اخبار عمومی

مهمترین اخبار رسانه‌ها/ راه‌اندازی سرویس وانت در اسنپ

داتیکا: در پرونده خبری داتیکا، روزانه از مهمترین و جدیدترین اخبار حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مطلع شوید. مروری بر اخبار رسانه در روز شنبه نوزدهم بهمن ماه را می خوانید:

  • کاهش چشمگیر ترابردپذیری از ابتدای امسال

ایسنا: آمار ترابردهای تکمیل‌شده نشان می‌دهد ترابردهای دو اپراتور همراه اول و ایرانسل از ۱۰ هزار از ابتدای سال جاری به ۵۰۰۰ در دی ماه رسیده است. طرح ترابردپذیری شماره‌ها (MNP) در طول سال‌ها درگیر اما و اگرهایی بود که درنهایت از سال ۱۳۹۵ اجرایی شد. به موجب این طرح، شرایطی فراهم می‌شود که مشترکان با حفظ شماره خود بتوانند اپراتور ارائه‌دهنده خدمات خود را عوض کنند. البته فرآیند ترابرد شرایط خاص خود را دارد و ممکن است برخی از درخواست‌های ترابرد از سوی مشترکان با موافقت مواجه نشود.

  • پرتاب ماهواره ظفر به تعویق افتاد

مهر: پرتاب ماهواره ظفر که ابتدا قرار بود تا پایان هفته گذشته انجام شود و به امروز موکول شده بود، بار دیگر به تعویق افتاد. ماهواره سنجشی ظفر ساخته دانشگاه علم و صنعت قرار است به زودی به ارتفاع ۵۳۰ کیلومتری سطح زمین پرتاب شود. پیش از این مسئولان وزارت ارتباطات و سازمان فضایی ایران زمان پرتاب ماهواره را پایان هفته گذشته اعلام کردند. پس از آن نیز اعلام شد که این ماهواره امروز ۱۹ بهمن ماه از پایگاه امام خمینی (ره) سمنان به فضا ارسال می‌شود. هم اکنون این زمان نیز به تأخیر افتاده است.

  • اطلاعات تازه در مورد گوشی تاشوی سامسونگ

فارس: گوشی تاشوی گالکسی زد فلیپ در زمان بسته شدن دارای یک لنز دوربین دوگانه است و یک نمایشگر بیرونی کوچک در زمان بسته بودن گوشی پیام‌های هشدار و اطلاع رسانی را در دسترس قرار می‌دهد. با انتشار عکس‌های جدید تردیدی وجود نمانده که نسبت تصویری در نمایشگر این گوشی برابر با ۲۲ به ۹ است. همچنین این گوشی از نظر ظاهری شباهت زیادی به گوشی رازر موتورولا دارد. نمایشگر این گوشی ۶.۷ اینچی با دقت ۲۶۳۶ در ۱۰۸۰ پیکسل عرضه می‌شود و در آن از پردازنده اسنپ دراگون ۸۵۵ پلاس، هشت گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی استفاده می‌شود. پیش بینی‌ها حاکیست قیمت این گوشی در حدود ۱۴۰۰ دلار خواهد بود.

  • مشکلات متعدد هوآوی با آمریکا همچنان ادامه دارد

باشگاه خبرنگاران جوان: یک شرکت آمریکایی با نام ورایزن با سرقت حق ثبت اختراعات شرکت هوآوی خشم مسئولان این شرکت را برانگیخته است. شرکت هوآوی اخیرا بر علیه شرکت Verizon به دلیل استفاده غیرمجاز از ثبت اختراعات شکایت کرده است. این اتهامات شامل استفاده غیر مجاز از بیش از ۱۲ ثبت اختراع شرکت هوآوی می‌شود که مربوط به بخش‌های امنیت دنلود، شبکه رایانه و سرویس‌های ویدیویی می‌شوند.

  • سرویس وانت در اسنپ راه‌اندازی شد

دیجیاتو: اسنپ که از حدود یک‌سال پیش تبدیل به یک سوپر اپلیکیشن شده بود با راه‌اندازی سرویس وانت آنلاین، گام دیگری برای برطرف کردن نیازهای کاربرانش برداشت. این سرویس امکان درخواست آنلاین وانت برای جابه‌جایی بارهای سنگین (تا ۵۰۰ کیلوگرم) را فراهم کرده است. سرویس وانت بار آنلاین اسنپ در حال حاضر در شهرهای تهران، کرج، شیراز، مشهد، اصفهان و قم فعال شده است. کاربران می‌توانند برای درخواست وانت آنلاین به سوپر اپ اسنپ بروند و گزینه «وانت» را انتخاب کنند.

  • پرچمدار بعدی ریلمی در کنگره جهانی موبایل معرفی می‌شود

زومیت: به‌نظر می‌رسد گوشی هوشمند جدید ریل‌می عضوی از خانواده‌ی X است که با جدیدترین تراشه‌ی کوالکام به بازار عرضه می‌شود. براساس برخی شایعه‌ها، این دستگاه ریل‌می ایکس ۵۰ پرو (Realme X50 Pro)‌، نسخه‌ی ارتقایافته‌ی ریل‌می ایکس ۵۰ (Realme X50)‌ با تراشه‌ی قدرتمند اسنپدراگون ۷۶۵G کوالکام خواهد بود. ناگفته نماند ریل‌می X50 نسخه‌ی ۵G با نمایشگر ۱۲۰ هرتزی و رابط کاربری سفارشی ColorOS اواسط دی‌ معرفی شد. هنوز تاریخ رسمی معرفی دستگاه پرچم‌دار جدید مشخص نشده است؛ ولی کنگره‌ی جهانی موبایل از ۲۴ تا ۲۷ فوریه (۵ تا ۸ اسفند) در بارسلونا برگزار خواهد شد؛ درنتیجه احتمالا گوشی هوشمند جدید ریل‌می نیز در همین بازه‌ی زمانی رونمایی خواهد شد.

  • رد پای دیجیتالی کاربران از نفت ارزشمندتر است

اقتصاد آنلاین: اثر دیجیتالی به جا مانده از ما در زمینه‌های مختلف به‌کار گرفته می‌شود و از بینش هر یک از کاربران گرفته تا نحوه تعاملات شخصی و برنامه‌ریزی‌های او برای آینده را مشخص می‌کند. همین مسأله باعث شده است شرکت‌های بزرگ نظیر گوگل و فیس‌بوک از این ردپای دیجیتالی استفاده کنند تا گرایش‌های سیاسی ما را در جریان برگزاری انتخابات به‌دست آورند یا دریابند به کدام محصولات یا برندهای تجاری علاقه بیشتری داریم.

  • کارخانه آیفون به تولید ماسک ضد کرونا روی آورد

مهر: شرکت فاکسکان که برای اپل آیفون و آی پد را می سازد، برای مقابله با شیوع کرونا ماسک تولید می کند. این شرکت تصمیم دارد تا پایان ماه ۲ میلیون ماسک تولید کند. شرکت فاکسکان که دستگاه‌های آیفون را برای اپل می‌سازد در راستای مقابله با ویروس کرونا تولید ماسک‌های بهداشتی را آغاز کرده است. فراگیر شدن کرونا سبب شده تقاضا برای ماسک‌های بهداشتی افزایش یابد و از سوی دیگر ذخایر آن در سراسر جهان کاهش یابد.

  • سورپرایز احتمالی سامسونگ برای کاربران خود

باشگاه خبرنگاران جوان: بر اساس جدیدترین اخبار فاش شده، سامسونگ احتمالا یک روز پس از عرضه گلکسی S20 اسپیکر هوشمند خود را به بازار عرضه می‌کند. سامسونگ یکی از پرکارترین شرکت‌های دنیاست زیرا هر ساله تعداد زیادی دستگاه جدید معرفی می‌کند. این شرکت پس از معرفی پرچمداران جدید خود صبر زیادی برای معرفی دیگر گوشی‌ها  و محصولات خود نکرده است. اکنون نیز صحبت‌هایی درباره ورود یک دستگاه جدید به خانواده بزرگ محصولات این شرکت به گوش می‌رسد.

  • حساب فیسبوک در توئیتر هک شد

ایرنا: شرکت توئیتر رسما تایید کرد که حساب رسمی فیسبوک در این شبکه اجتماعی ازسوی یک طرف سوم هک شده است. شرکت توئیتر بامداد شنبه رسما تایید کرد که حساب‌های رسمی فسیبوک و پیام‌رسان آن در این شبکه اجتماعی ازسوی یک طرف سوم که هنوز هویت آن شناسایی نشده، هک شده است. یک سخنگوی توئیتر گفت که این شرکت به محض آگاهی از این موضوع، حساب‌های هک شده را مسدود کرده و در حال همکاری با فیسبوک برای بازگرداندن آن‌ها است.

  • نسخه دسکتاپ واتس‌اپ دارای یک نقص امنیتی است؛ همین حالا آن را به‌روز کنید

آتی‌رسان: گال ویزمن، محقق وب‌سایت تخصصی PerimeterX گفت که نسخه دسکتاپ واتس‌اپ دارای یک نقص امنیتی است که کاربران سیستم‌عامل‌های ویندوز و مک را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. هکرها به واسطه این نقص امنیتی می‌توانند از راه دور به فایل‌های شخصی کاربران قربانی دسترسی پیدا کنند. این آسیب‌پذیری به علت استفاده واتس‌اپ از نسخه قدیمی موتور وب کرومیوم گوگل به وجود آمده است.

  • تقدیر سازمان ملل از ایران برای ترویج کاربردهای صنعت فضایی

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات: مرتضی براری دبیر شورای عالی فضایی و رئیس سازمان فضایی ایران در توییتی از تقدیر سازمان ملل از فعالیت های ایران برای ترویج برنامه های کاربردی صنعت فضایی خبر داد. رییس سازمان فضایی کشور در این توییت آورده است: وقتی ترامپ صنعت فضایی ایران را تحریم می‌کند و در سازمان ملل متحد از ایران به خاطر ترویج کاربردهای فضایی تشکر  و تقدیر می‌شود، یکجانبه‌گرایی آمریکایی بیشتر عیان می‌شود.

  • پروژه‌های هوش مصنوعی آمریکا بودجه ۲ میلیارد دلاری می‌گیرند

ایسنا: کاخ سفید در نظر دارد تا در سال آینده، بودجه‌ای به مبلغ دو میلیارد دلار به پژوهش‌های حوزه هوش مصنوعی اختصاص دهد. کاخ سفید تصمیم دارد بودجه بیشتری را به پژوهش‌های حوزه هوش مصنوعی اختصاص دهد. سرمایه‌گذاری در حوزه پژوهش‌های کوانتومی نیز با افزایش قابل توجهی رو به رو خواهد شد. بودجه پیشنهادی سال ۲۰۲۱ برای حوزه هوش مصنوعی، حدود دو میلیارد دلار و برای حوزه کوانتوم، حدود ۸۶۰ میلیون دلار است.

  • برنامه جدیدی که موقعیت مکانی بیماران مبتلا به کرونا را نشان می دهد

انتخاب: شرکت بایدو؛ غول فناوری چین، برنامه ای را برای شناسایی موقعیت مکانی بیماران مبتلا به ویروس کرونا طراحی کرده است. این برنامه در نقشه هوشمند خود یک ویژگی “نقشه اپیدمیک” جدید را ارائه کرده است. درواقع این برنامه موقعیت مکانی بیماران تائید شده و مظنونین به ابتلا به ویروس کرونا و همچنین اختلالات به وجود آمد در مسافرت ناشی از قرنطینه های مختلف را که در سراسر چین اعمال می شود نشان می دهد.

  • اشکال عجیب ویندوز ۷ جلوی خاموش کردن رایانه‌ها را می‌گیرد

مهر: یک مشکل جدید در سیستم عامل ویندوز ۷ باعث شده که کاربران برای خاموش کردن رایانه‌ها یا راه اندازی مجدد آنها با مشکل مواجه شوند. مشکل یادشده در هفته گذشته برای رایانه‌های مجهز به ویندوز ۷ به وجود آمده و بسیاری از کاربران با حضور در شبکه‌های اجتماعی نسبت به این موضوع اعتراض کرده اند. کاربران می‌گویند در زمانی که برای خاموش کردن یا شات داون رایانه اقدام کرده اند، پیامی برای آنها به نمایش درآمده دال بر اینکه «شما اجازه خاموش کردن این رایانه را ندارید.»

  • موتورولا گوشی‌های اندرویدی ارزان قیمت می‌سازد

فارس: موتورولا امیدوار است دو گوشی موتو جی پاور و موتو جی استایلوس با استقبال افراد و گروه‌هایی با درآمد پایین قرار بگیرند. گوشی موتو جی استایلوس ۳۰۰ دلار قیمت دارد و از جمله ارزان قیمت‌ترین تولیدات شرکت موتورولا محسوب می‌شود. یکی از قابلیت‌های این گوشی نصب برنامه‌ای جدید است که دسترسی به برخی امکانات گوشی را حتی در صورت قفل بودن نمایشگر تسهیل می‌کند.

  • اپل‌واچ از ساعت‌های سوئیس بیشتر فروخت!

بهار نیوز: اپل واچ که در سال ۲۰۱۹ میلادی عنوان پرفروش‌ترین و پرطرفدارترین ساعت هوشمند در جهان را به خود اختصاص داده است، توانست با رشد و افزایشی ۳۶ درصدی در مقایسه با میزان فروش در سال قبل از آن، حدود ۳۱ میلیون دستگاه ساعت هوشمند فروخته است.این در حالیست که شرکت‌های بزرگ ساعت سازی در سوئیس همچون Swatch و TAG Heuer که نام و آوازه جهانی و دیرینه ای در این صنعت دارند، در مجموع ۱.۲۱ میلیون دستگاه روانه بازار کرده اند که یک افت و کاهش ۱۳ درصدی را نسبت به سال گذشته تجربه کرده اند.

  • احتمال عرضه نرم‌افزار چت ویژه کارمندان توسط گوگل

ایتنا: گزارش‌ها حاکی از آن است که گوگل به دنبال ساخت نرم‌افزار پیام‌رسان جدیدی برای کارمندان است که بسیاری از ویژگی‌های دیگر این کمپانی را در خود جای داده است.گزارش‌ها حاکی از آن است که گوگل به دنبال ساخت نرم‌افزار پیام‌رسان جدیدی برای کارمندان است که بسیاری از ویژگی‌های دیگر این کمپانی را در خود جای داده است. شاید باورتان نشود اما گوگل هنوز هم با استراتژی‌های مختلف خود برای نرم‌افزارهای چت عرضه شده مشکل دارد. منابع آگاه اعلام کرده‌اند که این کمپانی در حال کار بر روی نرم‌افزار ارتباطی یکپارچه‌ای برای کار کارمندان است که قابلیت‌های ارسال پیام و ویژگی‌های دیگری نظیر هنگ آوتز چت، هنگ آوتز میت، جیمیل و گوگل درایو را در خود جای داده است.

  • فشار شدید بر روی اوبر به دلیل مشکلات مالی

باشگاه خبرنگاران جوان: در روز پنجشنبه، شرکت اوبر سرانجام صورت‌های مالی سه ماه خود را منتشر کرد که نشانگر افت ارزش ۱.۱ میلیارد دلاری این شرکت بود. این افت ارزش کمی از فصل پیشین شرکت اوبر کمتر بود و یا پیش‌تر از آن که اوبر مبلغی به اندازه ۵.۲ میلیارد دلار از ارزش خود را از دست داده بود. در مجموع این شرکت در سال ۲۰۱۹ مبلغی حدود ۸.۵ میلیارد دلار از دست داد. با تمامی این شرایط شرکت اوبر معتقد است تا این مجموعه در سال ۲۰۲۰ بر روی یک شیب تند موفقیت قرار خواهند گرفت.

 

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل