اخبار عمومی

مهمترین اخبار رسانه‌ها/قطع سیم کارت‌های مزاحم پیامکی در سال ۹۸

داتیکا: در پرونده خبری داتیکا، روزانه از مهمترین و جدیدترین اخبار حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مطلع شوید. مروری بر اخبار رسانه در روز یکشنبه سوم فروردین ماه را می خوانید:

  • ۲۴۶ هزار سیم کارت مزاحم پیامکی در سال ۹۸ قطع شد

مهر: تعداد سیم‌کارت‌های شخصی مسدود شده به دلیل ارسال پیامک‌های مزاحم تبلیغاتی در سال ۹۸ از رقم ۲۴۶ هزار سیم کارت عبور کرد. اما با این وجود همچنان مشکل تبلیغات پیامکی حل نشد. با وجود تشدید روند برخورد با موضوع تبلیغات پیامکی طی یک سال گذشته، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بیش از ۲۴۶ هزار سیم کارت‌های شخصی را که مبادرت به ارسال پیامک‌های مزاحم تبلیغاتی می کردند قطع کرد.

اجرای سیاست قطع خطوط موبایلی که اقدام به ارسال پیامک‌های تبلیغاتی می‌کنند و تسریع در روند برخورد با مزاحمت‌های پیامکی از بهمن ماه سال ۹۷ و طبق دستور رئیس جمهور در دستور کار رگولاتوری قرار گرفت و منجر به مسدودی بیش از ۲۴۶ هزار و ۴۷۴ سیم کارت در سال ۹۸ شد اما با این وجود همچنان مشترکان تلفن همراه بسیاری از دریافت پیامکهای تبلیغاتی ناخواسته گلایه مندند و این روند، مشکل را به صورت ۱۰۰ درصد حل نکرده است.

  • اطلاع‌رسانی WHO از طریق واتس‌اپ درباره کرونا

ایسنا: سازمان جهانی بهداشت (WHO) از طریق پیام‌رسان واتس‌اپ اخبار، دستورالعمل‌ها و نکات مربوط به بیماری کووید-۱۹ را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. سازمان جهانی بهداشت از راه‌اندازی سرویس پیام‌رسان در واتس‌اپ خبر داده تا با آگاه‌سازی افراد را در برابر کروناویروس مصون سازند.

راه‌اندازی این سیستم پیام‌رسانی شرایطی را فراهم می‌سازد تا اطلاعات صحیح در مورد کروناویروس و بیماری کووید-۱۹ در اختیار دو میلیارد نفر قرار گیرد و به این سازمان کمک کند تا به طور مستقیم اطلاعات را در اختیار افرادی قرار دهد که به آن نیاز دارند.

  • وب سایت کرونای گوگل یک هفته بعد از اعلام ترامپ راه افتاد

فارس: گوگل وب سایت خود برای اطلاع رسانی جامع در مورد ویروس کرونا را یک هفته بعد از ادعای دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در مورد تاسیس آن، تازه راه اندازی کرده است. ترامپ رئیس جمهور آمریکا یک هفته قبل با تبلیغات فراوان مدعی شده بود که گوگل وب سایت مفصلی در مورد ویروس کرونا راه اندازی کرده است و این در حالی بود که وب سایت یادشده هنوز وجود خارجی نداشت.

به دنبال این ادعای دروغین ترامپ، گوگل مجبور به واکنش شد و با صدور بیانیه ای تصریح کرد که کار طراحی و تکمیل اطلاعات این وب سایت هنوز در مرحله مقدماتی است و پس از راه اندازی در مورد آن اطلاع رسانی خواهد شد. حالا بعد از گذشت یک هفته گوگل اعلام کرده با همکاری برخی نهادها و افراد مسئول و مرتبط با بیماری کرونا سایت اختصاصی کرونای خود به آدرس google.com/covid19 را راه اندازی کرده است.

  • کاهش کیفیت ویدیو‌ی سرویس‌های اینترنتی به دلیل ویروس کرونا

باشگاه خبرنگاران جوان: به خاطر شیوع ویروس کرونا و خانه نشینی شهروندان، سرویس‌های اینترنتی مانند یوتیوب وعده دادند تا کیفیت ویدیوهای خود را برای ایجاد ثبات در ترافیک اینترنت کاهش دهند. یوتیوب قصد دارد تا همانند نتفلیکس کیفیت پردازش ویدیوهای خود در اروپا را کاهش دهد و با این عمل ثبات و قدرت تقسیم بندی اینترنت در اروپا را حفظ کند.

در بیانیه‌ای که از سوی این سرویس اینترنتی منتشر شده مسئولین این برنامه اعلام کردند:‌ ” ما در حال اجرای تعهدی هستیم که در طی آن نیاز است تا به صورت موقت تمامی ترافیک اینترنتی داخل اروپا را تغییر دهیم”. در ادامه این سرویس اینترنتی برنامه‌ای را در ۱۶ کشور مختلف آغاز کرده تا کاربران بتوانند از حقایق مرتبط با ویروس کرونا در جهان آشنا شوند.

  • عرضه کلید امنیتی تایتان گوگل برای اروپا

ایتنا: کمپانی گوگل کلیدهای امنیتی تایتان مجهز به فناوری یواس‌بی نوع C خود را به‌زودی برای کشورهای مختلف دنیا عرضه خواهد کرد. کمپانی گوگل کلیدهای امنیتی تایتان مجهز به فناوری یواس‌بی نوع C خود را به‌زودی برای کشورهای مختلف دنیا عرضه خواهد کرد. کلیدهای امنیتی تایتان کمپانی گوگل هم‌اکنون در مناطق مختلفی در دسترس هستند. این کمپانی یک ماه بعد از رونمایی از این کلیدهای امنیتی، آنها را در ایالات‌ متحده به‌صورت گسترده عرضه کرد، ولی کاربران کشورهای دیگر به‌صورت محدود به آنها دسترسی داشتند.

هم‌اکنون این غول فناوری اعلام کرده است که باندل کلید امنیتی تایتان که حاوی یک کلید USB-A/NFC و یک کلید Bluetooth/USB/NFC است را در فروشگاه آنلاین گوگل در اتریش، آلمان، ایتالیا، اسپانیا و سوییس به فروش می‌رساند.

  • مشخصات سخت‌افزاری نسخه ۵G گلکسی A71 فاش شد

زومیت: گلکسی A71 5G از تراشه اکسینوس ۹۸۰ استفاده می‌کند و در پنل پشتی آن نیز شاهد حضور دوربینی با ماژول چهارگانه خواهیم بود. چندی پیش اطلاعاتی از گلکسی A71 5G در بنچمارک گیک‌بنچ دیده شد که ما را تاحدودی با محصول معرفی‌نشده سامسونگ آشنا می‌ساخت. حال گوشی هوشمند جدید شرکت کره‌ای میهمان سایت سازمان رگلاتوری چین (TENNA) شده است و این یعنی به‌زودی شاهد عرضه گلکسی A71 5G خواهیم بود. اطلاعات درج‌شده در سایت TENAA به ما نشان می‌دهد که گلکسی A71 5G با وجود اینکه از فناوری ارتباطات ۵G استفاده می‌کند، مجهز به تراشه‌ای مانند اسنپدراگون ۸۶۵ یا اکسینوس ۹۹۰ نیست. درواقع شرکت کره‌ای برای محصول بالارده خود از تراشه اکسینوس ۹۸۰ استفاده کرده است.

  • سامسونگ مجبور به تعمیر دوربین گوشی گالکسی اس ۲۰ الترا شد

فارس: به دنبال اعتراض گسترده کاربران، سامسونگ مجبور به تعمیر دوربین گوشی گالکسی اس ۲۰ الترا در آمریکا شد. این شرکت همچنین از ارتقای دوربین های گوشی های اس ۲۰ و اس ۲۰ پلاس خبر داد. افرادی که گوشی گالکسی اس ۲۰ الترای سامسونگ را خریداری کرده اند می گویند دوربین این گوشی دارای ایراداتی جدی است و به خصوص قابلیت فوکوس خودکار دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی این گوشی به درستی عمل نمی کند.

  • Google Photos حالا منبع تصاویر را به شما نشان می‌دهد

جی‌اس‌ام: نسخه وب اپلیکیشن Google Photos اکنون می‌تواند به شما نشان دهد که تصاویر موجود در حساب کاربری شما چه منشایی دارند. اگر زیاد عکاسی می‌کنید و مجموعه عظیمی از عکس‌ها را در گوشی خود نگه می‌دارید، گوگل در آپدیت جدید اپلیکیشن Photos قابلیتی را در اختیار شما قرار داده تا از طریق پنل Info بتوانید به اطلاعات بیشتری درباره هر فایل دسترسی داشته باشید و حتی منبع و منشا آن را ببینید.

این جزئیات در قسمت‌هایی تحت عنوان uploaded from و shared by نشان داده می‌شود. همان طور که از نام این دو قسمت پیداست، هر دو فراداده‌هایی هستند که به شما اجازه می‌دهند تا با دقت بیشتری منبع اصلی تصاویر را پیدا کنید. فیلد uploaded from نشان می‌دهد که تصویر مذکور از طریق دستگاهی مجهز به iOS، اندروید، وب یا گوگل درایو آپلود شده است. در عین حال، فیلد shared by بیان می‌کند که تصویر مذکور از کدام آلبوم به اشتراک گذاشته شده است. علاوه بر این، نشان می‌دهد که آن تصویر در کتابخانه شما ذخیره شده یا نه.

  • کاربران سیستم عامل ویندوز ۱۰ به یک میلیارد نفر رسید

باشگاه خبرنگاران جوان:  شرکت مایکروسافت با ابراز خوشحالی از کسب ۱ میلیارد کاربر، ویدیویی از آینده رابط کاربری ویندوز ۱۰ را با مخاطبین به اشتراک گذاشت. سیستم عامل ویندوز ۱۰ موفق شد تعداد کاربران خود را به یک میلیارد نفر برساند. شرکت مایکروسافت در این باره پستی در بلاگ خود قرار نداد اما یکی از زیر مجموعه‌های این شرکت با انتشار ویدئویی ضمن نگاه اجمالی بر آینده سیستم عامل‌ها، موفقیت جدید مایکروسافت را جشن گرفت.

  • نسخه مرد آهنی سامسونگ گلکسی S20 در چین معرفی شد

آتی رسان: شرکت سامسونگ پس از معرفی نسخه مخصوص بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ تلفن گلکسی S20 در روز گذشته، این بار از نسخه Iron Man (مرد آهنی) تلفن‌های سری گلکسی S20 5G در چین رونمایی کرد. نسخه مرد آهنی پرچمدار جدید سامسونگ، تلفن‌های گلکسی S20+ 5G ،S20 5G و S20 Ultra 5G را شامل می‌شود. این تلفن‌ها در یک جعبه مخصوص قرمز رنگ با امضای شخصی فیلم مرد آهنی، یعنی تونی استارک قرار گرفته‌اند. هم‌چنین، جملات این شخصیت برروی جعبه تلفن نوشته شده است.

درون جعبه تلفن نیز یک ایرباد بی‌سیم سامسونگ با کیس مخصوص وجود دارد. به علاوه، یک حلقه مرتبط با شخصیت این فیلم نیز درون جعبه تلفن قرار داده شده است تا کاربران حس نزدیک‌تری به فیلم مرد آهنی داشته باشند. این تلفن‌ها از تم‌های سفارشی و تصاویر پس‌زمینه مخصوص به همراه آهنگ‌های زنگ مخصوص فیلم مذکور بهره می‌برند.

  • ساعت هوشمند Wathc GT 2e به زودی معرفی می‌شود

باشگاه خبرنگاران جوان: شرکت هوآوی قصد دارد تا به زودی ساعت هوشمند خود را به مخاطبین و طرفداران خود معرفی کند. شواهد حاکی از آن است که شرکت هوآوی قصد دارد مدل جدیدی ار ساعت‌های هوشمند تولید و به بازار جهانی عرضه کند. بر اساس گزارش‌های منتشر شده این گجت پوشیدنی Watch GT 2e نام دارد که بر اساس ظاهر ساعت هوشمند مشهور Watch GT 2 طراحی شده است.

با این حال به نظر می‌آید که شرکت هوآوی در طراحی جدیدترین ساعت هوشمند خود از ظاهری ساده‌تر استفاده کرده و همچنین بند‌های اسپرت‌تری را برای آن به وجود آورده است. در حالی که مدتی قبل اظهار شده بود این گجت پوشیدنی قرار شده تا همزمان با گوشی هوشمند Huawei P40 به بازار بیاید، حالا یک تاریخ دقیق از زمان انتشار آن در دسترس کاربران و طرفداران شرکت هوآوی قرار گرفته است.

  • چاپگرهای سه بعدی کمبودهای کرونایی بیمارستان‌ها را برطرف می‌کنند

مهر: مسئولان تعدادی از بیمارستان‌ها در کشورهایی مانند ایتالیا برای برطرف کردن نیازها به تجهیزات بیمارستانی با توجه به بستری شدن هزاران بیمار کرونایی از چاپگرهای سه بعدی استفاده می‌کنند. برخی بیمارستان‌ها برای برطرف کردن نیاز خود به استفاده از دریچه‌هایی که دستگاه تنفس را به ماسک‌های اکسیژن متصل می‌کنند، از چاپگرهای سه بعدی برای تولید این دریچه‌ها استفاده کرده‌اند. این کار با همکاری شرکت‌های نوپا صورت گرفته است. افزایش کاربرد چاپگرهای سه بعدی برای تولید برخی تجهیزات بیمارستانی محدود به ایتالیا نیست و در انگلیس و آمریکا نیز این رویکرد جدی گرفته شده است.

در آمریکا از این چاپگرها برای تولید بیش از ۳۰۰ سپر حفاظتی صورت برای افرادی که به طور مرتب با مبتلایان به کرونا در تماس هستند، استفاده شده است. با توجه به کمبودهای گسترده در این زمینه، نصب چاپگرهای سه بعدی در منازل شخصی برای رفع نیازهای بیمارستان‌ها هم شدت گرفته است.

  • توقف تولید جلوه‌های واقعیت افزوده برای اینستاگرام و فیسبوک

باشگاه خبرنگاران جوان: شرکت فیسبوک اعلام کرد که به دلیل دورکار شدن کارکنان مربوطه، امکان نظارت و انتشار جلوه‌های واقعیت افزوده برای اینستاگرام و فیسبوک تا اطلاع ثانوی وجود ندارد. اینستاگرام و فیسبوک تصمیم گرفتند تا اطلاع ثانوی هیچ نوعی از جلوه‌های واقعیت افزوده خود را به برنامه اضافه نکنند. طی یک اطلاعیه منتشر شده در فیسبوک برای اشخاصی که فیلتر‌ها را درست می‌کنند، شرکت فیسبوک به این افراد اطلاع داد که بررسی فیلتر‌ها برای مدتی صورت نمی‌گیرد.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده علت این عمل از سوی فیسبوک و اینستاگرام وجود نگرانی‌های مربوط به ویروس کرونا بوده است. از آنجا که کارکننان این شرکت در حال حاضر به صورت دور کار فعالیت دارند، طی دوران قرنطینه قادر نخواهند بود که فیلتر‌های جدید را بررسی و تایید کنند، همچنین آن‌ها قادر نیستند که این فیلتر‌ها را منتشر کنند.

 

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل