مقامات لیتوانی: تلفن هوشمند چینی را دور بیندازید، ابزار سانسور دارد

وزارت دفاع لیتوانی به مردم این کشور توصیه کرد که تلفن‌های هوشمند چینی خود را دور بیندازند چون اخیرا گزارشی منتشر شده که نشان می‌دهد موبایل‌های ساخته شده توسط یک برند بزرگ چینی دارای قابلیت سانسور است.

به گزارش داتیکا به نقل از یورونیوز، مرکز ملی امنیت سایبری وزارت دفاع لیتوانی روز سه‌شنبه ۲۱ سپتامبر (۳۰ شهریور) اعلام کرد تلفن «ام‌آی ۱۰ تی» نسل پنجم ساخت شرکت شیائومی چین، قادر به تشخیص و سانسور برخی عبارات سیاسی مانند «تبت را ازاد کنید»، «زنده باد استقلال تایوان» و «جنبش دموکراسی» است.

در گزارش این مرکز گفته شده است که برنامه‌های از پیش نصب شده روی این گوشی هوشمند از جمله مرورگر اینترنت ام‌آی، به صورت دوره‌ای سیاهه‌ای از کلمات ممنوعه را که شیائومی تدوین کرده دریافت می‌کنند. مرکز امنیت سایبری لیتوانی می‌گوید اگرچه این قابلیت در تلفن‌های فروخته شده در اروپا غیرفعال است، اما ممکن است بدون اطلاع کاربر فعال شود.

«گوشی چینی را کنار بگذارید»
تاتوویداس باکشیس، سرپرست فناوری‌های نوین مرکز امنیت سایبری لیتوانی گفت: «ما دریافتیم که گوشی‌های شیائومی فروخته شده در لیتوانی عملکرد فیلترینگ محتوا را غیرفعال کرده و بنابراین محتوا را سانسور نمی‌کنند، اما لیست کلمات کلیدی سانسور شده هنوز به صورت دوره‌ای ارسال می‌شود.»

وی افزود: «دستگاه از نظر فنی آماده است تا در هر زمان بدون اجازه کاربر عملکرد را از راه دور فعال کرده و سانسور محتوای بارگیری شده را آغاز کند.»

مارگاریس ابوکویچیوس، معاون وزیر دفاع لیتوانی در یک نشست مطبوعاتی برای ارائه آخرین گزارش مرکز امنیت سایبری به خبرنگاران گفت: «مصرف‌کنندگان نباید از تولیدکنندگان چینی تلفن بخرند. توصیه ما این است که گوشی‌های جدید چینی نخرید و تا جایی که ممکن است از گوشی‌هایی که قبلاً خریداری شده‌اند خلاص شوید.»

نگرانی‌های از حفاظت داده‌ها
سرویس امنیت سایبری لیتوانی همچنین مرورگر داخلی چینی شیائومی را به دلیل جمع‌آوری «بیش از حد» داده‌های کاربران و رمزگذاری و ارسال آن به سروری در سنگاپور، جایی که طبعا در آن مقررات عمومی حفاظت از داده اتحادیه اروپا اعمال نمی‌شود، مورد انتقاد قرار داده است.

سایر گوشی‌های چینی مورد بررسی توسط این مرکز دولتی شامل هواوی پی‌۴۰ نسل پنجم و وان‌پلاس ۸جی نسل پنجم بوده‌اند.

در این گزارش آمده است که «اپ‌گالری»، فروشگاه برنامه‌های هواوی برای داخل چین با هدایت خودکار جستجوها به فروشگاه‌های ثالثی که میزبان بدافزار هستند، تهدیدی امنیتی برای کاربران محسوب می‌شود. این مرکز دولتی لیتوانی با این حال گفته است که هیچ نقص امنیتی در تلفن وان‌پلاس کشف نشده است.

شیائومی به پرسش خبرگزاری رویترز در این زمینه پاسخی نداده است، اما سخنگوی هواوی گفت تلفن‌های این شرکت اطلاعات کاربران را به خارج ارسال نمی‌کند.

تیرگی روابط لیتوانی و چین
روابط لیتوانی با چین در ماه‌های اخیر پس از آنکه دولت ویلنیوس به تایوان اجازه داد سفارت خود را در این شهر با همان نام تایوان باز کند، متشنج شده است.

این اقدام غیر معمول است چون خود تایوان تمایل دارد تا در عرصه‌های بین‌المللی با نام «چین تایپه» شناخته شود تا بدین وسیله از خشم پکن که این جزیره را یک استان سرکش و تجزیه‌طلب چین می‌داند، پرهیز کند.

چین به دلیل همین اقدام لیتوانی، سفیر خود را از این کشور فراخواند. در ابتدای این ماه، سفیر لیتوانی در پکن نیز «برای مشورت» به ویلنیوس بازگشت.

وزارت امور خارجه لیتوانی پیشتر به یورونیوز گفته بود که کشورش مشتاق پیگیری «روابط اقتصادی، تجاری، فرهنگی و دانشگاهی نزدیک‌تر» با تایوان است.

هفته گذشته، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گفت که ایالات متحده از لیتوانی در اختلافات خود با چین حمایت می‌کند.

او گفت: «ما در برابر اجبار اقتصادی، از جمله اجبار اعمال شده توسط چین، ایستاده‌ایم. ما به شدت طرفدار دموکراسی هستیم، از جمله در بلاروس، جایی که ما بسیار با هم کار می‌کنیم.»

برچسب‌ها : ،،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،موبایل و تبلت

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل