مهمترین اخبار رسانه‌ها/ الزام اپراتورها به جبران محاسبه اشتباه هزینه اینترنت پیام‌رسان سروش

داتیکا: در پرونده خبری داتیکا، از مهمترین و جدیدترین اخبار حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات هفته مطلع شوید. مروری بر اخبار رسانه در هفته آخر اردیبهشت ماه را می خوانید:


فناوری اطلاعات


  • فارس: سهم اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص داخلی به ۲ برابر رشد رسید

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در توئیتی نوشت: سهم اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص داخلی با رشد حدود دو برابری به ۶٫۵ درصد رسید.

محمدجواد آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حساب توئیتر خود نوشت‌: ‌علیرغم همه چالش‌های پشت سر گذاشته در دو سال اخیر سهم اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص داخلی با رشد حدود دو برابری به ۶.۵ درصد رسید.

  • ایسنا: حمله فیشینگ به اسم رجیستری و همتا

اگر پیامکی با این مضمون که «تلفن همراه شما رجیستر نشده و به زودی شبکه آن قطع می‌شود» دریافت کردید، روی لینک موجود در پیامک کلیک نکنید و برای اقدامات مربوط‌به رجیستری، تنها به آدرس‌های معتبر مراجعه کنید.

طرح رجیستری یا شناسنامه‌دار کردن تجهیزات سیم‌کارت‌خور از همان زمان که به‌عنوان راهی برای مبارزه با قاچاق مطرح شد، با چالش‌هایی همراه بود. در اولین تجربه این طرح که برمبنای IMEI گوشی‌ها بود، این کد قابل جعل بود و به همین دلیل در جدیدترین اجرای رجیستری، تلاش شد با ترکیب دو شناسه گوشی و سیم‌کارت به صورت همزمان، از شکست دوباره این طرح جلوگیری شود.

  • دیجیاتو: فناوری جدید گوگل برای کنترل موزیک از طریق ضربه به سیم

گوگل نوعی سیم با رابط کاربری ساخته که می‌توان با لمس کردن آن کارهایی مثل کم و زیاد کردن صدای آهنگ در هدفون را انجام داد.

در این سیم که «I/O Braid» نام گرفته، رشته‌های نازک خازنی و رسانا بافته شده‌اند و لمس‌های دست کاربر را از تمام جهات تشخیص می‌دهند. رشته‌های فیبر نوری نیز بازخورد بصری را ارائه می‌کنند. با اینکه این سیم در حال حاضر در حد یک پروژه تحقیقاتی باقی مانده، گوگل روش‌های بکارگیری آن در لوازم الکترونیکی را نمایش داده است.

  • زومیت: صدا و سیما قصد دارد تلوبیون را بخرد

صدا و سیما مدتی است رایزنی‌های خود را برای تملک سهام تلوبیون آغاز کرده و قصد ندارد همکاری شراکتی با این استارتاپ را در پیش بگیرد.

صادق امامیان، رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) می‌گوید صداوسیما درحال رایزنی برای خرید تلوبیون، سرویس پخش زنده و آرشیو شبکه‌های صدا و سیما است؛ به‌این‌ترتیب تلوبیون تبدیل به یک (BVOD (broadcast vod می‌شود؛ یعنی رسانه‌ای که وابسته به broadcaster (صداوسیما در اینجا) است.

  • ایستنا: قابلیت جدید اینستاگرام امکان تبدیل پیچ به فروشگاه را ممکن می‌کند

فیسبوک و اینستاگرام قدم بزرگ دیگری در مسیر تسهیل خرید اینترنتی برداشتند. قابلیت Facebook Shops به کسب و کارها اجازه می‌دهد تا پیج فیسبوک یا اینستاگرام را برای دنبال کنندگان به فروشگاه اینترنتی تبدیل کنند. فیسبوک می‌گوید این قابلیت به کسب و کارهای کوچکی که به خاطر شیوع ویروس کرونا آسیب دیده‌اند کمک می‌کند.

کسب و کارها به کمک قابلیت Shops می‌توانند قسمتی از صفحه فیسبوک یا اینستاگرام خود را به یک «فروشگاه» اختصاص دهند و کاتالوگ محصولات را برای خرید در معرض نمایش کاربران قرار دهند. خریدها در فیسبوک انجام نشده و مشتری از صفحه محصول به وب سایت کسب و کار هدایت خواهد شد.


فناوری ارتباطات


  • فارس: اینترنت رایگان مراکز علمی و دانشگاهی یک ماه دیگر تمدید شد

سید ستار هاشمی، معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از تمدید یک ماهه ترافیک مصرفی اینترنت دانشجویان و اساتید مراکز علمی مورد تایید وزارت علوم خبر داد.

  • ایسنا: افزایش ۱۱۰ درصدی مصرف اینترنت در سال ۹۸

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران با اشاره به رشد ۱۵۵ درصدی ترافیک بین‌الملل و رشد ۲۱۰ درصدی ترافیک داخلی،گفت: به‌صورت روزانه، ۱۱۰ درصد افزایش مصرف اینترنت در سال ۹۸ توسط مشتریان مخابرات انجام شده است.

  • ایسنا: تهدید زیرساخت‌های ارتباطی در شرایط دشوار واردات

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با بیان اینکه توسعه شبکه ارتباطی کشور بدون واردات فناوری و تجهیزات جدید ممکن نیست، گفت: انتظار داریم فضایی ایجاد شود که نیازهای بازار را در شرایط امن تامین کنیم، در غیر این صورت تامین تجهیزات به‌دشواری صورت خواهد گرفت و زیرساخت‌های ارتباطی کشور با تهدید مواجه می‌شوند.

  • ایسنا: از بین بردن شکاف دیجیتالی دستور کار ارتباطات تا سال ۲۰۳۰

دبیر کل اتحادیه بین‌المللی مخابرات اعلام کرد دستور کار ارتباطات تا سال ۲۰۳۰ اتحادیه جهانی مخابرات، دربرگیرنده یک دیدگاه مشترک جهانی برای از بین بردن شکاف یا نابرابری دیجیتالی میان جوامع و استفاده از توان فناوری اطلاعات و ارتباطات در راستای توسعه پایدار است.

  • مهر: ۱۰۰ درصد روستاها به اینترنت ۴G متصل می شوند

وزیر ارتباطات گفت: اینترنت ۴G موبایل تا پایان امسال در ۱۰۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور فعال می شود.

محمدجواد آذری جهرمی با بیان اینکه اقتصاد دیجیتال در دولت دوازدهم به صورت جدی پیگیری شد، اظهار داشت: آینده اقتصاد دنیا به سمت اقتصاد دیجیتال در حرکت است و نوآوری، خلاقیت و استفاده از نیروهای جوان و نخبه جایگاه ویژه ای در این اقتصاد خواهد داشت.

  • مهر: رتبه ۷۱ و ۱۴۱ ایران در اینترنت موبایل و ثابت

آمار وب سایت «اسپید تست» نشان می دهد سرعت اینترنت موبایل و ثابت برخی کشورهای جهان از جمله ایران در آوریل ارتقا یافته است. سرعت اینترنت موبایل ایران۲۵.۲۴ مگابیت برثانیه بوده است.

طبق این فهرست، سرعت اینترنت موبایل ایران در ماه گذشته میلادی ۲۵.۲۴ مگابیت برثانیه بوده است. طبق این رده بندی ایران در رده ۷۱ فهرست سرعت ماهانه اینترنت موبایل کشورهای جهان قرار دارد. این در حالی است که ماه مارس سرعت دانلود اینترنت موبایل ایران ۲۲.۷۲ مگابیت برثانیه بود و کشور در رده ۷۹ این فهرست قرار داشت. این در حالی است که سرعت اینترنت موبایل ایران در ماه ژانویه ۲۰۲۰ میلادی ۲۷.۲۵ مگابیت برثانیه بود و کشور در رده ۷۰ این فهرست بود.


اخبار اپراتورها


  • ایسنا: بازگشت هزینه اضافی پیام‌های تصویری ظرف سه روز

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرد: اپراتورهای تلفن همراه مکلف هستند مبالغی را که به اشتباه بابت تماس‌های تصویری پیام‌رسان سروش از مشترکان دریافت کرده‌اند، ظرف سه روز آینده به مشترکان باز گردانند.

حسین فلاح جوشقانی اظهار کرد: بررسی رگولاتوری نشان می‌دهد به دلیل به‌روزرسانی نشدن تنظیمات آدرس‌دهی شبکه پیام‌رسان سروش در یکی از اپراتورهای تلفن همراه، اینترنت مصرفی کاربران به‌طور کامل محاسبه شده بود در حالیکه این مبالغ باید به صورت یک سوم بها محاسبه می‌شد.

  • خبرآنلاین: دستاوردهای ایرانسل در ارائه خدمات دیجیتال تشریح شد

همزمان با ۲۷ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹، روز جهانی ارتباطات و روز ملی روابط عمومی، ایرانسل به عنوان اولین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران، دستاوردهای خود را در ارائه خدمات زندگی دیجیتال به ایرانیان، تشریح کرد.

ارائه اینترنت همراه نسل ۲.۷۵، ۳، ۴ و ۴.۵ و همچنین نسل جدید اینترنت ثابت (TD-LTE)، با کمترین فاصله زمانی عرضه در دنیا به ایرانیان عزیز، نمونه هایی از خدمات ایرانسل هستند که هم اکنون خدمات نسل دوم اینترنت همراه (۲.۷۵G)به بالغ بر ۵۰ میلیون نفر مشترک فعال، نسل سوم (۳G) به ۲۹.۵ میلیون نفر و نسل چهارم (۴G/LTE) به ۲۲ میلیون مشترک ایرانسل ارائه می‌شود و خدمات نسل ۴.۵ اینترنت پرسرعت همراه نیز در ۷۱۹ شهر ایران توسط ایرانسل ارائه شده است.

  • فارس: اتصال روستاهای کشور به اینترنت پرسرعت همراه اول

همزمان با روز جهانی ارتباطات، آئین «بهره‌برداری از اتصال روستاها به اینترنت پرسرعت همراه اول» با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، مدیران استانی، مدیران همراه اول و جمعی از مسوولان و دست اندرکاران صنعت مخابرات به شکل ویدئو کنفرانس برگزار شد.

  • ایرنا: زیرساخت ارتباطی مجلس، روی شبکۀ امن ایرانسل

ایرانسل، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و مجلس شورای اسلامی برای توسعۀ زیرساخت ارتباطی خانۀ ملت، تفاهم‌نامه همکاری سه‌جانبه امضا کردند.

در نشستی که عصر دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹، با حضور دکتر بیژن عباسی آرند مدیرعامل ایرانسل، دکتر امیر ناظمی معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات، دکتر غلامرضا نوری قزلجه معاون اجرایی رئیس مجلس شورای اسلامی و مهندس احمد تقوایی نجیب رئیس مرکز برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات مجلس شورای اسلامی، در خانۀ ملت برگزار شد؛ تفاهم‌نامۀ همکاری سه‌جانبۀ توسعه و بهره‌برداری از خدمات فناوری اطلاعات و ارائۀ خدمات شبکۀ امن اختصاصی (APN) ایرانسل، اولین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران، به عنوان زیرساخت ارتباطی مجلس شورای اسلامی امضا و بین سه طرف مبادله شد.

  • باشگاه خبرنگاران جوان: خیز ایرانسل برای توسعه کلان پروژه‌های شهری

تفاهم‌نامه همکاری میان ایرانسل و سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران با تمرکز بر دو محور راه‌اندازی مرکز آزمون و تجربه کاربری سرویس‌های مختلف شهر هوشمند امضا شد.

به تازگی تفاهم‌نامه همکاری میان ایرانسل و سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران امضا شد، هدف از امضای این تفاهم‌نامه که مقدماتش از آبان ماه میان ایرانسل و شهرداری تهران فراهم شده بود، توسعه راهکار‌های تخصصی شهر هوشمند در تهران است. با اجرای این تفاهم‌نامه تلاش خواهد شد تا در حوزه‌های مختلف شهری خدمات جدیدی برای شهروندان ایجاد شود.


موبایل و تبلت


  • مهر: گوشی نسل پنجم جدید هواوی از راه رسید

هواوی تازه‌ترین گوشی از خانواده گوشی‌های نسل پنجم خود موسوم به پی ۴۰ لایت ۵ جی را عرضه کرده است. این گوشی شباهت‌های زیادی به گوشی نوا ۷ اس ای دارد.

P۴۰lite ۵G چهارصد یورو قیمت دارد و یکی از ارزان قیمت ترین گوشی‌های نسل پنجم محسوب می‌شود. عرضه رسمی این گوشی از ده روز آینده شروع می‌شود. این گوشی دارای نمایشگر ۶.۵ اینچی از نوع FHD+ و دوربین سلفی ۱۶ مگاپیکسلی است. دقت دوربین اصلی این گوشی برابر با ۶۴ مگاپیکسل بوده و سه دوربین دیگر با دقت‌های ۸، ۲ و ۲ مگاپیکسل برای آن در نظر گرفته شده است.

  • ایسنا: هدف‌گذاری برای تولید ۴۰۰ هزار گوشی داخلی

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به نیاز ۱۲ میلیون گوشی مردم در کشور بیان کرد: سه طرح کلان ملی برای حل چالش‌های پساکرونا داریم که تولید گوشی همراه و تجهیزات هوشمند داخلی یکی از این طرح‌هاست؛ بنا داریم تا پایان سال به هدف‌گذاری تولید ۴۰۰ هزار گوشی در سال برسیم.

مراسم روز جهانی ارتباطات با حضور اسحاق جهانگیری -معاون اول رئیس جمهوری- و محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- در عمارت کلاه‌فرنگی وزارت ارتباطات برگزار شد و فعالان حوزه ICT و خبرنگاران به‌صورت ویدیوکنفرانسی با بهره‌گیری از خدمات ابری یک شرکت ایرانی در این مراسم حضور داشتند.

  • ایسنا: آیپدهای ارزان قیمت در راه است

براساس گزارشی که در وب‌سایت engagdet آمده است، اپل علاوه بر تلاش برای تولید و عرضه نسخه مقرون به صرفه از آی‌پد ۱۰ اینچی احتمالا تصمیم گرفته که یک آی‌پد مینی جدید را نیز در اواخر سال‌جاری میلادی یا اوایل سال ۲۰۲۱ روانه بازارهای جهانی کند. در حال حاضر ارزان‌ترین مدل آی‌پد ۱۰ اینچی ۳۲۹ دلار قیمت‌گذاری شده است و در صورت صحت گفته‌ها و تحلیل‌های مینگ‌چی‌کو، برچسب قیمتی آی‌پد ۱۰ اینچی جدید و مقرون به صرفه باید کمتر از این رقم باشد.

  • باشگاه خبرنگاران جوان: نسخه iOS 13.5 سیستم‌عامل گوشی‌های آیفون منتشر شد

بر اساس جدیدترین خبر منتشر شده، نسخه جدید سیستم‌عامل آی‌اواس برای توسعه دهندگان منتشر شده است.

پس از این که اپل نسخه بتای iOS 13.5 را در آوریل به صورت عمومی منتشر کرد، امروز نوبت به بیلد GM (گلدن مستر) رسیده است. این نسخه جدید در کنار سیستم‌عامل‌های WatchOS 6.2.5 و tvOS 13.4.5 عرضه خواهد شد. همه این نسخه‌ها باید کم و بیش بیلد نهایی بتا، قبل از راه اندازی قریب‌الوقوع آن برای کاربران عادی در اواخر این هفته باشند.

  • زومیت: کاربران گوشی‌های آیفون بیشترین میزان رضایت را دارند

گوشی‌های آیفون به‌طورمیانگین و براساس شاخص رضایت مشتریان آمریکایی، رضایت کاربران بیشتری را جلب می‌کنند؛ اما محبوب‌ترین گوشی گلکسی نوت ۹ است.

براساس شاخص رضایت مشتریان آمریکایی (ACSI)، مالکان گوشی‌های آیفون بیشترین میزان رضایت از دستگاه‌هایشان را دارند. طبق این آمار، متوسط رضایت از انواع گوشی آیفون ۸۲ درصد بوده است که درمقایسه‌با کاربران سایر برندهای گوشی‌های هوشمند، عدد بیشتری را نشان می‌دهد؛ اما بررسی تنها یک مدل گوشی نشان می‌دهد ۸۵ درصد از خریداران گوشی نوت ۹ سامسونگ از عملکرد گوشی خود رضایت دارند.


لبه دانش


  • مهر: مایکروسافت ابر رایانه ای با ۲۸۵ هزار هسته سی پی یو ساخت

شرکت مایکروسافت ابر رایانه ای با۲۸۵ هزار هسته سی پی یو و ۱۰ هزار واحد پردازشگر گرافیکی برای آموزش سیستم هوش مصنوعی ساخته است.

شرکت مایکروسافت اعلام کرد یکی از ۵ ابررایانه برتر جهان را برای استارت آپ Open AI ساخته است. مایکروسافت در کنفرانس توسعه دهندگان Build این خبر را اعلام کرد. کنفرانس مذکور برخلاف سال های گذشته به طور مجازی برگزار شده بود. ابررایانه مذکور دارای ۲۸۵ هزار هسته CPU و ۱۰ هزار واحد پردازشگر گرافیکی است.

  • مهر: پنجره ای که جایگزین خورشید می شود

پنجره هوشمندی توسعه یافته که نور طبیعی را شبیه سازی می کند. کاربر می تواند با استفاده از یک اپلیکیشن میزان ، زاویه و درخشندگی نور را تنظیم کند.

سامسونگ از یک پنجره هوشمند جدید رونمایی کرده که برای شبیه سازی نور خورشید، طی روز طیف نوری را منتشر می کند. این پنجره که SunnyFive نام دارد برای فضاهایی کم نور یا افرادی مناسب است که از اختلالات فصلی رنج می برند. SunnyFive برخلاف لامپ های درمانی دیگر به کاربران اجازه می دهد میزان بهره گیری از نور خورشید را به وسیله یک اپلیکیشن همراه به شیوه دلخواهشان تنظیم کنند. به این ترتیب تنظیمات دما، رنگ، درخشندگی و زاویه نور توسط کاربر تعیین می شود.

  • ایسنا: کاوشگر خورشیدی ناسا طولانی‌ترین ماموریت رصد خود را آغاز کرد

در ۹ ماه مه سال ۲۰۲۰، کاوشگر خورشیدی پارکر طولانی‌ترین ماموریت رصد علمی خود را آغاز کرد. این کاوشگر ماموریت خود را زمانیکه در فاصله ۶۲.۵ میلیون مایل از سطح خورشید قرار داشت آغاز کرد که این فاصله ۳۹ میلیون مایل دورتر از رویاویی‌های دیگر کاوشگر با خورشید بوده است.

این ماموریت در ادامه رصدهای اولیه کاوشگر خورشیدی پارکر آغاز شده است. آن مشاهدات چرخش قابل توجهی از باد خورشیدی و پدیده‌ باد خورشیدی را که بسیار دورتر از خورشید اتفاق می‌افتد، نشان دادند. پارکر طی این ماموریت توسط ابزارهایش داده‌های جدیدی را تا ۲۸ ژوئن جمع آوری خواهد کرد.

  • گجت‌نیوز: کشف سیاره‌های قابل سکونت با سیستم رمزگشایی رنگی محیط

رمزگشایی رنگی محیط سیستمی است که توسط دانشمندان دانشگاه کورنل توسعه یافته و به کمک آن، می‌توان به راحتی شرایط اتمسفری و محیطی سیاره‌های فرازمینی را از لحاظ توانایی میزبانی حیات آنالیز کرد.

محققان دانشگاه کورنل نیویورک (Cornell University) به تازگی مدلی با نام سیستم رمزگشایی رنگی محیط را طراحی کرده‌اند که امکان تحلیل وضعیت سیاره‌های خارج از منظومه شمسی را فراهم کرده و کار تشخیص توانایی این اجرام آسمانی در میزبانی از حیات فرازمینی را بسیار ساده می‌کند

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،خبر ویژه

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل