شما بی شک یک معتاد هستید! بله خود شما!

داتیکا: شما برای کسی که در همان اتاق شما هست، پیامک می‌فرستید؟ تلفن را همه جا به دنبال خود می برید، حتی به رختخواب؟ نمی‌توانید شماره تلفن هیچ یک از کسانی را که دوست دارید را به یاد بیاورد؟ همراه گوشی تلفن‌تان می‌خوابید؟ عزت‌ نفس شما بستگی به این دارد که چه مقدار توجه یا لایک دریافت کرده باشید؟ بیشتر از طریق اپ عکس گوشی خود به جهان نگاه می کنید تا با چشمانی که زیر ابروان‌ شما قرار دارد؟ اگر تلفن شما خارج از دید شما باشد، دچار وحشت می‌شوید؟ خوب اگر پاسختان به همه این موارد یا حتی چند مورد آن مثبت است، باید بگویم شما یک معتاد هستید و دچار اعتیاد به تلفن همراه و اینترنت همراه شده اید!

به گزارش داتیکا، اعتیادی که البته این روزها بی سر و صدا همه گیر شده است و البته اکثر مردم نیز از آن بی خبرند و آن را امری عادی می دانند. یکی از ویژگی‌ها اعتیاد  پدیده‌ای است به نام افزایش سطح «تحمل» یا  Tolerance است. به این معنا که با گذشت زمان به مقدار بیشتری از همان چیز نیاز هست تا به همان حال مورد نظر رسید. بازخورد فوری و آنی‌ که تلفن های هوشمند ارایه می‌کنند، بسیار لذت‌بخش است و این کشش را در کاربران ایجاد می کنند که به طور مداوم به ایمیل‌ها و پیام‌‌ها توجه کنند یا به شکلی وسواس‌گونه دنبال کنند که چه اتفاقی در دنیای مجازی در حال رخ دادن است.

به این ترتیب است که تلفن های همراه به عضو لاینفک زندگی مردم بدل شده است و مانند اعضای خانواده عزیز است اما این اعتیاد نیز مانند سایر اعتیاد ها برای مغز و بدن انسان مضر است. علاوه بر بالا رفتن احتمال آلزایمز و خطر چاقی به دلیل بی تحرکی، تازه ترین تحقیقات نشان داده است که اعتیاد به تلفن همراه مغز را کوچک می کند.

محققان دانشگاه هایدلبرگ (Heidelberg University) تصاویر MRI چهل و هشت فرد را بررسی کردند که از این تعداد ۲۲ نفر به گوشی اعتیاد داشته و ۲۶ نفر معتاد نبودند. نتایج تحقیقات نشان دادند شکل و اندازه مغز افرادی که به گوشی اعتیاد دارند، تغییر کرده و میزان ماده خاکستری آنها در برخی قسمت های مهم مغز کاهش یافته است.

به گزارش Vice ،ماده خاکستری (Grey matter) یکی از بخش های سیستم عصبی مرکزی بوده و قسمت هایی مثل کنترل ماهیچه ها، گفتار، بینایی و شنوایی را در بر می گیرد. علاوه بر این بخش های کنترل احساسات، حافظه، تصمیم گیری و خویشتن داری را نیز شامل شده و بنابراین روی سلامت روانی تأثیر می گذارد.

محققان پس از بررسی تصاویر MRI افراد معتاد به تلفن همراه دریافتند ماده خاکستری در قسمت های مهمی از مغز همانند «کورتکس اینسولار» (Insular cortex)، قسمتی از لوب گیجگاهی و کورتکس پاراهیپوکامپال (Parahippocampal Cortex) که به ترتیب مسئول کنترل احساسات، تشخیص اشیاء و پردازش حافظه هستند، از بین رفته است.

تحقیقی که قبلاً در مورد اعتیاد به مواد مخدر انجام شده نشان می دهد سوء مصرف مواد مخدر همانند کوکائین، ماده خاکستری مغز را همانند اعتیاد به تلفن همراه کاهش می دهد. علاوه بر این در گذشته تحقیقاتی انجام شده اند که نشان می دهند اعتیاد به گوشی سبب تولید دوپامین شده و سیستم عصبی مرکزی مغز را همانند مصرف کوکائین به شکل تنفسی تحریک می کند.

غیر فعال کردن نوتیفیکیشن ها، پاک کردن اپلیکیشن های غیر ضروری، فعال کردن حالت پرواز، استفاده از ابزارهای جانبی و حتی پنهان کردن تلفن همراه، از جمله اقداماتی هستند که می توان برای ترک اعتیاد به گوشی انجام داد. یکی دیگر از کارهایی که می توان برای ترک اعتیاد به موبایل انجام داد رفتن به کوه و کمر برای پیک نیک است. یعنی مکان ها و مناطقی که به خاطر بکر بودنشان سرویس های مخابراتی و اینترنت جواب گو نیست برای همین هم خواه ناخواه استفاده از گوشی امکان پذیر نیست. بنابراین تا آخر هفته رسید معطل نکنید و برای ترک عادت تلفن بازی قدم بردارید.

برچسب‌ها :

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار،پژوهش ارتباطی،خبر ویژه

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل