اخبار عمومی

مهمترین اخبار رسانه‌ها/ مسیریاب “نشان” در مقابله با کرونا به کمک هموطنان آمد

داتیکا: در پرونده خبری داتیکا، روزانه از مهمترین و جدیدترین اخبار حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مطلع شوید. مروری بر اخبار رسانه در روز یکشنبه چهارم اسفند ماه را می خوانید:

  • مسیریاب نشان در مقابله با ویروس کرونا به کمک هموطنان آمد

باشگاه خبرنگاران جوان: امیر ناظمی معاون وزیر ارتباطات از امکانات جدید اپلیکیشن مسیریاب نشان برای مقابله با شیوع ویروس کرونا خبر داد.. امیر ناظمی معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حساب توییتری خود از امکانات جدید اپلیکیشن مسیریاب «نشان» برای مقابله با ویروس کرونا و همراهی هموطنان رونمایی کرد. امیر ناظمی  در حساب توییتری خود نوشت: “مسیریاب نشان بیمارستان‌های ارائه دهنده خدمت به بیماران مبتلا به کرونا در کل کشور را در نقشه خود قرار داد. مسوولیت اجتماعی گاه همین پاسخ سریع به نیاز‌های هم‌وطنان است!

  • تاثیر رسانه در افزایش کارایی علوم شناختی

فارس: عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: رسانه سبک و سیاق کلاسیک دارد و باید با ارائه برنامه‌های مطلوب بتوانیم سطح آگاهی مردم را از علوم شناختی بالا ببریم و کارایی علوم‌شناختی را با موثرسازی رسانه افزایش دهیم. حمیدرضا پوراعتمادی عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی در رابطه با علوم شناختی و رسانه، گفت: رسانه سبک و سیاق کلاسیک دارد و اگر بتواند از دانش و فناوری نسبتاً نو استفاده کند بلافاصله سود یا نتیجه‌اش معطوف به جامعه و در ادامه کلیه نهادهایی که زیرمجموعه کل جامعه هستند از جمله رسانه خواهد بود.

  • کرونا یک کارخانه سامسونگ را تعطیل کرد

مهر: به دلیل ابتلای یک کارگر در یکی از کارخانه‌های تولید موبایل سامسونگ، این شرکت واحد مذکور را به طور موقت تعطیل کرده است. به نظر می‌رسد کرونا برای سامسونگ دردسرساز شده است. این شرکت کارخانه تولید موبایل خود در «گومی» واقع در جنوب کره جنوبی را به طور موقت و تا ۲۴ فوریه (فردا) تعطیل کرده است. این درحالی است که تأیید شده یکی از کارگران این شرکت به ویروس «کووید -۱۹» مبتلا است. این شرکت به همکاران این کارگر اعلام کرده تا خود را قرنطینه کنند و برای ابتلاء به ویروس آزمایش انجام دهند. همچنین کل واحدی که فرد در آن مشغول به کار بوده تا ۲۵ فوریه (پس فردا) تعطیل شده است.

  • پیگیری رمز پویا برای نابینایان

ایرنا: رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی گفت: پیگیر رمز پویا برای نابینایان هستیم تا استفاده از این رمز برای نابینایان تسهیل شود و آنان بتوانند کارهای بانکی خود را انجام دهند. ابراهیم کاظمی مؤمن سرایی روز یکشنبه افزود: مکاتباتی در رابطه با استفاده از رمز پویا برای نابینایان با بانک مرکزی انجام شده و انجمن های مختلف نابینایان نظرات خود را در این زمینه ارائه داده اند و امیدواریم این مشکل رفع شود. وی ادامه داد: تاکنون شکایتی از جانب نابینایان در رابطه با استفاده از رمز پویا، به طور رسمی گزارش نشده اما فعالان و انجمن های حوزه نابینایان همواره قبل از اینکه اتفاقی بیافتد پیش بینی لازم می کنند و پیگیری های لازم در این زمینه انجام شده اما هنوز جوابی از سوی بانک، نیامده است.

  • ارسال بیش از ۵۲ میلیارد پیامک درون‌شبکه

ایسنا: تعداد پیامک‌های درون‌شبکه‌ای توسط هر یک از اپراتورهای تلفن همراه که طی سه ماهه‌ سوم سال جاری ارسال شده، بیش از ۴۶ میلیارد در همراه اول، شش میلیارد در ایرانسل و ۶۳ میلیون در رایتل را شامل می‌شود. با ورود شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها، بخش بزرگی از مکالمات و پیام‌ها به این فضا منتقل شده است. با وجود این، هنوز هم برخی افراد در صورت دسترسی نداشتن به اینترنت و یا به دلایل دیگر، برای برقراری ارتباط با دوستان خود، از روش‌هایی مانند مکالمه و ارسال پیامک استفاده می‌کنند.

  • اقدام مقتدرانه گوگل برای حذف برنامه‌های مزاحم

باشگاه خبرنگاران جوان: شرکت گوگل در طی عملیات اخیر خود، بیش از ۶۰۰ برنامه را از فضای گوگل پلی حذف کرد و برنامه‌نویسان آن‌ها را نیز مسدود کرد. شرکت گوگل بیش از ۶۰۰ برنامه اندرویدی را از برنامه گوگل پلی خود به دلیل آزار دهنده بودن حذف کرده و همچنین برنامه‌نویسان آن‌ها را مسدود کرده است. این شرکت چند روز پیش اعلام کرد که علت این امر سوءاستفاده این برنامه‌ها از اعمال تبلیغات آزار دهنده در برنامه خود بوده است. سیاست گوگل به این صورت است که برنامه‌ها حق نمایش تبلیغ در زمانی که ربرنامه مورد استفاده نیست را ندارند، و همچنین این تبلیغات نباید به صورتی باشند که کاربران به اشتباه و از روی گول خوردن بر روی آن کلیک کنند.

  • مسکو با فناوری شناسایی صورت کرونا را کنترل می کند

مهر: شهردار مسکو اعلام کرده با استفاده از فناوری شناسایی صورت افراد مشکوک به کرونا که باید در قرنطینه بمانند را کنترل می کند. شهردار روسیه اعلام کرده افراد مشکوک به کرونا با استفاده از فناوری شناسایی صورت کنترل می شوند تا در مدت زمان قرنطینه در خانه یا هتل بمانند. روسیه به طور موقت ورود شهروندان چینی به این کشور را منع کرده تا از گسترش ویروس جلوگیری کند. اما شهروندان روسی که به کشور خود بازگشته اند حتی در صورت نبود هیچ گونه نشانه ای، باید در قرنطینه ۲ هفته ای در خانه بمانند.

  • اثرات مخرب احتمالی ماهواره‌های استارلینک

ایتنا: همزمان با پرتاب ۶۰ ماهواره استارلینک توسط اسپیس‌اکس، دانشمندان آن را به عنوان تهدیدی برای ستاره‌شناسی تلقی می‌کنند. برنامه‌های شرکت‌های مختلف برای ارائه خدمات اینترنتی از فضا، اخترشناسان را بر آن داشته تا نگرانی‌هایی درباره تأثیر آنها بر تحقیقات تلسکوپهای روی زمین ابراز کنند. شرکت اسپیس‌اکس به تازگی یکی از راکت‌های قابل استفاده مجدد خود را از کیپ کانااورال فلوریدا به فضا پرتاب کرد که حامل ۶۰ ماهواره بود. این سومین سری پرتاب ماهواره‌های استارلینک بود. قرار است این شرکت یک صورت فلکی شامل ده‌ها هزار فرستنده مداری برای ارائه سرویس اینترنت به در سراسر جهان تشکیل دهد.

  • شبکه HBO به سرویس تلویزیونی یوتیوب می‌پیوندد

باشگاه خبرنگاران جوان: حساب کاربری سرویس تلویزیونی یوتیوب اعلام کرد که آن‌ها موفق شدند تا HBO را به جمع خانواده وسیع خود بیاورند. سرویس تلویزیونی یوتیوب یک برنامه است که به کاربران این امکان را می‌دهد تا برنامه‌های تلویزیونی را به صورت زنده و یا در زمان دلخواه مشاهده کنند. کاربران این برنامه به بیش از ۷۰ کانال مختلف دسترسی دارند و می‌توانند به میزان دلخواه آن‌ها را تماشا کنند.

  • اقدامات دانشگاه‌های ژاپن برای مقابله با “کروناویروس”

ایسنا: دانشگاه‌های ژاپن در تلاش هستند با انجام اقدامات مناسب، با شیوع هرچه بیشتر “کروناویروس” مقابله کنند. دانشگاه‌های بسیاری در ژاپن وضعیت شیوع “کرونا ویروس” و سلامتی دانشجویان ژاپنی و چینی را زیرنظر گرفته‌اند. به خصوص دانشجویانی که در سال نو میلادی چینی به چین سفر کرده بودند. دانشگاه “ریتسومیکان”(Ritsumeikan) ژاپن که پذیرای حدود هزار و ۴۰۰ دانشجو از چین است، به ۲۵ دانشجو که اهل شهر ووهان هستند، زنگ زد و یا پیام ایمیل ارسال کرد.

  • توقف کرونا در شهر هوشمند چین

ایران آنلاین: بازار شهرهای هوشمند جهان روندی روبه رشد دارد و با اینکه هیچ یک از شهرهای کشور چین در صدر جدول برترین شهرهای هوشمند جهان قرار نگرفته ولی این شهرهای موجود در چین بخوبی توانسته‌اند در جدال با ویروس کرونا قابلیت‌های خود را نشان دهند. پروژه‌های شهر هوشمند به چین کمک کرده که تا حد زیادی موفق به محدودتر کردن شیوع کروناویروس شود. درحال حاضر چین حدود ۵۰۰ شهر هوشمند در دل خود جای داده است و هرچند پیش از این، بسیاری از فعالان حقوق بشر نگران بودند که دولت چین از تکنولوژی‌های موجود در این شهرها و دوربین‌های نظارتی گسترده در سراسر کشور برای تشدید نظارت بر مردم استفاده می‌کند و اجازه آزادی بیان را نمی‌دهد اما حالا همین تکنولوژی‌ها یاریگر شهروندان این کشور در مقابله با شیوع ویروس کرونا شده‌اند.

  • کیفیت اینترنت ثابت در گرو ادغام شرکت‌ها

ایسنا: به گفته معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، بازار فناوری اطلاعات در حال حاضر ظرفیت ۱۷ شرکت ارائه‌کننده خدمات اینترنت ثابت را ندارد و به همین دلیل مسوولان ادغام این شرکت‌ها را توصیه می‌کنند؛ راه‌حلی که هنوز به نتیجه نرسیده است. شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت ثابت در حال حاضر دچار مشکلاتی هستند که موجب شده تمایل کاربران به استفاده از اینترنت موبایل بیشتر از اینترنت ثابت خانگی باشد و این موضوع نه تنها موجب از دست رفتن مشتریان شرکت‌های FCP می‌شود، بلکه به اعتقاد مسوولان حوزه ارتباطات در درازمدت، روند توسعه را کند می‌کند. البته راه‌حل ادغام این شرکت‌ها مدت زیادی است که مطرح شده اما هنوز به نتیجه قابل قبولی نرسیده است.

  • کشف اکسیژن قابل تنفس در کهکشانی دیگر

دیجیاتو: اخترشناسان برای نخستین بار از کشف اکسیژن مولکولی در کهکشانی دیگر خبر دادند. اکسیژن علاوه بر اینکه گاز مورد نیاز برای تنفس انسان ها و حیوانات روی زمین به شمار می رود یکی از رایج ترین عناصر در عالم هستی پس از هیدروژن و هلیوم است. به همین خاطر نیز دانشمندان مدت های طولانی باور داشتند این گاز نیز باید به راحتی در دیگر نقاط کیهان وجود داشته باشد اما تلاش ها برای کشف آن راه به جایی نبرد تا اینکه روز گذشته خبر این کشف منتشر شد.

  • نسخه جدید اپلیکیشن Galaxy Themes منتشر شد

آتی رسان: به تازگی، بروزرسانی جدیدی برای اپلیکیشن گلکسی تمز (Galaxy Themes) سامسونگ منتشر شده است که از حالت تاریک سراسری سیستم برروی دستگاه‌های سامسونگ پشتیبانی می‌کند. اخیرا نیز شرکت سامسونگ، تعدادی از نرم‌افزارهای خود را با پشتیبانی از حالت تاریک آپدیت کرده بود و اکنون نوبت اپلیکیشن Galaxy Themes رسیده است که از این قابلیت مفید بهره بگیرد.

  • مایکروسافت ممکن کرد: آپدیت خودکار درایورها توسط سازندگان

شهر سخت افزار: مایکروسافت مشغول کار بر روی یک قابلیت جدید در ویندوز ۱۰ است که به سازندگان سخت افزار امکان ارائه مستقیم آپدیت درایورها را می‌دهد. انتظار می‌رود این قابلیت جدید در بیلد آتی ۲۰۰۴ اضافه شود. باور بر این است که بیلد ۲۰۰۴ ویندوز نهایی شده و بهار پیش رو شاهد انتشار خواهیم بود. البته این صرفاً بر اساس زمان‌بندی مایکروسافت در ارائه بیلدهای جدید است. با این توصیف انتظار می‌رود نسخه ۲۰۰۴ ویندوز ۱۰ در ماه آوریل یا می منتشر شود.

  • برخورد پلیس فتا با انتشار دهندگان اخبار کذب کرونا

روز نو: پلیس با انتشار دهندگان هرگونه کلیپ جعلی یا خبر کذب در مورد بیماری کرونا ویروس برخورد قانونی می‌کند. سردار وحید مجید، رئیس پلیس فضای تبادل اطلاعات (فتا) با بیان این مطلب گفت: با توجه به اظهار نظر رسمی مقامات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص مشاهده مواردی دال بر ابتلای تعدادی از هموطنانمان در کشور به بیماری کروناویروس و نظر به اطلاع رسانی‌های صورت گرفته در رسانه ملی و خبرگزاری‌ها به هیچ عنوان مطالب به اشتراک گذاشته شده در فضای مجازی که به صحت و سقم موضوع و منبع منتشر‌کننده آن اطمینان نیست نباید ملاک تلقی شود و مردم از بازنشر آن خودداری کنند.

  • ۹۳ اختراع ثبت بین‌المللی شد

مهر: کانون پتنت اعلام کرد: ۹۳ پتنت با حمایت بیش از ۹۰ درصدی کانون در دفاتر معتبر خارجی ثبت شده است. کانون پتنت با حمایت بیش از ۹۰ درصدی از ثبت اختراع خارجی در این مسیر با مخترعان همراه شده و تا کنون ۹۳ اختراع با حمایت این مرکز در دفاتر معتبر خارجی ثبت بین‌المللی شده است. تجاری‌سازی محصولات تولیدی بر پایه فناوری الزاماتی دارد. ثبت اختراع، آن هم در دفاتر معتبر یکی از آن الزامات است.

  • قدردانی آذری جهرمی از کارکنان خدمات درمانی کشور

باشگاه خبرنگاران جوان: محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از تلاش‌های بی‌وقفه کارکنان خدمات درمانی کشور در مقابله با شیوع ویروس کرونا قدردانی کرد. با شیوع ویروس کرونا در جهان و همچنین ایران، بسیاری از بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های کشور در آماده باش کامل بوده؛ همچنین پزشکان و پرستاران و دیگر کارمندان خدمات درمانی شبانه روز در حال خدمت رسانی هستند. در همین راستا نیز محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات عکسی در صفحه شخصی اینستاگرام خود منتشر کرده و از زحمات کارمندان خدمات درمانی تشکر و قدردانی کرد.

 

 

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل