اخبار عمومی

مهمترین اخبار رسانه‌ها/ سرمایه گذاری بیل گیتس برای ساخت کیت آزمایش خانگی کرونا

داتیکا: در پرونده خبری داتیکا، روزانه از مهمترین و جدیدترین اخبار حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مطلع شوید. مروری بر اخبار رسانه در سه‌شنبه بیستم اسفند ماه را می خوانید:

  • سرمایه گزاری بنیاد خیریه‌ی بیل گیتس برای توسعه کیت آزمایش کرونا

زومیت: بنیاد خیریه‌ی بیل و ملیندا گیتس، در پروژه‌ای سرمایه‌گذاری کرد که به‌زودی کیت‌های آزمایش خانگی ویروس کرونا را توسعه خواهد داد. بیل گیتس از طریق بنیاد خیریه‌ی خود در پروژه‌ای سرمایه‌گذاری می‌کند که به‌زودی ابزارهای آزمایش ویروس کرونا جدید را برای شهروندان سیاتل فراهم خواهد کرد. کیت‌های جدید به شهروندان نگران از آلودگی به ویروس کرونا کمک می‌کند تا نمونه‌‌گیری ساده‌‌‌ای انجام دهند و نمونه‌ها را برای مراکز آزمایشی ارسال کنند. نتیجه‌ی آزمایش‌ها که یک تا دو روز بعد آماده می‌شود، برای اطلاع‌رسانی به مقام‌های مسئول محلی سلامت ارسال خواهد شد تا بیماران مبتلا با بیماری کووید ۱۹ را مطلع کنند. بیماران مبتلا، ازطریق فرم‌های آنلاین اطلاعات افراد نزدیک یا در تماس با خود را به اشتراک می‌گذارند و درنهایت مأموران، اقدام‌های آزمایش یا قرنطینه را برای افراد هدف پیاده‌سازی می‌کنند.

  • افزایش نرخ پیامک موبایل پس از ابلاغ بودجه

مهر: معاون وزیر ارتباطات با اشاره به تصمیم قانون بودجه ۹۹ برای افزایش نرخ پیامک تلفن همراه گفت: این افزایش قیمت پس از ابلاغ بودجه سال ۹۹ به وزارت ارتباطات، اعمال می شود. حسین فلاح جوشقانی با اشاره به تصمیم قانون بودجه ۹۹ برای افزایش قیمت پیامک گفت: این موضوع ارتباطی با وزارت ارتباطات ندارد و تصمیم قانون بودجه سال ۹۹ است که اپراتورهای موبایل باید آن را اجرایی کنند. وی گفت: مطابق با این بند از برنامه بودجه سال ۹۹، اپراتورهای ارائه دهنده خدمات مخابراتی و تلفن همراه باید علاوه بر قیمت فعلی هر پیامک مبلغ یک تومان (۱۰ ریال) از مشترکانشان دریافت و به حساب درآمد عمومی خزانه‌داری کل کشور واریز کنند. درآمد حاصله از این افزایش تعرفه تا سقف ۱۰۰ میلیارد تومان باید برای اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان و ساماندهی کودکان کار و خیابانی در اختیار سازمان بهزیستی قرار گیرد.

  • نگرانی انگلیسی ها از انتشار اخبار غلط درباره کرونا در اینترنت

فارس: مقامات سرویس سلامت همگانی انگلیس درباره انتشار اخبار غلط و دروغین در زمینه ویروس کرونا در شبکه های اجتماعی و اینترنت اظهار نگرانی کرده اند. مقامات بهداشتی و درمانی در انگلیس از اینکه برترین نتایج جستجو در اینترنت در مورد کرونا به نمایش مطالبی دروغین و تاییدنشده در مورد ویروس کرونا اختصاص دارد، به شدت اظهار نگرانی کرده اند. بررسی ها نشان می دهد برخی حساب های کاربری فریبکار در توئیتر نیز به انتشار گسترده اطلاعات دروغین در مورد ویروس کرونا پرداخته اند. اگر چه توئیتر برخی از این حساب ها را مسدود کرده، اما برخی از آنها هم کماکان به شایعه پراکنی و تشویش افکار عمومی ادامه می دهند.

  • چین چگونه به نبرد تحریم‌های شرکت‌های فناوری آمریکایی رفت

مهر: همزمان با تلاش شرکت‌های فناوری آمریکایی و نیز کاخ سفید برای از پای درآوردن مؤسسات علمی و فناوری چینی، پکن نیز برای مقابله به مثل وارد عمل شده است. اگر تا به امروز استفاده از سیستم عامل‌های ویندوز و اندروید و نیز فروشگاه‌های آنلاینی مانند پلی استور گوگل توسط شرکت‌های چینی تولیدکننده گوشی، رایانه و غیره متداول بود، حالا آنها برای مقابله با تحریم‌های آمریکا به طراحی و عرضه نمونه‌های مشابه داخلی ویندوز و اندروید روی آورده اند. چینی‌ها با بازطراحی سیستم عامل منبع باز لینوکس و طراحی فروشگاه‌های آنلاین مستقل برای رفع نیازهای محلی تا حد زیادی از استفاده از نرم افزارهای آمریکایی بی نیاز شده اند

  • اسنپ گرفتن برای دیگران آسان شد

فارس: اسنپ در نسخه جدید اپلیکیشن مسافرانش یک قابلیت بسیار مهم و کارآمد را به کاربران خود ارائه کرده است. «درخواست خودرو برای دیگری» قابلیتی که به کمک آن می‌توانید به راحتی برای دوستان و آشنایان‌تان درخواست اسنپ دهید و نیازی به تماس‌های تلفنی مداوم با مسافر و راننده در طول سفر نداشته باشید.

  • مچ‌بندی برای پیشگیری از گسترش کروناویروس

ایسنا: یک استارتاپ، نوعی مچ‌بند ابداع کرده که از تماس دست کاربر با صورت پیشگیری می‌کند. یکی از راه‌های مهم پیشگیری از ابتلا به کروناویروس، خودداری از لمس کردن صورت است زیرا با لمس کردن صورت توسط دست‌های آلوده، ویروس به غشاهای مخاطی منتقل می‌شود و فرد را بیمار می‌کند. یک استارتاپ موسوم به “اسلایتلی روبوت” (Slightly Robot)، مچ‌بندی ابداع کرده که می‌تواند از تماس‌های مضر دست با صورت پیشگیری کند.

  • “کرونا” کارکنان اپل را دورکار کرد

ایران آنلاین: گزارش‌ها حاکیست که اپل نیز به جمع سایر شرکت‌های آمریکایی پیوسته که از پرسنل و کارکنان خود درخواست دور کاری کرده‌اند. تیم کوک، مدیر عامل اپل، به منظور جلوگیری از ابتلای کارمندان این شرکت به ویروس کرونا آن‌ها را به دورکاری و ماندن در منزل ترغیب کرده است. نامه تیم کوک علاوه بر کارمندان بخش سیاتل، به سانتا کلارا و ال کگروی کالیفرنیا نیز ارسال شده است. اپل همچنین از کارکنان سایر شعبه های خود در کشورهای فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، کره‌جنوبی، سوئیس و بریتانیا نیز درخواست کرده که کار و فعالیت های شغلی خود را در منزل با استفاده از رایانه های شخصی و اینترنت به صورت از راه دور انجام دهند.

  • اپلیکیشن «سامانه مقابله با کرونا» از گوگل پلی حذف شد

دیجیاتو: گوگل پلی اپلیکیشنی که هفته گذشته از سوی وزارت بهداشت ایران منتشر شده بود را از پلتفرم خود حذف کرد. این اپلیکیشن که با نام «سامانه مقابله با کرونا» (AC19) عرضه شده بود، قرار بود به کاربران کمک کند تا علائم کرونا را تشخیص دهند تا اگر واقعاً نیاز است به مراکز درمانی مراجعه کنند، چرا که حضور بی‌دلیل در این مراکز، احتمال ابتلا به آن را افزایش می‌دهد. اما در حالی که اکنون ایران در حال سپری کردن بزرگ‌ترین بحران سلامت در چند دهه اخیر خود است، همه چیز طبق برنامه پیش نرفت و برخی کاربران ایرانی خارج از کشور، این اپلیکیشن را متهم به «جاسوسی» از کاربران و آن‌ها را تشویق به حذف آن کردند. استدلال برای این ادعا نیز، دسترسی‌های این اپلیکیشن مثل دسترسی به موقعیت جغرافیایی (در لحظه) و شماره تماس کاربر کاربر ذکر شده بود.

  • چرا بسته اینترنت همراه رایگان نشد؟

ایسنا: اینترنت رایگان وزیر ارتباطات در حالی برای خدمات ثابت ارائه شده که ضریب نفوذ اینترنت سیار هشت برابر ثابت است، اتفاقی که شاید به دلیل توسعه‌نیافتگی اینترنت ثابت در کشور رخ داده اما اکنون ۶۶ میلیون مشترک همراه هستند که از ۱۰۰ گیگ اینترنت رایگان بی‌نصیب‌ مانده‌اند. با توجه به اینکه اینترنت رایگان تنها برای کاربران خدمات ثابت ارائه شده است و دراصل فلسفه این بسته اینترنتی رایگان، تشویق به خانه‌نشینی مردم بوده و به همین دلیل تاکنون برنامه‌ای برای ارائه اینترنت رایگان برای سیم‌کارت‌های همراه اعلام نشده، افراد می‌توانند نسبت به دریافت این خدمات که شامل اینترنت شرکت‌های مخابرات، FCP‌ها و مودم‌های TD-LTE ایرانسل و مبین‌نت می‌شود، اقدام کنند.

  • افت ۴۵ درصدی فروش گوشی‌های هوشمند در چین

زومیت: گزارش‌ها نشان می‌دهد که در ماه فوریه فروش گوشی‌های هوشمند در چین نسبت به ماه گذشته با افت ۴۵ درصدی همراه بوده است. گسترش بیماری کرونا ضرر بسیار هنگفتی به اقتصاد شرکت‌های سازنده گوشی هوشمند وارد کرده است. در گزارش‌های جدید آمده که شرکت‌هایی نظیر اپل، هواوی و شیائومی با افت فروش در ماه فوریه مواجه شده‌اند؛ برای مثال شرکت اپل در ماه فوریه ۲۰۲۰ کمتر از ۵۰۰ هزار گوشی هوشمند فروخته است که نسبت به فروش ۱/۲۷ میلیونی فوریه ۲۰۱۹ بسیار کمتر بوده و خبر از افت ۶۰ درصدی می‌دهد.

  • فروش گوشی های ۵G هواوی به بیش از ۱۰ میلیون دستگاه رسید

گجت نیوز: جدیدترین آماری که از سوی مدیران هواوی منتشر شد نشان می‌دهد فروش گوشی های ۵G هواوی به بیش از ۱۰ میلیون دستگاه رسید و این برند چینی توانست به رکورد جدیدی دست پیدا کند. طبق آمار اعلام شده از سوی مدیران هواوی پیداست عملکرد این شرکت در بازار گوشی های هوشمند مجهز به قابلیت ارتباطی ۵G قابل توجه بوده و به تازگی به رکورد فروش ۱۰ میلیون دستگاه رسیده است.

  • شیوع ویروس کرونا عرضه آیفون‌های جدید را با مشکل مواجه کرد

آتی‌رسان: در اواخر هفته پیش، تحلیلگران Bank of America گزارشی را منتشر کردند که در آن پیش‌بینی شده بود به دلیل تأثیرات بیماری COVID-19 بر روی زنجیره تأمین گوشی‌های پرچم‌دار ۵G شرکت اپل، عرضه این گجت‌ها در حدود یک ماه به تعویق بیفتد. در رابطه با گوشی‌های آیفون SE 2، این تنها Bank of America نیست که وقوع مشکلات پیش‌روی این گوشی‌ها را انتظار دارد. هفته پیش، خبرگزاری Digitimes اظهار کرد که اپل به دلیل شیوع ویروس کرونا، زمان‌بندی چرخه تأمین خود را تغییر داده و در نتیجه سفارش قطعات این گوشی‌ها نیز به تعویق افتاده است. پیش‌تر انتظار می‌رفت که آیفون SE 2 در ماه مارس رونمایی شود، اما با این اوصاف باید منتظر عرضه این آیفون‌های مقرون‌به‌صرفه در ماه آوریل باشیم.

  • کپسول دراگون محموله ۱۹۵۰ کیلویی را به فضا برد

مهر: کپسول دراگون که روز جمعه به فضا فرستاده شد، محموله ۱۹۵۰ کیلوگرمی را به ایستگاه فضایی بین المللی رساند. کپسول دراگون اسپیس ایکس که روز جمعه به فضا فرستاده شد، اکنون به ایستگاه فضایی بین المللی رسیده و بیستمین محموله تجهیزات و ذخایر را به مقصد رسانده است. اندرو مورگان و جسیکامیر فضانوردان ناسا با استفاده از بازوی رباتیک کپسول دراگون را کنترل کردند. این محموله ۱۹۵۰کیلوگرمی حاوی تجهیزات و آزمایش های علمی و همچنین سفارش های خاص برای خدمه سه نفر ایستگاه فضایی بین المللی از جمله گریپ فروت، گوجه فرنگی و شکلات است.

  • افزایش ارتباط مستقیم فیسبوک با اینستاگرام

آنا: فیسبوک در تلاش است تا با افزایش ویژگی استوری در این شبکه اجتماعی کاربران اینستاگرام را بیش از گذشته به سمت خود جذب کند. اگرچه هر دو نرم‌افزار فیسبوک و اینستاگرام تحت مالکیت شرکت فیسبوک قرار دارد و با مدیریت واحد اداره می‌شوند ولی به نظر می‌رسد این دو شبکه اجتماعی در عین همکاری رقابت‌های درون‌سازمانی نیز باهم دارند. برنامه‌ریزان فیسبوک در حال آزمایش ویژگی هستند که به کاربران این امکان را می‌دهد که استوری خود در این شبکه اجتماعی را بر روی حساب کاربری اینستاگرام هم قرار دهند یعنی هم‌زمان با قرار دادن تصویر و ویدئو یا ترکیبی از هردو این‌ها به‌عنوان استوری در فیسبوک بتوان آن را به اینستاگرام هم ارسال کرد.

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل