجری جدید برنامه‌ی خبری استخدام می‌شود و حضور او در قاب تلویریون همه را متاثر می‌کند، این دو نفر متوجه می‌شوند که ارزش‌های حرفه‌ای آن‌ها دچار تزلزل شده است و اخلاق خبری در مقابل منافع سودآور چون نمایش اخبارگویان زیبارو هیچ جایگاهی ندارد. تام که سابقه‌ی ورزشی دارد و از درک درست امور جهان باخبر نیست، موفق می‌شود ارزش‌های سودآور خود را برای برنامه ثابت کند و در این میان حتی جین نیز عاشق او می‌شود. پس از این اتفاق، رابطه‌ی جین و آرون که پنهانی عاشق جین است، به آشفتگی و تزلزل دچار می‌گردد.

این آشفتگی تا جایی پیش می‌رود که آرون تام را به یک شیطان تشبیه می‌کند. زیرا او نه تنها هیچ چیز درباره‌ی روزنامه‌نگاری نمی‌داند بلکه با بروز احساسات تقلبی (همچون اشک ریختن دروغین در برابر اظهارات زن قربانی تجاوز) در جلوی دوربین سعی دارد تمایلات زیبایی شناختی مخاطبان را برآورده سازد. این در حالی است که وقتی جین در طی یک سخنرانی تلاش می‌کند تا از اصول خبرهای خوب دفاع کند، مخاطبان با بی‌حوصلگی صندلی‌های حضار را ترک می‌کنند. حتی زمانی که آرون می‌خواهد در شبکه باقی بماند، تصمیم می‌گیرد او نیز اجرای خبر را امتحان کند و به دیگران ارزش‌های خودش را نشان دهد اما او یک اجرای ضعیف توام با استرس زیاد را از خود بروز می‌د‌هد و در نهایت در می‌یابد که چهر‌ه‌ی شاخص اخبار تلویزیونی بسیار متفاوت از ارزش‌های روزنامه‌نگاری است و نسل روزنامه‌نگاران و خبرنگارانی چون او رو به افول است.

اخبار پخش نشان می‌دهد که در قاب تلویزیون، هیچ کس به ارزش‌های خبر به عنوان آنچه که یک خبر خوب باید از آن بهره مند باشد اهمیتی نمی‌دهد و اخبار در دنیای جدید تا حد زیادی در پی کسب منافع تجاری است. در واقع رسانه‌ و خبر اکنون به یک صنعت پر اضطرابی بدل شده است که هر روز ارزش‌های اخلاقی خود را بیش از پیش از دست می‌دهد.

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : روزهای قرنطینه!

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل