اخبار عمومی

مهمترین اخبار رسانه‌ها/ نحوه ارائه اینترنت رایگان برای آموزش مجازی

داتیکا: در پرونده خبری داتیکا، روزانه از مهمترین و جدیدترین اخبار حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مطلع شوید. مروری بر اخبار رسانه در روز یکشنبه یازدهم اسفند ماه را می خوانید:

  • نحوه ارائه اینترنت رایگان برای آموزش مجازی

مهر: معاون وزیر ارتباطات گفت: در حال تهیه لیستی از پلتفرم های آموزشی مورد تایید وزارتخانه‌های علوم و آموزش و پرورش هستیم تا هزینه اتصال کاربران برای آموزش مجازی تا پایان سال، رایگان محاسبه شود. حسین فلاح جوشقانی با اشاره به دستور وزیر ارتباطات برای رایگان شدن تعرفه ترافیک اینترنت کلاس‌های آموزش مجازی، در راستای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، گفت: این تصمیم عصر روز شنبه در جلسه شورای معاونان وزارت ارتباطات که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، توسط وزیر ارتباطات اخذ شده است. به این معنی که ترافیک استفاده از اینترنت در زمان آموزش مجازی برای دانش آموزان و دانشجویان به صورت رایگان محاسبه شود.

  • کرونا، دورکاری و لزوم بهبود سرعت اینترنت

ایسنا: بسیاری از کارشناسان بر این باورند که شیوع ویروس کرونا در کشورهای مختلف و روی آوردن آنها به دورکاری، آنها را به توسعه هرچه سریعتر شبکه اینترنت پرسرعت ۵G نزدیک‌تر خواهد کرد. اوایل سال ۲۰۱۲ میلادی بود که اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU) تحت نظر سازمان ملل برنامه‌ای را برای توسعه تیم ارتباطات بین‌المللی موبایلی (IMT) برای افق ۲۰۲۰ و فرای آن (IMT-۲۰۲۰) آغاز کرد. در نتیجه رسماً یک مسابقه جهانی برای تعیین نسل پنجم شبکه موبایل شروع شد و از آن پس، شاهد رقابت تنگاتنگی میان اپراتورهای اینترنت و تلفن همراه در سراسر جهان هستیم که هر یک به‌دنبال برقراری و راه‌اندازی نسل جدید و پرسرعت اینترنت ۵G در کشورهای مختلفی همچون کره جنوبی، ژاپن، چین، ایالات متحده آمریکا، استرالیا و غیره هستند و از توانایی‌ها و برنامه‌های خود در این زمینه رونمایی می‌کنند.

  • موج جدید هک حساب‌ های بانکی

اقتصاد نیوز: بر اساس شنیده‌ها و اخباری که مخاطبان در اختیار ما قرار داده اند، ظاهرا موج جدیدی از هک کردن و برداشت غیرمجاز حساب‌های متفاوت راه افتاده است. روش هک این هکرها مبتنی بر تماس است و طبق شنیده ها از دیشب حدود ۲۰۰ حساب قربانی این موج از هکرها شده اند. ظاهرا این هکرها از شهر مشهد بوده و از شماره ۰۵۱۳۸۰۶۲ با مخاطبان تماس می گیرند و پس از پاسخ، به تمام اطلاعات روی گوشی کاربران دسترسی پیدا می‌کنند. آبان ماه ۹۸ بود که خبری در راستای هک حساب ها منتشر شد. این خبرها به «هک و برداشت غیر مجاز» گسترده از حساب‌های بانکی شهروندان اشاره داشتند که نگرانی گسترده مردم را برانگیخت. اما رئیس پلیس فتا تهران ضمن تکذیب خبر منتشر شده تحت عنوان «هک حساب‌های بانکی»، گفت: «ادعای هک و نفوذ به سیستم بانکی صحت ندارد و دلیل برداشت غیر مجاز از حساب برخی شهروندان، کلاه‌برداری فیشینگ بوده است.»

  • مشکل دوام گوشی های تاشو فعلا حل نمی شود

فارس: نتایج بررسی های محققان نشان می دهد مشکل دوام و ماندگاری نمایشگرهای گوشی های تاشو یک مشکل جدی است و فعلا چشم اندازی برای حل آن وجود ندارد. اگر چه گوشی های هوشمند تاشو در چند ماه اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته اند، اما مشکل آن است که نمایشگرهای این گوشی ها بعد از تازدن های مکرر کارآیی و توانمندی خود را از دست می دهند و دوام لازم را ندارند. این گوشی ها آینده دنیای گوشی های هوشمند توصیف شده اند، اما فعلا استقبال از آنها به علت قیمت های گزاف و برخی مشکلات و دغدغه های فنی محدود بوده است. پژوهشگران می گویند مردم فعلا نباید برای خرید این گوشی ها هجوم آورند، زیرا هزینه های تعمیر این گوشی ها بسیار بالاست و تضمینی در مورد رفع عیب دقیق و کامل آنها هم وجود ندارد.

  • کرونا کارخانه ال‌جی دیسپلی را هم به تعطیلی کشاند

ایرنا: کمپانی ال‌جی دیسپلی از ترس شیوع کرونا، کار را در کارخانه تولید صفحه نمایش گوشی‌های هوشمند خود در گومی کره جنوبی به طور موقت تعطیل کرد. ظاهرا سامسونگ تنها غول فناوری کره‌ای نیست که با کروناویروس کووید-۱۹ درگیر شده است. شرکت ال‌جی دیسپلی (LG Display) نیز پس از آن که تست کرونای یک کارمند بانک در نزدیکی کارخانه تولید نمایشگر گوشی‌های هوشمند این شرکت در شهر گومی کره جنوبی مثبت اعلام شد، به طور موقت کار را در این کارخانه تعطیل کرد.

  • فضای مجازی نسبت به شایعات کرونایی رصد جدی می‌شود

ایسنا: رئیس پلیس فتای استان زنجان گفت: فضای مجازی نسبت به شایعه‌پراکنی‌ها در خصوص ویروس کرونا به شدت و به صورت جدی رصد می‌شود. سرهنگ محمدعلی آدینه‌لو اظهار کرد: هم‌اکنون پلیس فتا به صورت کاملا تخصصی همه جریانات خبری منتشر شده در فضای مجازی را رصد کرده و در صورت مشاهده هرگونه موارد محتوایی شامل فیلم، خبر، عکس که حاوی مطالب شایعه و کذب به قصد ایجاد تشویش اذهان عمومی و افزایش نگرانی در جامعه باشد، موضوع را به صورت قانونی مورد پیگیری قرار داده و با متخلفان برابر قانون برخورد خواهد کرد.

  • «هواوی سرچ» در موبایل های هواوی جایگزین گوگل می شود

مهر: هواوی در ادامه جایگزین کردن سرویس های گوگل در موبایل هایش، اپلیکیشن «هواوی سرچ» را جایگزین «گوگل سرچ» می کند.پس از تحریم هواوی توسط دولت آمریکا، این شرکت چینی نمی تواند از خدمات گوگل استفاده کند. به همین دلیل موبایل های هواوی و آنر دیگر با اکوسیستم گوگل یکپارچه نیستند و هواوی مجبور شد تا به تدریج عناصری را جایگزین سرویس های گوگل کند، مانند «اپ گالری» به جای پلی استور. این درحالی است که هر روز اپلیکیشن ها و سرویس های بیشتری به موبایل های هواوی افزوده می شود. هواوی درحقیقت تصمیم دارد تمام سرویس های گوگل را برای کاربران خود جایگزین کند.

  • رویداد GDC 2020 به‌دلیل نگرانی از ویروس کرونا لغو شد

جی‌اس‌ام: جدیدترین قربانی ویروس کرونا کنفرانس بزرگ توسعه‌دهندگان بازی موسوم به GDC 2020 است که به موجب نگرانی از شیوع این بیماری لغو و به تاریخ دیگری موکول شده است.در میان اخبار نگران‌کننده مربوط به شیوع ویروس کرونا، برگزارکنندگان «کنفرانس توسعه‌دهندگان بازی» موسوم به GDC اعلام کرده‌اند که این رویداد فعلا لغو خواهد شد. البته GDC 2020 به طور کامل ملغی نشده و برگزارکنندگان گفته‌اند که صرفا تاریخ آن را به تعویق می‌اندازند. در اطلاعیه GDC 2020 آمده است: «پس از مشورت نزدیک با همکاران صنعت بازی‌سازی و جوامع سراسر دنیا، این تصمیم دشوار را گرفتیم تا کنفرانس توسعه‌دهندگان بازیِ ماه مارس را عقب بیندازیم.» این مراسم قرار بود از تاریخ ۱۶ تا ۲۰ مارس در شهر سن فرانسیسکو برگزار شود. در حال حاضر تاریخ جدیدی برای برگزاری GDC اعلام نشده، اما متولیان آن گفته‌اند که این کنفرانس را در فصل تابستان برپا خواهند کرد.

  • عینک اپل یکی از بزرگ‌ترین مشکلات واقعیت مجازی را حل می‌کند

ایتنا: ثبت اختراع جدید اپل نشان می‌دهد که عینک اپل به کاربران کمک خواهد کرد که از فناوری واقعیت مجازی بیشتر لذت ببرند! فناوری واقعیت مجازی یا Virtual Reality، پدیده‌ایست که چندسال است که دنیای فناوری و تکنولوژی را تحت تاثیر قرار داده و غول‌های تکنولوژی را واداشته تا در این حوزه نیز وارد شوند و از رقبا عقب نمانند. فناوری واقعیت مجازی در واقع برداشتن مرز بین واقعیت و خیال است و یکی از مهم‌ترین ابزارهای تحقق بخشیدن به این امر عینک‌های هوشمند هستند. عینک هوشمند اپل که در واقع مانند بقیه محصولات اپل پیشوند «آی» را همراه دارد، یکی از بزرگ‌ترین معضلات کاربران عینک‌های هوشمند را حل می‌کند!

  • گوشی Realme 6 به رم ۸ گیگابایتی مجهز خواهد بود

باشگاه خبرنگاران جوان: با انتشار نتیجه بنچمارک گوشی Realme 6، اطلاعات جدیدی از این دستگاه منتشر شد. بنچمارک یکی از آزمایش‌هایی است که به کمک آن می‌توان قدرتمندی پردازنده یک دستگاه هوشمند را بررسی کرد. اما همیشه با انتشار نتایج این آزمایش، اطلاعات دیگری از دستگاه نیز فاش می‌شود. اکنون اطلاعات گوشی جدید ریلمی که قرار است در آینده‌ای نزدیک رونمایی شود، منتشر شده است. پس از این که روز گذشته Realme 6 Pro در سایت Geekbench دیده شد، برادر غیر “پرو” آن یعنی Realme 6 نیز موفق به پشت سر گذاشتن آزمایش بنچمارک شد. این گوشی همراه در حالی دیده شده که از شماره مدل RMX2001 در Geekbench استفاده می‌کند.

  • جولان هکر‌های خارجی در نبود شبکه ملی اطلاعات

میزان: زیر ساخت‌های کشور به دلیل دریافت خدمات از شرکت‌های خارجی در مقابل با حملات هکری آسیب پذیری نشان داده است.حمله به زیر ساخت‌های کشور طی هفته‌های گذشته بار دیگر از اهمیت شبکه ملی ارتباطات پرده برداشت، زیر ساخت‌های کشور به دلیل دریافت خدمات از شرکت‌های خارجی در مقابل با حملات هکری آسیب پذیر نشان داده است. روح اله مومن نسب کارشناس حوزه ارتباطات با اشاره وضعیت به حملات اخیر به زیرساخت‌های فناوری در کشور اظهار کرد: وقتی زیرساخت‌های ارتباطی و پهنای باند مورد نیاز کشور در خارج از مرز‌های کشور پیشتیبانی می‌شود این شرایط باعث ایجاد حفره‌های امنیتی و ایجاد مشکلاتی مانند به بحران محتوایی، سخت افزاری، شبکه‌ای شده است.این کارشناس حوزه ارتباطات تصریح کرد: شبکه ملی ارتباطات باعث مصونیت زیرساخت‌های کشور می‌شود و به دلیل صرفه جویی در ترافیک بین الملل،در صورت حملات هکری به زیرساخت تنها بخش کوچکی از شبکه کشور با مشکل مواجه می‌شود.

  • سیستم عامل گوگل سلامت کاربر را به دقت ردگیری می‌کند

مهر: اجرای یک پژوهش توسط گوگل نشان می‌دهد این شرکت به دنبال افزودن قابلیت‌های تازه ای برای کنترل وضعیت سلامت و بهداشت به سیستم عامل «ویر او اس» خود است. سیستم عامل «ویر او اس» گوگل در حال حاضر نیز دارای قابلیت‌های متنوعی برای ارتقای بهداشت و سلامت است. گوگل با خرید شرکت فیت بیت بر این قابلیت‌ها افزوده و قصد دارد باز هم آنها را بیشتر کند. منابع نزدیک به گوگل می‌گویند این شرکت یک بررسی و پژوهش جدید را با هدف پی بردن به نظر کاربران در مورد خدمات بهداشت و سلامت «ویر او اس» به اجرا گذاشته و از همین رو می‌توان پیش بینی کرد که خدمات سیستم عامل مذکور در این زمینه باز هم بیشتر شود. بر اساس داده‌های این پژوهش می‌توان حدس زد که گوگل به دنبال افزودن امکاناتی همچون بررسی خودکار میزان فعالیت کاری و ورزشی، هشدار در مورد نامنظم شدن ضربان قلب، ارائه خدمات بهداشت باروری و ردگیری دقیق‌تر وضعیت خواب و استراحت و شناسایی مشکلاتی همچون آپنه است.

  • مطالعه غول‌های یخی با کمک تلسکوپ فضایی “جیمزوب”

ایسنا: سیارات اورانوس و نپتون به غول‌های یخی منظومه شمسی معروفند؛ زیرا فاصله زیادی با خورشید دارند و به همین دلیل همیشه اسرارآمیز هستند. اکنون پژوهشگران اظهار کرده‌اند تلسکوپ فضایی “جیمزوب” پس از پرتاب می‌تواند اطلاع جامعی از این دو سیاره در اختیار آنها قرار دهد. تلسکوپ فضایی جیمزوب جانشین قدرتمند تلسکوپ فضایی “هابل” خواهد بود. بنابر برنامه‌ریزی‌ها تلسکوپ فضایی جیمز وب(JWST) قرار است در ماه مارس سال ۲۰۲۱ پرتاب شود که اگر پرتاب آن با موفقیت انجام شود، به بزرگترین تلسکوپ فضایی تاریخ تبدیل خواهد شد.

  • دروغ پراکنی درباره کرونا با انتشار بیش از ۲ میلیون توییت

دیجیاتو: وزارت خارجه آمریکا در گزارشی منتشر نشده، می‌گوید حدود ۲ میلیون توییت مختلف، حاوی اطلاعات جعلی و تئوری‌های توطئه در رابطه با ویروس کرونا منتشر شده است. در گزارش این وزارتخانه چندین مورد از این اخبار جعلی و تئوری‌های توطئه نشان‌دار شده‌اند. برای مثال یکی از این تئوری‌های بی‌اساس، این بوده که ویروس کرونا سلاح بیولوژیکی بوده که توسط خیریه بیل و ملیندا گیتس ساخته شده است. در ادامه این گزارش آمده که برخی از تئوری‌های توطئه که در رابطه با این ویروس وجود دارد،‌ اکثرا توسط حساب‌های جعلی نشر داده می‌شوند.

  • اثبات بهره وری ویدئوهای آموزشی آنلاین برای دانش آموزان

فارس: بررسی های محققان دانشگاه هاروارد نشان می دهد استفاده از ویدئوهای آنلاین برای آموزش دانش آموزان و دانشجویان از کارآیی و بهره وری لازم برخوردار است. استفاده از ویدئوهای آموزشی آنلاین با پیشرفت فناوری روز به روز در حال افزایش است و بررسی ها حاکیست این روش آموزشی می تواند هم بهره وری لازم را داشته باشد و هم کاربران از استفاده از آن لذت ببرند.

  • نمونه اولیه استارشیپ منفجر شد

مهر: نمونه اولیه موشک استارشیپ طی آزمایش فشار در مقر بوکاچیکا شرکت اسپیس ایکس منفجر شده است. اسپیس ایکس نمونه اولیه استارشیپ SN۱ را اوایل هفته گذشته به پد پرتاب در مقر بوکاچیکا تگزاس منتقل کرد. این نمونه اولیه طی آزمایش فشار نیتروژن مایع منفجر شد. در ویدئو ثبت شده از این رویداد  به طور  واضح مشخص است قسمت میانی این موشک طی آزمایش فشار فشرده و سپس به سمت بالا پرتاب می شود و در نهایت روی زمین سقوط می کند. استارشیپ SN۱ یک نمونه آزمایشی از ابر موشک استارشیپ و سوپرهوی است که قابلیت چندبار استفاده را خواهد داشت و به طور عمودی از زمین به فضا پرتاب می شود. این سیستم برای انجام  ماموریت هایی به اعماق فضا یعنی ماه و مریخ و فراتر از آنها طراحی شده است.

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل