اخبار عمومی

مهمترین اخبار رسانه‌ها/ سرعت اینترنت ایران رتبه چندم جهان است؟

داتیکا: در پرونده خبری داتیکا، روزانه از مهمترین و جدیدترین اخبار حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مطلع شوید. مروری بر اخبار رسانه در روز دوشنبه چهاردهم بهمن ماه را می خوانید:

  • خبرهای خوش از پرتاپ ماهواره در راه است

باشگاه خبرنگاران‌جوان: محمدجواد آذری جهرمی صبح دوشنبه در حاشیه بازدید از پنج طرح حوزه ICT خراسان‌جنوبی در جمع خبرنگاران گفت: با خلاقیت جوانان خراسان‌جنوبی و راه‌اندازی ۶۰ استار تاپ اتفاقات خوبی در این منطقه رخ داد و تعداد شرکت‌های استار تاپ به ۳۰۰ شرکت رسید. همچنین در حوزه پرتاب ماهواره زمان مشخص شده و به زودی خبرهای خوبی در این زمینه خواهیم داشت.

  • سرمایه‌گذاری ۶۸ هزار میلیاردی برای توسعه ارتباطات روستایی

پانا: بر اساس آمار ارائه شده از شرح عملکرد وزارت ارتباطات، روستاهای متصل به شبکه ملی اطلاعات در ابتدای دولت یازدهم صفر درصد بوده که در ابتدای دولت دوازدهم به۱۸هزار و ۱۰۰رسیده و هم اکنون ۳۰هزار و ۷۷۹ روستا به شبکه ملی اطلاعات متصل شده‌اند. این تعداد ۷۸ درصد کل روستاهای کشور را تشکیل می‌دهد. تعداد روستاهای تحت پوشش تلفن همراه در ابتدای دولت یازدهم عدد ۴۵۰۰ بود که با ارتقای ده هزار پله‌ در ابتدای دولت دوازهم به ۱۵هزار روستا رسید. در وضعیت فعلی ۳۴ هزار و ۹۰روستا (۸۶درصدکل روستاهای کشور) تحت پوشش تلفن همراه هستند. برنامه توسعه پوشش همراه در کشور بر اساس الویت استان‌های محروم پیش می‌رود.

  • گوشی تاشوی جدید سامسونگ در راه است

فارس: به تازگی ویدئویی از گوشی تاشوی جدید سامسونگ به نام گالکسی زدفلیپ در فضای مجازی منتشر شده که نشان می‌دهد این گوشی از نظر ظاهری تفاوتی با یک گوشی تاشوی کلاسیک ندارد، اما نمایشگر آن از وسط تا می‌شود. به تازگی ویدئویی از گوشی تاشوی جدید سامسونگ به نام گالکسی زدفلیپ در فضای مجازی منتشر شده که نشان می‌دهد این گوشی از نظر ظاهری تفاوتی با یک گوشی تاشوی کلاسیک ندارد، اما نمایشگر آن از وسط تا می‌شود.

  • ایران پس از ۶ پرتاب در انتظار ارسال “ظفر” به فضا

ایسنا: ایران در حالی روز ملی فناوری فضا در سال ۱۳۹۸ را جشن می‌گیرد که پس از چهار پرتاب موفق و دو پرتاب ناموفق در انتظار پرتاب ماهواره‌های ظفر-۱ و ۲ است و بر طبق اعلام وزیر ارتباطات، زیرساخت‌های پرتاب این دو ماهواره در حال اجرا است تا قبل از ۲۲ بهمن در مدار ۵۰۰ کیلومتری قرار گیرد.

  • توئیتر حساب کاربری ناشر اخبار جعلی کرونا را بست

مهر: فقط فیس بوک و گوگل با اطلاعات جعلی درباره ویروس کرونا مقابله نمی‌کنند. شبکه اجتماعی توئیتر نیز به نظر می‌رسد در این زمینه دست به کار شده است. درهمین راستا این شبکه اجتماعی حساب کاربری یک سایت مالی و ترویج کننده نظریه‌های توطئه به نام «زیرو هج»( Zero Hedge) را به طور دائم مسدود کرده است.

  • سازماندهی دکل‌های مخابراتی به کجا رسید؟

باشگاه خبرنگاران‌جوان: بر اساس این تفاهم نامه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات طبق آیین نامه‌های مشخص، جانمایی دکل مخابراتی را از نظر استاندارد‌های ایمنی، زیست محیطی، بهداشتی و حقوق شهروندی تایید کرده و به مخابرات و یا اپراتور درخواست کننده، مجوز نصب و بهره برداری از دکل مخابراتی را صادر می‌کند. برخی از دکل‌های مخابراتی پیش از انعقاد تفاهم نامه ضرورت دارا بودن مجوز برای دکل ها، در مکان‌هایی جا نمایی شده اند که با وجود دارا بودن استاندارد‌های لازم، شهروندان و ساکنان اطراف آن دکل، نسبت به آن معترض هستند؛ در این زمینه نیز بر اساس این تفاهم نامه، در جانمایی آن دکل مورد اعتراض، تجدید نظر می‌شود.

  • تقویت ۱۰ برابری سیگنال وای فای به کمک سطوح هوشمند

دیجیاتو: یکی از معضلات کوچک کردن دستگاه‌ها، جا دادن آنتن‌های وای فای در آن‌هاست، زیرا این آنتن‌ها به فضای مناسبی نیاز دارند تا سیگنال قدرتمندی ارسال کنند. محققین دانشگاه MIT برای این منظور راه‌حل جالبی دارند: سطوح هوشمند. پیش از این که با خود بگویید «باز هم یک چیز جدید هوشمند با وعده‌های بلندپروازانه»، باید اعلام کنیم که این سطح هوشمند که از دل آزمایشگاه MIT CSAIL بیرون آمده، بسیار کاربردی‌تر از چیزی است که فکر می‌کنید. این سطوح با تقویت ۱۰ برابری سیگنال‌ها، به راحتی پوشش وای فای را به تمامی نقاط خانه می‌آورند.

  • فیس بوک به دنبال انتخاب مجدد ترامپ است

مهر: جرج سوروس سرمایه دار مشهور آمریکایی خواستار جایگزینی مارک زاکربرگ مدیرعامل فیس‌بوک شد و ادعا کرد وی به طور مخفیانه در تلاش برای انتخاب مجدد دونالد ترامپ است. سوروس با انتشار مقاله‌ای در روزنامه نیویورک تایمز تصریح کرده که زاکربرگ و ترامپ مخفیانه با یکدیگر متحد شده‌اند و از همین رو فیس‌بوک چشم خود را بر روی تبلیغات سیاسی دروغین به نفع ترامپ بسته است و آنها را حذف نمی‌کند.

  • توسعه دولت الکترونیک، راه‌ ناگزیر است

ایرنا: رییس سازمان فناوری ایران به ضعف مشارکت بخش خصوصی و دولتی اشاره کرد و گفت: بر اثر تحریم ها بخش دولتی مجبور به مشارکت با بخش خصوصی است. ما فرصت قهر کردن با زیرساخت های مدرن و صحبت درباره این که دولت الکترونیک بد است یا خوب را نداریم؛ توسعه دولت الکترونیک راه ناگزیر ماست.

  • خدمات پایه شبکه ملی اطلاعات چیست؟

ایسنا: در حالی‌ که با گذشت بیش از ۱۰ سال از زمانی‌ که مفهوم شبکه ملی اطلاعات برای اولین بار مطرح شد، مهم‌ترین خدمات از پیام‌رسان تا موتور جست‌وجو هنوز تامین نشده، مقرر شده است خدمات پایه کاربردی شبکه ملی اطلاعات تا دو سال دیگر به‌طور کامل تأمین شود.

  • هواوی: دیگر هرگز از خدمات گوگل استفاده نخواهیم کرد!

گجت‌نیوز: هواوی به تازگی در اظهاراتی عجیب اعلام کرد که این شرکت در صورت لغو تحریم‌های صورت گرفته بر علیه این شرکت توسط دولت ایالات متحده، دیگر هرگز از خدمات گوگل استفاده نخواهد کرد. درحال حاضر ظاهرا این شرکت گفته‌ی نماینده خود را پس گرفته و طی بیانیه رسما آن را تکذیب کرده است.

  • سرعت اینترنت ایران در مقام چندم جهان است؟

صبحانه‌آنلاین: بر اساس گزارش سرعت اینترنت کشورهای مختلف جهان که توسط وب‌سابت اسپید تست منتشر شده است، در حوزه اینترنت ثابت کشور سنگاپور با متوسط سرعت دانلود ۲۰۰ مگابیت بر ثانیه در رتبه نخست قرار دارد. سرعت اینترنت موبایل ایران نسبت به جایگاه قبلی خود ۶ رتبه سقوط کرد و به جایگاه ۷۰ در میان کشورها رسید. بالاتر از ایران کشورهایی چون مکزیک، جمهوری دومینکین، فیجی و ایرلند قرار دارند و در پایین‌تر از ایران نیز نام کشورهای تایلند، لائوس و تونس به چشم می‌خورد. در بخش سرعت اینترنت ثابت نیز ایران کماکان در جایگاه ۱۳۴ جهانی قرار دارد که بالاتر از ایران نام کشورهای آنگولا، باربادوس، مالدیو و اوگاندا دیده می‌شود و پایین‌تر از ایران نیز تانزانیا قرار دارد که ایران به آن بسیار نزدیک است.

  • برنامه نقشه گوگل فریب خورد

مهر: اگر چه امکانات مختلف برنامه نقشه گوگل، زندگی بسیاری از ما را متحول کرده، اما به گفته محققان آلمانی می‌توان این برنامه را برای ارائه اطلاعات نادرست فریب داد. یکی از قابلیت‌های برنامه نقشه گوگل نشان دادن جریان ترافیک در خیابان‌های مختلف است. گوگل برای تصمیم گیری در این زمینه و نمایش اطلاعات از داده‌های تلفن‌های همراه و میزان تجمع آنها در هر منطقه استفاده می‌کند و همین امر را می‌توان به عنوان یک نقطه ضعف برای فریب گوگل به کار گرفت.

  • بازگشت رسانه‌ای دیگر بعد از اختلال ناشی از تحریم‌ها

ایسنا: وب‌سایت تجارت نیوز که چند روز پیش به دلیل مشکلات ناشی از تحریم‌های بین‌المللی، از دسترس خارج شده بود، به فضای آنلاین بازگشت. روز سه‌شنبه (هشتم بهمن ماه) بود که دامنه تجارت‌نیوز tejaratnews.com به دلیل مشکلات ناشی از تحریم‌ِ دامنه‌های دات کام، از دسترس خارج شد.

  • تولید و مونتاژ قطعات فضاپیما در مدار لئو

ایرنا: ناسا با کمپانی ماهواره‌ای «ماکسار تکنولوژی» قراردادی منعقد کرده است تا از فناوری‌های روز برای ساخت قطعاتی چون رادار فضاپیما و مونتاژ قطعاتی چون آنتن ارتباطی در مداری به فاصله هزاران مایل از زمین استفاده کند. ساخت و مونتاژ این قطعات در فضاپیمای Restore-L ناسا انجام خواهد شد. هدف از این ماموریت افزایش عمر ماهواره‌هاست، حتی آن دسته از ماهواره‌هایی که به گونه‌ای طراحی نشده‌اند که قابل تعمیر باشند.

  • هوآوی برای اولین بار در لیست ۱۰ برند با ارزش جهان قرار گرفت

عصر ایران: هوآوی از نگاه Brand Finance در لیست ده برند ارزشمند جهان قرار گرفت. این برای اولین بار در تاریخ است که شرکت هوآوی با توجه به آمارهای رو به رشد خود، در این لیست قرار گرفته است. در گزارش جدید منتشر شده با نام Global 500 2020 از سوی Brand Finance، شرکت هوآوی در جایگاه سومین شرکت چینی لیست ارزشمندترین برندها، با ارزش ۶۵.۰۸۴ میلیارد دلار قرار گرفته، ارزشی که افزایش ۴.۵ درصدی را در مقایسه سال به سال نشان می‌دهد.

  • تولید ساعت جدید گلکسی با حافظه ۸ گیگابایتی

مهر: ساعت‌های هوشمند که قبلاً امکانات سخت افزاری اندکی داشتند، امروزه تقویت شده اند و سامسونگ قصد دارد مدل جدید ساعت گلکسی خود را با حافظه هشت گیگابایتی عرضه کند. ساعت جدید گلکسی سامسونگ در دو مدل به نام‌های R۸۴۰ و SM-R۸۵۰ عرضه می‌شود که دارای ضخامت ۴۰ و ۴۴ میلیمتری خواهند بود. هنوز مشخص نیست آیا این ساعت‌ها با شبکه‌های نسل پنجم تلفن همراه سازگاری دارند یا خیر.

  • ثبت اختراع جدید اپل برای طراحی خمیده مک ‌بوک

ایتنا: اپل از مدت‌ها پیش طراحی‌های غیرمعمولی را برای مک در نظر گرفته است، اما آخرین طرح ارائه شده توسط این کمپانی برای این دستگاه از تمامی نمونه‌های گذشته بهتر است. این کمپانی به‌تازگی اختراعی را به ثبت رسانده است که در آن، بدنه مک از یک تکه شیشه خمیده تشکیل شده است.کاربر با استفاده از شکاف موجود در قسمت پایینی این دستگاه می‌تواند کیبورد موردنظر را به آن اضافه کند و اپل حتی امکان تغییر زاویه انحنای دستگاه را برای تنظیم زاویه صفحه‌نمایش یا بستن کامل آن در نظر گرفته است.

  • رتبه ۸۶ ایران در حوزه دولت الکترونیک

مهر: معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه سطح آمادگی دولت در مشارکت با بخش خصوصی پایین است، گفت: رتبه ۸۶ ایران در حوزه دولت الکترونیک با وضعیت مورد انتظار فاصله دارد.

  • مشخصات گوشی موتورولا موتو جی استایلوس فاش شد

زومیت: اطلاعات و تصاویر اولیه از گوشی جدید موتورولا موتو جی استایلوس (Moto G Stylus) به بیرون درز کرده است. این گوشی محصول زیرشاخه‌ی موتو جی ۸ پاور به‌حساب می‌آید. شماره‌مدل موتو جی استایلوس XT2043-4 است و برخی از مشخصاتش عبارت‌اند از: پردازنده اسنپدراگون ۶۶۵، اندروید ۱۰، چهار گیگابایت حافظه‌ی رم، ۶۴ یا ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی، صفحه‌نمایش ۶/۳۶ اینچی با رزولوشن ۲۳۰۰ در ۱۰۸۰ و حفره‌ی دوربین سلفی در قسمت بالای سمت چپ. ناگفته نماند موتو جی استایلوس از دوربین سه‌گانه بهره می‌برد: دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی و دوربین فوق‌عریض ۱۶ مگاپیکسلی و دوربین دو مگاپیکسلی از نوع ماکرو. افزون‌براین، حسگر دوربین سلفی این گوشی ۲۵ مگاپیکسلی است.

 

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل