اخبار عمومی

مهمترین اخبار رسانه‌ها/ اعتراف اپل به کاهش ذخایر آیفون در بازار

داتیکا: در پرونده خبری داتیکا، روزانه از مهمترین و جدیدترین اخبار حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مطلع شوید. مروری بر اخبار رسانه در روز سه شنبه بیست و نهم بهمن ماه را می خوانید:

  • اعلام آمادگی شرکت‌های خصوصی داخلی برای ارائه خدمات ماهواره‌ای

باشگاه خبرنگاران جوان: معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران در توییتی از اعلام آمادگی شرکت‌های خصوصی داخلی برای ارائه خدمات در حوزه ماهواره‌ای خبر داد. اعلام آمادگی شرکت‌های خصوصی داخلی برای ارائه خدمات ماهواره‌ایبه گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، بر اساس توییتی که مرتضی براری معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات منتشر کرد، از جلسات مختلف با شرکت‌های خصوصی توانمند داخلی و اعلام آمادگی آن‌ها برای همکاری در حوزه ماهواره خبر داد. معاون وزیر ارتباطات برای ثمربخش بودن همکاری بخش دولتی با بخش خصوصی در این زمینه ابراز امیدواری کرد.

  • بررسی کیفیت شبکه اینترنت با پهپاد

دنیای اقتصاد: وزیر ارتباطات با بیان اینکه برای بررسی کیفیت شبکه اینترنت در برخی مناطق از پهپاد استفاده می‌کنیم، گفت: قول پیگیری شکایت کاربران از کیفیت اینترنت را می‌دهم. محمدجواد آذری‌جهرمی در اینستاگرام با اشاره به راه‌اندازی سامانه سنجش کیفیت اینترنت (نت‌سنج پلاس) نوشت: کیفیت خدمات حق شماست و ما هم به نمایندگی از شما مسوول نظارت و کنترل کیفیت خدمات اپراتورها هستیم. وی ادامه داد: هیچ نظارتی به اندازه نظارت عمومی مردم مؤثر نیست و نت‌سنج پلاس همان نظارت عمومی است.

  • عیب‌یابی شبکه‌های مخابراتی سیار با سامانه‌های پایش بومی

ایسنا: تاکنون پایش و تحلیل شبکه مخابرات سیار با استفاده از سامانه‌های خارجی صورت می‌گرفت، ولی گروهی از محققان یکی از شرکت‌های فناور طی طرحی با بومی‌سازی سخت‌افزارها و نرم‌افزارها، سامانه‌ای برای پایش شبکه‌های مخابراتی ارائه کردند و در حال حاضر شبکه ارتباطی کل کشور از طریق این سامانه عیب‌یابی می‌شود. علی سلیمانی از محققان این طرح، از پیاده‌سازی سامانه‌ای برای پایش نظارت و تحلیل شبکه‌های مخابراتی خبر داد و گفت: این سامانه که با عنوان “کنکاش” عرضه شده، به منظور استخراج سیگنالینگ از شبکه مخابرات سیار به منظور تحلیل، عیب‌یابی و کیفیت‌بخشی شبکه مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

  • برنامه ویژه مایکروسافت برای توسعه سلامت در جهان

ایران آنلاین: قرار است مایکروسافت یک برنامه ۵ ساله ابتکاری را با بودجه ۴۰ میلیون دلاری راه‌اندازی کند تا به این ترتیب شاهد عدالت و توازن در سطح دسترسی مردم دنیا به پزشک و ابزارهای سلامت بویژه در کشورهای فقیرتر باشیم. هوش مصنوعی(AI) یکی از فناوری‌های نوظهور است که تاکنون در زمینه‌های مختلف ازجمله کنترل روبات‌ها، تجارت الکترونیک، امور مالی، بهداشت و درمان، آموزش، حمل‌ونقل و… نقش آفرینی کرده است اما حالا مایکروسافت می‌خواهد از قابلیت‌های آن در سطحی گسترده بهره بگیرد. قرار است مایکروسافت برنامه ۵ ساله ابتکاری با نام «هوش مصنوعی برای سلامت» (A.I. for Health) را با بودجه ۴۰ میلیون دلاری راه‌اندازی کند تا به این ترتیب شاهد عدالت و توازن در سطح دسترسی مردم دنیا به پزشک و ابزارهای سلامت بویژه در کشورهای فقیرتر باشیم.

  • ویروس کرونا تولید لپ‌تاپ را به شدت کاهش می‌دهد

دیجیاتو: از آنجا که حدود ۹۰ درصد از کل نوت بوک های دنیا در چین تولید می شود، هر نوع چالشی در این بازار روی کل دنیا تاثیر خواهد گذاشت. بر اساس برآوردهای Digitimes Research عرضه جهانی این محصولات در سه ماهه اول ۲۰۱۹ شاهد افت ۲۹ تا ۳۶ درصدی خواهد بود که به مراتب از پیش بینی های اولیه که در حدود ۱۷ درصد بود، شدیدتر است. تاثیر منفی ویروس کرونا بر صنعت فناوری تنها به لپتاپ محدود نمی شود و موبایل هم از آن در امان نمانده است.

  • اعتراف اپل به کاهش ذخایر آیفون در بازار

مهر: اپل اعلام کرده به دلیل شیوع ویروس کرونا ذخایر آیفون کاهش یافته است. این درحالی است که روند از سرگیری تولید محصولات اپل کندتر از پیش بینی های این شرکت است. به نظر می رسد پیامدهای شیوع ویروس کرونا در چین برای اپل بدتر از پیش بینی های کارشناسان باشد. این شرکت فناوری هشدار داده ذخایر آیفون به طور موقت کاهش یافته است. البته تولید این محصول اپل از سر گرفته شده است. هرچند کارخانه های تولید کننده محصولات اپل در چین پس از تعطیلی (به دلیل شیوع کرونا در چین) اکنون دوباره فعالیت خود را آغاز کرده اند، اما روند از سرگیری تولید در این واحدها کندتر از پیش بینی های اپل است.

  • حمله به وب‌سایت‌ها و پلت‌فرم‌ها قابل پیگیری است

ایسنا: به گفته مدیرکل دفتر حقوقی سازمان فناوری اطلاعات، این سازمان ابلاغیه‌ای دارد که اگر هنگام حمله به وب‌سایت یا پلت‌فرمی، داده‌ای منتشر و خسارتی به کاربران وارد شده باشد، باید جبران خسارت شود. مسوولان معتقدند، اعتماد مهم‌ترین حلقه زنجیره خدمات در هر سرویس است، سرویس‌های مجازی هر روز در حال رشدند، بنابراین کسانی که اطلاعات شهروندان را نگه می‌دارند، باید از قبل فرآیند شفاف‌سازی را انجام دهند تا دسترسی به اطلاعات مردم کار مشکلی باشد. به همین دلیل لازم است ضریب حریم خصوصی را به نحو قابل بهبودی افزایش داد.

  • ابداع روش‌هایی برای افزایش عمر باتری‌های لیتیومی

فارس: باتری‌های لیتیومی در گذر زمان کیفیت خود را از دست می‌دهند، اما گروهی از محققان با انجام بررسی‌های مفصل روش‌هایی را برای ارتقای عمر این باتری‌ها ابداع کرده‌اند. بر اساس بررسی‌های این محققان عواملی که در گذر زمان باعث کاهش کیفیت و توانایی کاتد، آند، الکترولیت و دیگر بخش‌های باتری‌های لیتیومی می‌شوند کاملا مشخص هستند. مهم‌ترین نکته‌ای که باید در این زمینه رعایت شود، جلوگیری از قرار گرفتن گوشی و باتری آن در معرض سرما یا گرمای شدید است. همچنین در صورتی که گوشی در زمان شارژ شدن به شدت داغ شود، باید آن را از شارژر جدا کرد و بعد از مدتی مجددا شارژ کردن را از سر گرفت. همچنین بهتر است دمای محیط شارژ گوشی بین ۱۰ تا ۳۵ درجه در نوسان باشد.

  • سرعت بخشی به حوزه فضایی کشور با ظرفیت های کریدور وافا

باشگاه خبرنگاران جوان: سید ستار هاشمی: در بحث کریدور فاوا، ما ظرفیت بسیار مهم و بزرگی داریم و آماده‌ایم که از این ظرفیت در حوزه فضا هم به نحو مطلوبی استفاده شود و کمک کنیم که این کار پیش برود. دکتر سید ستار هاشمی، معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در پنجمین نشست ارائه دستاوردهای پژوهشی و فنی پژوهشگاه فضایی ایران که در محل این پژوهشگاه برگزار شد، از ظرفیت‌ها و امکانات فراهم شده در این معاونت برای پیشبرد موضوعات پژوهشی و فناوری سخن گفت.

  • ضربه کرونا به صنعت موبایل/ افزایش قیمت نمایشگر و کاهش تولید

مهر: شیوع ویروس کرونا در چین به همه صنایع خساراتی وارد کرده اما به نظر می رسد تولید موبایل، نمایشگر ال سی دی، نیمه رسانا و غیره بیش از بقیه بخش ها تحت تاثیر این ویروس ضربه خورده است. شیوع ویروس کرونا در چین، مرکز زنجیره ذخایر صنعت فناوری جهان را به لرزه در آورده است. بسیاری از کارخانه‌های چینی تعطیل شده‌اند، کارگران سرگردانند و همین امر برای شرکت‌های بزرگ از اپل گرفته تا آمازون و تسلا چالش‌هایی ایجاد کرده است.

  • آلفابت ابزاری برای تشخیص تصاویر دست‌کاری‌شده ارائه می‌دهد

زومیت: با پیشرفت فناوری‌های ایجاد تصاویر جعلی و افزایش سهولت ویرایش عکس‌ها به‌کمک نرم‌افزارهای ویرایش تصویر و ابزارهای هوش مصنوعی، روزبه‌روز نیاز به راهکارهای پیشرفته‌تر تشخیص تصاویر جعلی، به‌ویژه برای خبرنگاران، بیشتر احساس می‌شود. یکی از شرکت‌های زیرمجموعه‌ی آلفابت با نام Jigsaw این نوع تهدیدهای نوظهور مبتنی‌بر تکنولوژی را شناسایی و برای مهارشان تلاش می‌کند. آخرین محصول این شرکت نرم‌افزاری به‌نام اسمبلر (Assembler) است که با استفاده از هفت الگوریتم آشکارسازی مختلف، بخش‌های دست‌کاری‌شده‌ی تصاویر را شناسایی و به خبرنگاران کمک می‌کند پیش از انتشار تصاویر خبری، از معتبربودن آن‌ها مطمئن شوند.

  • شکستن رکورد فعالسازی آوای انتظار در شبکه همراه اول

اقتصاد آنلاین: همراه اول از فعال شدن حدود دو میلیون آوای انتظار با محتوای سخنان شهید سلیمانی خبر داد. از ١٩ دی ماه تا ٢٨ بهمن ماه سال جاری حدود دو میلیون بار آواهای انتظار مربوط به سخنان شهید سردار قاسم سلیمانی توسط مشترکان همراه اول فعال شده است که رکورد جدیدی محسوب می شود. ۱۹ دی ماه سال‌جاری همراه اول از ارائه آواهای انتظار جدید خود با موضوع سخنرانی های شهید سلیمانی خبر داده بود.

  • عرضه نسخه یکپارچه آفیس برای اندروید

فارس: مایکروسافت سرانجام وعده خود در مورد عرضه نسخه یکپارچه آفیس برای گوشی‌های اندرویدی را عملیاتی و این اپلیکیشن را عرضه کرد. این نرم افزار جدید آفیس دارای برنامه‌های اکسل، پاورپوینت و ورد است. همچنین از محیط آن می توان به فایل های وان درایو هم دسترسی یافت و اسناد مختلف را با استفاده از آفیس لنز و کدهای کیوآر اسکن کرد.

  • رمز پویا باعث کاهش ۳۰ درصدی برخی کسب‌وکارها شد

ایلنا: عضو هیات رئیسه اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی با اشاره به انتشار برخی آمارها مبنی بر کاهش خرید اینترنتی گفت: انتظار داشتیم که با اجباری شدن رمز پویا این اتفاق رخ دهد و حتی برخی کسب و کارها آمار ۳۰ درصد را اعلام کردند اما ما منتظر هستیم تا گزارشات تکمیل شود سپس عدد دقیق را اعلام کنیم. رضا الفت نسب در خصوص تاثیر رمز پویا بر کسب و کارهای اینترنتی گفت: گزارشات متعددی مبنی بر کم شدن معاملات در این حوزه به ما رسیده است بر همین اساس ما فراخوان دادیم تا فعالین این حوزه مشکلات خود را گزارش کنند.

  • پرتاب جدید “استارلینک” با خسارت همراه شد

ایسنا: شرکت فضایی خصوصی “اسپپیس‌ایکس” مجموعه جدید و سری پنجم از ماهواره‌های پروژه “استارلینک” را در حالی با موفقیت به مدار تحویل داد که موشک پیشران تقویتی فالکون در این پرتاب از دست رفت و در پی عدم موفقیت در فرود، به اقیانوس سقوط کرد. شرکت “اسپیس‌ایکس”(SpaceX) بامداد امروز موفق به پرتاب پنجمین مجموعه از ماهواره‌های اینترنتی “استارلینک”(Starlink) سوار بر موشک “فالکون ۹”(Falcon ۹) شد، اما متأسفانه همه چیز آنطور که برنامه‌ریزی شده بود، پیش نرفت و موشک تقویت کننده “فالکون ۹” موفق به فرود نشد. انتظار می‌رفت که این موشک تقویت کننده تقریباً هشت دقیقه و ۲۴ ثانیه پس از پرتاب روی یک قایق بدون سرنشین در اقیانوس فرود بیاید. اما در عوض، این موشک با یک فرود نرم در کنار این قایق، به درون آب رفت!

  • تصاویر مستهجن در توئیتر فیلتر می شود

ایران آنلاین: افزونه جدید توییتر با نام “Safe DM” در تلاش است تا یک روش جدید را برای مبارزه با تصاویر مستهجن و ناخواسته در این شبکه اجتماعی مورد آزمون قرار دهد. این ابزارجدید به منظور مسدود کردن و حذف تصاویر برهنه ناخواسته در پیام های توییتر خصوصی افراد طراحی شده است. یک توسعه دهنده توییتر به نام برسلر این ابزار هوش مصنوعی را طراحی کرده و در کل بیش از ۴۰۰۰ تصویر دریافت کرده و امیدوار است این افزونه را به سایر سیستم عامل های شبکه های اجتماعی منتقل کند. هدف از این کار مسدود کردن و حذف عکسهای ناخواسته ارسال شده از طریق پیام مستقیم روی سیستم عامل است.

  • عیب یابی شبکه های مخابراتی با سامانه بومی امکان پذیر شد

مهر: محققان ایرانی توانسته اند به منظور استخراج اطلاعات سیگنالینگ از شبکه مخابرات سیار سامانه ای را طراحی و در یکی از شبکه های مخابراتی اجرایی کنند. رتبه سوم پژوهش های کاربردی در گروه تخصصی برق و کامپیوتر سی و سومین جشنواره بین المللی خوارزمی به محققان طراحی کننده سامانه نظارت و تحلیل شبکه های مخابراتی تعلق گرفت. این سامانه به منظور عیب یابی و کیفیت بخشی شبکه مخابراتی  طراحی شده است. سامانه بومی نظارت و تحلیل شبکه های مخابراتی علاوه بر تامین نیازمندی های اپراتور های تلفن همراه، بر اساس درخواست کاربران، قابل تغییر و توسعه بوده که در کشور پشتیبانی می شود.

 

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل