اخبار عمومی

مهمترین اخبار رسانه‌ها/ رونمایی از اولین لباس فضانوردی ایرانی

داتیکا: در پرونده خبری داتیکا، روزانه از مهمترین و جدیدترین اخبار حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مطلع شوید. مروری بر اخبار رسانه در روز سه‌شنبه پانزدهم بهمن ماه را می خوانید:

  • مسدود کردن صفحه موزه ۱۳ آبان توسط اینستاگرام

ایسکا‌نیوز: صفحه موزه ۱۳ آبان (لانه جاسوسی سابق آمریکا) در اینستاگرام بدون هیچ گونه اخطار قبلی از دسترس خارج شد. پس از انتشار اخبار اضافه شدن گورستان نمادین سربازان آمریکایی در لانه جاسوسی آمریکا(مجتمع فرهنگی دانشجویی ۱۳ آبان) و بازتاب آن در سطح خبرگزاری‌ها و شبکه‌های خبری بین‌المللی، شبکه اجتماعی اینستاگرام اقدام به مسدودسازی صفحه لانه جاسوسی کرد.

  • پرواز شیء پرنده مرموز در نزدیکی هواپیمای تجاری!

باشگاه خبرنگاران‌جوان: ویدئویی که پرواز یک یوفو یا شیء پرنده ناشناس را در نزدیکی یک هواپیمای تجاری نشان می‌دهد به ویدئویی داغ تبدیل شده است. در این ویدئو که از داخل هواپیما تهیه شده است این شیء پرنده در حالی که سرعتی فوق العاده زیاد دارد بر فراز ابر‌ها حرکت می‌کند. محل تهیه این ویدئو شهر ” مدِلین” کلمبیا بوده است. این ویدئو اولین بار در تیک توک منتشر شد. انتشار این ویدئو موجب حیرت بسیاری از کاربران شد. پس از انتشار این ویدئو در تیک تاک، یک کانال نظریه پردازی توطئه با نام ” UFOmania ” نیز این ویدئو را در  تاریخ ۳۱ ژانویه در یوتیوب به اشتراک گذاشت.

  • برنامه سازمان فضایی برای ساخت ماهواره‌های ۵۰۰ کیلوگرمی

ایسنا: رئیس سازمان فضایی ایران طراحی و ساخت ماهواره‌های ۵۰۰ کیلوگرم و قرار گرفتن آنها در مدار هزار کیلومتری را از برنامه‌های این سازمان دانست که قرار است با ماهواره‌بر “سریر” پرتاب شوند و گفت: پژوهش و مطالعه برای ساخت این ماهواره‌بر انجام شده است.دکتر مرتضی براری امروز در هجدهمین کنفرانس ملی انجمن هوا و فضا که در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد، با اشاره به قرارگیری ایران در میان ۹ کشور صاحب چرخه کامل فضایی، افزود: علاوه بر آن ایران در رتبه اول منطقه و  ۱۱ دنیا در حوزه هوا و فضا قرار دارد و این موفقیت‌ها مرهون زحمات انجمن‌های علمی، دانشگاه‌ها، پژوهشگران و محققان این حوزه است.

  • تهدیدها و فرصتهای اقتصاد دیجیتال/ زنگ خطرهایی که باید جدی گرفت

مهر: شورای عالی فضای مجازی در آخرین جلسه خود که شنبه هفته جاری برگزار شد، افزایش سهم اقتصاد دیجیتال را از کل اقتصاد کشور به عنوان یکی از اهداف مربوط به طرح کلان شبکه ملی اطلاعات مصوب کرد. پس از آن محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در رشته توئیتی با درج هشتگ «آینده روشن» و «هدفگذاری خوب»، نوشت: «در شورای عالی فضای مجازی، مصوب شد که تا سال ۱۴۰۴، اندازه اقتصاد دیجیتال ایران، ۱۰ درصد کل اقتصاد کشور شود که این اولین هدفگذاری مهم برای جایگزینی اقتصاد نفتی با اقتصاد استارت‌آپی محسوب می‌شود.»

  • تحریم دامنه دات کام و تأثیر بر کسب‌وکارهای آنلاین

زومیت: مدتی پیش دامنه‌ی دات‌کام (com.) برخی سایت‌های ایرانی را سرویس‌دهنده‌ی آمریکایی آن‌ها تحریم و از دسترس خارج کرد. این اتفاق که به‌دلیل تحریم‌های آمریکا علیه ایران رخ داده، ممکن است در آینده گریبان‌گیر برخی کسب‌وکارهای آنلاین دیگر نیز شود. سایت آپارات، بانک سامان، خبرگزاری فارس، تجارت‌نیوز، فرارو و اقتصاد آنلاین ازجمله سایت‌هایی هستند که تا‌به‌حال با مشکل تحریم دامنه‌ی دات‌کام مواجه شده‌اند.

  • آیا می‌توان سرویس گوگل مپس را هک کرد؟

شهر سخت‌افزار: به تازگی کاربری تلاش کرده که با ایجاد ترافیکی جعلی، سرویس نقشه گوگل را هک کند. این کاربر آلمانی که سیمون وکرت نام دارد با تهیه ۹۹ دستگاه گوشی هوشمند دست دوم و قرار دادن آن در یک چرخ دستی، در مسیری مشخص به صورت پیاده حرکت کرده است. طی این مسیر به صورتی انجام گرفته که نشان داده شود این در خیابان امکان افزایش سرعت حرکت خودروها بیشتر از چند کیلومتر در ساعت نیست و اگر درست برداشت کرده باشید، این دقیقاً مصداق ترافیک شلوغ در پلتفرم گوگل مپس و آنایز داده‌های آن است.

  • عقب‌ماندگی کشور از اهداف سند هوافضا

ایسنا: رییس انجمن هوافضا با انتقاد از عقب ماندگی کشور از اهداف تعیین شده در سند توسعه هوافضا کشور گفت: این امر به دلیل در اولویت نبودن این حوزه است. دکتر محمد همایون صدر امروز در هجدهمین کنفرانس ملی انجمن هوافضای ایران که در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد، با اشاره به وضعیت توسعه فناوری‌های هوایی و فضایی در کشور، افزود: در حال حاضر شاهدیم که اعتبارات این حوزه به سازمانی اعطا، ماموریت‌ها به سازمان دیگری واگذار و اختیارات به سازمان دیگری داده می‌شود، در حالی که اگر این نهادها در کنار یکدیگر قرار گیرند، دستاوردهای بهتری به بار خواهد نشست.

  • پنتاگون برای پهپادهای ناشناس تور پهن می کند

مهر: وزارت دفاع آمریکا قراردادی چند میلیون دلاری با یک شرکت امضا کرده تا پهپادی مجهز به هوش مصنوعی بسازد که پهپادهای تهدیدآمیز و ناشناس را با یک تور شکار کند. پنتاگون در حال حاضر اجازه دارد به پهپادهایی که تهدید به حساب می‌آورد، در آسمان شلیک کند. با این وجود این امر مانع پرواز پهپادهای ناشناس نشده است. اکنون وزرات دفاع آمریکا قراردادی با شرکت Fortem Technologies امضا کرده تا یک پهپاد شکارچی مجهز به هوش مصنوعی بسازد که می‌تواند با استفاده از تور پهپادهای ناشناس و خطرناک را به دام بیندازد.

  • با بلک‌بری‌ها خداحافظی کنید!

ایتنا: گوشی‌های بلک‌بری روزگاری جزء محبوب‌ترین تلفن‌های همراه جهان بودند، اما تی.سی.ال اعلام کرده تولید این گوشی‌ها را از ماه آگوست آینده متوقف می‌کند. با از راه رسیدن گوشی‌های لمسی با نمایشگرهای بزرگ، گوشی‌های بلاک بری با صفحه کلیدهای ریزشان کم‌کم محبوبیت خود را از دست دادند. تی.سی.ال یکی از آخرین شرکت‌هایی است که کماکان به تولید این گوشی‌ها ادامه می‌داد. اما این شرکت هم می‌خواهد تولید بلک‌بری را متوقف کند.

  • نقص امنیتی توئیتر سبب افشای شماره تلفن همراه کاربران می‌شود

آنا: کارشناسان فضای مجازی معتقدند برخی از کاربران شبکه اجتماعی توئیتر با سوءاستفاده از حفره‌های امنیتی این نرم‌افزار به اطلاعات موجود در پروفایل اعضا، دسترسی پیدا کرده و شماره تلفن آن‌ها را برداشته و بانام و هویت جعلی برای ورود به حساب‌های کاربری مختلف از این اطلاعات حساس استفاده می‌کنند.

  • لباس فضانوردان ایرانی رونمایی شد

زومیت: محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، امروز تصویری با عنوان «لباس فضانوردان» در حساب توییتری‌اش منتشر کرد.

  • ماهواره ظفر همین هفته پرتاب می‌شود

ایسنا: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ۶ ماهواره آماده پرتاب داریم و ماهواره ظفر همین هفته پرتاب می‌شود. محمدجواد آذری جهرمی، دوشنبه شب ۱۴ بهمن، با حضور در برنامه گفتمان هفته شبکه خاوران اظهار کرد: در سیل فروردین ماه جاری با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای توانستیم خسارات مردم را شناسایی کنیم. وی با بیان اینکه در این سیل، از پرداخت بیش از دو هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان خسارت اعلام شده به ناحق جلوگیری شد، افزود: بیشترین کاربرد این ماهواره در حوزه تصویربرداری است.

  • آیفون ارزان به زودی رونمایی می شود

بهار: طبق گزارش ها اپل تولید آزمایشی آیفون SE یا همان آیفون ۹ را آغاز کرده که این دستگاه در ماه مارس رونمایی می شود. آیفون SE۲در حقیقت جانشین آیفون SE است که در سال ۲۰۱۶ میلادی به بازار عرضه شد.  پیش بینی می شود این دستگاه با قیمت ۳۹۹ دلار به بازار عرضه شود.به گفته کارشناسان تولید انبوه این آیفون از اواسط ماه جاری میلادی(فوریه) آغاز می شود. علاوه بر آن گزارش های مختلف حاکی از آن است که این دستگاه به جای آیفون SE، آیفون ۹ نامیده می شود.

  • اسکنر سه‌بعدی بدن «ایران‌ساخت» شد

فارس: اسکنر سه‌بعدی بدن قادر است بخش‌های مختلف بدن انسان را با جزئیات کامل ظرف چند ثانیه ثبت و ضبط کند. اسکنر سه بعدی قابلیت این را دارد که با رنگ‌های گوناگون و نیز مش‌بندی، نقاط مختلف بدن انسان را به‌دست آورده و شکل بدن را مشخص کند. اسکنرهای سه بعدی بدن در بررسی روند تغییرات بدن در زمینه‌های مختلف پزشکی و حتی طراحی و دوخت لباس بسیار پرکاربرد شده‌اند.

  • محصولات « آنر» به دلیل شیوع کرونا آنلاین رونمایی می شود

مهر: برند آنر اعلام کرده نخستین کنفرانس مطبوعاتی رونمایی از محصول جدید خود در ۲۰۲۰ را به طور آنلاین برگزار می کند. دلیل این امر شیوع ویروس کرونا است. گسترش ویروس کرونا در چین روی شیوه اداره کسب و کار شرکت ها تاثیر گذاشته است. در این اواخر شرکت شیائومی اعلام کرد فروشگاه های آفلاین خود را تعطیل می کند اما از کانال های آنلاین همچنان سفارش می پذیرد.

  • کنترل جاده با پهباد و توسعه سیستم اعلام تخلفات رانندگی؛ برنامه تازه پلیس راه کشور

دیجیاتو: رئیس پلیس راهور نیروی انتظامی با حضور در مشهد مقدس از تقویت سیستم های پیامکی اعلام تخلفات رانندگی و کنترل پهپادی در محورهای جاده ‌ای خبر داد.

  • رشد ۱۰۶ درصدی خدمات دیتا در ۹ ماهه اول سال ۹۸

باشگاه خبرنگاران‌جوان: مدیرعامل شرکت مخابرات ایران به تحقق برنامه‌های توسعه محور شرکت، در بخش‌های خدمات عمده، باند پهن و خدمات دیتا با رشد ۱۰۶ درصدی درآمددر سال جدید اشاره کرد. مهندس سید مجید صدری با تشریح چگونگی رشد کیفی و کمی خدمات در حوزه‌های مختلف تجاری شامل بخش‌های خانگی، اداری و مشتریان عمده اظهار داشت: این رشد در بخش‌های اصلی باند پهن مانند اینترنت، اینترانت، MPLS و PTMP محقق شده است.

  • ساعت هوشمند سامسونگ بعد از ۵ سال به روز شد

مهر: سامسونگ ۵ سال بعد از عرضه ساعت هوشمند گیر اس ۲ تصمیم گرفته آن را به روز کرده و محصول جدیدی ارائه دهد. در شرایطی که شرکت‌های فناوری معمولاً بعد از گذشت دو تا سه سال محصولات محبوب خود و از جمله ساعت‌های هوشمند را به روز می‌کنند، سامسونگ برای این کار مشتریان خود را ۵ سال معطل کرد.

  • کاهش فروش محصولات اپل در بازار به دلیل شیوع ویروس کرونا

آتی‌رسان: تحلیلگر معتبر محصولات اپل اعلام کرد که فروش محصولات این شرکت در سه‌ماهه نخست سال جاری میلادی به دلیل شیوع ویروس کرونا کاهش خواهد یافت. این درحالیست که کوپرتینو‌نشین‌ها با فروش خوب آیفون ۱۱ در سه‌ماهه آخر سال گذشته میلادی، حضور قدرتمندی در بازار داشتند.کو پیش‌بینی می‌کند که فروش محصولات اپل تا ۱۰ درصد کاهش می‌یابد.

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل