مردم کوبا و رویایی به نام اینترنت خانگی!

داتیکا: کوبا کشوری نه چندان پهناور در آمریکای جنوبی است. در واقع کوبا با نام رسمی جمهوری کوبا کشوری است تشکیل شده از مجمع الجزایری در دریای کارائیب و پایتخت آن هاوانا است.این کشور شگفت انگیز آمریکای لاتین انگار در دهه ۵۰ میلادی متوقف شده وهمچنان به سبک وسیاق همان سال ها به زندگی ادامه می دهد و به نظر می رسد از تکنولوژی جا مانده است.

به گزارش داتیکا، کوبا اقتصاد ضعیفی دارد ،اکثر شغل ها دولتی است که درآمد پایینی برای مردم به همراه دارد، تاجایی که درآمد پزشکانی که در کوبا کار می کنند از شغل های آزاد ورستوران دار ها بسیار پایین تراست. ماشین های رنگی زیبایی که امضای شهر هاوانا است همگی متعلق به دهه ۵۰ میلادی اند واز پدر به پسر به ارث می رسند زیرا از دهه ۵۰ تا به امروز به علت تحریم های آمریکا ماشین جدیدی وارد کوبا نشده است.

در این میان، کنترل دولت روی همه چیز در این کشورباعث شده بود که دسترسی به اینترنت تا همین اواخر برای مردم تقریبا غیر ممکن باشد به طوری که تا سال ۲۰۱۰ از هر ۱۰۰ نفر فقط ۱۴ نفر امکان دسترسی به آن را داشتند.

به این ترتیب بود که جمعیت  ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفری این کشور سال ها بود که با اینترنت خانگی غریبه بودند.
در واقع حکومت کوبا از چندین سال پیش،  چند صد هات‌اسپات اینترنت را در مکان‌های عمومی در دسترس مردم قرار داده بود ومردم تا پیش از این، برای اتصال به اینترنت ناچار بودند به مکان‌های عمومی و پیاده‌روها بروند و با اطلاعات کارت اینترنتی که خریده‌اند، وارد شبکه شوند.

هر چند دفتر آمار ملی کوبا مدعی بود حدود ۲۳ درصد مردم کوبا به اینترنت دسترسی دارند، ولی این تعداد اندک هم به نظر اغراق‏آمیز می‏رسید، زیرا بسیاری از این ۲۳ درصد فقط به یک شبکه اینترانت که شدیدا توسط دولت کوبا کنترل می‏شود دسترسی داشتند. کاربران این شبکه محدود می‏توانستند به امور ساده‏ای همچون چک کردن ایمیل و مراجعه به سایت‏های مورد تایید دولت هاوانا بپردازند.

در اواخر سال ۲۰۱۹ اما دولت کوبا اعلام کرد  که زمینه دسترسی همگانی به اینترنت را به طور گسترده‌ فراهم خواهد کرد. زمینه ای که البته تا رسیدن به اینترنت جهانی سال ها فاصله دارد. با این حال بعد از این اعلام بود که اینترنت به خانه های کوبایی ها راه یافت هر چند با سرعت کم و بسیار گران.

در حال حاضر اینترنت در این کشور ساعتی یک دلار است که با توجه به فقر مردم بسیار پرهزینه است.

چرا کوبا به مردم اینترنت نمی دهد؟

دولت کوبا اما تحریم طولانی مدت این کشور به وسیله آمریکا را علت ضعف ساختار ارتباطات و سرعت بسیار پایین اینترنت عنوان می کند.

نزدیک به یک دهه پیش، این کشور ابراز امیدواری کرده بود با همکاری با ونزوئلا به “وابستگی تاریخی کشورشان به ایالات متحده در زمینه مخابرات” پایان دهد.

بعد از آن اما، ونزوئلا عملیات کابل گذاری زیردریایی برای برقراری ارتباط با کوبا را آغاز کرد و پیش‌بینی می‎‌شد با تکمیل این طرح، سرعت انتقال داده در کوبا ۳۰۰۰ برابر افزایش یابد.

در آن زمان، شانزده درصد مردم کوبا به اینترنت دسترسی داشتند و این کشور کم ترین ضریب نفوذ اینترنت در آمریکای لاتین را داشت.

البته باید گفت،  پهنای باند کم و هزینه بالا تنها دلایل دسترسی کم مردم کوبا به اینترنت نبوده و نیست و محدودیت‌های دولتی و نیاز به دریافت مجوز برای استفاده از اینترنت، از دیگر موانع دسترسی آزاد به اینترنت به شمار می‌آید که این موانع همچنان به قوت خود باقی هستند اما با این حال  اینترنت به نوعی ملی با محدودیت های فراوان که بعد از سال ها به خانه ها رسیده است ، مردم کوبا را برای آینده ای روشن در دسترسی آزاد به اطلاعات امیدوار کرده است.

 

 

برچسب‌ها :

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار،مدیریت رسانه

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل