اخبار عمومی

مهمترین اخبار رسانه‌ها/ از علت افت کیفیت اینترنت تا ابتلای کارمندان آمازون به کرونا

داتیکا: در پرونده خبری داتیکا، روزانه از مهمترین و جدیدترین اخبار حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مطلع شوید. مروری بر اخبار رسانه در روز دوشنبه دوازدهم اسفند ماه را می خوانید:

  • علت افت کیفیت اینترنت در روزهای اخیر

ایسنا: به گفته نایب رئیس شرکت ارتباطات زیرساخت، اپراتورها به‌دلیل افزایش۴۰ درصدی استفاده مصرف دیتا در یک هفته گذشته، برای ارائه سرویس آماده نبودند که این موضوع منجر به افت کیفیت شده بود و اکنون ظرفیت شبکه ارتباطی آنها افزایش یافته است. در این راستا سجاد بنابی -نایب رئیس شرکت ارتباطات زیرساخت درباره مشکلات اینترنتی در روزهای اخیر گفت: در حال حاضر در لایه دسترسی بین شبکه ملی اطلاعات و شبکه بین‌الملل مشکل خاصی نداریم، مشکل ظرفیت در لایه دسترسی اپراتورهای موبایل و ارائه‌دهندگان خدمات FCP است که اینترنت و ترافیک داخل کشور بیشتری را به آنها تخصیص دادیم. وی درباره علت آماده نبودن اپراتورهای اینترنتی برای افزایش مصرف اینترنت توسط کاربران توضیح داد: در یک هفته گذشته مصرف دیتای کشور ۴۰ درصد افزایش داشته که شامل دیتای داخلی و دیتای بین‌الملل می‌شود که این مصرف در روزهای اخیر هم به اوج رسیده است، ‌ اما اپراتورها به‌دلیل افزایش استفاده تعداد کاربران برای ارائه سرویس هم در لایه‌ی شبکه هم در لایه‌ی فرکانس آماده نبودند.

  • بهبود کیفیت اینترنت با افزایش پهنای باند

مهر: رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از افزایش ظرفیت پهنای باند اینترنت از سوی اپراتورها برای حل مشکل کیفیت اینترنت کاربران خبر داد و گفت: گراف وضعیت شبکه اپراتورها رصد می شود. حسین فلاح جوشقانی از بهبود کیفیت دسترسی به اینترنت با توجه به افزایش میزان مصرف کاربران در شرایط شیوع بیماری کرونا خبر داد و گفت: بررسی های رگولاتوری از افزایش ۴۰ درصدی مصرف اینترنت طی روزهای اخیر و به دنبال شیوع ویروس کرونا حکایت دارد. وی ادامه داد: هم اکنون با تعطیلی مدارس و دانشگاهها و برخی شرکت ها، بسیاری از مردم بیشتر امور خود را به صورت اینترنتی انجام می دهند و این موضوع باعث شده که شاهد افزایش بار ترافیکی روی شبکه ملی اطلاعات باشیم. معاون وزیر ارتباطات اضافه کرد: حتی پیش بینی می کنیم با تعطیلی های بیشتر طی هفته های جاری، میزان مصرف اینترنت از سوی کاربران افزایش یابد و به همین دلیل به اپراتورهای ثابت و موبایل تذکر دادیم تا ظرفیت پهنای باند شبکه اینترنت خود را بالا ببرند.

  • ظرفیت پهنای باند اپراتورها افزایش یافت

ایرنا: در پی ضرب‌الاجلی که سازمان رگولاتوری وزارت ارتباطات برای بهبود کیفیت به اپراتورها، مخابرات و شرکت ارتباطات زیرساخت داده بود، رییس این سازمان به ایرنا گفت: اپراتورها ظرفیت پهنای باند خود را تا ۱۰۰ گیگ اضافه کردند تا مشکل کیفیت اینترنت برطرف شود. وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به اپراتورها و شرکت‌های ارایه دهنده اینترنت، ضرب الاجلی برای بهبود کیفیت خدمات خود داد و آن‌ها را موظف کرد طی این زمان مشکلاتی که در حوزه اینترنت وجود دارد را رفع کنند.

  • کرونا کارکنان سامسونگ و ال‌جی را مبتلا کرد

فارس: همزمان با شیوع ویروس کرونا در کره جنوبی کارکنان شرکت‌های فناوری سامسونگ و ال‌جی نیز موارد بیشتری از ابتلا به آن را اعلام کرده‌اند. همزمان با شیوع ویروس کرونا در کره جنوبی کارکنان شرکت‌های فناوری سامسونگ و ال‌جی نیز موارد بیشتری از ابتلا به آن را اعلام کرده‌اند.کره جنوبی تأکید کرده است، سامسونگ و ال‌جی با توجه به افزایش تعداد افراد مبتلا در این کشور، شاهد روند صعودی مبتلایان به ویروس کرونا در این دو شرکت هستند. سامسونگ از ابتلای دو کارمند خود به کرونا در مجتمع گومی به ویروس کرونا خبر داده است که در مجموع شمار مبتلایان به ویروس کرونا در این مجتمع به سه نفر می‌رسد.

  • ناسا برای سفر به ماه و مریخ از دانشجویان کمک خواست

مهر: ناسا به منظور طراحی ربات، سکونتگاه و وسایل نقلیه مورد نیاز در سفرهای فضایی یک دهه آینده فضانوردان خود از دانشجویان کمک خواست. ناسا در حال تهیه فهرستی از همه نیازهای خود به منظور اعزام فضانورد به ماه و مریخ طی یک دهه آینده است و بدین منظور قصد دارد روی کمک دانشجویان نیز حساب کند. سازمان فضایی آمریکا در همین راستا چالشی موسوم به چالش خلاقیت دانشگاهی سکونتگاه‌ها و سیستم‌های اکتشاف ماه تا مریخ موسوم به M۲M X-Hab را به اجرا درمی آورد. هدف از این کار تشویق دانشجویان برای مطالعه و طراحی فناوری‌های جدید فضایی است. ناسا امیدوار است از این طریق سفرهای طولانی مدت به ماه و مریخ تسهیل شود و کپسول‌ها و سفینه‌های فضایی بتوانند راحت تر بر روی سیارات دوردست فرود آیند.

  • گوگل، مشکل بلوتوث اسپیکرهای هوشمند را حل کرد

ایتنا: گوگل سرانجام مشکل صوتی بلندگوهای هوم خود را که با بلوتوث کار می‌کنند، برطرف کرد. برخی کاربران اعلام کرده بودند که بلندگوهای هوم به درستی کار نمی کنند و صدا در آنها به طور مرتب قطع و وصل می شود. کاربران بلندگوهای هوم گوگل از بیش از یک سال قبل این مشکل را به اطلاع شرکت سازنده رسانده بودند، اما برای برطرف کردن آن اقدامی نشده بود. بسیاری از کاربرانی که بلندگوهای هوشمند گوگل را خریداری می‌کنند از آنها برای پخش زنده برنامه‌های صوتی مختلف استفاده می‌کنند، اما آنها معمولا از قطع و وصل مکرر صدا اظهار نارضایتی می‌کنند.

  • برقراری «ارتباط ماهواره‌ای» در مواقع بحران

ایرنا: رییس سازمان فضایی ایران اعلام کرد: زیرساخت و توانمندی لازم برای برقراری ارتباطات ماهواره‌ای در زمان بحران وجود دارد و با توجه به پایداری در مواقع بحران، می‌تواند به شبکه پشتیبان برای ارتباطات زمینی تبدیل شود. اپراتورها و اینترنت ماهواره‌ای از آن دست فناوری‌هایی است که زمان وقوع بلایای طبیعی که به قطع ارتباط منجر می‌شوند بیش از هر چیز دیگری اهمیت پیدا می‌کند.

  • قابلیت‌های جدید دستیار صوتی کورتانا اعلام شدند

باشگاه خبرنگاران جوان: شرکت مایکروسافت به تازگی برخی از ویژگی‌های جدید دستیار صوتی کورتانا را در فضای مجازی اعلام کرد. طبق اعلام مایکروسافت این شرکت قصد دارد برخی از قابلیت‌های قدیمی کرتانا مانند قابلیت کنترل موسیقی، مدیریت لوازن خانه و پشتیبانی از مهارت‌‌های شخص ثالث را از دستیار خود حذف کند، به نوعی مایکروسافت قصد دارد دستیار صوتی خود را شبیه به دستیارهای الکسا و گوگل کند و از این پس قرار است بیشتر عملکر کورتانا از طریق پشتیبانی و همکاری با سایر نرم افزارها انجام خواهد شد. همچنین مایکروسافت اعلام کرد که از این پس بخش عمده‌ای از قابلیت‌های کورتانا مربوط به نرم افزارهای Microsoft’s software suite خواهد بود.

  • اسپیس ایکس سالانه ۷۰ موشک به فضا پرتاب می کند

ایران آنلاین: اسپیس ایکس تصمیم دارد تا ۲۰۲۳ میلادی سالانه ۷۰ ماموریت پرتاب موشک از مقرهای پرتاب در فلوریدا انجام دهد. این درحالی است که اسپیس ایکس مشغول تکمیل پروژه اینترنت ماهواره ای استارلینک است و همزمان موشک هایی برای مشتریان خود به فضا پرتاب می کند. همچنین اسپیس ایکس تصمیم دارد علاوه بر افزایش تعداد عملیات های پرتاب فضایی، تغییرات دیگری در عملیات های پرتاب نیز ایجاد کند. یکی از تغییرات در ماموریت های جدید پرتاب یک برج سرویس متحرک است که به کمک آن می توان برخی محموله های موشک ها را به طور عمودی سرهم بندی کرد. گزینه دیگر قابلیت حمل بار به مداری است که از قطب های زمین می گذرد.

  • فروش ناامید کننده گلکسی S20/ سامسونگ کرونا را مقصر می‌داند

دیجیاتو: خانواده گلکسی اس ۲۰ سامسونگ حدوداً چهار روز دیگر به طور رسمی در آمریکا به بازار عرضه می شود. این سری چند روز زودتر در کره جنوبی روانه بازار شده اما استقبال خریداران از آن به خاطر شیوع ویروس کرونا، «ناامید کننده» توصیف شده است. سامسونگ، ۱۴۰ هزار گلکسی اس ۱۰ در روز اول عرضه در اوایل سال ۲۰۱۸ به فروش رسانده است. همچنین گلکسی نوت ۱۰ که تردیدهایی در مورد آینده آن وجود داشت، تقریباً دو برابر بیشتر از گلکسی اس ۱۰ فروخت و در ماه اول عرضه، ۲۲۰ هزار واحد از آن به فروش رسید. امسال اما کمپانی کره ای موفق شده تنها ۷۰۸۰۰ واحد گلکسی اس ۲۰ در روز اول عرضه در بازار خانگی خود به فروش برساند.

  • هوش مصنوعی به ذخیره دی‌اکسید کربن کمک می‌کند

ایسنا: پژوهشگران دانشگاه “ام.آی.تی” سیستمی مبتنی بر یادگیری ماشینی ابداع کرده‌اند که می‌تواند مکان‌های مناسب را برای ذخیره دی‌اکسید کربن مشخص کند. دانشمندان، رؤیای ذخیره دی‌اکسید کربن در زیر زمین را در سر دارند، اما یافتن محل مناسبی برای ذخیره انتشارات دی‌اکسید کربن‌، کار دشواری است. پژوهشگران دانشگاه “ام.آی.تی” (MIT)، یک سیستم مبتنی بر یادگیری ماشینی ابداع کرده‌اند که می‌تواند امواج فرکانس پایین زمین را بررسی کند و به نقشه‌برداری از ساختارهای زیرزمینی بپردازد. این گروه پژوهشی، یک شبکه عصبی را برای یافتن ارتباطات پنهان میان عناصر داده‌ها آموزش دادند.

  • ارائه‌ی خدمات سلامت آنلاین با فناوری نسل پنجم در آمریکا

سیتنا: فروشگاه زنجیره‌ای والمارت در آمریکا از همکاری با اپراتور وریزون برای ارائه خدمات سلامت آنلاین از طریق فناوری مخابراتی نسل پنجم خبر داده است. قرار است بسیاری از فروشگاه‌های والمارت به تجهیزات نسل پنجم مجهز شوند و از این طریق خدمات سلامت والمارت به طور گسترده به مراجعان ارائه شوند. از جمله این خدمات می‌توان به گفتگوی ویدئویی با پزشکان و دریافت آنی اطلاعات پزشکی و دارویی اشاره کرد. به اشتراک گذاری اطلاعات پزشکی و دارویی با کلینیک‌ها و ثبت خودکار نیازهای درمانی و بهداشتی از این طریق برای دریافت و خرید سریع آنها در والمارت از جمله مزایای اجرای طرح مذکور است.

  • فناوری Power Balancer ایسوس معرفی شد

گجت نیوز: فناوری Power Balancer ایسوس برای سرورها و مادربردهای مبتنی بر سرورهای این شرکت رونمایی شد. در ادامه با این فناوری اختصاصی ایسوس آشنا می‌شویم. ایسوس به عنوان یکی از شرکت‌های پیشگام در زمینه فناوری اطلاعات و طراحی سیستم‌های سرور، از فناوری اختصاصی خود با نام Power Balancer در سرورها و مادربردهای مبتنی بر سرورهای ایسوس رونمایی کرد. این فناوری با پشتیبانی از نسل جدید پردازنده‌های نسل دوم Intel Xeon Scalable (شامل پردازنده‌های Cascade Lake-SP refresh) در سروهای RS720/720Q/700 E9، RS520/500 E9، ESC8000/4000 G4 و مادربردهای سرور سری Z11 در دسترس خواهد بود.

  • ابتلای ۲ تن از کارکنان آمازون در ایتالیا به «کرونا»

ایلنا:  شرکت آمازون از ابتلای دو تن از کارکنانش در ایتالیا به ویروس «کرونا» خبر داد. شرکت آمازون امروز -‌دوشنبه- از ابتلای دو تن از کارکنانش در ایتالیا به ویروس «کرونا» خبر داد. «دن پرلت»، سخنگوی این شرکت اعلام کرد: «ما از این کارکنان خود که در میلان بوده حمایت می‌کنیم. آن‌ها اکنون در قرنطینه هستند.» این شرکت اعلام کرد که اطلاعی از این‌که آیا کارکنان آمریکایی آمازون نیز به این ویروس مبتلا شده‌اند یا ندارد.

  • استفاده از پهپادها برای بررسی متروی توکیو

شفاف: متروی توکیو در طرح جدیدی، پهپادها را برای بررسی و یافتن آسیب‌های احتمالی به کار می‌گیرد. پهپادهای قابل کنترل از راه دور، به کارگران کمک می‌کنند تا به بررسی متروی توکیو بپردازند. این پهپادها که وزن هر کدام به ۱.۱۵ کیلوگرم می‌رسد، در یک کره پلاستیکی قرار گرفته‌اند تا هنگام حرکت در دخمه‌های پر پیچ و خم مترو، از آنها در برابر هر گونه برآمدگی و یا ضربه محافظت شود.ئدوربین‌هایی که روی این پهپادها تعبیه شده‌اند، به اپراتورها امکان می‌دهند تا به قسمت‌هایی از تونل دست پیدا کنند که دسترسی به آنها دشوار است و به دنبال نشانه‌های آسیب بگردند.ئروش‌های کنونی بررسی، به انسان‌ها نیاز دارند تا با استفاده از چراغ‌قوه، به دنبال نشانه‌های آسیب بگردند و سپس برای دستیابی به آنها، از وسایل نقلیه و پلتفرم‌های خاصی استفاده کنند.

  • تاخیر در ارسال مرسولات پستی به دلیل رعایت نکات بهداشتی

باشگاه خبرنگاران جوان: به دلیل اجرای نکات بهداشتی در تمامی مراحل آماده سازی مرسولات دریافتی از شهروندان پیش از تحویل به گیرنده، این مرسولات با تاخیر تحویل خواهد شد. تاخیر در ارسال مرسولات پستی به دلیل رعایت نکات بهداشتی با توجه به شیوع ویروس کرونا و لزوم رعایت نکات بهداشتی به منظور پیشگیری از ابتلا به این ویروس، ضدعفونی و گندزدایی دقیق محل نگهداری بسته ها، ماشین‌های حمل مرسوله و تمام تجهیزات پستی مربوط به حمل و جابجایی بسته ها، از دیگر اقداماتی است که در راستای کمک به تامین سلامت شهروندان، در سطح شبکه پستی در حال انجام است. کارکنان واحد‌های مختلف شبکه پستی به ویژه بخش‌هایی که با مرسولات و بسته‌های شهروندان سروکار دارند نکات بهداشتی را کاملا رعایت کرده و به صورت مستمر از مواد ضدعفونی کننده استفاده می‌کنند.

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل