اخبار عمومی

مهمترین اخبار رسانه‌ها/ اقدام مسیریاب «بلد» برای جلوگیری از شیوع کرونا

داتیکا: در پرونده خبری داتیکا، روزانه از مهمترین و جدیدترین اخبار حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مطلع شوید. مروری بر اخبار رسانه در روز چهار‌شنبه بیستم و هشتم اسفند ماه را می خوانید:

  • مسیریاب بلد نقاط پرتردد تهران را برای جلوگیری از شیوع کرونا منتشر کرد

دیجیاتو: نقشه و مسیریاب «بلد» در اقدامی جدید برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا مناطق پرتردد تهران در روزهای اخیر را روی نقشه خود نمایش داده است تا شهروندان بتوانند مسیریابی بهتر و ایمن‌تری برای خود داشته باشد.

این لایه افزوده شده که از طریق تحلیل داده‌های مسیریابی کاربران به دست آمده، میزان تردد افراد در سطح شهر تهران را نمایش می‌دهد. این نقشه با توجه به توصیه سازمان جهانی بهداشت مبنی بر دوری از مکان‌های شلوغ، با مسیریابی از مناطق خلوت مانع حضور افراد در محدوده‌های پرتردد می‌شود.

  • استفاده از فیلترشکن پس از بحران کرونا چقدر بیشتر شد؟

اقتصاد آنلاین: پس از خانه‌نشینی بسیاری از مردم جهان به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، شاهد افزایش قابل توجه استفاده از فیلترشکن در کشورهای سراسر جهان هستیم.

به گفته Atlas VPN، شیوع جهانی ویروس کرونا، به میزان چشمگیری سبب روی آوردن مردم به فیلترشکن شده است. گفتنی است که این شرکت، داده‌هایی را از ۵۰هزار کاربر فعال هفتگی خود، از ۲ تا ۸ مارس و ۹ تا ۱۵ همین ماه منتشر کرده که حاکی از افزایش قابل توجه استفاده از فیلترشکن در میان کشورهایی که به شدت با شیوع ویروس کرونا مواجه هستند، است.

  • ترس از کرونا سرویس رسانی اپراتورهای موبایل را مختل کرد

مهر: دورکاری میلیون ها کارمند انگلیسی به دلیل شیوع ویروس کرونا به اپراتورهای موبایل فشار وارد کرد و به اختلال در سرویس رسانی این شرکت ها منجر شد. روز گذشته تمام شرکت های بزرگ اپراتور موبایل در انگلیس با اختلال روبرو شدند. این در حالی است که میلیون ها کارمند انگلیسی به دلیل شیوع ویروس کرونا از خانه مشغول دور کاری شدند.

یک روز پس از آنکه بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس از مردم خواست تا از هرگونه سفر غیرضروری اجتناب کنند، تعداد کارمندانی که از خانه دور کاری می کردند به میزان قابل توجهی افزایش یافت. مردم ناگهان متوجه شدند نمی توانند با موبایلشان تماس صوتی برقرار کنند و در برخی موارد تماس به طور یکباره قطع می شد. اپراتورهای موبایل اعتراف کردند دلیل این اختلال مربوط به تجهیزاتی بود که تمام این شرکت ها را بهم متصل می کرد.

  • ۲۰ گیگابایت اینترنت رایگان به معلمان اعطا می‌شود

ایران آنلاین: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، از‏ اعطای ۲۰ گیگابایت اینترنت رایگان به معلمان خبر داد.جواد آذری جهرمی در پیامی در صفحه توییتر خود اظهار داشت: با وزیر آموزش و پرورش یک هدیه ناقابل ٢٠ گیگابایت اینترنت رایگان برای معلمان آماده کردیم تا از زحمات آنها در تدریس به دانش آموزان در روزهای تعطیلی تشکر کنیم.

وی افزود: معلمان با مراجعه به http://ictgifts.ir/  برای دریافت هدیه اقدام کنند. مهلت ثبت نام تا ۵ فروردین ١٣٩٩ است. مدارس، دانشگاه ها و مراکز آموزشی کشور برای مقابله با ویروس کرونا از اوایل اسفند ماه تا پایان سال جاری تعطیل شدند و آموزش های دانش آموزان و دانشجویان به صورت مجازی ادامه پیدا کرد.

  • وزارت ارتباطات از همه پیام رسان‌ها به طور مساوی حمایت می‌کند

فارس: نائب رئیس هیئت مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت درباره دلیل عدم حمایت از پیام‌رسان ایتا، گفت: وزارت ارتباطات از همه پیام رسان‌ها به طور مساوی حمایت می کند اما پیام رسان ایتا به دلیل عمل نکردن به تعهداتش حمایت نشده است. سجاد بنابی نائب رئیس هیئت مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت درباره « پویش حمایت از پیام‌رسان ایتا ۱۰۰۰۰ بار امضا شد، گفت: وزارت ارتباطات از همه پیام رسان ها به طور مساوی حمایت می‌کند اما پیام رسان ایتا به دلیل عمل نکردن به بعضی از تعهداتش حمایت نشده است به طوری که در دوره جدید براساس اعلام مرکز ملی پیام رسان ایتا باید برای فعالیت‌هایش یوزر دریافت می‌کرد که متأسفانه انجام نداده است.

  • افشای مدل‌های جدید آیپد پرو از طریق سایت چینی اپل

دیجیاتو: لو رفتن اتفاقی محصولات پیش از معرفی آن‌ها اتفاق تازه‌ای نیست. اخیرا شعبه چین کمپانی اپل ۴ مدل آیپد پرو را در وب سایت خود قرار داده و شماره مدل‌های آن‌ها را مشخص کرده است. با این حال پیش از این که این عکس از وب سایت حذف شود، علاقه‌مندان کنجکاو از آن اسکرین شات گرفتند.

دو مدل آیپد پرو پیش از این در پایگاه داده ECC (کمیسیون اقتصادی اوراسیا) قرار گرفته بود. قرار گرفتن مدل‌های A2228 و A2229 در پایگاه داده این سازمان نشان دهنده این است که نباید فاصله چندانی با معرفی این تبلت‌ها داشته باشیم. به صورت معمول و با استناد به گذشته، هرگاه محصولی در پایگاه داده ECC قرار می‌گرفت، تنها چند روز بعد، اپل از آن رونمایی می‌کرد.

  • گوشی ریلمی ۶i با دوربین چهارگانه و باتری غول‌پیکر معرفی شد

گجت نیوز: ریلمی ۶i نخستین گوشی هوشمند است که از تراشه هلیو G80 مدیاتک قدرت می‌گیرد. این محصول، جانشین مدل ۵i می‌شود که کمپانی Realme در ژانویه سال جاری عرضه کرده بود.

گوشی جدید ریلمی برای نمایش محتوا یک پنل ۶٫۵ اینچی با وضوح اچ دی پلاس دارد. ناچ روی صفحه نمایش، از دوربین سلفی ۱۶ مگاپیکسلی میزبانی می‌کند که در قیاس با دوربین ۸ مگاپیکسلی ریلمی ۵i، ارتقای قابل توجهی محسوب می‌شود. قاب پشتی ریلمی ۶i که توسط دیزاینر سرشناس ژاپنی، نائوتو فوکاساوا طراحی شده؛ میزبان حسگر اثر انگشت و یک ماژول دوربین چهارگانه با سنسور اصلی ۴۸ مگاپیکسلی است.

  • کرونا و تاخیر در عرضه اپلیکیشن‌های جدید گوگل پلی‌استور

ایسنا: به نظر می‌رسد که شیوع گسترده ویروس کرونا موجب شده که تایید اپلیکیشن‌های جدید برای ارائه و عرضه در گوگل پلی استور با تأخیر قابل توجهی مواجه شود.

گوگل به تازگی با ارسال ایمیلی به توسعه دهندگان اپلیکیشن های اندرویدی اعلام کرده که تحت تاثیر شیوع این ویروس خطرناک اپلیکیشن های جدیدی که قرار بود بر روی پلت‌فرم فروشگاه گوگل پلی استور عرضه شده و قرار بگیرند با تأخیر هفت روزه یا بیشتر تایید و ارائه خواهند شد.

  • جزئیات اطلاعات فنی پلی استیشن ۵ امروز منتشر می‌شود

باشگاه خبرنگاران جوان: شرکت سونی طی یک توئیت اعلام داشت که امروز رویدادی را به صورت آنلاین برگزار خواهد کرد و در آن اطلاعات فنی از PS5 را با مخاطبین به اشتراک خواهد گذاشت.

شرکت سونی سرانجام تصمیم گرفت تا خبری منتشر کند و کمی طرفداران کنسول پلی‌ استیشن را امیدوار سازد. این شرکت روز گذشته به صورت رسمی اعلام داشت که در تاریخ ۱۸ مارس، یعنی امروز با برگزاری یک مراسم آنلاین جزئیاتی از اطلاعات فنی و مشخصات دستگاه پلی استیشن نسل پنجم را در اختیار کاربران قرار خواهد داد. این برنامه قرار است تا در بلاگ رسمی پلی استیشن صورت بگیرد.

  • هشدار؛ مردم مراقب وب‌سایت‌های جعلی ثبت‌نام طرح معیشتی باشند

برنا: معاون اجتماعی پلیس فتا گفت: با توجه به تصمیمات متخذه مبنی بر اعطای بسته‌های حمایتی معیشتی از دهک‌های درآمدی پایین جامعه و با هدف حمایت از کسب وکارهای آسیب دیده ناشی از شیوع ویروس کرونا، نیاز به هیچگونه ثبت نام در سایت های اینترنتی نوجود ندارد و بسته حمایتی معیشتی دولت به دهک‌های درآمدی خاص پرداخت خواهد شد.

  • اطلاعات موشکی آلمان به حراج گذاشته شد

دنیای اقتصاد: یک رایانه‌ متعلق به ارتش آلمان که حاوی اطلاعات محرمانه مربوط به برنامه موشکی فعلی این کشور بوده است، در فروشگاه اینترنتی «ای‌بی» (eBay) به فروش رسید.

آنطور که مقام های آلمانی می‌گویند، احتمالاً رایانه مذکور سالها پیش از رده و کاربری نظامی خارج شده بود اما هارددرایو آن که محل ذخیره اطلاعات بوده، حاوی اطلاعاتی محرمانه مربوط به یک سیستم تسلیحاتی بوده است که همچنان در حال استفاده است.

  • پاداش فیس بوک به کارمندانش در روزهای کرونایی

مهر: فیس بوک به دلیل شیوع ویروس کرونا پاداش ۶ ماهه همراه هزار دلار به کارمندان ثابت خود می دهد تا از خانه به فعالیت خود ادامه دهند. فیس بوک بودجه ای برای کمک به ۴۵ هزار کارمند خود در نظر گرفته تا بتوانند در بحبوحه شیوع ویروس کرونا در جهان امور مالی خود را مدیریت کنند.

مارک زاکربرگ مدیر ارشد اجرایی فیس بوک اعلام کرده کارمندان تمام وقت این شرکت پاداش های ۶ ماهه خود را دریافت می کنند. علاوه بر آن هزار دلار به این کارمندان نیز اعطا می شود.

  • بیل گیتس از سمت هیأت مدیره مایکروسافت استعفا داد

فرصت امروز: موسس مایکروسافت در جدیدترین پست خود در شبکه لینکدین اعلام کرده است که از سمت هیأت مدیره شرکت استعفا داده است تا فرصت بیشتری را برای پیگیری پروژه‎های بشردوستانه خود داشته باشد. نکته جالب این است که آقای گیتس به علت دوستی صمیمی ای که با وارن بافت دارد، در هیأت مدیره شرکت برکشایر هاتاوی نیز حضور داشته است که این خبر به معنای رهاکردن این سمت نیز است.

  • ویژگی‌های آیفون ۱۲ که از آن انتظار داریم

برترین‌ها: انتظار می‌رود آیفون ۱۲ دارای دوربین اصلی ۶۴ مگاپیکسلی، باتری بزرگ‌تر و توانایی پشتیبانی از شبکه ۵ G باشد. در سال ۲۰۲۰ شاهد تمام مدل‌های آیفون معرفی شده با صفحه نمایش اولد خواهیم بود.

آیفون ۱۲ بدون ناچ و دارای ۶ دوربین پشتی است. در طراحی آیفون ۱۲ تغییراتی رادیکال رخ داده است. آیفون ۱۲ یک حاشیه فوقانی باریک برای میزبانی از دوربین و سایر سنسور‌ها خواهد داشت. همچنین در پشت گوشی، یک ماژول دوربین شش‌گانه دیده می‌شود که یادآور دوربین پنج‌گانه گلکسی اس ۲۰ اولترا است. روی لبه فوقانی هم یک نمایشگر لمسی کوچک، پروژکتور هولوگرام و حسگر اثر انگشت وجود دارد.

  • استفاده آمریکا از داده‌های موقعیت مکانی گوشی‌ برای مقابله با کرونا

آی‌تی‌من: دولت فدرال آمریکا در حال مذاکره با فیس‌بوک، گوگل و سایر شرکت‌های فناوری است تا بتواند از طریق اطلاعات موقعیت مکانی گوشی‌های هوشمند، با ویروس کرونا مقابله کند.

گزارش‌ها حاکی است که دولت واشنگتن قصد دارد از داده‌های موقعیت مکانی گوشی‌های هوشمند، به منظور شناخت بهتر از شیوه گسترش ویروس کرونا و همکاری مردم در زمینه فاصله‌گیری اجتماعی (social distancing) استفاده کند.

  • اختلالات اینترنت مانع آموزش مجازی دانشگاهها

مهر: ضعف در کیفیت اینترنت یکی از موانع آموزش مجازی دانشگاهها در بحران کرونا است و به نظر می رسد این چالش با توسعه زیرساختهای شبکه ارتباطی کشور و تقویت پیام رسان های داخلی حل شود.

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل