اخبار عمومیخبر ویژه

مهمترین اخبار رسانه‌ها/ پیش‌بینی پژوهشگران از زمان پایان کرونا در ایران

داتیکا: در پرونده خبری داتیکا، از مهمترین و جدیدترین اخبار حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات هفته مطلع شوید. مروری بر اخبار رسانه در هفته دوم اردیبهشت ماه را می خوانید:

فناوری اطلاعات

  • ایسنا: قابلیت جدید فیس بوک برای تماس ویدیویی ۵۰ نفره

فیس بوک قابلیت جدیدی را تحت عنوان Messenger Rooms به منظور رقابت با سایر رقبای قدرتمند خود در زمینه برگزاری جلسات ویدئو کنفرانس منتشر خواهد کرد.

این قابلیت جدید در هفته جاری پیش از انتشار عمومی و همگانی آن در سراسر جهان در برخی از کشورها در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت. این قابلیت که بر روی هر دو پلتفرم شبکه اجتماعی فیسبوک و همچنین پیام رسان فیسبوک مسنجر قابل اجرا و دسترسی است، به کاربران اجازه می دهد تا سقف ۵۰ نفر را به ویدئو کنفرانس یا تماس ویدیویی گروهی خود اضافه کنند.

  • ایسنا: سرویس ویدئو کنفرانس تلگرام در راه است!

به نظر می‌رسد که اپلیکیشن پیام رسان تلگرام نیز قصد دارد تا پیش از پایان سال جاری میلادی یک سرویس مخصوص تماس‌های ویدئویی گروهی منتشر و ارائه کند.

پیام رسان تلگرام که چند روز پیش اعلام کرد که تعداد کاربران فعال در ماه این اپلیکیشن به ۴۰۰ میلیون کاربر رسیده است و رکورد جدیدی را برای خود به ثبت رساند، حالا به نظر می رسد که قصد دارد وارد رقابت با سایر اپلیکیشن های ویدئو محور همچون زوم و گوگل و مایکروسافت اسکایپ شود و بدین ترتیب نظر و توجه خیل عظیمی از کاربران را در سراسر جهان به سمت و سوی خود جلب کند.

  • ایسنا: تیک‌تاک محبوب‌ترین اپلیکیشن بحران کرونا شد

تیک تاک به نخستین اپلیکیشن پرطرفدار در مدت زمان قرنطینه و بحران کرونا در هند تبدیل شد.

بر اساس تازه ترین آمار و گزارش های منتشر شده در وب سایت firstpost، این شبکه اجتماعی از بسیاری دیگر از رقبای دیرینه خود همچون فیس بوک، اینستاگرام و واتس آپ نیز سبقت گرفته و در مدت زمان قرنطینه و بحران کرونا در هند تبدیل به پر دانلودترین اپلیکیشن در این کشور شده است.

  • فارس: جاسوسی صهیونیست ها از واتس اپ درآمریکا

مدیران برنامه گپ واتس اپ مدعی شده اند که یک شرکت صهیونیستی تولیدکننده جاسوس افزار با استفاده از سرورهای خود در آمریکا به این برنامه حمله کرده است.

فیس بوک اعلام کرده شرکت صهیونیستی NSO Group که سوابق فراوانی در سرقت اطلاعات کاربران در کشورهای مختلف جهان بر مبنای سفارش دولت ها دارد، برای جاسوسی از مکالمات صوتی افراد در زمان استفاده از واتس اپ اقدام کرده است.

  • مهر: دستورالعمل اقدامات پیشگیرانه از نشت اطلاعات سازمان‌ها منتشر شد

مرکز ماهر با اعلام بیانیه ای در رابطه با روند افشای داده های سازمانها و کسب وکارها در فضای مجازی، دستورالعمل اقدامات پایه‌ای جهت پیشگیری از نشت اطلاعات سازمان‌ها و کسب وکارها را منتشر کرد.

در این راستا مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه ای اعلام کرد: در هفته‌های اخیر، موارد متعددی از نشت اطلاعات مختلف از پایگاه‌های داده‌ شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی و خصوصی در فضای مجازی منتشر شد. این موارد در کنار سایر نمونه‌هایی که به طور خصوصی و مسئولانه به این مرکز گزارش می‌شوند و یا در رصدهای مداوم کارشناسان مرکز ماهر شناسایی می‌شوند، ‌عمدتا متاثر از فهرست مشترکی از خطاها و ضعف‌های امنیتی در پیاده‌سازی و تنظیمات است.

  • باشگاه خبرنگاران جوان: ارائه قابلیت جدید برای موتور جست‌وجو گوگل

شرکت گوگل قصد دارد تا با ارائه جدیدترین قابلیت خود، کاربران را در جریان عدم موفقیت موتور جست‌وجوی این شرکت قرار دهد.

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی شرکت گوگل، این مجموعه قصد دارد تا در هفته پیشه رو قابلیتی جدید را در قالب یک اعلان به موتور جست‌وجو خود اضافه کند. پس از این اقدام، کاربران هر زمان که گوگل نتواند مطلب مورد نظرشان را به درستی پیدا کند، در جریان آن قرار خواهند گرفت. همچنین این بروزرسانی قرار است تا از قابلیت‌های دیگری نیز برخوردار باشد. بر طبق گزارش‌های به دست آمده، قابلیت مذکور پس از عدم موفقیت در یافتن مطلب مرتبط، به کاربران نزدیک‌ترین پرسش مشابه را پیشنهاد می‌کند تا آن‌ها نتایج جست‌وجو دیگر را نیز مورد بررسی قرار دهند.

فناوری ارتباطات

  • ایسنا: ضربه به زیرساخت‌های ارتباطی با ممنوعیت واردات تجهیزات فناوری

عضو هیات مدیره و کمیسیون سخت‌افزار سازمان نظام صنفی می‌گوید جلوگیری از روند واردات تجهیزات سخت‌افزار آسیب جدی به زیرساخت‌های کشور و کسب‌وکارهای فعال در این حوزه می‌زند.

حمدباقر اثنی ‌عشری، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای (نصر) اظهار کرد: در روزهایی که شیوع ویروس کرونا در کشور باعث افزایش دورکاری و ارائه‌ خدمات آموزشی از راه دور شده تقاضا برای تهیه‌ی تجهیزات زیرساختی حوزه‌ی فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز افزایش پیدا کرده است و به دلیل نیاز بازار به این مدل کالاها ادامه ممنوعیت ثبت سفارش، باعث افزایش قاچاق این مدل کالاها در بازار می‌شود.

  • مهر: اتصال استارت‌آپ‌ها به پایگاه‌های داده دولتی

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال معاونت علمی گفت: در حال رایزنی هستیم تا استفاده از پایگاههای داده دولتی برای ارائه ۷۰ خدمت آنلاین استارت‌آپی در دسترس این کسب وکارها قرار گیرد.

مهدی محمدی در خصوص برنامه ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی مبنی بر حمایت از کسب و کارهای نوپای فناوری اطلاعات در جهت ارائه خدمات آنلاین اظهار داشت: برنامه مشترکی با شورای اجرایی فناوری اطلاعات پیش می بریم به این معنی که دسترسی کسب‌وکارهای خصوصی و استارت‌آپ ها به زیرساخت‌ها و پایگاه‌های داده دولتی و ملی از طریق API فراهم شود.

  • مهر: ۷۷۰ آدرس اینترنتی دانشگاهی در انتظار رایگان شدن

وزارت علوم چند روز گذشته فهرست حدود ۷۷۰ آی پی جدید را برای رایگان شدن حجم اینترنت دانشگاه ها به وزارت ارتباطات ارسال کرد.

کارگروه آموزش‌های الکترونیکی وزارت علوم در همین راستا طی یکماه و نیم گذشته تعداد ۴۰۵، IP را برای رایگان شدن حجم اینترنت دانشگاه‌ها به وزارت ارتباطات ارسال کرده است تا وزارت ارتباطات نیز آن را به اپراتورها ابلاغ کند. از این مجموع حدود ۲۲۰ مورد آن مربوط به دانشگاه‌های دولتی، حدود ۷۰ مورد مربوط به دانشگاه‌های وزارت بهداشت، حدود ۳۵ مورد مربوط به حوزه‌های علمیه و حدود ۸۰ مورد آن مربوط به دانشگاه‌های غیرانتفاعی است که رایگان شده است.

  • ایرنا: ۱۲۸ استاد دانشگاه خطاب به صدا و سیما: زمینه استفاده ملی از فرکانس‌ را فراهم کنید

۱۲۸ استاد دانشگاه در نامه‌ای به ریاست سازمان صدا و سیما از او خواستند ترتیبی اتخاذ کند تا زمینه لازم برای استفاده بهینه از منابع طیف فرکانسی به عنوان منابع کمیاب ملی فراهم شود.

در این نامه با اشاره دستور مقام معظم رهبری برای گسترش و تقویت هرچه سریع‌تر زیرساخت‌های داخلی و همچنین با توجه به اینکه باندهای فرکانسی پایین‌تر از مزایای بسیاری در شبکه‌های پهن‌باند سیار برخوردار هستند و تنها بخش هایی از این طیف فرکانسی توسط صداوسیما استفاده می‌شود «ضرورت دارد از درآمدها و منافع ناشی از تغییر کاربری باند فرکانسی مذکور از طریق انعقاد تفاهمنامه و یا قراردادهایی با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات یا قراردادهای سه جانبه با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و اپراتورهای مخابرات سیار فعال در کشور انتفاع حاصل شود».

  • آی‌سی‌تی نیوز: اقبال ایرانی‌ها به استفاده از اینترنت همراه است

اسپید تست اما گزارش‌های سالانه‌ای نیز از جنبه سرعت، کیفیت و قیمت اینترنت ثابت و سیار در کشورهای مختلف ارایه داده و اقدام به رتبه‌بندی آنها می‌کند.

در روزهای قبل اما گزارش سال ۲۰۲۰ این سایت منتشر شد که نتایج آن قابل توجه بود. بر اساس گزارش این سایت، رتبه اینترنت ثابت در کشور با سقوط ۲۳ رتبه‌ای مواجه شده است. اما این تمام ماجرا نبود و بررسی‌های این سایت نشان داد اینترنت ثابت در ایران، یکی از کندترین، بی‌کیفیت‌ترین و گران‌ترین سرویس‌های اینترنت در جهان است. اما این اوضاع در بخش اینترنت سیار وضعیت امیدوارکننده‌ای دارد. در حال حاضر بالغ بر ۵۳ درصد از سهم بازار اینترنت سیار کشور در اختیار همراه‌اول و باقی در اختیار اپراتورهای دیگر همچون ایرانسل و رایتل است.

  • دنیای‌اقتصاد: رونمایی از هوشمندترین و امن‌ترین پهپاد DJI

دو سال و نیم بعد از معرفی پهپاد ماویک‌ایر، شرکت DJI حالا نسخه به‌روزشده آن یعنی ماویک‌ایر ۲ (Mavic ۲Air) را رونمایی کرده است.

شرکت DJI در سال‌های اخیر پهپادهای زیادی را به بازار عرضه کرده و زمانی که سری ماویک‌ایر را رونمایی کرد در واقع آلترناتیوی پیشرفته‌تر برای سری موفق ماویک‌پرو را عرضه کرد. ماویک‌ایر نسل یک در مقایسه با ماویک‌پرو نسل اول کوچک‌تر، چابک‌تر، باکیفیت‌تر (و البته پرسروصداتر) بود. ماویک‌ایر ۲ هم حالا در زمانی عرضه می‌شود که ماویک‌پرو نسل ۲ با امکانات فوق‌العاده به‌خصوص با کیفیت دوربین عالی به بازار عرضه شده است.

 

اپراتورها

  • فارس: ارزیابی اپراتورها در ۶ هزار نقطه از کشور/ میزان سرعت اینترنت در افزایش قیمت تاثیری ندارد

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور با بیان اینکه ارزیابی اپراتورها در ۶ هزار نقطه از کشور انجام می شود، گفت: میزان سرعت اینترنت در افزایش قیمت تاثیری ندارد.

به هیچ عنوان در تعرفه اینترنت قیمت مبتنی بر سرعت وجود ندارد چرا که براساس کمیسیون ۲۶۶ تعرفه‌ها مشخص شده است. از طرفی باید به این نکته اشاره کنم که نسل جدید VDSL سرعت و کیفیت بیشتری نسبت به ADSL دارد. چرا که همه سرویس‌ها در شبکه VDSL تبدیل به فیبر می‌‌شود و قاعدتا سرعت افزایش می‌یابد در ADSL نیز همه سرویس‌ها بر روی سیم مسی است پس در هر دو نسل اینترنت به هیچ عنوان افزایش قیمت نداریم در واقع تأکید می‌کنم که در حال حاضر قیمت مبتنی بر سرعت وجود ندارد چرا که با همین قیمت‌های مصوب تعرفه در نظر گرفته می‌شود.

  • ایسنا: از خدمات اینترنتی اپراتورها شکایت کنید

درصورت مشاهده عدم تطبیق سرعت فروخته‌شده و سرعت دریافتی، حجم خریداری‌شده و حجم دریافتی و همچنین رعایت نکردن تعرفه‌های ترجیحی برای سایت‌های داخلی و پیام‌رسان‌های بومی از سوی اپراتورها، موضوع را در سامانه ثبت و پاسخگوئی به شکایات با آدرس ۱۹۵٫cra.ir ثبت کنید.

  • مهر: مدل خدمات ارزش افزوده از ۱۵ اردیبهشت تغییر می‌کند

معاون وزیر ارتباطات از اجرای مصوبه جدید خدمات ارزش افزوده از ۱۵ اردیبهشت ماه توسط اپراتورهای موبایل خبر داد و گفت: از این پس دریافت پیامک ارزش افزوده نیازمند خرید اعتبار از سوی مشترک است.

حسین فلاح جوشقانی با بیان اینکه طبق این مصوبه، شاهد اجرای مدل جدیدی از ارائه خدمات ارزش افزوده از ۱۵ اردیبهشت ماه جاری خواهیم بود، گفت: مطابق این مصوبه، اپراتورها دیگر امکان ارسال پیامک ارزش افزوده را بدون اجازه مشترک نخواهند داشت. به این معنی که ابتدا مشترک باید برای استفاده از این سرویس، اعتبار خریداری کند و پس از آن اپراتور، حق ارسال پیامک ارزش افزوده را برای مشترک خواهد داشت.

  • باشگاه خبرنگاران جوان: توزیع ۲۲۰ هزار سیم کارت بین سرپرستان خانوار

مهدی مقصودی با اشاره به اینکه پس از دستور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مبنی بر این که سیم کارت سرپرستان خانواری که متقاضی دریافت وام قرض الحسنه یک میلیون تومانی هستند از طریق پست به نشانی آن‌ها ارسال شود؛ افزود: شرکت ملی پست با اولویت قرار دادن این خدمت از سوم اردیبهشت تا امروز، ۲۲۰ هزار سیم کارت سه اپراتور همراه اول، رایتل و ایرانسل را به متقاضیان در نشانی اعلام شده تحویل داده که این روند همچنان ادامه دارد.

مجری طرح ارسال سیم کارت‌های سرپرستان خانوار درباره زمان ارسال تمامی سیم کارت‌ها افزود: به محض این که اپراتور مربوطه اطلاعات مربوط به سیم کارت‌ها را به پست ارسال کند، ظرف ۲۴ ساعت برای شهر تهران و مراکز استان‌ها، تا ۴۸ ساعت برای شهرستان‌ها و تا ۷۲ ساعت برای مناطق روستایی ارسال می‌شود.

  • ایرنا: چرایی اتمام حجم اینترنت در تماس تصویری پیام‌رسان بومی

معاون رگولاتوری گفت: تخلف صورت گرفته در خصوص حجم اینترنت مصرفی در یک پیام رسان بومی، بررسی شد و حجم کسر شده از حساب مشترکین پس از ثبت شکایت در سامانه ۱۹۵ و در اسرع وقت به حساب آن‌ها برمی‌گردد.

مدتی قبل یکی از کاربران فضای مجازی در توییتر از تمام شدن حجم بسته اینترنت همراه اول خود پس از تماس تصویری در بستر پیام‌رسان بومی سروش خبر داد. وزیر ارتباطات قول داد این تخلف را پیگیری کند. پس از چند روز این مساله در هیات دولت مطرح شد و سخنگوی هیات دولت نیز به پیگیری آن تاکید کرد.

 

موبایل و تبلت

  • ایسنا: آیپد؛ سلطان بازار تبلت در جهان

بر اساس داده‌های منتشر شده اپل موفق شده است در سال ۲۰۱۹ میلادی ۴۴ درصد از کل درآمد بازار جهانی تبلت ها را به خود اختصاص دهد. به عبارتی دیگر، اپل توانسته ۴۴ درصد از کل درآمد به دست آمده از طریق فروش پردازنده‌های تبلت‌ها را در سال گذشته میلادی از آن خود کند.

بعد از اپل، شرکت های کوالکام، اینتل، مدیاتک و سامسونگ موفق شده‌اند با قرار گرفتن در ۵ جایگاه برتر درآمدهای کسب شده از بازار جهانی تبلت را در سال ۲۰۱۹ به خود اختصاص دهند. این بدان معناست که سهم کوالکام و اینتل هرکدام حدوداً ۱۶ درصد بوده و مدیاتک و سامسونگ نیز هر کدام حدود ۲۴ درصد در بازار جهانی تبلت موفق به کسب درآمد شده‌اند.

  • مهر: افزایش تقاضا برای تبلت با شیوع ویروس کرونا

گزارشی جدید نشان می دهد با توجه به فراگیری شیوع ویروس کرونا، بازار تبلت در سال جاری رشد می کند و تقاضا برای این محصول الکترونیکی افزایش می یابد.

پیش بینی می شود بازار تبلت در سال جاری با رشد قابل توجه تقاضا روبرو شود. توسعه سریع و اجباری بازار آموزش آنلاین به طور مستقیم تقاضا برای کالاهای مرتبط را افزایش داده است. این روند شامل گجت های الکترونیکی مانند پروژکتور، پرینتر و حتی تبلت نیز می شود. طبق گزارش جدید شرکت IDC  در مقایسه سالانه، در ماه فوریه ۲۰۲۰ میلادی تعداد محموله های تبلت ۱۰۰ درصد رشد کرده است.

  • دیجیاتو: رشد خیره‌کننده عرضه موبایل‌های ۵G در سال ۲۰۲۰؛ سامسونگ در صدر

بر اساس برآوردهای موسسه تحقیقاتی «Strategy Analytics» در فصل اول ۲۰۲۰ حدود ۲۴ میلیون گوشی ۵G عرضه شده و این در حالی است که شمار این موبایل‌ها در کل سال ۲۰۱۹ حدود  ۱۸.۷ میلیون دستگاه بوده است.

پرچمدارهای گلکسی ۵G S20 و S20 الترا ۵G محبوبترین مدل‌ها در این رده بوده‌اند و سامسونگ به لطف آنها توانسته با عرضه ۸.۳ میلیون گوشی ۵G در رده نخست این بازار قرار بگیرد.

  • مهر: عرضه گوشی ارزان شیائومی با قدرت زوم بی سابقه

شرکت شیائومی از عرضه گوشی جدیدی به نام می ۱۰ لایت زوم ادیشن خبر داده که مجهز به رابط کاربری پیشرفته این شرکت و دوربینی پریسکوپی با قابلیت زوم بسیار بالا است.

این گوشی دارای پردازنده اسنپ دراگون ۷۶۵ نسل پنجم، شش گیگابایت رم و ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی است و از یک باتری ۴۱۶۰ میلی آمپری نیز بهره مند است. دقت نمایشگر ۶.۵۷ اینچی این گوشی ۲۴۰۰ در ۱۰۸۰ پیکسل است. قدرت زوم دوربین پریسکوپی گوشی یادشده به ۵۰ برابر می‌رسد. البته این زوم به صورت دیجیتالی رخ می‌دهد و قدرت زوم اپتیکال این دوربین تنها ۵ برابر است.

  • باشگاه خبرنگاران جوان: نانوپوشش محافظ برای حفاظت تلفن همراه از گزند ویروس و باکتری

یک شرکت خارجی موفق به تولید نانوپوششی شده که می‌تواند آلودگی سطح تلفن همراه را از بین ببرد.

یکی از شرکت‌های فعال در حوزه فناوری‌نانو اعلام کرده که به تازگی با استفاده از فناوری‌نانو پوششی به‌منظور محافظت از سطح ارائه کرده است. این شرکت خارجی موفق به تولید نانوپوششی شده که می‌تواند آلودگی سطح تلفن همراه را از بین ببرد. این پوشش برای حذف آلودگی‌های ویروسی نیز قابل استفاده است.

هلگسن مدیرعامل این شرکت می‌گوید: «وقتی نقره و دی‌اکسید تیتانیم در حالت نانوذره‌ای استفاده می‌شوند بسیار فعال شده و با انواع مختلف سطوح پیوند ایجاد می‌کنند. در نتیجه تماس این نانوذرات با ویروس‌ها می‌تواند منجر به از بین رفتن ویروس‌ها شود. میزان اثر ضدعفونی‌کنندگی این محافظ‌ها بسته به نوع پیوند‌ها ممکن است از سه روز تا یک ماه دوام داشته باشد.»

 

لبه دانش

  • ایسنا: پژوهشگران سنگاپوری زمان پایان کرونا در ایران را پیش‌بینی کردند

پژوهشگران سنگاپور طی بررسی جدیدی، مدلی را برای پیش‌بینی تاریخ احتمالی پایان کووید-۱۹ در کشورهای سراسر جهان از جمله ایران ارائه دادند.

این پژوهشگران مدعی شده‌اند، زمان پایان ۹۷ درصدی کووید-۱۹ در ایران ۲۰ می (۳۱ اردیبهشت)، پایان ۹۹ درصدی ۹ ژوئن (۲۰ خرداد) و پایان ۱۰۰ درصد آن ۲۲ اکتبر (اول آبان) خواهد بود.

  • مهر: کشف سیاره‌ای که در جو آن فلزات داغ شناورند!

گروهی از محققان بین المللی به سرپرستی دانشگاه ییل، سیاره‌ای در فاصله ۴۵۶ میلیون سال نوری از زمین را یافته‌اند که جو آن به علت گرمای سوزان این سیاره حاوی فلزات مذاب و تبخیر شده است.

این سیاره به نام MASCARA-۲ b در صورت فلکی Cygnus قرار دارد و هر ۳.۵ روز یک بار به دور ستاره‌ای آبی رنگ به نام KELT-۲۰ می‌گردد. محققان سیاره یادشده را مشتری داغ لقب داده‌اند. البته ابعاد این سیاره دو برابر سیاره مشتری بوده و فاصله آن از ستاره‌ای که به دورش می چرخد تنها ۸ میلیون کیلومتر است و همین مساله موجب داغی شدید آن شده است.

  • ایرنا: ساخت تراسترهای پیشرانه سامانه‌های فضایی در کشور

رییس پژوهشگاه فضایی ایران اعلام کرد: دانشمندان جوان فضایی در پژوهشگاه فضایی ایران، موفق به طراحی و ساخت تراسترهای شیمیایی تک‌پیشرانه و دوپیشرانه شدند.

حسین صمیمی درباره تراسترها گفت: سامانه‌های فضایی مانند ماهواره‌ها، سفینه‌ها و ماه‌نشین‌ها برای حرکت در فضا و کنترل موقعیت خود از موتورهای ویژه‌ای استفاده می‌کنند که در کاربردهای فضایی به این نوع از موتورها، تراستر گفته می‌شود.

وی افزود: ویژگی‌هایی همچون گستردگی محدوده نیروی رانش تولیدی، امکان روشن و خاموش کردن به ‌دفعات، کنترل‌پذیری مناسب و همچنین سابقه طولانی استفاده‌ موفقیت‌آمیز از آن‌ها در دنیا، باعث شده است که این سامانه‌های کم پیشران به‌عنوان پرکاربردترین تراسترها در انواع مأموریت‌های فضایی به کار برده شوند.

  • باشگاه خبرنگاران جوان: یکی از بزرگ‌ترین شکاف‌های لایه ازن ترمیم شد

با کاهش فعالیت‌های صنعتی انسان در پی وضع قوانین بهداشتی و همچنین تاثیر ویروس کرونا بر روی کارکرد کارخانه‌ها، لایه ازن توانست سریع‌تر از حالت عادی خود را ترمیم کند.

پس از به وجود آمدن سوراخی بر سطح لایه ازن، شرایط نامتعارفی در قطب شمال و شرایط آب‌وهوایی دنیا پیش آمد. از همین جهت برای کنترل شرایط و آگاهی از تثیرات این موقعیت، سازمان‌های مرتبط با هوا-فضا همواره توسط ماهواره‌های خود میزان پیشرفت سوراخ ایجاد شده در لایه ازن را مورد بررسی قرار می‌دهند. این شرایط همواره رو به پیشرفت بود تا این که حالا پس از ماه‌ها شیوع ویروس کرونا به نظر می‌آید که لایه ازن باری دیگر به حالت مناسب خود بازگشته است.

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،خبر ویژه

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل