اخبار عمومی

مهمترین اخبار رسانه‌ها/ جدیدترین وضعیت ارتباطات مخابراتی گیلان

داتیکا: در پرونده خبری داتیکا، روزانه از مهمترین و جدیدترین اخبار حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مطلع شوید. مروری بر اخبار رسانه در روز جمعه بیست و پنچم بهمن ماه را می خوانید:

  • جدیدترین وضعیت ارتباطات مخابراتی استان گیلان

باشگاه خبرنگاران جوان: مدیرکل امور هماهنگی استان های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، خبر داد: از ۳۸۱ سایت قطع در گیلان، هم اکنون ۲۳۵ سایت وصل شده است. مهرداد ترابیان مدیرکل امور هماهنگی استان های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، با انتشار پستی در صفحه توییترش جدیدترین وضعیت ارتباطات مخابراتی استان گیلان را شرح داد. ترابیان در صفحه توییترش نوشت: از ۳۸۱ سایت قطع در گیلان، هم اکنون ۲۳۵ سایت وصل شده است. در تلاشیم با برق‌رسانی اضطراری، ۱۴۶ سایت دیگر هم به مدار بازگردد.

  • جزئیات حمله سایبری اخیر به کشور/ آمریکا منشاء حمله بود

تسنیم: رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور گفت: حمله اخیر سایبری به کشور برای امکان سنجی حمله بزرگتری انجام شد و ما تحلیل می‌کنیم منشاء این حمله که از نوع دیداس بود آمریکا باشد که البته جلوی این حمله گرفته شد. سردار غلامرضا جلالی در برنامه ۵ شنبه شب گفت و گوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفت: مسئولان باید برای حفاظت، دفاع و پدافند از زیرساخت‌های حیاتی کشور در حوزه سایبر، فهم مشترک داشته باشند.

  • سامسونگ دو پاوربانک و یک شارژر ماشین جدید معرفی کرد

زومیت: پاوربانک‌های جدید سامسونگ توانایی شارژ سریع دستگاه‌های هوشمند را با خروجی ۲۵ وات دارند؛ کره‌ای‌ها افزون بر این دو پاوربانک از شارژر ماشین ۴۵ وات نیز رونمایی کرده‌اند. سه‌شنبه‌ی گذشته روزی بزرگ برای دنیای فناوری بود. سامسونگ مراسم موردانتظار گلکسی آنپکد ۲۰۲۰ را که مدت‌ها پیش وعده داده بود برگزار و طی آن از جدیدترین دستاوردهای خود در حوزه‌ی گوشی‌های هوشمند پرده‌برداری کرد.

  • روسیه توئیتر و فیس بوک را جریمه کرد

مهر: فیس بوک و توئیتر به دلیل ذخیره نکردن اطلاعات شخصی کاربران روس در سرورهای داخل روسیه جریمه شدند. دادگاهی در مسکو توئیتر و فیس بوک را برای ذخیره نکردن اطلاعات شخصی کاربران روس در سرورهای داخل این کشور جریمه کرده است. براساس این حکم هر کدام از آنها ۴ میلیون روبل جریمه شده ند. این بزرگترین جریمه ای است که روسیه در حوزه قوانین استفاده از اینترنت بر شرکت های غربی فناوری وضع کرده است.

  • فروش ۱۰۰ میلیون گوشی تاشو تا سال ۲۰۲۵

آی‌تی ایران: تا سال ۲۰۲۵، بسیاری از تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند از جمله اپل، اسمارت فونی مجهز به نمایشگر تاشو را به بازار عرضه خواهند کرد. این تحلیلگران معتقدند که استقبال کاربران نسبت به این گوشی‌ها، قابل توجه خواهد بود و طبق پیش‌بینی‌ها، تا سال ۲۰۲۵ میلادی، بالغ بر ۱۰۰ میلیون گوشی هوشمند مجهز ه نمایشگر تاشو به فروش خواهد رفت.

  • حذف دفترچه‌های بیمه، طرحی از روزهای دور تا امروز

ایسنا: محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات-  به‌تازگی به موضوع حذف دفترچه‌های سلامت اشاره کرده و گفته است که طبق اطلاعات ما هزینه سالانه چاپ دفترچه بیمه ۴۰۰ میلیارد تومان است که با راه‌اندازی این پایگاه می‌توانیم انتظار صرفه‌جویی چنین رقم بزرگی را داشته باشیم. راه‌اندازی سامانه اطلاعاتی بیمه‌شدگان ایران منجر می‌شود که از ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار بار همپوشانی بیمه جلوگیری کنیم که به حفظ منابع کشور کمک می‌کند. علاوه بر آن که استفاده از اطلاعات این پایگاه منجر می‌شود تا بخشی از جعلیات از بین برود.

  • آذری‌جهرمی: تعیین تکلیف کلاهبرداری‌های ارزش افزوده تا دو هفته دیگر

پارسینه: وزیر ارتباطات اعلام کرد: شکایت‌های کاربران در حوزه کلاهبرداری‌های صورت گرفته ازسوی شرکت‌های ارائه خدمات ارزش افزوده تا دو هفته دیگر تعیین تکلیف می‌شود. محمدجواد آذری جهرمی (پنجشنبه شب) در لایو اینستاگرامی درباره این که شکایات خدمات ارزش افزوده به کجا رسیده است، گفت: پیشنهادی که در خصوص تعیین تکلیف خدمات ارزش افزوده داشتیم را با شورای عالی فضای مجازی مطرح کردیم و در حال جمع بندی آن هستیم. وی اضافه کرد: اگر تا یکشنبه هفته پیش رو به جمع‌بندی برسیم، کلاهبرداری های ارزش افزوده در کمیسیون تنظیم مقررات تعیین تکلیف می‌شوند. اگر این یکشنبه انجام نشود، حتما تا یکشنبه دیگر این اتفاق رخ خواهد داد.

  • جدیدترین اطلاعات فاش شده از گوشی iQOO 3 5G ویوو

باشگاه خبرنگاران جوان: به تازگی اطلاعات جدیدی از iQOO 3 5G، گوشی مورد انتظار ویوو، در فضای مجازی منتشر شده است. تاکنون تائید شده است که گوشی iQOO 3 5G با حافظه UFS ۳.۱ عرضه شده و دارای دوربین چهارگانه در پشت خود خواهد بود. از آن‌جایی که این دوربین چهارگانه دارای شوتر اصلی ۴۸ مگاپیکسلی است، کاربران گوشی می‌توانند تصاویر بسیار زیبایی ثبت کنند. این گوشی دارای یک دکمه پاور قرمز رنگ در سمت راست خود است که با دکمه صدا همراهی شده و احتمال می‌رود دکمه‌های حساس به لمس نیز در این بخش وجود داشته باشند. هنوز اطلاعات دیگری از این دستگاه توسط ویوو به صورت رسمی منتشر نشده است، اما ما اکنون اطلاعات پردازنده‌های این دستگاه را به لطف سایت Geekbench و آزمایش‌هایش داریم. بر اساس اطلاعاتی که در دست داریم این دستگاه از تراشه اسنپدراگون ۸۶۵ SoC استفاده می‌کند که به وسیله یک رم ۱۲ گیگابایتی همراهی می‌شود.

  • هوش مصنوعی می‌تواند در مورد حیات فرازمینی به ما دروغ بگوید!

گجت نیوز: تکنولوژی هوش مصنوعی (AI) یکی از شگفت‌انگیزترین فناوری‌های بشر است که در حال حاضر برای بحث جستجوی حیات فرازمینی هم مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ با این حال دانشمندان هشدار می‌دهند که این کار می‌تواند یک اشتباه باشد. از دهه‌های گذشته تاکنون دانشمندان به صورت گسترده‌ در تلاش بوده‌اند تا نشانه‌هایی از حیات فرازمینی در جهان پیدا کنند و مدت‌هاست که ایده وجود جاندارانی خارج از سیاره ما، ذهن انسان‌ها را به خود مشغول کرده است. در همین رابطه یکی از حیرت‌انگیزترین فناوری‌های ساخت بشر، تکنولوژی هوش مصنوعی (AI) بوده که در حوزه پیدا کردن حیات بیگانه در سال‌های اخیر مورد استفاده قرار گرفته است. با این حال محققان به تازگی هشدار داده‌اند که هوش مصنوعی ممکن است شواهد اشتباهی را در این رابطه به ما ارائه کند.

  • اندروید ۱۰ به زودی در گوشی‌های گلکسی A۳۰ و A۵۰

ایسنا: اخبار منتشر شده در وب سایت gsmarena حاکی از آن است که جدیدترین نسخه از سیستم عامل محبوب اندروید ( اندروید ۱۰) به زودی برای گوشی‌های پرطرفدار گلکسی A۳۰  و A۵۰ سامسونگ نیز منتشر خواهد شد تا کاربران بتوانند از جدیدترین قابلیت‌های موجود در آن بر روی دستگاه خود بهره‌مند شوند.

  • راه اندازی نت سنج پلاس برای سنجش کیفیت اینترنت و ثبت شکایات

دیجیاتو: شب گذشته وزیر ارتباطات در لایو اینستاگرامی صفحه شخصی خود از راه اندازی سامانه ای به نام نت سنج پلاس برای مشاهده پوشش اینترنت در محله های مختلف ایران و ثبت شکایات از عملکرد اپراتورها خبر داد.آذری جهرمی اعلام کرد که کارشناسان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات طی دو سال گذشته به همه ۱۳۴۲ شهر ایران، جاده ها و محله ها سر زده اند و وضعیت پوشش دهی و سرعت اینترنت را در این مناطق پایش کرده اند. او اضافه کرد که این وزارتخانه با نصب ۶۰۰۰ سنسور در شبکه به صورت آنلاین کیفیت اینترنت ارائه شده توسط اپراتورهای مختلف را رصد می کند و مرتبا این اطلاعات را به همراه شکایاتی که در سامانه ۱۹۵ ثبت شده است در وبسایت نت سنج پلاس قرار می دهد و آن را به روز رسانی می کند.

  • آیفون و آیپاد همچنان در چین تولید می شوند

آی‌سی‌تی‌نیوز: کارخانه فاکسکان که تولید کننده دستگاه های آیفون و آی پد است قصد دارد تا ۱۰ اسفند ۵۰ درصد تولید خود را در چین از سربگیرد. شرکت تایوانی فاکسکان که محصولات اپل از جمله آیفون و آی پد را می سازد، امیدوار است تا ۵۰ درصد فعالیت های تولیدی خود را در پایان ماه فوریه (۱۰۰ اسفند) در چین از سر گیرد. این در حالی است که اپل و شرکت های بزرگ دیگر که به دلیل شیوع ویروس کرونا کارخانه های خود را تعطیل کرده بودند، اکنون فعالیت خود را از سرگرفته اند.

  • همکاری ۲ غول فناوری برای ارائه سرویس بازی ابری

ایسنا: بنابر گزارش‌ها شرکت کره‌ای “سامسونگ” اخیرا با شرکت “مایکروسافت” همکاری کرده است تا سرویس بازی ابری جدیدی را در تلفن‌های همراهی که در آینده عرضه خواهند کرد، ارائه دهند. اخیرا شرکت سامسونگ طی یک رویداد بزرگ اعلام کرد که با شرکت مایکروسافت همکاری خواهد کرد تا گوشی‌های نسل آینده آن دارای قابلیت‌های سرویس بازی ابری باشند.

  • ایموجی‌های ترکیبی، قابلیت جدید کیبورد گوگل

باشگاه خبرنگاران جوان: گوگل در جدیدترین بروزرسانی قابلیت Emoji Kitchen را به کیبورد خود اضافه کرد که امکان ترکیب ایموجی برای ساخت استیکر را فراهم می‌سازد.کیبورد گوگل یکی از معروف‌ترین برنامه‌های این شرکت است که تقریبا همه کسانی که گوشی‌های اندرویدی دارند از آن استفاده می‌کنند. گوگل یک قابلیت جدید برای کیبورد (Gboard) خود در اندروید ارائه کرده است و آن چیزی نیست جز امکان استفاده از ایموجی‌ها قدیمی برای ساخت استیکرهای جدید. این غول فناوری به طور صحیح آن را Emoji Kitchen می‌نامد و این قابلیت از همین امروز برای کاربران اندرویدی روانه بازار می شود. اما متأسفانه، شما نمی توانید استیکرهای اختصاصی خود را ایجاد کرده و دو ایموجی که می خواهید را به هم پیوند بزنید. فقط باید امیدوار باشید که یکی از طراحانی که روی این پروژه کار می‌کنند به آنچه شما در ذهن دارید فکر کرده باشد.

  • حمایت از شرکت های خلاق در دستور کاری معاونت علمی

آی‌سی‌تی‌نیوز:  بر اساس توافق به عمل آمده میان ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان توسعه تجارت، شرکت‌های خلاق می‌توانند از بسته‌های حمایتی این سازمان بهره‌مند شوند. بر اساس این توافق با هدف توسعه صادرات شرکت های خلاق و دانش بنیان بر اساس اهداف مندرج در«بسته حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی»، شرکت های خلاق می توانند از مزایای پیش بینی شده منطبق بر شیوه نامه های اجرایی سازمان توسعه تجارت برخوردار شوند.

  • فرانسه با هواوی همکاری می کند

مهر: فرانسه اعلام کرده با وجود فشار آمریکا در توسعه اینترنت ۵G با هواوی همکاری می کند. فرانسه اعلام می کند برای تامین تجهیزات شبکه ۵G خود با هواوی همکاری کند. اما در صورتی که قرارداد همکاری بین فرانسه و هواوی امضا شوند، محدودیت هایی درباره مناطق نظامی و هسته ای وجود خواهد داشت. این کشور اروپایی اعلام کرد در مقابل فشارهای آمریکا برای استفاده نکردن از تجهیزات هواوی سرخم نمی کند. دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به شرکت های فناوری این کشور دستور داده با هواوی همکاری نکنند واز هم پیمانان خود خواسته از این روند پیروی کنند. اما به نظر می رسد پس از انگلیس، فرانسه نیز به همکاری با شرکت چینی چراغ سبب نشان داده اما محدودیت هایی نیز در این باره وضع کرده است.

  • کاهش استفاده از خدمات غیر حضوری بانکی دائمی نیست

آی‌سی‌تی‌نیوز: هر چند این روزها با فراگیر شدن رمزدوم پویا تراکنش‌های غیر حضوری با کاهش مواجه شده اما این امر نه تنها موقتی بوده بلکه بزودی با مشارکت مسئولانه بانک‌ها روند آن به حالت عادی بازخواهد گشت. تعداد تراکنش های خرید اینترنتی که مستقیما مرتبط با کسب و کارهای این حوزه می‌باشد به میزان کمتر از ۴۴ درصد نسبت به قبل از الزام استفاده از رمز دوم پویا کاهش داشته و سرجمع تراکنش ها شامل تراکنش های کارت به کارت از طریق برنامک ها نیز حدودا ۲۰ درصد افت کرده است که انتظار می رود روند آن طی چند روز آینده به وضعیت عادی برگردد.

 

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل