مقابله یوتیوب با محتوای افراطی

کمیسیون اروپا می گوید پلتفرم های اجتماعی محتواهای افراطی را ترویج می دهند؛ ولی گزارش جدیدی که توسط محققان منتشر شده این ادعا را چندان درست نمی داند.

«Mark Ledwich»، محقق داده و «Anna Zaitsev» از دانشگاه کالیفرنیا، برکلی با انتشار مقاله ای نشان داده اند که یوتیوب «به طور فعالانه» به کمک سیستم پیشنهاد محتوای خود، با مطالب افراطی مقابله می کند.

دو محقق یاد شده به کمک بررسی کنندگان خود بیش از ۷۶۰ کانال با مطالب سیاسی را بررسی کرده و متوجه شدند یوتیوب «تقریباً همه» پیشنهادهای مربوط به محتواهای تئوری توطئه، نژاد پرستی و تحریک کننده را حذف می کند. احتمال مواجه شدن با این ویدیوها در صورتی که کاربر قبلاً آنها را دیده باشد، وجود دارد.

به گفته محققان، یوتیوب پلتفرمی کاملاً امن بوده و کفه پیشنهادات آن به سمت کانال های جریان اصلی (Mainstream) سنگینی کرده و کانال های کوچک تر و مستقل فارغ از موضع سیاسی، ضرر می کنند. محققان یاد شده هشدار می دهند که الگوریتم ها، محتواهایی که با عقاید بینندگان مخالفت می کنند را سانسور می کنند.

این تحقیق نشان می دهد سیستم پیشنهاد محتوای یوتیوب از کانال های میانه رو و دست چپ طرفداری می کند. البته محققان یوتیوب را به «جانب داری ضد محافظه کاری» متهم نکرده اند؛ اما مشاهده پیشنهادهای ویدیوهای دست راست را در صورتی که کاربر آنها را قبلاً مشاهده نکرده باشد، مشکل توصیف کرده اند.

یافته های این تحقیق ادعای ترویج ویروسی محتواهای افراطی توسط یوتیوب را رد کرده و مدل «عرضه و تقاضا» را مطرح می کند؛ اگر تعداد بیشتری از کاربران در حال مشاهده محتواهای افراطی هستند، به دلیل ظهور کانال های بیشتر برای پاسخگویی به نیاز افراطی کاربران است.

مطالعه یاد شده از رسیدن به نتیجه قطعی در مورد افراط گرایی در یوتیوب ناتوان بوده و حتی به طور ویژه به مسائل تروریستی نمی پردازد؛ ولی ادعای ترویج محتواهای افراطی توسط الگوریتم کنونی پیشنهاد محتوا در یوتیوب را به چالش می کشد.

برچسب‌ها :

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : خبر ویژه،فناوری ارتباطات

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل