اخبار عمومی

مهمترین اخبار رسانه‌ها/ از اختصاص سامانه “آرمان” به آموزش درباره کرونا تا تعطیلی مراکز فضایی ناسا

داتیکا: در پرونده خبری داتیکا، روزانه از مهمترین و جدیدترین اخبار حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مطلع شوید. مروری بر اخبار رسانه در روز دوشنبه بیستم و ششم اسفند ماه را می خوانید:

  • اختصاص سامانه “آرمان” به آموزش درباره کروناویروس

ایسنا: ارائه اطلاعات جامع و معتبر درمورد ویروس کرونا از طریق سامانه آرمان دانشگاه علوم پزشکی مجازی در اختیار عموم جامعه قرار گرفت.

دانشگاه علوم پزشکی مجازی اعلام کرد: با توجه به اینکه اصلی‌ترین راه مهار ویروس کرونا، آموزش همگانی است و در راستای رسالت خود و برطرف کردن پاره‌ای از نگرانی‌های جامعه به صورت ساده، جامع و معتبر اطلاعاتی را در خصوص  ویروس کرونا در سامانه آرمان ارائه داده است.

  • رفع فیلترینگ تلگرام و توییتر باید با دستور دادستانی انجام شود

فارس: رئیس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیر ساخت با بیان اینکه رفع فیلترینگ تلگرام و توییتر برای آموزش های مجازی جزء مقوله هایی است که باید با دستور دادستانی انجام شود، گفت: این موضوع نیاز به مجوز قانونی دارد.

سجاد بنابی رئیس هیئت مدیره شرکت ارتباطات زیر ساخت گفت: درخواست رفع فیلتر تلگرام و توییتر برای آموزش‌های مجازی موضوعی است که نمی توان در قالب بخشنامه و دستورات اداری آن را پیگیری و درباره هرگونه تغییر و تحولی اقدام کرد زیرا این مسأله منع قانونی دارد و باید با اجازه مقامات قضایی انجام شود.

  • تبلیغات به سرویس IGTV اینستاگرام راه پیدا می‌کند

باشگاه خبرنگاران جوان: مسئولان شرکت اینستاگرام سعی دارند درآمدزایی از طریق قابلیت IGTV را گسترش دهند.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده از منابع خبری مختلف، اینستاگرام در حال حاضر از چند تولیدکننده مختلف درخواست کرده تا در آزمایش الگوریتم تبلیغات IGTV با آن‌ها همکاری کنند. کسانی که در این فعالیت شرکت کردند تا ۵۵ درصد از سهم تبلیغات را به دست خواهند آورد.  این میزان دقیقا درصدی است که یوتیوب به کاربران خود پرداخت می‌کند. مدیرعامل اینستاگرام نیز در صحبت‌های اخیر خود اظهار کرد: ” این یک قدم دیگر برای کمک به کاربران خلاق‌مان است. برای آن که بدانیم کاملا درست عمل می‌کنیم، از چند کاربر برتر دعوت کرده‌ایم تا با ما همکاری کنند و مشکلات را این گونه برطرف کنیم”.

  • خواسته انویدیا از گیمرها برای کمک به مبارزه با کروناویروس

سخت افزار مگ: خواسته انویدیا از گیمرها این است که با در اختیار گذاشتن توان کارت گرافیک خود، در پروژه مقابله با کروناویروس جدید نقشی مهم داشته باشند.

این پروژه Folding@home نام دارد و مربوط به مسائل درمانیست است. برگزارکنندگان این پروژه، آن را به عنوان یک پروژه محاسبات توزیع شده برای تحقیقات درمانی مانند شبیه‌سازی تغییرات پروتئینی، طراحی محاسبات دارویی و دیگر انواع داینمیک‌های مولکولی در وب سایت رسمی این پروژه معرفی کرده‌اند. کاربران حرفه‌ای می‌توانند در پروژه Folding@home و پیدا کردن درمان انواع بیماری‌ها همچون سرطان، ALS، پارکینسون، هانتینگتون، آنفلونزا و دیگر بیماری‌ها سهیم باشند.

  • مشخصات موبایل ۵G فوجیتسو فاش شد

مهر: مشخصات یک موبایل ۵G شرکت فوجیتسو فاش شده که در آن از تراشه اسنپ دراگون ۸۶۵ استفاده شده است. این دستگاه دارای دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی است. شماره مدل موبایل فوجیتسوarrow ۵G  در حقیقت F-51A است که نمایشگری خمیده دارد و در قسمت بالای آن، سمت راست یک سوراخ وجود دارد. نمایشگر ۶.۷ اینچی این دستگاه +HD است و وضوح ۱۰۸۰ در ۲۳۴۰پیکسل دارد.

همچنین در این موبایل یک دوربین جلویی ۳۲ مگاپیکسلی وجود دارد. یک اسکنر اثر انگشت اولتراسونیک نیز در نمایشگر دستگاه یکپارچه شده است. همراه تراشه اسنپ دراگون ۸۶۵ در این دستگاه ۸ گیگابایتRAM و ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی وجود دارد. سیستم عامل دستگاه نیز اندروید۱۰ است. پشت این موبایل تنظیمات ۴ تایی دوربین به چشم می خورد که یکی از آنها ۴۸ مگاپیکسلی است. دوربین های پشتی دستگاه قابلیت فیلمبرداری۴K دارند. جالب آنکه موبایل فوجیتسو مجهز به نرم افزار «ادوب فوتوشاپ اکسپرس» است که همزمان با ثبت عکس، آن را ادیت می کند.

  • تلاش برای بهبود کیفیت ارتباطات

ایرنا: ارتباطات و بخصوص اینترنت با کیفیت در روزهای بحرانی برای اطلاع رسانی و ارتباط شهروندان با یکدیگر از زیرساخت‌های حیاتی به حساب می‌آید. شرکت ارتباطات زیرساخت متولی تامین و اپراتورهای مخابراتی مسوول توزیع این نیاز حیاتی محسوب می شود. پس از شیوع کرونا بحث دورکاری، قرنطینه خانگی شهروندان، آموزش مجازی دانش‌آموزان و دانشجویان مطرح شد. مهم‌ترین زیرساخت برای انجام این امور کیفیت و سرعت اینترنت است.

«حمید فتاحی» رییس شرکت ارتباطات زیرساخت در خصوص تمهیداتی که در این مدت برای بهبود وضعیت اینترنت در نظر گرفته اند، گفت: پس از شروع کرونا در ایران و اختصاص ۱۰۰ گیگ اینترنت رایگان به کاربران اینترنت ثابت، میزان استفاده از فضای مجازی با افزایش ۱۰۰ درصدی روبرو و عملا ظرفیت دسترسی و پهنای باند اپراتورها اشباع شد.

  • پرداخت حقوق کامل به کارمندان مایکروسافت برای ماندن در خانه

ایتنا: شماری از کمپانی‌های فناوری به‌تازگی اعلام کردند که در طی تعطیلی موقت شرکت‌هایشان و امکان دورکاری کارمندان ثابت، به کارمندان موقت و نیمه‌وقت خود حقوق کامل پرداخت خواهند کرد.

شماری از کمپانی‌های فناوری به‌تازگی اعلام کردند که در طی تعطیلی موقت شرکت‌هایشان و امکان دورکاری کارمندان ثابت، به کارمندان موقت و نیمه‌وقت خود حقوق کامل پرداخت خواهند کرد. مایکروسافت، فیس‌بوک، اپل، آمازون، گوگل و توییتر تائید کردند که کارمندان ساعتی این شرکت‌ها حقوق عادی خودشان را دریافت خواهند کرد. این اقدام برای این کارمندان بسیار مهم است زیرا در پی شیوع ویروس کرونا مقامات این کمپانی‌ها از کارمندان تمام‌وقت خود خواسته اند که وظایفشان را به‌صورت دورکاری و از منزل خود انجام بدهند.

  • آیا استفاده از Skype در نهاد ریاست جمهوری صحیح است؟

باشگاه خبرنگاران جوان: مهدی انجیدنی مدیر پیام‌رسان گپ، با انتشار توئیتی، از عدم استفاده دولت از پیام‌رسان‌های داخلی در جلسات خود انتقاد کرد. انجیدنیبه گزارش حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی انجیدنی مدیر پیام‌رسان گپ ضمن اشاره به برگزاری جلسات هیات دولت از طریق پیام‌رسان خارجی اسکایپ، توئیتی انتقادی از این ارتباط تصویری را در حساب شخصی خود منتشر کرد. انجیدنی در خطاب به وزیر ارتباطات در توئیتر خود نوشت:

” با وجود این همه پیام‌رسان ایرانی و پلتفرم تماس تصویری بومی، آیا استفاده از Skype در نهاد ریاست جمهوری صحیح است؟! مگر قانون نبود که در صنعت ارتباطات، اگر محصول ساخت ایران وجود داشت، حداقل دولت از نمونه خارجی برای کار‌های خودش استفاده نکند؟! این بود آرمان‌های ما؟! “پ

  • رمزگشایی از قواعد نام‌گذاری پردازنده‌های اینتل

زومیت: اینتل مانند دیگر شرکت‌های تولیدکننده‌ی سخت‌افزار، اصول مشخصی را برای نام‌گذاری پردازنده‌های خود رعایت می‌کند و تمامی حروف و اعداد در نام محصول، معنای مشخصی دارند.

اینتل و دیگر تولیدکنندگان سخت‌افزار، همه‌ی تلاش خود را به‌کار می‌گیرند تا اطلاعات و مشخصات پردازنده‌ها هرچه بیشتر برای مصرف‌کننده‌ی نهایی قابل فهم باشد. به‌هرحال پردازنده‌ها روز‌به‌روز در حال پیشرفته‌ و پیچیده‌تر شدن هستند و باید اصولی برای معرفی ساده‌ی آن‌ها وجود داشته باشد. در نام هر پردازنده، تعدادی اعداد و حروف مشاهده می‌کنید که همگی معنای خاصی در توضیح مشخصات و قابلیت‌های آن ارائه می‌کنند. در ادامه‌ی این مطلب زومیت، نحوه‌ی نام‌گذاری و علت استفاده هر حرف و عدد را در نام پردازنده‌ها بررسی می‌کنیم.

  • موتورولا مدل ارزان تر گوشی اج را معرفی می کند

فارس: موتورولا بعد از عرضه گوشی پیشرفته و گران قیمت اج پلاس قصد دارد نمونه ای ارزان تر از این گوشی را هم تولید کند تا کاربران بیشتری بتوانند آن را خریداری کنند. برخی منابع نزدیک به موتورولا عکس ها و اطلاعاتی را در مورد مدل ارزان قیمت اج منتشر کرده اند که نشان می دهد نمایشگر این گوشی ۶.۷ اینچی و فراگیر خواهد بود.

همچنین نمایشگر یادشده کل فضای جلوی صفحه تلفن همراه را در بر می گیرد و نرخ تازه سازی صفحه  این گوشی هم ۹۰ هرتز خواهد بود. دوربین سلفی واصلی ۲۵ و۶۴ مگاپیکسلی، باتری ۵۰۰۰ میلی آمپری، شش گیگابایت رم و پردازنده اسنپ دراگون ۷۶۵ ازجمله دیگر امکانات گوشی یادشده است.

  • آماده باش حداکثری برای پایداری ارتباطات مخابراتی در نوروز

ایران آنلاین: مدیرعامل شرکت مخابرات ایران گفت: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، پایداری ارتباطات در تمام مناطق مخابراتی در دو حوزه ثابت و سیار در ایام تعطیلات سال جدید به‌صورت کامل تضمین‌شده است.

سیدمجید صدری با تأکید بر آماده باش حداکثری مراکز مخابراتی منتخب و شیفت های نوروزی به منظور ارائه خدمات ارتباطی افزود: به‌منظور تحقق مشتری مداری حداکثری و همچنین ارائه خدمات شبانه‌روزی به تمام مشتریان ، شیفت‌های آماده‌باش در تمام مراکز منتخب سراسر کشور در نظر گرفته‌ شده که با استفاده از تمهیدات صورت گرفته در مورد افزایش پهنای باند و تضمین پایداری ارتباطات، تمام نیازهای ارتباطی هموطنان در مناطق مخابراتی سراسر کشور به‌صورت کامل پوشش داده می‌شود.

  • عملیات پرتاب ماهواره های استارلینک لغو شد

مهر: ششمین عملیات پرتاب ماهواره های اینترنتی استارلینک به دلیل اختلالی در موتور موشک لغو شد. قرار بود شب گذشته اسپیس ایکس ششمین  محموله ماهواره های اینترنتی استارلینک را به مدار زمین ببرد. اما به دلیل اختلالی در موتور  موشک این  عملیات در لحظات آخر  لغو شد.

موشک فالکون ۹ حامل ۶۰ ماهواره استارلینک روی پد پرتاب در ایستگاه فضایی کندی واقع در ایالت فلوریدا قرار داشت. اما طی فرایند  آماده سازی پرتاب اختلالی به وجود آمد و موشک در زمان احتراق از روی زمین بلند نشد.

  • تعطیلی برخی مراکز فضایی ناسا به دلیل کرونا

ایسنا: تاکنون افراد بسیاری در جهان به ویروس کرونا که اکنون بیماری “کووید-۱۹” نام گرفته مبتلا شده‌اند. اکنون دو کارمند ناسا نیز به این ویروس آلوده شده‌اند.

در حالی که تأخیر در برنامه های فضایی موضوع جدیدی نیست اما اخیرا شرکت‌های فضایی معروفی چون ناسا، بوئینگ، لاکهید مارتین و بلواوریجین بسیاری از برنامه ها و سفرهای کاری را به دلیل شیوع این بیماری به تعویق انداخته اند و بنابرگزارش ها مهندسان نرم افزار این شرکت ها دورکاری می کنند و از خانه بر روی پروژه‌ها نظارت دارند.

  • افزایش محبوبیت نسخه‌های غیر رسمی واتساپ

دیجیاتو: با وجود اینکه در ماه‌های اخیر ویژگی‌های جدیدی به واتساپ اضافه شده، محبوبیت نسخه‌های غیر رسمی واتساپ مانند GBWhatsApp ،YoWhatsApp و FMWhatsApp به صورت قابل توجهی در حال افزایش است.

در حال حاضر اپلیکیشن‌های اندرویدی زیادی بر پایه واتساپ توسعه پیدا کرده‌اند که ویژگی‌های بیشتری در مقایسه با نسخه اصلی دارند. برای مثال برنامه GBWhatsApp حتی در صورت پاک کردن استاتوس، امکان مشاهده آن را برای کاربران فراهم می‌کند. در برخی مناطق جهان، نسخه‌های غیر رسمی واتساپ در مقایسه با نسخه اصلی محبوبیت بیشتری دارد.

  • سرویس آنلاین چیلیوری تعطیل شد!؟

آتی رسان: شاید کم‌تر کسی باور می‌کرد که کم‌تر از سه ماه پس از اعلام ادغام چیلیوری و ریحون برای کسب رتبه اول در سرویس غذای آنلاین، این استارتاپ بزرگ ایرانی رسما تعطیل شود!

چیلیوری سال ۹۸ را پرچالش‌ترین زمان برای خود معرفی کرده و با این حال مشخص نیست چرا این سرویس تصمیم گرفت تا ریحون، دیگر سرویس آنلاین غذا را نیز در خودش ادغام کرده و با اعلام تعطیلی، به نوعی آن را نیز نابود کند! اگر شرایط انقدر سخت بود، این ادغام صورت نمی‌گرفت، گزینه منطقی‌تری قلمداد می‌شد.از سوی دیگر کاهش فروش ۷۰ درصدی به‌خاطر کرونا، تنها مختص به این بیزینس نیست و برخی کسب و کارها حتی تا ۱۰۰ درصد کاهش فروش هم داشته‌اند اما تصمیم به تعطیلی نگرفته‌اند چرا که به‌درستی می‌دانند اقتضای فضای کنونی همین است و چاره‌ای جز تحمل و گذر، حتی به قیمت تعدیل نیرو و کاهش هزینه‌ها، نیست!

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل