مروری بر تحریم سایتها و اپ های ایرانی/ با دات کام خداحافظی کنید

داتیکا: تنش ها بین ایران و آمریکا بعد از ترور سردار سلیمانی توسط آمریکا و حمله انتقام جویانه ایران به پایگاه آمریکایی در عراق بیشتر شده است و همین امر باعث شده موج جدیدی از تحریم ها به ایران برسد. موجی که این بار دامن وبسایت ها و اپلیکیشن های معروف ایرانی را گرفته است.

به گزارش داتیکا، هر چند تحریم برای ایرانی ها چیز جدیدی نیست و مدت های مدیدی است که مردم با تحریم های شدید اقتصادی که به صنعت هوایی و خودرو و حتی دارو و درمان هم رسیده است، دست و پنجه نرم می کنند اما بستن دامنه سایت های ایرانی نوع جدیدی از تحریم است که به تازگی توسط آمریکا اعمال شده است.

البته سال گذشته تعدادی از اپلیکیشن های فارسی حوزه پرداخت برای کاربران ایرانی روی گوشی های آیفون از دسترسی خارج شده بودند. همچنین اپلیکیشن های فارسی دیگر از جمله سیب اپ ، اسنپ، تپسی، الوپیک و ده ها اپلیکیشن خدماتی دیگر به جمع این برنامه های پرداختی پیوستند.

کاربران آیفون هنگام درخواست برای استفاده از هر یک از اپلیکیشن‌های فارسی با این پیغام روبه رو می‌شوند که گواهینامه امنیتی استفاده از این اپ ها باطل شده است.

بازی  League of Legends نیز سال گذشته در کشورهای ایران و سوریه به دلیل تحریم ها از دسترس خارج شده بود.

خداحافظی با دات کام ها

حالا اما همانطور که گفته شد در ادامه این تحریم ها،  طی چند روز گذشته،  دامنه دات‌کام برخی از وب‌سایت‌های ایرانی از دسترس خارج شده اند. در ایمیلی که از طرف سرویس‌دهنده بین‌المللی برای این سایت ها ارسال شده، به صراحت دلیل این انسداد «دستورالعمل مقرر شده توسط دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (اوفک) و قرار گرفتن این وب‌سایت‌ها در فهرست SDN» عنوان شده است.

آپارات اولین سایتی بود که دچار این مشکل بود و طی چند ساعت موفق به رفع آن شد، اما این داستان برای سایت‌های دیگر هم تکرارشده است.

پس از آپارات،  بانک سامان و بانک انصار دو نمونه از وب‌سایت‌های ایرانی بودند که دامنه دات‌کام آنها از دسترس خارج شدند. بعد هم خبر رسید که خبرگزاری فارس با الکسای ۱۲ نیز به همین بلا گرفتار شده است.

اما چه اتفاقی برای این سایت ها می افتند؟ در حال حاضر دامنه دات‌کام ایران در ثبت‌کننده‌های خارجی ثبت می‌شود. برخی از این ثبت‌کننده‌ها به دلیل تحریم، از همان ابتدا اعلام کرده بودند که به ایران خدماتی ارائه نمی‌دهند. بنابراین یک سایت ایرانی با هویت خارجی در این شرکت‌ها ثبت می‌شود. برخی شرکت‌ها این هویت‌ها را از طریق IP یا محتوای سایت شناسایی می‌کنند‌ و همین امر باعث می‌شود که سایت‌ها بسته شوند.

هر چند، در حال حاضر، بانک سامان اقدام به تغییر دامنه اصلی سایت خود کرده و صرفاً با دامنه آی‌آر قابل دسترس است اما باید دید اگر امکان انتقال دامنه مهیا نشود، چه اتفاقی برای سایت‌های ایرانی با دامنه دات‌کام رخ می‌دهد.

زیر ساخت چه می گوید؟
«سجاد بنابی»، نایب رئیس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت، در گفتگویی اعلام کرده که این اتفاق از دو الی سه سال پیش، چندین بار گریبانگیر سایت‌های ایرانی شده و اتفاق تازه‌ای نیست و در برابر آن راهکار وجود دارد. او رجیسترهای شرکت‌های اروپایی و آسیایی را راه‌حل مقابله با این موضوع دانسته و گفته آپارات که چندی پیش بسته شد هم همین اقدام را انجام داد و آنها به خبرگزاری فارس نیز توصیه کرده‌اند تا اقدامی مشابه را انجام دهد: «در داخل کشور یک ریدایرکت صورت گرفته و به زودی مشکل فارس نیوز برای اینترنت جهانی نیز حل خواهد شد چرا که رجیستر این سایت با یک شرکت اروپایی انجام خواهد گرفت.»

بنایی همچنین در توئیتر خود نوشت: «با اقدامات انجام شده، فارس نیوز (.com) در کل کشور قابل دسترسی است، به زودی مشکل دسترسی جهانی هم حل خواهد شد. سایت‌ها و شرکت‌هایی که احتمال می‌دهند با تحریم‌های بزدلانه‌ آمریکا مواجه شوند، با ما تماس بگیرند تا تمهیدات لازم پیشاپیش انجام شود. سایت‌ها تا چند ساعت دیگر در دسترس قرار خواهند گرفت چرا که آپدیت DNSها (Domain Name System نام دامین اسمی یکتا است که به وب سایت اشاره می کند) گاهی تا ۴ ساعت نیز زمان می‌برد.»

به این ترتیب به نظر می رسد دوران دات کام ها در ایران کم کم به سر می رسد و وب سایت های ایرانی باید به دنبال خدمات دهنده دیگری باشند.

برچسب‌ها :

مطالب مرتبط

نبرد با فناتحریم

اصطلاح «فناتحریم» که مدت زیادی است وارد ادبیات کاربران شده، مسئله تازه‌ای نیست. شرکت‌های بزرگ فناوری دنیا،…
آخرین مطالب : اخبار،مدیریت رسانه

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل