اخبار عمومی

مهمترین اخبار رسانه‌ها/ ممنوعیت آموزش دروس در شبکه‌های اجتماعی خارجی

داتیکا: در پرونده خبری داتیکا، روزانه از مهمترین و جدیدترین اخبار حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مطلع شوید. مروری بر اخبار رسانه در روز شنبه دهم اسفند ماه را می خوانید:

  • دادستانی کل کشور: آموزش دروس از شبکه‌های اجتماعی خارجی ممنوع است

دیجیاتو: بعد از اقدام احتیاط آمیز دورکاری در بسیاری از شرکت‌ها و ادارات، با تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها موضوع آموزش از راه دور نیز راه‌حلی موقتی برای جلوگیری از شیوع کرونا به نظر می‌رسد که در بسیاری از کشورهای درگیر این ویروس نیز عملیاتی شده است. مجموعه‌های خصوصی در این راستا تلاش می‌کنند و وزیر ارتباطات صحبت از همکاری‌هایی با وزارت علوم برای آموزش از راه دور به میان آورده؛ در این میان دادستانی کل کشور تاکید کرده که دستگاه‌های حاکمیتی، دولتی، مدارس و دانشگاه‌ها نباید از پیام‌رسان‌های خارجی استفاده کنند و این کار طبق قانون ممنوع است. ممنوعیت استفاده از پیام‌رسان‌های خارجی در  دستگاه‌های حاکمیتی، دولتی، مدارس و دانشگاه‌ها در سال گذشته و توسط دولت اعلام شد و به استناد بند ۷ مصوبه شورای عالی فضای مجازی با موضوع سیاست ها و اقدامات ساماندهی پیام رسان های اجتماعی اجرایی شده است. همچنین شایان ذکر است وزارت آموزش و پرورش فروردین سال ۹۷ اعلام کرد که استفاده از پیام‌رسان‌‌های خارجی در سطح این وزارتخانه مجاز نیست.

  • درخواست گوگل از دولت آمریکا برای همکاری با هواوی

مهر: گوگل به طور رسمی از دولت آمریکا خواسته لیسانس همکاری دائم با هواوی را اعطا کند. تحریم هواوی در آمریکا، کسب و کار را برای گوگل سخت کرده است.گوگل به طور رسمی از دولت آمریکا درخواست کرده تا به همکاری با شرکت چینی هواوی ادامه دهد. دولت دونالد ترامپ در ماه می ۲۰۱۹ میلادی هواوی را تهدیدی علیه امنیت ملی این کشور اعلام کرد و آن را در فهرست سیاه تجاری خود قرار داد. در نتیجه این ممنوعیت، موبایل های هواوی بدون سیستم عامل اندروید ساخته می شوند. از سوی دیگر خبرگزاری آلمانی DPA اشاره کرده این ممنوعیت تجارت را برای گوگل سخت کرده زیرا هواوی دیگر از خدمات آن استفاده نمی کند. اگر دولت آمریکا به گوگل لیسانس همکاری با هواوی را اعطا کند، شرکت چینی می تواند دوباره دستگاه های خود را با سیستم عامل اندروید عرضه کند.

  • لغو کنفرانس توسعه‌دهندگان F۸ فیس‌بوک در پی شیوع کرونا

دنیای اقتصاد:  شرکت فیس‌بوک روز گذشته رسما از تصمیم خود برای عدم برگزاری کنفرانس سالیانه توسعه‌دهندگان F۸ به‌دلیل افزایش نگرانی‌ها نسبت به گسترش ویروس کرونا خبر داد. این رویداد قرار بود در روزهای پنجم و ششم ماه مه میلادی برگزار شود که با توجه به شرایط فعلی جهان و افزایش تعداد مبتلایان به این ویروس، این مراسم برگزار نخواهد شد. فیس‌بوک در این رابطه اعلام کرد به‌جای برگزاری این رویداد در یک محل خاص، این کنفرانس به‌صورت محلی در مناطق مختلف و به‌صورت ارائه محتوا به‌صورت ویدئو و پخش زنده دنبال خواهد شد.

  • ۸۰ درصد ترافیک فضای مجازی مربوط به داخل کشور است

فارس: رئیس مرکز ملی فضای مجازی با بیان اینکه ۲۰ درصد ترافیک در فضای مجازی بین المللی است، گفت:‌ در حال حاضر نزدیک به ۸۰ درصد ترافیک در فضای مجازی به داخل کشور مربوط می‌شود. ابوالحسن فیروزآبادی رئیس مرکز ملی فضای مجازی با توجه به اینکه ترافیک کنونی فضای مجازی مربوط به داخل کشور است، گفت: در حال حاضر ما به دنبال این هستیم تا خدماتی به مردم ارائه دهیم تا بتوانند از خدمات داخلی استفاده کنند، چرا که امروز بیش از هر زمان دیگری ایران نیازمند شبکه ملی اطلاعات است که اگر این اتفاق بیفتد بدون شک بسیاری از مشکلات و خلاء‌هایی مانند حمله هکرها، مرتفع می‌شود.

  •  پیاده‌سازی ۵G در فناوری بی‌سیم ثابت

ایسنا: معاون وزیر ارتباطات با بیان این‌که گام اول در حوزه توسعه اینترنت نسل پنجم این است که ۵G را در فناوری بی‌سیم ثابت پیاده‌سازی کنیم، گفت: اگر می‌خواهیم رگولاتوری نسل پنج تلفن همراه داشه باشیم، باید به بازارهای عمودی که در نسل پنج فعال می‌شوند، فکر کنیم مثل حوزه انرژی یا حمل و نقل و همه باید به عنوان کاربردهای نسل پنج مورد استفاده قرار گیرند.

  • گوشی «گلکسی نوت ۱۰» به روز رسانی شد

انتخاب: گوشی گلکسی نوت ۱۰ سامسونگ یکی از محبوب ترین گوشی های هوشمندی است که در حال حاضر در دسترس کاربران است. اکنون این گوشی به روزرسانی شده است. به روزرسانی گوشی گلکسی نوت ۱۰، شامل اصلاحات مهمی مانند قفل صورت و سیستم ناوبری مبتنی بر حرکت است. نسخه های سیستم عامل تلفنهای Note10 و Note10 + به ترتیب N975FOXM2BTB3 ، N975FXXU2BTB5 و N975FXXU2BTB3 هستند و همانطور که اشاره شد  اکنون در آلمان توزیع می شوند.

  • بازگشت HTC به بازار تلفن همراه با عرضه یک همراه ۵G در سال ۲۰۲۰

ایتنا: گزارش‌ها حاکی از آن است که اچ.تی.سی در آینده‌ای نه‌چندان دور از تلفن همراه هوشمند مجهز به فناوری ۵G خود رونمایی خواهد کرد. اچ.تی.سی این روزها تمام تمرکز خود را روی ساخت هدست‌های واقعیت مجازی گذاشته است اما صنایع تلفن همراه هوشمند را نیز فراموش نکرده است. ایو مایتره به‌عنوان مدیر این کمپانی در طی مصاحبه‌ای اعلام کرد که اولین تلفن همراه ۵G اچ تی سی در حدود سال ۲۰۲۰ به بازار عرضه خواهد شد.

  • توصیه های پلیس فتا در خصوص پرداخت‌های اینترنتی در پی شیوع کرونا

ایسنا: به دلیل شیوع کروناویروس و باتوجه به توصیه پزشکان مبنی بر عدم استفاده از سکه و اسکناس، رئیس پلیس فتا آذربایجان شرقی توصیه‌هایی را به مردم ارائه کرد. سرهنگ محسن محمودی گفت: توصیه می‌شود در پرادخت‌های اینترنتی خود نهایت دقت را داشته باشید تا در دام فیشرها و یا کلاهبرداران اینترنتی گرفتار نشوید. وی ادامه داد: هرگز نسبت به تهیه دارو و یا تجهیزاتی که برای پیشگیری از این بیماری در فضای مجازی تبلیغ می‌شود، اقدام نکنید.

  • یک نوجوان توئیتر را سر کار گذاشت

فارس: یک نوجوان آمریکایی با ایجاد یک حساب کاربری جعلی به جای یکی از نامزدهای قلابی جمهوری خواه کنگره این کشور توئیتر را فریب داد و این شبکه اجتماعی این حساب را تایید کرد. اندرو والز نامزد قلابی جمهوری خواه کنگره آمریکا تا چندی قبل حسابی تایید شده در توئیتر داشت. اما این حساب در اصل متعلق به یک دانش آموز نیویورکی بود که این حساب را برای وی ایجاد کرده بود. در این حساب وب سایت این نامزد، یک عکس غیرواقعی طراحی شده با هوش مصنوعی و اطلاعات دیگری در ارتباط با وی مشاهده می شد. نوجوان یادشده تنها با صرف ۲۵ دقیقه وقت حساب یادشده را در توئیتر ایجاد کرد و توئیتر هم بدون دقت کافی آن را تایید کرد و دکمه تیک آبی را در کنار این حساب به نمایش درآورد.

  • واقعیت مجازی به پرستاران آموزش می دهد

ایران آنلاین: راه اندازی بخش واقعیت مجازی(VR) در بیمارستان‌ها روشی برای یادگیری مهارت‌های مراقبت‌های بهداشتی بدون تأثیر منفی بر روی بیماران واقعی است. دانشگاه میدلسکس لندن(Middlesex) در حال آموزش دانشجویان پرستاری، کودکان و مامایی در محیط‌های واقعیت مجازی برای مقابله با ماجراهایی است که در محیط‌های واقعی در معرض آنها قرار خواهند گرفت. محیط آموزش واقعیت مجازی توسط گروه “شبیه سازی پزشکی آکسفورد”(OMS) تهیه می‌شود که سال گذشته یک اورژانس مراقبت‌های بهداشتی آزمایشی را در چندین سایت خدمات ملی بهداشت در جنوب انگلستان مستقر کرد. این سیستم در حال حاضر برای پرستاران دانشجوی سال سوم و دکترهای کودکان در حال گذراندنِ طرح بکار گرفته می‌شود و دانشجویان مامایی نیز تا اواخر امسال به آن دسترسی خواهند یافت.

  • اولین آپدیت هدفون بی‌سیم سامسونگ گلکسی بادز پلاس منتشر شد

آتی رسان: جدیدترین هدفون‌ کاملا بی‌سیم سامسونگ با نام گلکسی بادز پلاس اولین آپدیت نرم‌افزاری خود را دریافت کرد. این بروزرسانی، مشکل نویز هدفون را حل کرده و پایداری کلی نرم‌افزار را بهبود بخشیده است. بروزرسانی جدید گلکسی بادز پلاس با شماره ساخت R175XXUOATB5 و حجم ۱٫۲ مگابایت برای کاربران آلمانی و کره‌ای این محصول منتشر شده است.

  • گلکسی نوت ۸ و S8 اندروید ۱۰ را دریافت نخواهند کرد

دیجیاتو: گلکسی نوت ۸ و اس ۸ بر خلاف وعده‌های قبلی در صف انتظار اندروید ۱۰ قرار ندارند. علی رغم اینکه پیش از این نمایندگی های سامسونگ مصرانه ادعا می کردند که گلکسی اس ۸ و نوت ۸ اندروید ۱۰ را دریافت خواهند کرد، حالا اما کمپانی کره ای تاکید کرده که این دو گوشی شامل برنامه به‌روزرسانی به اندروید ‍۱۰ نیستند. جالب اینجاست کاربران گلکسی اس ۸ و نوت ۸ با توجه به سابقه سامسونگ در ارائه دو آپدیت عمده برای هر گوشی، انتظار دریافت نسخه جدید اندروید را نداشتند اما ارائه اطلاعات نادرست از سوی نمایندگان انتظار آنها را بالا برده بود. هرچند اگر به رویه اپل بنگریم به‌روزرسانی گوشی های گرانبهایی که تنها سه سال از ورود آنها به بازار می گذرد، چندان هم نباید دور از انتظار باشد.

  • گوگل و آمازون تمامی سفرهایشان را به دلیل ویروس کرونا لغو کردند

باشگاه خبرنگاران جوان: شرکت‌های بزرگ دنیای فناوری اقدامات جدی در مقابله با شیوع بیماری کرونا انجام داده‌اند و تلاش می‌کنند خطرات این ویروس را کاهش دهند. بر اساس گزارشات منتشر شده شرکت گوگل سعی دارد از سفر کارمندان خود به کشور‌های ایران، ایتالیا، ژاپن و کره جنوبی به دلیل بیماری جدید کرونا جلوگیری کند. همچنین آمازون از طرفی دیگر از کارکنان خود درخواست کرده تا هرگونه سفر غیر ضروری را لغو کنند. سخنگوی این شرکت طی گفتگو خود با منابع خبری تایید کرد که این سفر‌ها شامل رفت و آمد‌های داخل کشور هم می‌شود. گفتنی است که هر دو کشور از مدتی پیش سفر کارمندان به کشور چین را ممنوع کرده‌اند و گوگل تمامی شرکت‌ها و شعبه‌های خود در چین را مدتی است که موقتا تعطیل کرده است.

  • پیام تبریک وزیر ارتباطات به مناسبت سالروز تأسیس پژوهشگاه ICT

سیتنا: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در آستانه سالروز تأسیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات پیام تبریکی صادر کرد. متن کامل این پیام به این شرح است: اهمیت نقش و جایگاه فناوری ارتباطات و اطلاعات به حدی رسیده است که برای زندگی روزمره همه اقشار مردم امری کاملاً عادی و لازم محسوب می‌شود. سرعت تحولات و تغییرات ارتباطات و فناوری اطلاعات دنیایی غیرقابل‌پیش‌بینی را حتی برای آینده نزدیک متصور کرده است و حتی مفهوم حکمرانی را تغییر داده به‌گونه‌ای که «حکمرانی هوشمند» تنها راه پیش روی دولت‌ها و حکومت‌ها قرارگرفته است. نسل پنجم تلفن همراه، اقتصاد دیجیتال، هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، تحلیل کلان داده‌ها و بسیاری رویکردهای جدید تصویر آینده زندگی را تغییر خواهند داد و به همین جهت تحقیق و پژوهش در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات بایستی با سرعتی بیشتر از انتظار جامعه حرکت کند تا بتواند پیشران توسعه و نوآوری باشد.

  • با واقعیت مجازی “گوگل” سری به اجدادتان بزنید

ایران آنلاین: جدیدترین برنامه واقعیت مجازی گوگل به عنوان بخشی از مجموعه جدید هنر و فرهنگ موسوم به “اجدادت را ملاقات کن” به کاربران امکان می‌دهد تا به نقاشی‌های ماقبل تاریخ “غار شووه” خیره شوند. گوگل طی سال‌های اخیر تعداد زیادی از موزه‌ها، گالری‌ها و نقاط دیدنی را در برنامه “هنر و فرهنگ” خود دیجیتالی کرده است. این برنامه یک پلت‌فرم دانشنامه‌ای برای هر کسی است که بتواند از طریق یک مرورگر یا برنامه تلفن همراه به آن دسترسی پیدا کند. اکنون این شرکت مجموعه جدیدی را برای بازدید از “غار شووه”(Chauvet) در آردش فرانسه راه اندازی می‌کند که حاوی برخی از هنرها و نقاشی‌های ماقبل تاریخ چشمگیر است.

  • برنامه ناسا برای بررسی مهم‌ترین سیارک هستی

فارس: ناسا تصمیم دارد فضاپیمایی را به سوی سیارک ۱۶ Psyche ارسال کند تا پژوهش‌هایی را پیرامون این سیارک که معدن عظیم فلزات است، انجام دهد. ناسا تصمیم دارد فضاپیمایی را به سوی سیارک ۱۶ Psyche بفرستد تا پژوهش‌هایی را پیرامون آن انجام دهد. پیش بینی می‌شود این فضاپیما در ژوئیه سال ۲۰۲۲ به سمت سیارک هدف خود حرکت کند؛ برای این مأموریت ناسا قرار است از اسپیس‌ایکس کمک بگیرد و بواسطه موشک فالکون هوی  به این سیارک نزدیک شود. سیارک ۱۶ Psyche کاملا از آهن و نیکل تشکیل شده است و از این نظر می‌توان آن را معدنی عظیم از ارزشمندترین فلزات مورد نیاز بر روی زمین توصیف کرد.

  • «گپ» و «مداد» آماده ارائه بستر آموزش مجازی برای دانش آموزان هستند

باشگاه خبرنگاران جوان: در پی تعطیلی مراکز آموزشی، مهدی انجیدنی مدیر «گپ» از آمادگی این پیام‌رسان برای ارائه بستر آموزش مجازی دانش‌آموزان خبر داد پس از شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی، یکی از نگرانی‌های خانواده‌ها دور افتادن بچه‌ها از تحصیل است، که امروزه با پیشرفت تکنولوژی و در دسترس بودن فناوری‌های ارتباط جمعی این مشکل برطرف شده و حالا معلمان با اشتراک گذاشتن فیلم‌های آموزشی در شبکه‌های اجتماعی همراه دانش‌آموزان خود در خانه هستند. در این ایام برخی از کابران توییتری انتقادهایی به عدم قابلیت و توانایی پیامرسان‌های داخلی داشتند که مهدی انجیدنی مدیر پیام‌رسان گپ در پاسخ به این کاربران در حساب توییتری خود مطلبی را منتشر کرده است. انجیدنی در توییتر نوشت: بستر پخش زنده ۱toN (جهت کلاس درس) و بستر پخش زنده NtoN (کنفرانس تصویری) و تماس تصویری در پیام‌رسان‌های گپ و مداد (کودک) آماده است.

  • نظارت بر سطح استرس کاربران با حسگر هوشمند

ایران آنلاین: پژوهشگران “موسسه فناوری کالیفرنیا” اخیرا موفق به توسعه یک ردیاب کورتیزول غیرتهاجمی شده‌اند که توسط آن می‌توانند به راحتی بر سطح استرس و شرایط روحی افراد نظارت کنند. استرسی که به دلیل برخی شرایط روحی در ما ایجاد می‌شود، اگر متوقف نشود می‌تواند سبب افسردگی، اضطراب و اختلال استرس پس از آسیب روانی شود. سطح کورتیزول که یک هورمون استروئیدی است، ارتباط نزدیکی با تغییرات در وضعیت روانی فرد دارد و آزمایش خون راهی مناسب برای اندازه‌گیری کورتیزول بدن افراد است. اکنون پژوهشگران موسسه فناوری کالیفرنیا راهی آسانتر برای اندازه‌گیری سطح کورتیزول بدن افراد ابداع کرده‌اند. محققان موفق به توسعه یک حسگر پوشیدنی غیرتهاجمی شده‌اند که می‌تواند تغییرات سطح کورتیزول را مستقیماً از عرق پوست افراد تشخیص دهد.

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل