اخبار عمومی

مهمترین اخبار رسانه‌ها/ تاثیر ویروس کرونا بر مصرف اینترنت دنیا

داتیکا: در پرونده خبری داتیکا، از مهمترین و جدیدترین اخبار حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات هفته مطلع شوید. مروری بر اخبار رسانه در هفته اول فروردین ماه را می خوانید:

  • ایرانی‌ها؛ رکورددار فشار بر شبکه اینترنت!

ایسنا: آمار و گزارش های منتشر شده حاکی از آن است که شبکه اینترنت در ایران در زمان بحران ویروس کرونا متحمل فشار بسیار زیادی شده و در میان سایر کشورهای درگیر این بیماری، رکورد زده است. نموداری که در سایت دیلی میل منتشر شده است نشان می دهد که کاربران و شهروندان ایرانی رکورددار استفاده از اینترنت و زیرساخت های شبکه اینترنت در این کشور نیز متحمل بیشترین فشار در میان کشورهای درگیر کرونا بوده است.

بعد از ایران از دیگر کشورهایی که در بازه زمانی ۱۲ فوریه تا ۲۰ مارس سال جاری میلادی، متحمل فشار زیادی بر شبکه‌ اینترنت خود بوده اند می توان به ترتیب به مالزی، اکوادور،  کلمبیا، رژیم صهیونیستی، چین، ایرلند، مصر، تایلند، برزیل، ترکیه، اسپانیا، کره جنوبی، ایتالیا، جمهوری چک، ایسلند، بلغارستان، بلژیک، فرانسه، ژاپن، فیلیپین، پاکستان، سوئیس، ایتالیا، مجارستان، هند، اتریش، شیلی، جمهوری دومینیکن، آرژانتین، عراق و صربستان اشاره کرد.

  • ضربه سهمگین کرونا به درآمدهای توئیتر

مهر: توئیتر اعلام کرد که شیوع ویروس کرونا به درآمدهای این شرکت در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ و به خصوص درآمدهای تبلیغاتی آن آسیب جدی خواهد زد. توئیتر پیش بینی کرده بود که در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ بتواند بین ۸۲۵ تا ۸۸۵ میلیون دلار درآمد کسب کند که بخش عمده آن از تبلیغات باشد اما حالا مشخص شده که این هدف به طور قطع محقق نمی‌شود.

ند سگال مدیر امور مالی توئیتر تصریح کرده که ویروس کرونا بر روی درآمدهای تبلیغاتی توئیتر در سراسر جهان تأثیر منفی گذاشته و این تأثیر به خصوص در چند هفته اخیر که سرعت شیوع این ویروس افزایش یافته چشمگیرتر بوده است.

  • ایران تسلط کامل بر زنجیره طراحی و ساخت ماهواره دارد

فارس: رئیس سازمان فضایی ایران با بیان اینکه ایران تا ۲ سال آینده به مدار۱۰۰۰ کیلومتری در پرتاب ماهواره می رسد، گفت: امروز تسلط کامل بر زنجیره طراحی و ساخت ماهواره و کل چرخه فضایی در داخل وجود دارد. مرتضی براری رئیس سازمان فضایی ایران در گفت وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه ما نهمین کشوری بودیم که صاحب چرخه کامل در فناوری فضایی شدیم، گفت: اکنون  جزء ۱۱ کشور دارای  فناوری فضایی هستیم و در طراحی و ساخت پایگاه ماهواره ای و ماهواره بر نیز رتبه پنجم جهان را کسب کرده ایم.

  • مقررات حاکم بر حقوق ارائه خدمات ارتباطی ماهواره‌ای تدوین می‌شود

مهر: مقررات حاکم بر حقوق سرزمینی ارائه خدمات ارتباطی ماهواره‌ای در جمهوری اسلامی ایران توسط رگولاتوری تدوین می شود. سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، فراخوان نظرخواهی تخصصی «ضوابط و چارچوب موافقت‌نامه سطح خدمات پستی» و « مقررات حاکم بر حقوق سرزمینی ارائه خدمات ارتباطی ماهواره‌ای در جمهوری اسلامی ایران» را منتشر شد.

پیش‌نویس ضوابط و چارچوب موافقت‌نامه‌های سطح خدمات پستی با هدف تضمین کیفیت خدمات و هزینه عدم ایفای تعهدات در شبکه‌های پستی و رعایت حقوق مشتریان تهیه شده است. همچنین با هدف ساماندهی ارائه خدمات ماهواره‌ای توسط دارندگان مجوز، تامین نیاز زیرساخت ارتباطی کشور و تامین ارتباطات مطمئن مشترکان از طریق ارتباطات فضایی، پیش‌نویس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای طرح در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تنظیم شده است.

  • ساخت یک میلیون ترمینال برای ارائه اینترنت پرسرعت جهانی

ایسنا: “ایلان ماسک”(Elon Musk) بنیانگذار شرکت “اسپیس ایکس” اخیرا پس از پرتاب ۶۰ ماهواره “استارلینک” موفق به دریافت تاییدیه کمیسیون ارتباطات فدرال برای ساخت یک میلیون ترمینال یا پایانه برای ایجاد اینترنت پرسرعت جهانی شد. شرکت اسپیس ایکس هفته گذشته موفق به پرتاب ۶۰ ماهواره استارلینک توسط موشک “فالکون ۹” و از پایگاه فضایی “کندی” ناسا به فضا شد.

ماهواره‌های “استارلینک” بخشی از برنامه “اسپیس‌ایکس” برای سرویس جدید و پرسرعت اینترنت هستند. این طرح در اوایل سال ۲۰۱۵ با درخواست “ایلان ماسک”، مدیرعامل این شرکت از کمیته ارتباطات فدرال مبنی بر اجازه آزمایش ایده خود برای تأسیس یک پهنای باند جهانی آغاز شد. وی در سال ۲۰۱۷ برنامه استارلینک را به عنوان یک سیستم پهنای باند ارزان‌قیمت که می‌تواند دسترسی به اینترنت را در سراسر جهان فراهم کند، به ثبت رساند.

  • اینترنت رایگان تمدید نشد

ایرنا: بسته ۱۰۰ گیگ اینترنت ثابت مقابله با کرونا که از هفته آخر اسفند برای کاربران فعال شده بود، با وجود درخواست وزیر ارتباطات تمدید نخواهد شد و از فردا قطع می‌شود.

مدیر مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات گفت: با توجه به شرایط کشور و اعتبار قابل توجهی که برای درنظر گرفتن اینترنت رایگان کاربران نیاز است، کمیته اقتصادی ستاد ملی مقابله با کرونا با درخواست وزارت ارتباطات برای تمدید این بسته‌ها موافقت نکرد. سید جمال هادیان زواره مدیر روابط عمومی وزارت ارتباطات در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا در توضیح این مساله افزود: آنچه در قالب ۱۰۰ گیگ اینترنت رایگان قبل از سال جدید اعلام شد، در حیطه اختیارات وزیر ارتباطات بود که با هماهنگی و مشارکت اپراتورهای اینترنت ثابت در اختیار مردم قرار گرفت.

  • دورکاری وزارت بهداشت بر شبکه امن ایرانسل

خبرآنلاین: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در مقابله با ویروس کرونا، از بستر شبکه امن ایرانسل برای دورکاری استفاده می‌کند. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، همزمان با شیوع ویروس کرونا در ایران با در اختیار گرفتن ۲۰۰ عدد سیم‌کارت و مودم همراه ایرانسل، فعالیت‌های این وزارت‌خانه، از جمله فعالیت سامانه ۱۹۰، مرکز پاسخگویی سلامت را بر بستر شبکه امن VPN ایرانسل فعال کرده است.

ایرانسل با بهره‌گیری از راهکار شبکه امن، این امکان را فراهم کرده است تا تمامی مشترکان سازمانی بتوانند از بستر ارتباطی ایرانسل، بین تمامی نقاط مورد نظر در شبکۀ خود، ارتباطی امن و یکپارچه را تجربه کنند.

  • ابر رایانه‌ها برای نابودی کرونا به کمک پزشکان می‌آیند

باشگاه خبرنگاران جوان: به تازگی برخی از مقامات اروپایی اعلام کرده‌اند که قصد دارند تعدادی ابر رایانه‌ را در اختیار پزشکانی که در حال تحقیق درباره کرونا هستند قرار دهند. ویروس کرونا در ماه‌های اخیر به دغدغه اصلی بسیاری از کشور‌های جهان تبدیل شده است وتقریبا تمامی جهان برای از بین بردن این ویروس با یکدیگر متحد شده‌اند. اما مقامات اروپایی به تازگی اعلام کرده‌اند که قصد دارد ۱۶ ابر رایانه را در اختیار محققان و پزشکان قرار دهند تا بتوانند روی ویروس کرونا تمرکز خاصی داشته باشند. در روز یک شنبه برخی از مقامات اروپایی اعلام کردند که برای ارتقا جامعه پزشکی در جهان، قصد دارند تعدادی ابر رایانه را در اختیار پزشکان قرار دهند تا سرعت تولید واکسن و شناسایی رفتار ویروس کرونا بالاتر رود.

  • ارزش سهام اپل سقوط کرد

ایران آنلاین: همزمان با انتشار اخباری در مورد تأخیر دوماهه عرضه مدل‌های جدید آیفون، ارزش سهام این شرکت در بازارهای جهانی سقوط کرده است.

پس از آنکه برخی رسانه‌های نزدیک به اپل گزارش کردند که آیفون‌های جدید مطابق روال همیشگی در اواخر تابستان عرضه نخواهند شد، ارزش سهام اپل ۰.۵۵ درصد سقوط کرد. بیشترین ارزش سهام اپل طی هفته‌های اخیر برابر با ۲۵۷.۸۹ دلار بوده که حالا به ۲۴۵.۵۲ دلار به ازای هر سهم کاهش یافته است. بیش از نیمی از درآمد اپل از محل تولید و فروش انواع گوشی‌های آیفون است و هرگونه تغییر در زمان ثابت عرضه مدل‌های جدید این گوشی می‌تواند به اعتبار و حسن شهرت اپل ضربه جدی بزند.

  • زیرساخت IT ارایه خدمات یکپارچه مقابله با کرونا در دست اجراست

آی‌سی‌تی‌نیوز:  مسئول کارگروه فناوری و زیرساخت ستاد مردمی مبارزه با کرونا گفت: راه‌اندازی زیرساخت فناوری اطلاعات برای یکپارچه کردن فعالیت‌های گروه‌های جهادی در سراسر کشور برای مقابله با کرونا در دست انجام است.

حسین نصرآبادی در ارتباط با فعالیت ستاد مردمی مبارزه با کرونا اظهار کرد: این ستاد در حوزه‌های مختلف همچون ضدعفونی محلات، پرستاری از پرستاران مبتلا شده به بیماری کرونا، تولید ماسک خانگی و کارگاهی، اتصال تأمین‌کنندگان مواد اولیه درمانی به تولیدکنندگان و تولیدکنندگان به توزیع کنندگان یا مردم مشغول به فعالیت است. وی در ادامه با بیان این‌که با توجه به حوزه‌های فعالیتی به‌دنبال راه‌اندازی زیرساختی مبتنی بر فناوری اطلاعات هستیم، گفت: از اهداف چنین زیرساختی، یکپارچه کردن عملیات امدادرسانی در کشور است. به همین منظور سایتی تحت عنوان همیارانه hamyarane.ir طراحی و شروع به کار کرده است.

  • کیفیت استاندارد ویدیوهای یوتیوب به‌خاطر کرونا روی ۴۸۰p تنظیم شد

جی‌اس‌ام: با توجه به افزایش ترافیک شبکه و رشد فزاینده شمار کاربران، یوتیوب تمهیدی اندیشیده تا با کاهش رزولوشن استاندارد ویدیوهای خود فشار کمتری به شبکه وارد کند. رزولوشن استاندارد یوتیوب از مدت‌ها پیش بر روی ۷۲۰p تنظیم شده بود، اما اخیرا به دلیل افزایش ترافیک ناشی از قرنطینه خانگی که به خاطر شیوع ویروس کرونا پیش آمده، این رزولوشن پیش‌فرض بر روی ۴۸۰p تنظیم شده است.

بر اساس بیانیه ارسالی یوتیوب برای خبرگزاری رویترز آن‌ها تمام ترافیک اروپایی خود را روی این رزولوشن تنظیم کرده‌اند و در سوی مقابل آمازون پرایم ویدیو نیز اقدام مشابهی را انجام داده است. سخنگوی آمازون اعلام کرده که آن‌ها مشغول کار با سرویس‌دهندگان اینترنت هستند تا از فشار آمدن به شبکه جلوگیری کنند.

  • کنترل آلوگی هوا با راه‌اندازی سیستم ماهواره‌ای جدید

باشگاه خبرنگاران جوان: دانشمندان معتقدند سیستم ماهواره‌ای جدید که قادر به ردیابی انتشار گازهای گلخانه‌ای آسیب دیده است، سبب ایجاد تحول بزرگی در کنترل آلودگی هوا خواهد شد. صنعت فضایی یک دستاورد مهم در تمام دنیاست و کشور‌های پیشرفته به این نتیجه رسیده‌اند که برای دستیابی به موفقیت‌های بیشتر باید به این حوزه توجه ویژه‌ای داشته باشند.

اکنون شرکت‌های بزرگی در جهان در این زمینه فعالیت می‌کنند که علاوه بر بحث اقتصادی تا حد قابل توجهی در راستای تسهیل زندگی برای بشریت موثر هستند. از جمله یکی از شرکت‌های نرم افزاری که به تازگی موفق شده با راه اندازی سیستم ماهواره‌ای جدید قادر به ردیابی انتشار گاز‌های گلخانه‌ای آسیب دیده از هر نیروگاه بزرگ آلودگی هوا را بسنجد که این امر می‌توان به زودی انقلاب بزرگی در این زمینه موجب شود. در حال حاضر شرکت‌های برق بسیاری در سراسر جهان، آلودگی خود را به صورت محرمانه کاهش می‌دهند، اما از طریق افزایش قدرت هوش مصنوعی (AI)، ائتلاف اندک سازمان‌های خصوصی همه به یکباره در حال حذف این حجاب در همه جهان هستند.

  • اینستاگرام محتوای مرتبط با کرونا را از بخش پیشنهادها حذف می‌کند

زومیت: شیوع گسترده و جهانی ویروس کرونا باعث شده شرکت‌های بزرگ برای مقابله با انتشار اطلاعات گمراه‌کننده، سیاست‌های محدودکننده‌ی جدیدی اتخاذ کنند. اینستاگرام در آخرین اقدام برای جلوگیری از انتشار اطلاعات گمراه‌کننده، اعلام کرد محتوای مرتبط با کرونا را از بخش محتوای پیشنهادی به کاربران خود حذف خواهد کرد. این بخش که در آن کاربران عکس‌ها و ویدئوهای محبوب منتشرشده‌ی کاربران سراسر جهان را براساس علاقه‌مندی‌های خود مشاهده می‌کنند، از این به‌بعد، فقط درصورتی محتواهای مربوط به بیماری کووید ۱۹ را پوشش خواهند داد که مستقیما سازمان‌های بهداشتی رسمی به‌اشتراک گذاشته باشند.

  • رشد ۱۷۰ درصدی فروش هوآوی در بازار تجهیزات الکترونیکی پوشیدنی

خبرآنلاین: هوآوی رشد قابل توجهی را در سال گذشته میلادی در بازار فروش دستگاه‌های الکترونیکی پوشیدنی نظیر ساعت‌های هوشمند و هدست‌های بلوتوثی تجربه کرده است.

هوآوی به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده تجهیزات مخابراتی، در بازار گوشی‌های هوشمند و دستگاه‌های الکترونیکی پوشیدنی نیز جایگاه خاصی پیدا کرده است. این شرکت در بازار گوشی‌های هوشمند کشور چین، جایگاه نخست را در اختیار دارد و در ابعاد جهانی هم دومین تولیدکننده بزرگ گوشی‌های هوشمند به حساب می‌آید. ریچارد یو مدیرعامل هوآوی به تازگی اعلام کرد این شرکت در بازار دستگاه‌های الکترونیکی، برای دومین سال متوالی رشد ۱۰۰ درصدی میزان فروش را ثبت کرده، به گفته این مقام ارشد هوآوی رشد این شرکت در بازار فروش ابزار پوشیدنی در سال ۲۰۱۹ میلادی، بیش از ۱۷۰ درصد بوده است.

  • آپدیت iOS 13.4 و iPadOS 13.4 اپل رسماً منتشر شد

فارنت: اپل آپدیت iOS 13.4 و همچنین آپدیت iPadOS 13.4 را شب گذشته منتشر کرد که پشتیبانی کامل از ماوس و ترک پد را به آی پد، اشتراک پوشه درایو آی کلود، ۹ حالت جدید مموجی و موارد دیگر را به دستگاه‌ها اضافه می‌کند. احتمالاً بزرگترین ویژگی در این آپدیت‌ها پشتیبانی از ماوس و کیبورد در آپدیت iPadOS 13.4 باشد که اپل هفته گذشته آن را همزمان با معرفی آی پد پرو ۲۰۲۰ و صفحه کلید جانبی آنها موسوم به مجیک کیبورد آن را معرفی کرد.

ویژگی پشتیبانی از ماوس در آپدیت  iPadOS 13.0 معرفی شد اما در آپدیت iPadOS 13.4  تغییراتی کرده است. تمامی آی‌پدهای مجهز به آپدیت iPadOS 13.4 از این ویژگی پشتیبانی خواهند کرد و با مجیک ماوس ۲ و مجیک ترک پد ۲ اپل و همچنین ترک‌پد و ماوس شرکت‌های دیگر نیز کار خواهند کرد.

 

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل