مدل اینترنتی پوتین، الگویی تهدید آمیز یا راهبردی فرصت آفرین؟

داتیکا: دولت روسیه از دولت هایی است که طرفدار ملی کردن اینترنت است و این طرح را به تازگی در کشورش راه اندازی کرده است. آبان ماه بود که ولادیمیر پوتین ، رئیس جمهور روسیه از ملی کردن اینترنت  در این کشور خبر داد.

به گزارش داتیکا، البته چند ماه قبل از این پوتین، این قانون را تأیید کرده بود. دولت کرملین در توجیه این قانون اعلام کرده که  در شرایط اضطرار ملی یا تهدیدات خارجی مثل حملات سایبری، باید بتواند شبکه اینترنت کشور را از مابقی جهان جدا کند.

برای دستیابی به این هدف، تمامی ارائه دهندگان خدمات اینترنتی باید ترافیک خودشان را از طریق سرورهای ویژه تحت مدیریت رگولاتور مخابرات روسیه مسیریابی کنند. این سرورهای ویژه، نقش کلید قطع اضطراری پس از این کار، تمام ترافیک به شبکه اینترنت ملی روسیه هدایت می شود که شبیه یک اینترانت عمل می کند که رونت نام دارد.

چرا اینترنت ملی در روسیه تصویب شد؟

در حقیقت این قانون به عنوان ابزاری برای تضمین فعال بودن اینترنت روسیه در صورتی است که دولت های غربی تصمیم بگیرند آی پی های روسیه را قطع کنند.

به نوشته نشریه فوربس، قانونگذاران روس در ماه آوریل لایحه مربوط به آن را تایید کردند. نمایندگان پارلمان روسیه هنگام تصویب لایحه اینترنت ملی به استراتژی سایبری ملی آمریکا اشاره کردند. این استراتژی در سپتامبر ۲۰۱۸ میلادی منتشر شد و طی آن روسیه و کره شمالی متهم شده بودند حملات سایبری ناشیانه ای انجام داده اند که به کسب وکارهای آمریکایی و بین المللی آسیب رسانده است. در متن این استراتژی هشدار داده شده بود: دولت آمریکا در حال حاضر مشغول انجام اقدامی برای مقابله با این تهدیدها است. دولت روسیه این امر را به نشانه تهدیدی علیه اینترنت این کشور تفسیر کرد.

دولت روسیه این امر را به نشانه تهدیدی علیه اینترنت این کشور تفسیر کرد. در فوریه ۲۰۱۹ میلادی دیمیتری پسکوف، سخنگوی رئیس جمهور روسیه در این باره گفت: از سوی آمریکا به طور مداوم حملات سایبری متعددی علیه سازمان های روسی انجام می شود. به گفته او یکی از هدف های حملات سایبری آمریکا وب سایت ریاست جمهوری روسیه بوده است.

منتقدان چه می گویند؟

هرچند مقامات ارشد روسیه اعلام کرده اند این قوانین به معنای سانسور اینترنت نیست اما منتقدان این قانون در مقابل از خطر انزوای دیجیتالی روسیه سخن می‌گویند. از هم اکنون بسیاری از سایت‌های اینترنتی که در آلمان آزاد هستند، در روسیه فیلتر شده و در دسترس نیستند، از جمله سایت میخائل خودورکوفسکی، یکی از مخالفان سرسخت کاخ کرملین و دولت پوتین.

البته مردم روسیه هنوز اینترنت دارند، ولی قانون تصویب شده اخیر یعنی «استقلال اینترنتی» به دولت اجازه می دهد هر زمان که بخواهد، اینترنت جهانی را به اینترنت ملی تبدیل کند.

آزمایش اینترنت ملی روسیه موفقیت آمیز بود

در هر حال دولت روسیه شامگاه دوشنبه ۲۳ دسامبر یعنی اوایل دی ماه اعلام کرده طرح اینترنت ملی این کشور را برای مقابله با قطعی اینترنت جهانی با موفقیت آزمایش کرده است.

الکسی سوکولوف معاون وزیر ارتباطات روسیه در این خصوص گفته که نتایج این آزمایش نشان داد ، به صورت کلی، مقام‌ها و اپراتورهای ارتباطی آمادگی پاسخ سریع و متناسب را به تهدیدها و خطرهای قابل پیش‌بینی دارند.

به گفته کارشناسان هزینه اجرای این قانون بالغ بر ۳۰ میلیارد روبل ( معادل ۴۲۴ میلیون یورو) می شود که از این میزان ۲۰٫۸ میلیارد روبل(۲۹۴ میلیون یورو) صرف خرید تجهیزات جدید می شود.

نکته اما اینجاست که به نوشته آسوشیتدپرس، طبق پژوهش محققان دانشگاه میشیگان مدلی که روسیه برای ملی کردن اینترنت خود انتخاب کرده به راحتی قابل استفاده در کشورهای دیگر است و این یعنی ممکن است به راحتی اینترنت جهانی از هدف اصلی خود دور شود چرا که دولت ها یک به یک به بهانه های مختلف به اینترنت ملی روی می اورند.

 

 

برچسب‌ها : ،،،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار،مدیریت رسانه

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل