اخبار عمومی

مهمترین اخبار رسانه‌ها/ کلاهبرداری از کاربران با وعده اینترنت رایگان

داتیکا: در پرونده خبری داتیکا، روزانه از مهمترین و جدیدترین اخبار حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مطلع شوید. مروری بر اخبار رسانه در چهارشنبه بیستم و یکم اسفند ماه را می خوانید:

  • کلاهبرداری از کاربران با وعده اینترنت رایگان

ایسنا: کلاهبرداران با راه‌اندازی سایت‌های جعلی که شبیه به سایت‌های اصلی است، به ربودن اطلاعات افراد، اغلب برای سوءاستفاده‌های مالی اقدام می‌کنند. استفاده افراد از اینترنت این روزها به‌دلیل خانه‌نشینی افزایش یافته و سودجویان از وعده اینترنت رایگان استفاده می‌کنند تا کاربران را با کلیک کردن روی لینک‌های آلوده، به سایت‌های فیشینگ هدایت کرده و اطلاعات مرورگرها را ذخیره یا حساب‌های بانکی‌ را خالی کنند. کلاهبرداران با راه‌اندازی سایت‌های جعلی که شبیه به سایت‌های اصلی است، به ربودن اطلاعات افراد، اغلب برای سوءاستفاده‌های مالی اقدام می‌کنند؛ در این شیوه که اصطلاحاً به فیشینگ معروف است، از طریق اطلاعات واردشده توسط کاربران در صفحات جعلی حساب‌های بانکی قربانیان خالی می‌شود و البته روش‌های مختلفی هم برای فیشینگ وجود دارد.

  • مصرف اینترنت ۵۰ درصد افزایش پیدا کرد

گجت نیوز: معاون وزیر ارتباطات اعلام کرد با توجه به شیوع کرونا در ایران میزان مصرف اینترنت طی هفته گذشته حدود ۵۰ درصد افزایش پیدا کرد که کاهش کیفیت و سرعت را به همراه داشت. حسین فلاح جوشقانی، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص آخرین وضعیت کیفیت و سرعت اینترنت عنوان کرد با توجه به شیوع کرونا و این که بسیاری از افراد برای مقابله با آن خود را در خانه قرنطینه کردند، میزان مصرف اینترنت طی هفته گذشته در اپراتورهای موبایل و ثابت حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش پیدا کرد. وی افزود میانگین مصرف روزانه اینترنت موبایل از ۱۶ هزار ترابایت قبل از شروع تعطیلات کرونا اکنون به ۲۵ هزار ترابایت رسیده است.

  • آزمایش موفق ارتباط مریخ نورد چین با مرکز زمینی

مهر: چین که در اندیشه اعزام مریخ نورد به این سیاره همسایه زمین است، با موفقیت سیستم ارتباطی بی سیم این دستگاه و ایستگاه زمینی آن را در کمپ شبیه سازی شده‌ آزمایش کرد. این اولین آزمایش سیستم ارتباطی و مخابراتی مذکور محسوب می‌شود که راه را برای اعزام مریخ نورد چین به این سیاره در سال ۲۰۲۰ هموار می‌سازد. چین یک پایگاه بزرگ برای شبیه سازی شرایط مریخ و انجام آزمایش‌های علمی را در منطقه‌ای با شرایط جغرافیایی مشابه با این سیاره در استان گانسو برپا کرده و از همین مرکز سیستم ارتباطی مرکز زمینی با مریخ نورد خود را آزمایش کرده است.

  • چینی‌ها بیمارستان رباتیک برای مبتلایان به کرونا ساختند

ایسنا: اخیرا چینی‌ها یک بیمارستان جداگانه و خاصی را برای بیماران مبتلا به بیماری “کووید-۱۹” در ووهان افتتاح کرده‌اند که در آنجا ربات‌ها به بیماران رسیدگی می‌کنند. چین نخستین بیمارستان تمام رباتیک مجهز به فناوری ۵جی را برای درمان بیماران مبتلا به کووید ۱۹ افتتاح کرد.این ربات‌ها قادر به انجام وظایفی از جمله گرفتن درجه حرارت بدن بیماران، دادن غذا و دارو به بیماران و ضد عفونی کردن بیمارستان هستند. این ربات‌ها به پزشکان این امکان را می‌دهند تا از راه دور از حال بیماران باخبر باشند و بر آنها نظارت کنند و خودشان به صورت مستقیم با بیماران در تعامل نباشند.

  • رشد ۹۰ درصدی پوشیدنی‌های هوشمند در سال ۲۰۱۹

دیجیاتو: گزارش جدید نشان می دهد اپل و شیائومی بزرگ ترین فروشندگان گجت های پوشیدنی در سال گذشته میلادی بوده اند و پس از آنها سامسونگ در رده سوم قرار گرفته است. بر اساس داده های شرکت تحقیقاتی IDC، اپل بزرگ ترین فروشنده گجت های پوشیدنی در سال ۲۰۱۹ بود و موفق شد ۱۰۶٫۵ میلیون ساعت هوشمند و انواع ایرپاد را به فروش برساند. این شرکت سال ۲۰۱۸ موفق شده بود ۴۸ میلیون گجت پوشیدنی به فروش برساند و ۲۷ درصد از سهم بازار را به دست آورد که در سال ۲۰۱۹ به ۳۱٫۷ درصد رسیده است.

  • شرمساری فیسبوک تمامی ندارد

باشگاه خبرنگاران جوان: این بار دولت استرالیا طی شکایت خود به دلیل تخلف امنیتی فیسبوک، مبلغی مطابق با ۵۲۹ میلیارد دلار را از این شرکت به عنوان جریمه تقاضا کرد. اخیرا دولت کشور استرالیا تصمیم گرفته است تا مراحل شکایت از شرکت فیسبوک را به دلیل زیر پا گذاشتن سیاست امنیتی کشور، آغاز کند. این کشور طی شکایات خود اظهار داشته که ضرر‌های وارده از سوی فیسبوک تنها با پرداخت مبلغ ۵۲۹ میلیارد دلار جبران‌پذیر است. به نظر می‌آید مشکلات و شرمساری‌های شرکت فیسبوک تمامی ندارد و شکایات از این مجموعه به دلیل تخلفات امنیتی تا ابد ادامه خواهد داشت.

  • بیشتر فروشگاه‌های اپل در چین بازگشایی شدند

سیتنا: به دنبال موفقیت چین در مقابله با ویروس کرونا و بازگشت نسبی شرایط عادی در این کشور، تمامی فروشگاه های اپل در چین به غیر از چهار فروشگاه فعالیت عادی خود را از سر گرفتند.

  • کرونا کارمندان گوگل را دور کار کرد

فارس: در پی افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا گوگل از کارمندان آمریکای شمالی خواسته تا از طریق دورکاری وظایف روزانه خود را انجام دهند. در پی افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا گوگل از کارمندان آمریکای شمالی خود خواسته تا از طریق دورکاری وظایف روزانه خود را انجام دهند. همچنین یک صندوق مالی برای کارمندان و فروشندگانی که دچار بیماری کووید ۱۹ می‌شوند تأسیس شده است.

  • هوش مصنوعی چینی زلزله را پیش بینی می کند

مهر: محققان چینی از ابداع یک سیستم جدید بررسی دقیق زلزله خبر داده‌اند که از هوش مصنوعی برای برآورد و محاسبه فعالیت لایه‌های مختلف زمین و پیش بینی زلزله استفاده می‌کند. سیستم یادشده به طور آزمایشی در استان‌های یوهان و سی چوآن در جنوب غربی چین برای بررسی زلزله‌های کوچک رخ داده مورد استفاده قرار گرفته است. این سیستم کاملاً خودکار که می‌تواند حجم زیادی از داده‌های لرزشی را بدون دخالت انسان ثبت و تحلیل کند، قادر است دو ثانیه قبل از وقوع زلزله آن را پیش بینی کند. اگر چه این زمان به هیچ وجه برای نجات جان انسان‌ها کافی نیست، اما امید می‌رود در آینده با استفاده از الگوریتم‌های پیشرفته‌تر هوش مصنوعی این زمان باز هم بیشتر شود.

  • افزایش سواد رسانه‌ای ضرورت مقابله با اخبار جعلی مرتبط با کروناست

ایرنا: معاون مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدرس علوم ارتباطات با تاکید بر توجه به ارتقای سواد رسانه‌ای میان مردم، مسئولان و رسانه‌ها در مواجهه با اخبار کرونا گفت: افزایش سواد اطلاعاتی باعث می‌شود جامعه تحت تاثیر اخبار جعلی و شایعات قرار نگیرد. محمد صادق افراسیابی با اشاره به نقش بی بدیل و تاثیرگذار رسانه ها در بحران ها و حوادث اعم از طبیعی و غیرمترقبه، ‌گفت: یکی از مهمترین مواردی که در مواقع بروز بحران احساس می شود، حضور اهالی رسانه در صحنه و اطلاع رسانی لحظه به لحظه آنها از بحران هاست از این رو نباید نقش و رسالت خطیر رسانه در اینگونه مواقع نادیده گرفته شود.

  • خدمات ارسال و تحویل نمونه‌های پزشکی با پهپاد

مهر: یک شرکت فناوری در چین برای حفاظت از جان پزشکان و پرستاران در برابر ویروس‌های خطرناکی مانند کرونا خدمات ارسال و تحویل نمونه‌های پزشکی با پهپاد ارائه می‌دهد. شرکت چینی آنتورک ارائه این خدمات را از بیمارستانی در منطقه شینچانگ چین آغاز کرده است. پهپادهای این شرکت نمونه‌های پزشکی مربوط به بیماران مبتلا به ویروس کرونا را برای انجام بررسی‌ها و آزمایش‌های بیشتر به آزمایشگاه‌های تخصصی منتقل می‌کنند و نتیجه را نیز به همین شیوه به بیمارستان‌ها بازمی گردانند.

  • تلاش آمازون برای در امان ماندن کارمندانش از ویروس کرونا

باشگاه خبرنگاران جوان: شرکت آمازون در حال تلاش است تا بتواند کارمندان خود را از ابتلا به ویروس کرونا در امان نگه دارد. شرکت آمازون به کارمندان در دو بازار بزرگ نیویورک و نیوجرسی گفته است تا حداقل تا پایان ماه به دلیل ترس‌های جدید از ویروس کرونا، در خانه بمانند. سخنگوی این شرکت از طریق ایمیل به یکی از خبرگزاری‌ها گفت: “ما همچنان با متخصصان پزشکی عمومی و خصوصی همکاری می‌کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که از اقدامات احتیاطی صحیح استفاده می‌کنیم. این اقدامات شامل توصیه خانه نشینی کارمندانی است که قادر به کار در خانه (در مناطق: سیاتل / بلویو، نیویورک، نیوجرسی و منطقه لومباردی / استان آستی ایتالیا) هستند و تا پایان ماه مارس انجام باید آن را انجام بدهند.”

  • نشست اضطراری اپل، گوگل و فیسبوک در کاخ سفید در پی شیوع کرونا

دیجیاتو: فیسبوک، اپل و گوگل به همراه دیگر بزرگان صنعت تکنولوژی قرار است امروز به کاخ سفید بروند تا با مقامات رسمی وزارتخانه‌ها مختلف در رابطه با ویروس کرونا صحبت کنند. دیگر کمپانی‌هایی که به این نشست دعوت شده‌اند و قصد دارند نماینده‌های خود را به کاخ سفید بفرستند، مایکروسافت، توییتر و آمازون هستند. این شرکت‌ها در کاخ سفید با مقامات دولتی از وزارت بهداشت عمومی ایالات متحده، انجمن ملی بهداشت و وزارت کار ایالات متحده دیدار خواهند کرد و در رابطه با ویروس کرونا صحبت می‌کنند. گفته می‌شود این شرکت‌ها به همراه دولت، «در رابطه با همکاری‌های مشترک و اشتراک اطلاعات بین صنایع و وزارتخانه‌های درگیر ویروس کرونا» صحبت خواهند کرد.

  • طرح توسعه فناوری ۵G تصویب شد

ایلنا: معاون پژوهش و توسعه ارتباطات علمی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات از ابلاغ و تصویب طرح کلان و ملی توسعه فناوری ۵G جهت اجرا در این پژوهشگاه خبر داد. مهدی فسنقری با اعلام این خبر افزود: طرح ملی توسعه فناوری ۵G به‌عنوان تنها طرح کلان پژوهشگاه تا پایان برنامه توسعه ششم کشور، در اسفند ۹۸ در پی ابلاغ معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، تصویب شد.

  • الون ماسک می ترسد بمیرد و سفر به مریخ را نبیند!

مهر: الون ماسک در یک کنفرانس اعتراف کرده نرخ پیشرفت نوآوری های اسپیس ایکس برای سفر به مریخ کند است و او می ترسد قبل از سفر به سیاره سرخ بمیرد. الون ماسک مدیر ارشد اجرایی اسپیس ایکس مدتها است که رویای فرود روی مریخ را در سر می پروراند. اما او به تازگی اعتراف کرده می ترسد قبل از برآورده شدن این آرزو بمیرد. او هنگام سخنرانی در کنفرانس «Satellite 2020» در واشنگتن توضیح داد که پیشرفت شرکت اسپیس ایکس عقب تر از برنامه ریزی ها است. همچنین او اشاره کرد ۱۸ سال طول کشیده تا نخستین افراد برای سفر به مدار زمین آماده شوند.

  • کرونا، باعث افزایش اقبال به پهپادهای کشاورزی در چین شد

فارس: همزمان با شیوع ویروس کرونا در چین، کشاورزان این کشور برای تداوم فعالیت و کنترل مداوم وضعیت زمین های کشاورزی خود بدون نیاز به حضور فیزیکی در آنها به پهپادها متوسل شدند. با توجه به مسری بودن شدید ویروس کرونا و ضرورت رعایت قوانین قرنطینه خانگی در چین، کشاورزان این کشور ترجیح می دهند با خرید پهپادهای ویژه وضعیت زمین های کشاورزی خود را کنترل و از همین طریق برای رفع مشکلات احتمالی اقدام کنند.

 

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل