اخبار عمومی

مهمترین اخبار رسانه‌ها/ برآورد وزیر ارتباطات از سفر‌های نوروزی بر اساس مصرف اینترنت

داتیکا: در پرونده خبری داتیکا، روزانه از مهمترین و جدیدترین اخبار حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مطلع شوید. مروری بر اخبار رسانه در روز شنبه دوم فروردین ماه را می خوانید:

  • برآورد وزیر ارتباطات از سفر‌های نوروزی بر اساس مصرف اینترنت

ایران آنلاین: آذری جهرمی در حساب توئیتری خود اعلام کرد بر اساس اینترنت مصرف شده، تاکنون یک میلیون نفر از پایتخت خارج شدند. محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با انتشار توئیتی در حساب کاربری خود، آمار مسافران نوروزی که تاکنون از تهران خارج شدند را اعلام کرد. جهرمی بر اساس اینترنت مصرفی مردم، خبر داد که تاکنون یک میلیون نفر از پایتخت خارج شدند. جهرمی در توئیتر  خود نوشت:

«مصرف اینترنت نشون میده، نوروز حدود یک میلیون نفر از تهران رفتن بیرون که نوروز قبل ۴میلیون نفر بوده. خروجی قم حدود ۴۰هزار نفر. هرمزگان و یزد و بوشهر هم خروجی داشتن. اما همدان بیشترین جذب رو داشته، ده درصد این جمعیت. بعدش لرستان و چهارمحال و کرمانشاه. شمال و مشهد جذبش خیلی کم بوده»

  • آمادگی پیام‌رسان گپ برای ارتقاء ظرفیت پخش زنده

باشگاه خبرنگاران جوان: مدیرعامل گپ با انتشار توئیتی در حساب شخصی خود از ارتقاء ظرفیت پخش زنده در پیام رسان گپ خبر داد. مهدی انجیدنی، مدیر عامل پیام‌رسان گپ با انتشار پستی در صفحه توئیتر خود، از ارتقاء ظرفیت پخش زنده در پیام‌رسان گپ خبر داد. انجیدنی در واکنش به توئیت حسن عمیدی رئیس موزه ارتباطات مبنی بر استفاده نخستین استریم و پخش زنده در توئیتر نوشت:

«استفاده از فناوری برای توسعه فرهنگی و اجتماعی واقعا پسندیده و شایسته ستایش است. در گپ آماده‌ایم ظرفیت پخش زنده بالایی را برای حوزه فرهنگی، اجتماعی و آموزشی در اختیار قرار دهیم».

  • سقوط ۳۸ درصدی فروش گوشی هوشمند در جهان

مهر: گزارش جدید «استراتژی آنالیتیکس» نشان می‌دهد که در ماه فوریه میزان فروش جهانی گوشی هوشمند ۳۸ درصد نسبت به سال گذشته سقوط کرده و از ۹۹.۲ میلیون دستگاه به ۶۱.۸ میلیون دستگاه رسیده است. این بدترین سقوط میزان فروش در تاریخ بازار گوشی هوشمند است.

  • ورود “ابَررایانه” برای ساخت واکسن ویروس کرونا

تسنیم: قدرتمندترین سیستم مستقل کامپیوتری در جهان (سامیت) توانسته عناصر یا ترکیباتی را مشخص کند که می‌تواند از گسترش ویروس کرونا در قربانی جلوگیری کند. سریعترین ابَررایانه جهان تعدادی عناصر شیمیایی را شناسایی کرده که می‌تواند از آلودگی سلولهای بدن به ویروس کرونا جلوگیری کند؛ این گامی مهم در تولید واکسن کروناست.

پایگاه خبری “ایندیپندنت” در گزارشی نوشت قدرتمندترین سیستم مستقل کامپیوتری در جهان (سامیت) توانسته عناصر یا ترکیباتی را مشخص کند که می‌تواند از گسترش ویروس کرونا در قربانی جلوگیری کند.

  • اینترنت دانشگاه‌ها برای آموزش‌های الکترونیک رایگان شد

ایرنا: مسوول کارگروه آموزش‌های الکترونیک وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: اینترنت دانشگاه‌هایی که دوره‌های آموزش الکترونیکی را برگزار کرده‌اند، رایگان شد.

علی اکبر صفوی در این باره، اظهار داشت: پس از نامه نگاری های وزارتخانه های علوم و ارتباطات، وزیر ارتباطات قول رایگان شدن اینترنت دانشجویان و دانشگاه های برگزارکننده دوره های آموزش الکترونیک را داد که این امر امکانپذیر شد. عضو هیأت علمی دانشگاه شیراز درباره دانشگاه هایی که این اینترنت را دریافت می کنند، تاکید کرد: اپراتورهایی که دانشگاه ها از خدمات اینترنت آنها برای آموزش الکترونیکی استفاده می کنند در قبض پایان سال دانشگاه ها، هزینه ای بابت آی.پی های آموزش های الکترونیک دریافت نمی کنند.

  • کنفرانس توسعه دهندگان گوگل لغو شد

مهر: گوگل به علت نگرانی از شیوع ویروس کرونا کنفرانس مشهور توسعه دهندگان خود را که هر سال با حضور هزاران نفر با مانیتن ویو کالیفرنیا برگزار می‌شد، لغو کرد. گوگل معمولاً در جریان برگزاری کنفرانس توسعه دهندگان خود از محصولات مختلفی رونمایی می‌کند. به عنوان مثال در سال ۲۰۱۹ از گوشی‌های جدید پیکسل، برخی خدمات تحت وب و امکانات مربوط به اندروید، امکانات جدید فناوری واقعیت افزوده نقشه‌های گوگل و غیره رونمایی کرده بود. گوگل ابتدا در سوم مارس اعلام کرد که برگزاری کنفرانس توسعه دهندگان خود را به صورت حضوری و فیزیکی لغو کرده و آن را به صورت مجازی برگزار می‌کند، اما حالا کل این رویداد را برگزار نمی‌کند.

  • چین میزبان ۲۰ میلیون کاربر شبکه ۵G

ایسنا: چین هم اکنون بالغ بر ۲۰ میلیون کاربر شبکه ۵G را در خود جای داده است. چین که بدون شک یکی از نخستین و بزرگترین پیشگامان توسعه و راه‌اندازی نسل پنجم اینترنت همراه موسوم به شبکه ۵G جهان به شمار می‌رود، بر اساس گزارش وب سایت gizchina،  هم اکنون میزبان بالغ بر ۲۰ میلیون کاربر در این کشور است که که به نوعی از شبکه ۵G برای اتصال به اینترنت جهانی استفاده کرده و بهره می‌برند.

  • راه اندازی وب سایت آمریکایی برای کاهش خرید کاغذ توالت

مهر: هجوم مردم آمریکا برای خرید کاغذ توالت از فروشگاه‌های این کشور موجب راه اندازی وب سایتی شده که به کاربران در مورد میزان موجودی آنها اطلاعات دقیقی می‌دهد. هزاران نفر از مردم آمریکا این روزها در صف‌های طویل فروشگاه‌های زنجیره‌ای انبوهی از کاغذهای توالت را خریداری می‌کنند و باعث کمبود گسترده در این زمینه شده‌اند. وب سایت «چقدر کاغذ توالت» به نشانی howmuchtoiletpaper.com با دریافت اطلاعاتی از هر کاربر به وی اعلام می‌کند که ذخیره کاغذ توالت وی برای چند روز کافی است تا اشخاص بی دلیل برای خرید این کالا به فروشگاه‌ها هجوم نبرند.

کاربران بعد از ورود به این وب سایت باید اعلام کنند چند کاغذ توالت دارند، هر روز به طور متوسط چند بار از سرویس بهداشتی استفاده می‌کنند، تا وب سایت یادشده برای آنها مشخص کند ذخیره کاغذ توالت آنها برای چند روز استفاده کافیست.

  • سامانه اطلاع رسانی و خود ارزیابی بیماری کرونا به‌روزرسانی شد

ایرنا: سامانه اطلاع رسانی، خود ارزیابی و ثبت بیماری کرونا به‌روزرسانی شد و براساس این اطلاعات جدید، محله‌های پرخطر مشخص شده است. به روزرسانی این سامانه با همکاری بانک مرکزی و وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی، انجام شده است که پس از پردازش اطلاعات جدید، ۵۰ محله پرخطر شهرها توسط مردم قابل مشاهده هستند.

خود ارزیابی بیماری، پرسش و پاسخ، اطلاع رسانی عمومی، ریجستری بیماران و پیگیری وضعیت آنان، ایجاد بایوبانک نمونه ها و برگزاری دوره های آموزشی از جمله بخش های این سامانه است. بخش دیگری به این امکانات اضافه شده و کاربران می توانند احتمال ابتلا به بیماری را باتوجه به رفتار بهداشتی و ارتباطات خود نسبت به میانگین جامعه، مشاهده کنند.

  • لپ‌تاپ‌های جدید MacBook Air هفته آینده به بازار عرضه می‌شوند

باشگاه خبرنگاران جوان: شرکت اپل تصمیم گرفت تا با ارتقای مک بوک‌های خود مدل قدرتمند‌تری از این سری را با قیمت نسبتا مناسب به بازار عرضه کند. شرکت اپل در حال ارتقای مشخصات داخلی لپ‌تاپ‌های مک‌بوک ایر است و جدیدترین نسخه این دستگاه قرار است از Magic Keyboard برخوردار باشد و قیمتی مطابق با ۹۹۹ دلار را به خود اختصاص دهد. این مدل ارتقا یافته همچنین قرار است تا دو برابر بیشتر از نمونه قبلی خود حافظه داخلی داشته باشد تا کاربرانی بتوانند از آن به عنوان یک لپ‌تاپ بسیار قابل اعتمادتر استفاده کنند.

  • کیت‌های آزمایش خانگی کروناویروس در راه بازار

ایران آنلاین: دو استارتاپ آمریکایی حوزه سلامت سعی دارند تا به زودی کیت‌های آزمایش خانگی کروناویروس را به بازار ارائه دهند. تلاش برای ارائه کیت‌های خانگی آزمایش کروناویروس، به سرعت در حال افزایش است و شرکت‌ها و گروه‌های پژوهشی بسیاری سعی دارند تا کیت‌های جدیدی برای آزمایش خانگی این ویروس ارائه دهند. در این راستا، دو استارتاپ حوزه سلامت نیز تلاش می‌کنند تا محصولات خود را به بازار و خانه‌ها بیاورند.

دو استارتاپ موسوم به “کربن هلث” (Carbon Health) و “نرکس” (Nurx)، رویکرد یکسانی در این زمینه دارند. آنها سخت‌افزاری را برای جمع‌آوری نمونه‌ها ارائه می‌دهند که در آن از سواب بینی استفاده می‌شود و به مردم کمک می‌کند تا نمونه‌های مخاط خود را در خانه جمع‌آوری کنند. نمونه‌های جمع‌آوری شده، در بسته‌بندی ایمن به آزمایشگاه‌های مورد تایید “سازمان غذا و دارو” (FDA) ارسال می‌شوند تا مورد بررسی قرار بگیرند.

  • تعداد کاربران نسخه Go سیستم‌عامل اندروید به ۱۰۰ میلیون نفر رسید

آتی رسان: تعداد کاربران نسخه Go سیستم‌عامل اندروید به عنوان نسخه سبک این سیستم‌عامل به ۱۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان رسید. این نسخه از سیستم‌عامل اندروید در اواخر سال ۲۰۱۷ توسط شرکت گوگل منتشر شد. نسخه Go اندروید تاکنون در ۱۸۰ کشور جهان عرضه شده و در بیش از ۱۶۰۰ دستگاه مختلف نصب شده است. گوگل نیز اپلیکیشن‌های جدیدی را برای این نسخه از سیستم‌عامل خود منتشر می‌کند تا اسمارت‌فون‌هایی که از پردازنده و رم ضعیف‌تری برخوردار هستند، توانایی استفاده از این اپلیکیشن‌ها را داشته باشند.

  • گلکسی نوت ۲۰ و گلکسی فولد ۲ به تراشه اسنپدراگون ۸۶۵ مجهز می‌شوند

زومیت: برنامه‌نویسان با جست‌وجو در کدهای کرنل گلکسی اس ۲۰ متوجه جزئیاتی در مورد محصولات معرفی‌نشده گلکسی نوت ۲۰ و گلکسی فولد ۲ شده‌اند. مدتی پس از عرضه سری گوشی گلکسی اس ۲۰، سامسونگ منابع کد کرنل هردو نسخه مجهز به تراشه اکسینوس ۹۹۰ و اسنپدراگون ۸۶۵ گلکسی اس ۲۰، گلکسی اس ۲۰ پلاس و گلکسی اس ۲۰ اولترا را منتشر کرد. برنامه‌نویسان XDA-Developers نیز به جست‌وجو در میان کدهای کرنل محصولات سامسونگ پرداختند و اطلاعات جالبی به دست آوردند.

  • شیائومی از هواوی جلو زد!

ایسنا: شیائومی برای نخستین بار از رقیب چینی خود، هواوی، جلو زد و جایگاه سوم فهرست رده‌بندی بزرگترین تولیدکنندگان موبایل در جهان را به خود اختصاص داد. بر اساس گزارشی که در وبسایت gsmarena آمده است، شرکت چینی و نوظهور شیائومی که در سال‌های گذشته توانسته رشد قابل توجهی در بازارهای بین المللی و همچنین وطن خود چین داشته باشد و نظر و رضایت کاربران گوشی های هوشمند را در بسیاری از کشورهای جهان علی الخصوص هند و چین به سمت و سوی خود جلب کند، حالا به موفقیت چشمگیر جدیدی دست یافته و آن نیز سبقت گرفتن از رقیب دیرینه خود شرکت هواوی است.

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل