اخبار عمومی

مهمترین اخبار رسانه‌ها/ اینترنت ۵G مقصر اصلی شیوع کرونا

داتیکا: در پرونده خبری داتیکا، روزانه از مهمترین و جدیدترین اخبار حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مطلع شوید. مروری بر اخبار رسانه در روز سه‌شنبه سیزدهم اسفند ماه را می خوانید:

  • آیا اینترنت ۵G مقصر شیوع کرونا است؟

ایران آنلاین: شاید یکی از عجیب ترین تئوری های توطئه دنیای فناوری، نظریه ای باشد که اینترنت ۵G را مقصر شیوع کرونا می داند. نظریه پردازان توطئه در دو پلتفرم پر طرفدار یوتیوب و فیس بوک نظریه هایی را منتشر می کنند که می گوید اینترنت ۵G مقصر آلوده کردن جهان به ویروس کرونا است. جان کوهلز یکی از تئوری پردازان مشهور هلندی که در زمینه موجودات بیگانه و بشقاب پرنده ها نیز نظریاتی مفصل دارد با انتشار تعدادی پست جنجالی در فیس بوک مدغی شده که اینترنت ۵G مقصر اصلی انتشار ویروسی است که بیش از ۸۰ هزار نفر را در سراسر جهان آلوده کرده است. او می گوید حاضر است برای اثبات ادعای خود با هر شخصی بحث کند. او یک ویدئو نیز برای اثبات ادعای خود در یوتیوب منتشر کرده است و به مدت یک ساعت درباره مضرات اینترنت ۵G  صحبت می کند. او در بخشی از این ویدئو می گوید که توسعه اینترنت ۵G در ووهان منجر به یک بیماری با علائم مسمومیت با اشعه ایکس شده است.اگر به دنبال مدارک معتبر هستید نگران نباشید چون نظریه پردازان توطئه می گویند این اطلاعات به آن ها الهام شده است. نکته ناراحت کننده در برابر چنین شایعه پردازانی این است که ۱۹۰ هزار مشترک دارند.

  • دسترسی ۶۱ درصد ایرانی‌ها به اینترنت

دنیای‌اقتصاد: در ازای هر ۱۰۰ نفر در کشور ۸۳/ ۱۳۸ مشترک تلفن همراه وجود دارد و این درحالی است که بیش از ۷۰ درصد خانوارهای ایرانی به اینترنت دسترسی دارند و ۳/ ۶۱ درصد جمعیت ایرانی از اینترنت استفاده می‎کنند. آمار به نقل از سازمان فناوری اطلاعات حاکی از آن است که به ازای هر ۱۰۰ نفر بیش از ۷۲درصد آنها مشترک اینترنت موبایل و بیش از ۹ درصد مشترک اینترنت ثابت هستند. همچنین مشترکان تلفن ثابت به ازای هر ۱۰۰ نفر حدود ۵/ ۳۱ درصد و بیش از ۶۷ درصد خانوارهای ایرانی به رایانه دسترسی دارند و این رقم درخصوص تلفن ثابت به ازای هر ۱۰۰ نفر، ۵/ ۳۱ است.

  • کندی سرعت اینترنت همراه اول برطرف شد

باشگاه خبرنگاران جوان: نایب رئیس هیئت مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت با انتشار پستی در صفحه توییتری خود از برطرف شدن کندی سرعت اینترنت همراه اول خبر داد. هفته گذشته زیرساخت‌های اینترنتی کشور  با حملات سایبری گسترده ای مواجه شد که دفع به‌هنگام آن توسط «دژفا» آسیب های آن را به حداقل رساند و گاهی با قطعی شبکه و بعضا مستقیم یا غیرمستقیم به روی اپراتورها اثرگذاشت و باعث اختلالات درون شبکه‌ای شده است. اما صبح امروز سجاد بنابی نایب رئیس هیئت مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت در حساب توییتری خود با اشاره به کندی سرعت اینترنت همراه اول در چند روز اخیر از ارتقا و افزایش ظرفیت اتصال همراه اول به شبکه‌ی جهانی و داخلی و برطرف شدن کندی سرعت این اپراتور خبر داد.

  • تعرفه خدمات اینترنتی این روزها چقدر است؟

ایسنا: در حالی‌که قیمت تعرفه دسترسی به شبکه ملی اطلاعات در حالت عادی نیز نصف سایت‌ها و اپلیکیشن‌های خارجی بود، در روزهای خانه‌نشینی مردم به‌دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، ارائه‌دهندگان خدمات ویدیویی آنلاین نیز تعرفه اشتراک خدمات خود را کاهش داده و برخی خدمات خود را تا پایان سال رایگان کردند. با راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات، یکی از مهم‌ترین مزایایی که مورد توجه قرار گرفت، تفکیک تعرفه اینترنت داخل از بین المللی بود. بدین معنا که برای وب‌سایت‌ها با سرورهای داخلی در مقایسه با وب‌سایت‌های خارجی، تخفیف ۵۰ درصدی در نظر گرفته شد و ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی از اینترنت ثابت و همراه، مطابق مصوبه سازمان تنظیم مقررات رادیویی، به رعایت این موضوع در محاسبه هزینه اینترنت برای کاربران ملزم شدند.

  • فیس بوک به علت کرونا از یک فستیوال کناره گرفت

فارس: فیس بوک به علت نگرانی در مورد ابتلای کارکنان خود به ویروس کرونا از شرکت در فستیوالی مشهور کناره گرفت. با افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا، فیس بوک اعلام کرد در فستیوال اس ایکس اس دبلیو شرکت نمی کند. موضوع اصلی این فستیوال، فیلم، رسانه، رسانه های تعاملی ودیجیتال و موسیقی است. فستیوال یادشده هر سال در اواسط ماه مارس در استین تگزاس برگزار می شود و اولین بار در سال ۱۹۸۷ برگزار گردید. فیس بوک در بیانیه خود نگرانی های بهداشتی را عامل این تصمیم دانسته است.

  • همکاری دانشگاه امیرکبیر با وزارت ارتباطات در حوزه ساخت ابررایانه

خبرگزاری دانشجو: سیداحمد معتمدی رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر در گفتگو با خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، درخصوص برنامه‌های این دانشگاه در حوزه فناوری، اظهار کرد: قرارداد‌های بسیاری رد سال جاری امضا شد خصوصا در سه ماهه آخر مذاکرات نتیجه بخشی هم با سازمان‌های و وزارت‌خانه‌ها نیز داشتیم. رئیس دانشگاه امیرکبیر درباره عقد قرارداد با سایر بخش‌های اجرایی کشور، تصریح کرد: علاوه بر قرارداد ساخت ماهواره جدید با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در حوزه ساخت ابررایانه هم صحبت‌هایی شده است. معتمدی همچنین تاکید کرد: در حوزه IOT و هوش مصنوعی نیز با وزارت ارتباطات رایزنی‌های شده و البته نتایج خوبی نیز به دنبال داشته و امیدواریم بتوانیم در سال جدید کار‌های اجرایی آن صورت گیرد.

  • ناسا فضانورد جدید استخدام میکند

ایران آنلاین: سازمان فضایی آمریکا (ناسا) اعلام کرد که این سازمان فضانوردان جدیدی را برای عزیمت به ماه استخدام می‌کند. ناسا دیروز دوشنبه اعلام کرد که این سازمان قصد دارد دو فضانورد – یک مرد ، یک زن – را استخدام کند تا در مدت سه سال آینده برای انجام اکتشافات در قطب جنوبی ماه ، به این قمر عزیمت کنند. این فضانوردان در ماموریت بعدی بزرگ ناسا که در سال ۲۰۲۸ برای کمک به ایجاد «اکتشاف پایدار» در ماه انجام می شود، شرکت خواهند کرد. ناسا اعلام کرد؛ این سفر بخشی از ماموریت بزرگ بعدی ناسا است که به منظور انجام پروژه «اکتشاف پایدار» با «شرکای تجاری و بین المللی» در سال  ۲۰۲۸ در ماه  انجام می شود.

  • جریمه ۵۰۰ میلیون دلاری اپل در آمریکا

فارس: اپل بر اساس دادخواستی در آمریکا به پرداخت ۵۰۰ میلیون دلار متهم شده تا بتواند یک پرونده قضایی بر علیه خود را مختومه کند. تعداد زیادی از کاربران مدل های قدیمی گوشی آیفون از اپل شکایت کرده و مدعی شده بودند این شرکت با به روزکردن سیستم عامل آی او اس گوشی های قدیمی آیفون را به طور عمدی کند می کند تا کاربران مجبور به صرف هزینه برای خرید مدل های تازه تر شوند. حالا این شکایت به نتیجه رسیده و مالکان مدل های قدیمی آیفون می توانند به ازای هر گوشی ۲۵ دلار غرامت از اپل دریافت کنند. این شکایت توسط جمع کثیری از کاربران آیفون های قدیمی در آمریکا به ثبت رسیده بود.

  • فرصت‌های حمایتی نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۰ اعلام شد

ایرنا:  دبیرخانه نهمین دوره نمایشگاه بین المللی نوآوری و فناوری ( اینوتکس ۲۰۲۰ ) در این نمایشگاه فرصت‌های حمایتی ویژه‌ای برای پنج گروه از شرکت کنندگان از قبیل تخفیف ۱۰ تا ۵۰ درصدی در نظر گرفته است. دبیرخانه نهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی نوآوری و فناوری با هدف «حمایت از حضور نوآوران و فناوران برای حضور در اینوتکس ۲۰۲۰» و «ارائه دستاوردهای نوآوران و فناوران به مخاطبان»، تخفیف‌های ویژه‌ای را در نظر گرفته است. پنج گروه از شرکت‌کنندگان می‌توانند از این امکان برخوردار شوند، گروه نخست «استارتاپ‌های محصول محور» به معنی استارتاپ‌هایی که اقدام به ساخت یا ارتقای یک محصول فناورانه کرده‌اند و هدف آنها از حضور در اینوتکس، معرفی این محصول یا بازاریابی به منظور فروش بیشتر آن است و می توانند از حمایت ۳۰ درصدی جهت حضور در غرفه اشتراکی بهره مند شوند.

  • گوگل، مایکروسافت و ادوبی کنفرانس‌های خود را لغو کردند

دیجیاتو: کمپانی‌های بزرگ فناوری یکی پس از دیگری در پی شیوع گسترده ویروس کرونا کنفرانس‌ها و رویداد‌های خود را کنسل می‌کنند. جدیدترین کمپانی‌هایی که به این لیست پیوسته‌اند، مایکروسافت، گوگل و ادوبی هستند. کمپانی گوگل، کنفرانس کلاد نکست (Cloud Next) که در آن بیشتر در رابطه با ویژگی‌های اداری و کسب و کار محور محصولات خود و همچنین اپلیکیشن‌های GSuit صحبت می‌کند را به صورت فیزیکی برگزار نخواهد کرد و به جای آن از روش‌های دیجیتالی بهره خواهد برد.کمپانی ادوبی هم کنفرانس سامیت خود را مانند دیگر کمپانی‌های بزرگ حوزه تکنولوژی کنسل خواهد کرد. البته گوگل، مایکروسافت و ادوبی در این راه تنها نیستند و چندی پیش فیسبوک نیز کنفرانس توسعه‌دهندگان (F8) را نیز کنسل کرد تا وظیفه خود در برابر پیشگیری از شیوع ویروس کرونا را انجام داده باشد. روز گذشته هم شبکه اجتماعی توییتر اعلام کرد به دلیل هراس از ویروس کرونا و سلامتی کارمندان، از شرکت در کنفرانس SXSW صرف نظر کرده است.

  • دورکاری کارمندان توییتر به دلیل شیوع کروناویروس جدید

ایسنا: توییتر ۴۸۰۰ کارمند خود در سراسر جهان را به دلیل شیوع کروناویروس به دورکاری تشویق کرد. این تصمیم یکی از مهمترین اقداماتی است که تاکنون توسط یک شرکت فناوری در واکنش به شیوع یک بیماری اتخاذ کرده است. در چند روز گذشته بسیاری از شرکت‌های درّه سیلیکون (Silicon Valley) در جستجوی روش‌هایی برای پیشگیری ابتلا کارکنان خود به بیماری کووید-۱۹ هستند. بر اساس آمار منتشرشده، دو نفر از کارمندان شرکت آمازون در ایتالیا با این ویروس آلوده شدند و شرکت فیس بوک نیز به کارمندان خود هشدار داده که وظایف کاری خود را از منزل انجام دهند.

  • شرکت‌های فناوری به آنالیز ژنوم کرونا کمک می‌کنند

ایرنا: کمپانی‌های اینتل و لنوو امروز (سه شنبه) از همکاری خود با شرکت چینی بی. جی. آی ژنومیکس برای تسریع فرآیند تجزیه و تحلیل ویژگی‌های ژنوم کووید-۱۹ خبر دادند، به این امید که بتوانند به پیشرفت‌هایی در زمینه ابداع واکسن و ایمونوتراپی برای این ویروس دست یابند. براساس بیانیه مشترکی که در این خصوص منتشر شده است، فناوری‌هایی که لنوو و اینتل در اختیار دانشمندان شرکت بی. جی. آی می‌گذارند به آن‌ها در ابداع روش‌های تشخیصی بهتر و طراحی یک واکسن مؤثر و یا سایر اقدامات محافظتی از جمله ایمونوتراپی‌ها، کمک خواهد کرد.

  • ضربه سخت کرونا به اپل

فرارو: تیم کوک، مدیر عامل اپل در جمعه گذشته اظهار داشت که تولیدات این شرکت پس از روند کاهشی کروناویروس جدید در چین، به زودی به شرایط عادی باز خواهد گشت، اما برخی کارشناسان معتقدند که با توجه به گسترش شیوع این بیماری در دیگر کشورها، زنجیره تامین اپل حداقل برای چند ماه نمی‌تواند به حالت عادی خود باز گردد. «تیم کوک»، مدیر عامل شرکت اپل، طی مصاحبه‌ای که در روز یکشنبه برگزار شد، اظهار امیدواری کرد که این سازنده محصولات آیفون به زودی از وضعیت بحرانی ناشی از کروناویروس جدید خارج و به شرایط عادی باز خواهد گشت. این در حالی بود که دقیقا پس از این سخنان، جهان شاهد شیوع گسترده این بیماری در خارج از چین بود. با وجود این نشانه‌های جدید از شیوع گسترده ویروس کرونا، به نظر نمی‌رسد که اپل بتواند در آینده نزدیک به شرایط عادی خود بازگردد.

  • آمریکا چین را به پولشویی ارزرمز متهم کرد

فارس:آمریکا در تازه ترین اتهام زنی خود به چین، تعدادی از اتباع این کشور را به پولشویی از طریق رمزارزها برای برخی اتباع کره شمالی متهم کرده است. آمریکا مدعی شده دو تن از اتباع چین به کره شمالی برای پولشویی رمزارزهایی به ارزش حدود ۱۰۰ میلیون دلار کمک کرده اند. بر اساس ادعای وزارت دادگستری آمریکا، این پول ها از طریق هکرهایی با هویت نامشخص سرقت شده اند. پولشویی این رمزارزها حد فاصل دسامبر سال ۲۰۱۷ تا آوریل سال ۲۰۱۹ رخ داده و برای این کار از روش های مختلفی استفاده شده است.

  • نت‌بلاکس اختلال در اینترنت ایران را تایید کرد

برترین‌ها: برخی رسانه‌ها به نقل از نت‌بلاکس از وجود اختلال در اینترنت ایران خبر دادند. این منابع خبری گزارش دادند: نت‌بلاکس تایید کرد که اینترنت ایران از ساعت چهار بامداد سه‌شنبه سیزدهم اسفند دچار اختلال شده است. چندین شبکه تلفن ثابت و همراه نیز به مدت یک ساعت از دسترس بین‌المللی خارج شدند.

  • نسخه جدید موبایل اوپو رینو ۳ پرو در هند معرفی شد

جی‌اس‌ام: اوپو امروز در هند از نسخه جدید رینو ۳ پرو رونمایی کرد. این تلفن هوشمند اولین موبایل دنیاست که دوربین سلفی حفره‌ای با لنز اصلی ۴۴ مگاپیکسلی دارد. اوپو امروز در هند از تلفن هوشمند Reno3 Pro رونمایی کرد. این شرکت قبلا در ماه دسامبر نسخه‌ای از همین دستگاه را با اسنپدراگون ۷۶۵G معرفی کرده بود که از ۵G پشتیبانی می‌کرد، اما حالا این دستگاه را با چیپست هلیو P95 مدیاتک روانه بازار کرده است. این نسخه از رینو ۳ پرو اولین تلفن هوشمند دنیا با دوربین سلفی حفره‌ای دوگانه است که سنسور اصلی ۴۴ مگاپیکسلی دارد. در قاب عقب این دستگاه دوربینی چهارگانه قرار گرفته که لنز اصلی آن ۶۴ مگاپیکسلی است.

  • اروپا تعویض باتری در تلفن‌های هوشمند را آسان می‌کند

باشگاه خبرنگاران جوان: اتحادیه اروپا به تولیدکنندگان تلفن همراه برای طراحی باتری‌های قابل تعویض فشار آورده است. اگر شما از طرفداران این سبک طراحی بودید منتظر یک خبر خوب باشید. بر اساس جدیدترین خبر در دنیای فناوری، اتحادیه اروپا در حال اعمال فشار به سازندگان تلفن همراه است تا کاری کنند که بتوان به راحتی باتری دستگاه را خارج کرد. دلیل این کار راحتی دسترسی و تعویض باتری اعلام شده است. یک وب سایت مالی هلندی توانست اطلاعات را در این باره به دست آورد. به گفته این سایت، هدف اصلی اتحادیه اروپا از اجرای این طرح کاهش ضایعات الکترونیکی است.

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل