اخبار عمومی

مهمترین اخبار رسانه‌ها/ اتحاد غولهای فناوری چین علیه آمریکا

داتیکا: در پرونده خبری داتیکا، روزانه از مهمترین و جدیدترین اخبار حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مطلع شوید. مروری بر اخبار رسانه در روز جمعه هجدهم بهمن ماه را می خوانید:

  • ساخت دارو جدید توسط هوش مصنوعی

باشگاه خبرنگاران جوان: خیرا یک دارو توسط هوش‌های مصنوعی ساخته شده که قرار است به زودی در آزمایشات بالینی انسان از آن‌ها استفاده شود. این دارو که برای بیماران وسواس فکری ساخته شده توسط هوش مصنوعی شرکتی متصل به دانشگاه آکسفرد با نام اکسشینشا اختراع شده است. در حالی که روند عادی ساخت یک دارو و رساندن آن به مرحله آزمایشات نهایی حدود چهار و نیم سال به طول می‌انجامد، شرکت اکسشینشا مدعی است روند ساخت دارو توسط هوش مصنوعی این شرکت کمتر از دوازده ماه به طول انجامید.

  • بروزرسانی گوگل مپس با یک آیکون جدید

آتی رسان: گوگل امروز ۱۵ سالگی گوگل مپس را جشن می‌گیرد و به همین منظور، چندین قابلیت جدید و یک آیکون اپلیکیشن کاملا جدید را برای آن معرفی کرده است. همانطور که گفته شد، گوگل علاوه بر تغییر آیکون گوگل مپس، ظاهر جدیدی هم به آن بخشیده است. این تغییرات شامل حذف منوی همبرگری (سه خط افقی) و اضافه شدن دو تب جدید در قسمت پایین اپلیکیشن می‌شوند، بطوریکه حالا تعداد تب‌های اپلیکیشن به پنج عدد رسیده است.

  • فروش حیرت انگیز ساعت هوشمند اپل

اقتصاد نیوز: بنابر نتایج یک تحقیق آماری که به تازگی منتشر شده است، شرکت آمریکایی اپل در سال گذشته موفق شده است بیش از کل صنعت ساعت‌سازی سوئیس ساعت هوشمند بفروشد. مطابق این تحقیق، شرکت اپل در سال ۲۰۱۹ میلادی ۳۱ میلیون ساعت هوشمند فروخته است که این عدد از مجموع فروش سالیانه‌ ساعت‌های تولید سوئیس در جهان که معادل ۲۱ میلیون عدد است جلو زده است. این درحالی است که در سال پیش از آن، ۲۰۱۸، صنعت ساعت‌سازی سوئیس با فروش ۲۴.۲ میلیون ساعت از فروش متقابل ۲۲.۵ میلیون ساعت هوشمند اپل پیش بود.

  • مدیران ارشد هواوی قبل از کنگره جهانی موبایل قرنطینه می شوند

مهر: هواوی مدیران ارشد و کارمندان خود را که در کنگره جهانی موبایل شرکت می کنند به مدت ۱۴ روز پیش از آغاز این رویداد قرنطینه می کند تا از عدم ابتلای آنان به ویروس کرونا اطمینان حاصل شود. هفته آینده مدیران ارشد شرکت هواوی  قرنطینه ای ۱۴ روزه را آغاز می کنند تا به شرکت کنندگان در کنگره جهانی موبایل اطمینان دهند از شر ویروس کرونا در امان هستند.

  • اتحاد غولهای فناوری چین علیه تحریمهای ایالات متحده

انتخاب: تیم های هواوی، اوپو، ویوو، شیائومی برای کمک به برنامه نویسان بین المللی و مبارزه با تحریم های گوگل، برنامه های کاربردی را به فروشگاه های برنامه اختصاصی خود منتقل می کنند. جنجال ممنوعیت و محدودیت های ایالات متحده علیه هواوی در حال حرکت به سمت یک بازی شطرنج در مقیاس بزرگ با حرکات دقیق و محاسبه شده از دو طرف تبدیل شده است.

  • پنل‌های خورشیدی که هنگام غروب هم کار می‌کنند

ایسنا: بررسی یک پژوهشگر آمریکایی نشان می‌دهد پنل‌های خورشیدی که به شیوه مخصوصی طراحی شده‌اند، می‌توانند هنگام غروب خورشید هم کارآیی داشته باشند. پژوهشی که در “دانشگاه کالیفرنیا، دیویس” (UC Davis) آمریکا انجام شده، نشان می‌دهد پنل‌های خورشیدی که به شکل خاصی طراحی شده‌اند، می‌توانند با تولید انرژی هنگام غروب خورشید، مشکلات مربوط به تعادل انرژی را حل کنند.

  • برنامه گوگل برای به حداقل رساندن مشکلات اندروید

فرصت امروز: گوگل برای رفع حداکثری نواقص خود مدت ها است که برنامه ای تحت عنوان ضد باگ را ایجاد کرده است که در آن با افرادی که بتوانند به تراشه امنیتی Titan M در سری گوشی های سری پیکسل این شرکت نفوذ کند، پاداشی را خواهد داد، با این حال این شرکت در راستای رقابت هرچه بهتر با رقیب همیشگی خود (اپل) اعلام کرده است که میزان این پاداش را به ۱/۵ میلیون دلار افزایش داده است. این امر در حالی است که در هنگام شروع این طرح تنها ۳۸ هزار دلار نصیب هر فرد می شد. با این حال این سیاست تنها به گوشی های تلفن همراه اختصاص نداشته و گوگل حتی برای موتور جست وجوگر خود نیز مشابه این برنامه را از مدت ها قبل به اجرا گذاشته است.

  • ویروس کرونا نمایشگاه MWC 2020 را تهدید می‌کند

زومیت: با شیوع ویروس کرونا در چین و سرایت آن به سایر کشورها، برگزاری بزرگ‌ترین رویداد جهانی حوزه‌ی موبایل با تهدیدی جدی مواجه است.کمتر از سه هفته‌ی دیگر نگاه کل دنیای تکنولوژی به کنگره جهانی موبایل در شهر بارسلونا معطوف خواهد شد. این بزرگ‌ترین و مهم‌ترین نمایشگاه در دنیای ارتباطات سیار است. هر ساله بیش از صد هزار شرکت‌کننده از تقریبا دویست کشور جهان از نزدیک شاهد این رویداد هستند. برخلاف آنچه در سال‌های اخیر در نمایشگاه CES شاهد بوده‌ایم، سازندگان بزرگ هنوز تمایل دارند که مهم‌ترین محصولات خود را در رویداد MWC معرفی کنند. اما امسال اوضاع قدری متفاوت است. شیوع ویروس کرونا در چین و گسترش آن به سایر نقاط دنیا تاکنون جان صدها نفر را گرفته است.

  • قابلیت جدید اینستاگرام؛ دوستان خود را دسته‌بندی کنید

باشگاه خبرنگاران جوان: اینستاگرام یک قابلیت جدید را به برنامه خود اضافه کرده است که به کاربران این اجازه را می‌دهد تا لیست اشخاصی که دنبال می‌کنند را بر اساس میزان برقراری ارتباط و تبادل اطلاعات دسته بندی کنند. گزینه‌های موجود در این قابلیت شامل ” بیشترین میزان نمایش در صفحه اول ” و ” کمترین میزان ارتباط ” می‌شوند که از این طریق کاربر می‌تواند روند نمایش پست‌ها در صفحه اول خود را انتخاب کند.

  • کهکشانی که بدون علت جوان‌مرگ شد!

ایسنا: یک کهکشان عظیم که حدود ۱۲ میلیارد سال پیش وجود داشته است، سبب حیرت محققان شد. این کهکشان عظیم زمانی وجود داشت که کیهان تنها ۱.۸ میلیارد ساله بود و به علت روند سریع حیات و مرگ در جوانی، حیرت دانشمندان را برانگیخته است. این کهکشان معروف به “XMM-۲۵۹۹” بوده و تا زمانی‌ که کیهان تنها یک میلیارد سال قدمت داشت، تعداد بی‌شماری از ستاره‌ها را در خود تشکیل داده است. ستاره‌شناسان دانشگاه “کالیفرنیا” مدعی شده‌اند که هشت میلیون سال بعد از آن، این کهکشان به طور ناگهانی غیرفعال شده است که دلیل آن هم مشخص نیست.

  • ویژگی جدید آیفون، خودرو کاربران را کنترل می کند

انتخاب: احتمال دارد شرکت اپل به زودی ویژگی جدید آیفون به نام “CarKey ” را به بازار عرضه کند. این ویژگی به کاربران امکان می دهد که وسیله نقلیه خود را با تلفن خود باز کنند. پیش بینی می شود شرکت اپل در حال کار روی یک ویژگی جدید آیفون به نام CarKeyباشد که به شما امکان می دهد ماشین خود را با استفاده از تلفن خود قفل کنید.

  • مشارکت ۳۰ شرکت دانش‌بنیان در پروژه‌های فضایی

ایسنا: سرپرست معاونت پژوهش و فناوری پژوهشگاه فضایی ایران از مشارکت ایران در پروژه ماهواره‌ای «اپسکو» خبر داد و گفت: برخی از بخش‌های این پروژه به دانشگاه‌ها واگذار شده است. هادی رضایی، سازمان فضایی و پژوهشگاه فضایی ایران را دو مجموعه‌ فعال در حوزه فضایی دانست که تحت نظر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات فعالیت می‌کنند و افزود: در پژوهشگاه سه ماموریت اصلی “طراحی و ساخت ماهواره‌های سنجشی” برای کاربرد در حوزه‌های کشاورزی و هواشناسی، “طراحی و ساخت ماهواره‌های مخابراتی” در مدار سنکرون با زمین و قرارگیری در مدار ۳۶ هزار کیلومتری و “حوزه کاربردی” در دستور کار است.

  • رونمایی هواوی Y7p با دوربین اصلی سه گانه

بهار نیوز: گوشی هواوی Y7p به صفحه نمایش ۶٫۳۹ اینچی مجهز شده و قدرت آن را چیپست کایرین ۷۱۰F تامین می کند.  ابعاد این گوشی هوشمند برابر با ۸٫۱۳ × ۷۶٫۱۳ × ۱۵۹٫۸۱ میلی متر بوده و وزن آن به ۱۷۶ گرم می رسد. در جلوی آن شاهد قرارگیری نمایشگر ۶٫۳۹ اینچی IPS LCD با رزولوشن اچ دی پلاس هستیم. نسبت صفحه نمایش به بدنه این دستگاه برابر با ۹۰٫۱۵ درصد است. قدرت گوشی هواوی وای ۷ پی توسط چیپست ۸ هسته ای کایرین ۷۱۰F تامین می شود.

  • برگزاری اجلاس مشترک ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران و پاکستان

مهر: نخستین کمیته تخصصی ارتباطات و فناوری اطلاعات بین جمهوری اسلامی ایران و پاکستان پنجشنبه در دو نوبت صبح و عصر در اسلام‌آباد برگزار شد. در این نشست ریاست هیئت ایرانی را سید ستار هاشمی، معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و ریاست هیئت پاکستانی را احمد سعیدی، قائم‌مقام وزیر فناوری اطلاعات و ارتباطات راه دور پاکستان بر عهده داشتند. در این اجلاس روسای کمیته‌های تخصصی دو کشور ابتدا توانمندی‌های کشورهای متبوعشان را معرفی و بر توسعه همکاری‌های دوجانبه تأکید کردند. پس‌ازآن جلسه اجلاس در دو زیر کمیته بررسی سند پایانی و ارائه توانمندی‌های بالقوه آموزش و پژوهش، امنیت سایبری و فضایی ادامه پیدا کرد.

  • قوانین جدید توییتر برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

آی‌سی‌تی نیوز: توییتر قوانین جدیدی وضع کرد که کاربران می‌توانند ازطریق آن‌ها محتوای غیرواقعی یا دست‌کاری‌شده‌ی مخرب را گزارش کنند. در به‌روزرسانی جدید توییتر، توییت‌های شامل محتوای دیپ‌فیک برچسب خواهند خورد و تشخیص‌دادنی خواهند بود.

  • کلاهبرداری‌های باورنکردنی از طریق Airbnb

باشگاه خبرنگاران جوان: به دلیل نظارت ضعیف مسئولین Airbnb، بسیاری از مهمانان این برنامه قربانی کلاهبرداری میزبانان شده‌اند. اخیرا اخباری مبنی بر سوءاستفاده و کلاهبرداری برخی از میزبانان مسافرخانه‌های Airbnb از مهمانان خود منتشر شده است. این اخبار از ترفند‌های مختلف این میزبانان برای گول زدن مهمانان خبر می‌دهد. به گفته برخی منابع میزبانان کلاهبردار برخی از مهمانان را با دروغگویی راضی به اقامت در یک مسافرخانه کثیف و کم کیفیت کرده‌اند و همچنین اشخاصی که برای این مکان‌ها نظرات مثبت با پنج ستاره ثبت نکردند را مورد آزار و تهدید قرار داده‌اند.

  • رونمایی از ۱۰ محصول فناور پارک علم و فناوری ICT

ایسنا: مراسم رونمایی از ۱۰ محصول فناور پارک علم و فناوری ICT دانشگاه تهران در غرفه «ایران اکسپو» واقع در نمایشگاه شهر آفتاب برگزار شد. دکتر محمد جعفر صدیق مشاور وزیر ارتباطات و رئیس پارک فناوری اطلاعات سجاد در این مراسم با بیان اینکه نمایشگاه اکسپو ۹۸ با هدف توسعه صادرات کشور برگزار شد، گفت: این نمایشگاه اولین تجربه برای بین المللی سازی محصولات فناورانه است. وی افزود: در این نمایشگاه بازرگانانی از افغانستان، عراق، پاکستان، هندوستان حضور دارند که محصولاتی هم خریداری کرده اند.

 

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل