فناوری های سلامت شخصی/ نگران کننده، استرس زا و اعتیاد آور

دست بندهای سلامت، داده های ارزشمندی از سلامت فیزیکی را ارائه می‌دهند اما برخی نگرانند که این “خود معاینه گری” مرز بین رفاه و وسواس را از بین ببرد.

به گزارش داتیکا به نقل از عصرایران، همه گیری کرونا باعث شده تا شرکت ها و استارت‌آپ های جهان به فکر ساخت تجهیزات و ابزارهای الکترونیکی باشند که بدن را بدون حضور پزشک اسکن کرده و احوالات درونی افراد را به زبانی ساده منعکس ‌می‌کند.

با وجود ظهور این ابزارهای جدید که به نوعی ردیاب های هوشمند سلامت محسوب می‌شوند، بسیاری از کارشناسان نگران سلامت روحی و جسمی افراد هستند و از افزایش استرس و اعتیاد ذهنی کاربران به وضعیت سلامت می‌گویند. موضوعی که می‌تواند باعث بیماری روحی شده و فشار بر افراد بیمار را افزایش دهد.

نمایشگاه “محصولات مصرفی الکترونیکی” لاس وگاس “Consumer Electronics Show” در سال جاری پر از محصولات اینچنینی بود.

خبرگزاری فرانسه نوشت: یک حلقه در نمایشگاه “محصولات مصرفی الکترونیکی” لاس وگاس می‌درخشد. این حلقه یک تکه جواهر نیست بلکه پر از حسگرهای الکترونیکی است که دمای بدن، روند تنفس و عملکردهای درونی بدن انسان را تشخیص می‌دهد.

استارت‌آپ‌ها در نمایشگاه سالانه محصولات الکترونیک مصرفی لاس وگاس، لوازم جانبی پیشرفته و فناورانه‌ای را تبلیغ کردند که در عین داشتن ظاهری جذاب، به موشکافی تحولات درونی بدن انسان می پردازد.

“امائوری کوزمان” بنیانگذار استارت آپ فرانسوی که حلقه‌ای را برای بررسی سلامت درون بدن ساخته، در این باره گفت: “ما می‌خواهیم سلامت شخصی را دموکراتیک کنیم”.

حلقه هوشمند سلامت شخصی در نمایشگاه “محصولات مصرفی الکترونیکی” در لاس‌وگاس نوادا به نمایش درآمد/ عکس: خبرگزاری فرانسه

ساخت چنین گزینه هایی هدف بسیاری از شرکت کنندگان در نمایشگاه محصولات مصرفی الکترونیکی لاس وگاس بود و بسیاری از آنها محصولات مشابهی را ارائه کردند.

با این حال گروهی از کارشناسان نیز از روند پیگیری بی وقفه تحولات بدن مانند سنجش ضربان قلب، سطح اکسیژن و موارد دیگر نگران هستند و در باره خطراتی مانند استرس ناشی از این سنجش و اعتیاد به آن هشدار می‌دهند.

به گفته “کوزمان” حلقه سلامت شرکت فرانسوی براساس شدت فعالیت، نحوه ضربان قلب، دمای بدن، اکسیژن خون و سایر داده ها، یک “امتیاز انرژی” به صاحب حلقه می‌دهد.

او در باره این حلقه که کمتر از 300 یورو (340 دلار) قیمت دارد، گفت: “این حلقه در شب نیز به کار خود ادامه می‌دهد و هماهنگی بدن با ریتم فعالیت شبانه روزی، ضربان قلب در خواب و نحوه تنفس افراد را رصد خواهد کرد”.

وی افزود: حلقه پس از ارزیابی انجام شده، مدت زمان لازم برای خواب هر فرد را اندازه گرفته و پس از خواب کافی کاربر خود را با ویبره بیدار خواهد کرد.

بنیانگذار استارت اپ فرانسوی در این باره گفت: این حلقه اواخر سال جاری میلادی وارد بازار خواهد شد.

یک برنامه تلفن همراه با روند کار حلقه هماهنگ شده و با توجه به داده های جمع آوری شده از عملکرد بدن، سبک زندگی جدید برای بهبود سلامت را طراحی، شخصی سازی و به کاربر حلقه ارائه می‌دهد.

تقاضای بالا برای تکنولوژی های سلامت شخصی

تقاضا برای ابزارهای دیجیتال و “پوشیدنی‌های” نظارت و ردیابی سلامت فیزیکی بدن در جهان بسیار زیاد شده است.

براساس پیش بینی های سازمان دهندگان نمایشگاه “محصولات مصرفی الکترونیکی”، در سال جاری بیش از 14 میلیارد دلار به ساخت و توسعه فناوری‌های پوششی ورزشی، دستگاه های نظارت بر سلامت، ردیاب‌های فعالیت تناسب اندام، دستگاه های پوششی ناظر بر فعالیت های ورزشی و ساعت های هوشمند اختصاص یافته است.

این رقم بیش از دو برابر هزینه ای است که در سال 2018 در این بخش هزینه شده است.

درون یک کلاه ایمنی که برای نظارت از سلامت مغز به ابزارهای تصویر برداری مخصوص و درمانگرهای ‌LED مجهز شده است/ عکس: 3 ژانویه 2022 لاس وگاس آمریکا

ساعت شرکت‌های بزرگ سامسونگ و اپل، تجهیزات الکترونیک ورزشی متصل به اینترنت و دستگاه‌های ناظر بر سلامت شخصی در رشد ابزارهای تکنولوژیک این بخش تاثیر داشته اند.

شرکت های “های تک” و فناورانه در حال ساخت و توسعه ابزارهایی هستند که بتوان از داده های آنها برای مراقبت های بهداشتی از راه دور در بیماری همه گیر کرونا استفاده کرد.

برای مثال شرکت “سوئیس بایو اسپکتال” تکنولوژی را طراحی کرده که با ضربه انگشت به اپلیکیشن دوربین هوشمند و قرار دادن انگشت روی لنز میزان فشار خون را اندازه می گیرد.

شرکت فناورانه “کوانتیک” فرانسه در جست و جوی توسعه الگوریتم هایی است که ضربان قلب، روند تنفس و فشار خون را از روی “سلفی” می‌سنجد.

در همین حال “استارت آپ” ژاپنی “کوانتوم اوپریشن” نمونه اولیه دستبندی را طراحی کرده که مرتبا سطح گلوکز خون را اندازه می‌گیرد. در این روش بیماران دیابتی برای آزمایش مکرر قند خون از سوزن زدن در امان خواهند بود.

ابزارهای پوششی و فناورانه برای سلامت، داده های ارزشمندی از سلامت فیزیکی را ارائه می‌دهند اما برخی نگرانند که روند ” خود معاینه گری” مرز بین رفاه و وسواس و استرس را از بین ببرد.

افزایش وابستگی یا حل مشکلات؟

شرکت “اولیو هلث کِر” کره جنوبی اسکنر مادون قرمز “بلو” را برای آنالیز چربی شکمی و پیشنهاداتی برای نحوه از بین بردن را به نمایش گذاشت. آنها همچنین دستگاه “فیتو” را برای ارزیابی توده عضلانی و راه های افزایش آن به نمایش گذاشتند.

“نیلز ایک زیمرمان” کارشناس و محقق علوم سیاسی آلمان بر این باور است که جامعه باید تعیین کند که چنین ابزارهایی مشکلات را حل می‌کنند یا “وابستگی‌ها را افزایش داده و مشکلات جدید می آفرینند”.

زیمرمان که بلاگی با این موضوعات دارد می‌نویسد: یکی از خطرات این است که فناوری دیجیتالی این محصولات با واقعیت متفاوت باشند یا دچار اشتباه موقت شوند.

او همچنین اعلام کرد یکی از ویژگی های پر خطر این محصولات افزایش فشار روانی یا استرس بر کاربرانی است که ممکن است از سلامت کامل برخوردار نباشند.

با این حال بیشتر تولیدکنندگان و استارت آپ ها چنین محصولاتی دفاع کرده و می‌گویند این ابزارها بیشتر به تحلیل بدن می‌پردارند و شما را از آنچه درونتان می‌گذرد مطلع خواهند کرد.

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،خبر ویژه

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل