اخبار عمومی

مهمترین اخبار رسانه‌ها/ دستیابی ایران به فناوری ماهواره‌بر نسل سوم

داتیکا: در پرونده خبری داتیکا، روزانه از مهمترین و جدیدترین اخبار حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مطلع شوید. مروری بر اخبار رسانه در روز پنجشنبه هفدهم بهمن ماه را می خوانید:

  • چگونه با هک حساب بانکی مقابله کنیم؟

اقتصاد آنلاین: یکی از عمومی‌ترین روش‌های سرقت از حساب‌های بانکی، طراحی صفحات جعلی یا فیشینگ است، به این صورت که شما با یک جست‌و‌جوی ساده در اینترنت تمایل به خرید کالایی از طریق فروشگاه‌های اینترنتی دارید اما هکرها شما را به سایت جعلی خودشان برای پرداخت وجه که مشابه صفحه اصلی درگاه پرداخت بانک است هدایت می‌کنند و شما با وارد کردن اطلاعات حساب بانکی از جمله شماره کارت، رمز دوم، cvv2 و تاریخ انقضای کارت، همه اطلاعات لازم را ناخواسته در اختیار این دسته از افراد قرار می‌دهید.

  • فهرستی از بدترین گذرواژه‌های سال ۲۰۱۹

باشگاه خبرنگاران جوان: شرکت خدمات امنیتی SlashData طبق رسم سالانه؛ لیستی از بدترین گذرواژه‌هایی که کاربران اینترنت می­‌توانند برای حفاظت از اطلاعات خود استفاده کنند را منتشر کرد. با وجود تمام تلاش‌هایی که این شرکت­‌های امنیتی می‌کنند؛ باز هم کاربران بسیاری هستند که از پسورد‌های بسیار ساده‌­ای مثل ۱۲۳۴۵۶ به عنوان گذرواژه استفاده می‌کنند.در این فهرست منتشر شده نشان داده می‌شود که افراد هنوز هم از گذرواژه‌های ساده و حدس زدنی استفاده می‌کنند. در تصویر تعدادی از بدترین گذرواژه‌ها را مشاهده می‌کنید.

  • گوشی‌های ویروسی را شناسایی کنید

ایسنا: خالی شدن سریع باتری،‌ هنگ کردن مداوم گوشی، ریست شدن ناگهانی وای‌فای و داغ کردن، می‌تواند نشان‌دهنده ویروسی شدن گوشی باشد. ویروسی شدن گوشی ممکن است به دلیل استفاده از اینترنت ناامن یا دانلود یک اپلیکیشن و نصب آن روی گوشی اتفاق افتاده باشد. کاربران در چنین مواقعی باید سریعا برای مقابله با ویروس اقدام کرد و این کار می‌تواند با استفاده از آنتی‌ویروس‌های معتبر صورت گیرد، با وجود این پیش از مقابله با ویروس لازم است از این‌که دستگاه ویروسی چه ویژگی‌هایی دارد، اطلاع پیدا کرد.

  • دوربین ۴۸ مگاپیکسلی، جریان غالب بازار گوشی‌های هوشمند

زومیت: گوشی‌های هوشمند با دوربین‌های ۴۸ مگاپیکسلی امروز در محصولات میان‌رده تا پرچم‌دار به‌وفور در بازا دیده می‌شوند و شباهت‌‌ها و تفاوت‌های عمده‌ای با یکدیگر دارند. استفاده از حسگر ۴۸ مگاپیکسلی در دوربین اصلی گوشی‌های هوشمند، رویکرد جامع و غالب سال ۲۰۱۹ بازار بود. تقریبا تمامی تولیدکننده‌های بزرگ جهان، گوشی‌های گوناگونی را در دسته‌های میان‌رده و پرچم‌دار با این حسگر به بازار عرضه کردند که اغلب هم از یک حسگر مشترک بهره می‌بردند. متخصصان بازار، اظهارنظرهای قابل‌توجهی پیرامون نیاز احتمالی به حسگرهای ۴۸ مگاپیکسلی دارند و با مقایسه‌ی برخی از محصولات کنونی، می‌توان منطقی بودن خرید چنین گجت‌هایی را بررسی کرد.

  • کاربران اینترنت از فروشگاه‌های معتبر دانلود و خرید کنند

ایرنا: سرهنگ محمدعلی آدینه‌لو روز پنجشنبه گفت: با عنایت به ایام دهه مبارک فجر شهروندان و کاربران در وب‌گردی، سرود و کلیپ‌های انقلابی را از منابع و سایت‌های معتبر دانلود کنند. وی با بیان اینکه کلاهبرداران در این ایام با روش‌های مختلف، اقدام به کلاهبرداری از کاربران و عموم مردم می کنند،  اظهار داشت: شهروندان به جهت جلوگیری از سرقت اطلاعات کارت بانکی از اپلیکیشن‌های رمزساز یک‌بار مصرف بانکی استفاده کرده و برای پیشگیری از به دام افتادن در بدافزارهای مخرب و جاسوسی، آهنگ و نرم افزارهای مورد نیار خود را از وب‌سایت و مارکتینگ‌های معتبر دانلود و خریداری کنند.

  • اخذ عوارض از دکل های مخابراتی، به کام شهرداری به ضرر مردم

داتیکا: مالیات و عوارض در کشورهای توسعه یافته بخش اعظم درآمد دولت هاست. در ایران اما این امر هنوز چندان نهادینه نشده است و در واقع در بسیاری از موارد هنوز زیر ساخت ها برای دریافت مالیات در بسیاری از موارد آماده نیست و برای همین وضع مالیات و عوارض در برخی از بخش ها اعتراضاتی را در پی دارد. اخذ عوارض از دکل های مخابراتی نیز از همین موارد است که چند سالی است، کش و قوس ها بر سر آن ادامه دار شده است.

  • ایران به فناوری ماهواره‌بر نسل سوم دست یافت

فارس: رئیس سازمان فضایی با بیان اینکه ماهواره‌بر ظفر توانایی ارسال همزمان داده‌های دریافتی به ۲۵۶ ایستگاه فضایی در دنیا را دارد، گفت: ایران به فناوری ماهواره‌بر نسل سوم با عنوان «سریر» دست یافته است.

  • دو تبلت دیگر به جمع محصولات جدید اپل پیوستند

باشگاه خبرنگاران جوان: شرکت اپل اعلام کرده است که دو تبلت iPad Air 2019 و iPad Mini 5 به جمع دستگاه‌های ریفربیش شده این شرکت وارد شده‌اند و شرکت اپل با برطرف کردن مشکلات این دو تبلت، آن‌ها را با قیمتی پایین‌تر وارد بازار می‌کند. طبق اعلام اپل تبلت‌هایی که ریفربیش شده به فروش می‌رسند، هیچ تفاوتی در ظاهر با تبلت‌های دیگر این شرکت نخواهند داشت و شرکت اپل فقط سخت افزار‌های داخلی دارای مشکل این دو تبلت را تعویض کرده است.

  • «کرونا» فناوری اطلاعات را هم درگیر کرد

مهر: شیوع ویروس «کرونا» در کشور چین تنها بر بازار معاملات اقتصادی و نفتی تاثیر نگذاشته و شواهد نشان می دهد که این ویروس، بازار فناوری اطلاعات را نیز درگیر خود کرده است. درکمتر از یک ماه، شناسایی ویروس «کرونا» در جهان بسیاری از معادلات اقتصادی را برهم زده و شیوع این ویروس تأثیری مخرب بر کسب وکارهای بین المللی و چینی گذاشته است. مؤسسه اعتبارسنجی ملی روسیه (ان‌سی‌آر) اعلام کرده که تأثیر منفی ویروس مرگبار «کرونا» بر رشد اقتصادی جهان می‌تواند از تأثیری که سندروم شدید تنفسی (سارس) در سال ۲۰۰۳ بر آن گذاشت، بدتر باشد.

  • اطلاعات کامل گوشی Realme C3 اعلام شد

باشگاه خبرنگاران جوان: طبق اعلام ریلمی این گوشی دارای پردازنده Helio G70 خواهد بود و در مدل ۶۴ و ۳۲ گیگابایتی وارد بازار خواهد شد. همچنین مدل ۶۴ گیگابایتی از ۴ گیگابایت حافظه رام و مدل ۳۲ گیگابایتی از ۳ گیگابایت حافظه رام بهره خواهد برد. نمایشگر این گوشی ۶.۵ اینچ خواهد بود و نسبت بدنه به نمایشگر آن ۸۹.۸ درصد است. در بخش دوربین این گوشی از دوربین دوگانه بهره خواهد برد که تنها اطلاعات موجود درباره دوربین این گوشی، استفاده از لنز ۱۲ مگاپیکسلی در دوربین پشت این گوشی است که به عنوان لنز اصلی استفاده خواهد شد.

  • باگ واتساپ دسکتاپ تغییر پیام ها را برای هکرها ممکن می کند

دیجیاتو: فیسبوک با انتشار بیانیه رسمی از وجود رخنه امنیتی در واتساپ دسکتاپ خبر داده که امکان انجام حملات تزریق اسکریپت از طریق وبگاه و خواندن فایل های موجود روی MacOS و ویندوز از طریق یک پیام متنی خاص را ممکن می کند. در این حملات هکر می تواند محتوای فایل ها روی کامپیوتری که در آنسوی پیام متنی واتساپ قرار دارد را بازیابی کرده و دست به اقدامات مجرمانه دیگر بزند.

  • درآمد ۲۰ میلیارد دلاری اینستاگرام برای فیسبوک

زومیت: اپلیکیشن به اشتراک‌گذاری عکس اینستاگرام در سال ۲۰۱۹ یکی از مهم‌ترین منابع درآمد فیس بوک به شمار می‌رفت و بیش از یک چهارم درآمد این غول شبکه‌های اجتماعی را به خود اختصاص داد. شبکه‌ی اجتماعی اینستاگرام در سال ۲۰۱۹ بیست میلیارد دلار درآمد حاصل از تبلیغات برای فیسبوک به ارمغان آورده است. این رقم بیش از یک‌چهارم از کل درآمد فیسبوک در این سال را تشکیل می‌دهد.

  • ربات‌های هوشمند ابتلا به «کرونا» را کاهش می‌دهند

مشرق نیوز: شرکت «جینگ دانگ لوجستیک»، بزرگ‌ترین شرکت خرده فروشی در چین با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد با کمک فناوری انبارهای هوشمند و پهپادها، ربات‌های توزیع کننده، سوپرمارکت‌ها و صندوق‌های فروش هوشمند از گسترش کرونا جلوگیری می‌کند. در میان شیوع ویروس کرونا، ربات‌های تدارکات نقش مهمی را برای اطمینان از عملکرد صحیح زنجیره تأمین مواد در برخی از مناطق با بیشترین آسیب در چین ایفا می‌کنند.

  • اختراع جدید وان‌پلاس در رابطه با مخفی شدن دوربین گوشی

آتی رسان: وان‌پلاس پیش‌تر قابلیت دوربین ناپدیدشونده را بر روی گوشی Concept One خود نمایش داده بود. حال یک طرح ثبت‌شده جدید در بانک اطلاعاتی طراحی جهانی سازمان WIPO شیوه احتمالی به‌کارگیری ویژگی‌های مشابه در گوشی‌های آینده را نشان داده است. این طرح یک دوربین دایره‌مانند مشابه OnePlus 7T را نشان می‌دهد. به نظر نمی‌رسد که این طرح یک شیشه قابل‌ تنظیم باشد. در عوض این طراحی یک سرپوش دوربینی چرخان را نشان می‌دهد.

  • آغاز فعالیت اولین اپراتور ماهواره‌ای؛ تعبیر یک رویای دور

داتیکا: بر اساس آمارهای جهانی، اقتصاد فضا در یک دهه گذشته رشدی ۱۳۹ درصدی داشته، در حالی که متوسط رشد اقتصاد جهانی ۱۹.۴ درصد بوده است و در عین حال ۷۶ درصد از اقتصاد فضا توسط بخش خصوصی مدیریت شده است. در این بین صنعت اطلاعات مکانی که بخشی از اقتصاد نوظهور فضایی است، طبق آمارهای منتشر شده از سوی سازمان فضایی ایران در سال ۲۰۱۷ میلادی با چرخش مالی مستقیم ۲۹۰ میلیارد دلار مواجه بوده و پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۰ به ۴۳۹ میلیارد دلار برسد.

  • جدیدترین قابلیت Google Photos

باشگاه خبرنگاران جوان: شرکت گوگل قصد دارد تا با ارائه قابلیت جدید خود میزان سفارش و استفاده از تصاویر فیزیکی و آلبوم‌های عکس را افزایش دهد. برخی از کاربران اخیرا متوجه قابلیتی شده‌اند که با استفاده از آن می‌توانند یک سری تصاویر مشخص شده را برای پرینت شدن در هر ماه برنامه ریزی کنند. این قابلیت در حال حاضر در حالت آزمایشی قرار دارد، اما قرار است تا در آینده نزدیک از امکانات گسترده‌تری برخوردار شود.

  • نام گلکسی زد فلیپ و گلکسی اس ۲۰ سامسونگ رسما تایید شد

گجت نیوز: عرضه‌ی گوشی منعطف سامسونگ با نام گلکسی زد فلیپ (Galaxy Z Flip) توسط شاخه رومانیایی کمپانی تایید شد. سامسونگ آلمان هم نام گلکسی اس ۲۰ را تایید کرده است.به تازگی صفحه‌ای روی وب‌سایت سامسونگ رومانی، برای قاب چرمی گلکسی زد فلیپ ایجاد شد. این پیج حاوی جزئیاتی از مشخصات فنی دستگاه نیست؛ اما حداقل نام گوشی را تایید می‌کند.

  • مخالفت سامسونگ با طرح کاهش قیمت گوشی‌های تاشو

شهر سخت‌افزار: قیمت‌های بالای هزار و پانصد دلار برای یک گوشی تاشو نه تنها در کشورهای در حال توسعه، بلکه در کشورهای پیشرفته نیز برای بسیاری از کاربران، آنقدر بالاست که نتوان به خرید آنها فکر کرد. در واقع تنها کاربرانی می‌توانند این دستگاه‌ها را خریداری کنند که یا خیلی عاشق طراحی و ساختار گوشی‌های تاشو هستند و یا درآمد و سرمایه بالایی دارند. اما همانطور که گفتیم در گزارشی که از کره‌جنوبی منتشر شده، اپراتورهای همکار سامسونگ در مورد گوشی تاشو گلکسی فولد درخواست کاهش مبلغ ۳۹۹،۳۰۰ ووُن از قیمت دستگاه، معادل ۳۳۷ دلار یا ۳۰۶ یورو از مبلغ فروش گوشی را مطالبه کرده‌اند ولی سامسونگ به شدت با آن مخالفت کرده است.

  • درآمد پایین برنامه نویسان گوگل نسبت به برنامه نویسان اپل

باشگاه خبرنگاران جوان: شرکت گوگل نتوانسته است در پرداخت حقوق کارمندان خود آن‌ها را به رضایت مورد نظر برساند. شرکت گوگل اخیرا در یک اقدام عجیب کاری را کرد که تاکنون انجام نداده بود. مسئولین این شرکت لیستی از جزئیات درآمد سه ماه یوتیوب و همچنین برخی جزئیات فروش سخت افزار‌های خود را منتشر کرد. علت نمایان کردن جزئیات درآمدی گوگل از نگاه تحلیل‌گران عدم رضایت شرکت از میزان درآمد گوگل بوده است.

 

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل