اخبار عمومی

مهمترین اخبار رسانه ها/ احتمال سقوط برخی قطعات ماهواره ظفر در زاهدان

داتیکا: در پرونده خبری داتیکا، روزانه از مهمترین و جدیدترین اخبار حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مطلع شوید. مروری بر اخبار رسانه در روز  دوشنبه بیست و یکم بهمن ماه را می خوانید:

  • لباس‌های فضایی آینده چگونه خواهد بود؟

ایسنا: پژوهشگران “دانشکده فناوری و معادن دانشگاه داکوتای جنوبی”(South Dakota School of Mines & Technology) آمریکا در مطالعه اخیرشان اظهار کرده‌اند در حال توسعه یک سیستم حسگر بدن پوشیدنی و بی‌سیم هستند که نیروی آن از راه دور قابل کنترل است. به گفته دانشمندان سیستم آنها می‌تواند باعث تغییراتی در لباس فضایی ناسا شود.

  • جریمه اپل به‌دلیل کند کردن عمدی آیفون‌های قدیمی

دنیای اقتصاد: یک نهاد قانون‌گذار در فرانسه شرکت اپل را به‌دلیل عدم ا‌طلاع‌رسانی دقیق درخصوص آپدیت نرم‌افزاری که منجر به کُند شدن عملکرد آی‌فون‌‌های قدیمی‌شد، ۲۵ میلیون یورو جریمه کرد. در بیانیه‌ای که اخیرا توسط دبیرکل امور مصرف‌کنندگان و سیاست‌‌های رقابتی و کنترل کلاهبرداری فرانسه منتشر شده آمده، اپل ضمن قبول این مساله، اعلام کرده که جریمه تعیین شده را پرداخت خواهد کرد.

  • دستیابی به ارتفاع بیش از ۵۴۰ کیلومتری برای اولین بار در پرتاب‌های فضایی ایران

ایسنا: رییس سازمان فضایی ایران از دستیابی به ارتفاع بیش از ۵۴۰ کیلومتری برای اولین بار در پرتاب‌های فضایی کشور خبر داد. مرتضی براری با اشاره به پرتاب ماهواره ظفر توسط ماهواره‌بر سیمرغ، از دستیابی به ارتفاع بیش از ۵۴۰ کیلومتر با سرعت بیش از ۶۵۰۰ متر بر ثانیه برای اولین بار در پرتاب‌های فضایی کشور خبر داد.

  • هوآوی با ۵G به مبارزه با کرونا می‌رود

آفتاب‌‌نیوز: هوآوی از طریق ایجاد و راه‌اندازی شبکه پرسرعت نسل پنجم (۵G) و همچنین اعزام نیروی متخصص به نواحی جغرافیایی لازم، تمرکز خود را روی کمک به مبارزه با ویروس کرونا گذاشته است. هوآوی تیمی ۱۵۰ نفر را برای کمک به پروژه مقابله با ویروس کرونا تشکیل داده و اقدامات خود شامل دریافت هشدارها از مراکز اضطراری کنترل در شهر ووهان تا بهره‌برداری از ایستگاه‌های شبکه نسل پنجم (۵G)، مراحل احداث ایستگاه‌ها از برنامه‌ریزی شبکه، جمع‌آوری اطلاعات، طراحی و ساخت تا اجرای بسترهای ارتباطی و بهره‌برداری نهایی را تنها در سه روز انجام داده است.

  • آمازون هم از کنگره جهانی موبایل کنار کشید

فارس: کنگره جهانی موبایل به علت شیوع ویروس مرگبار کرونا شاهد کناره گیری بسیاری از شرکت های فناوری است و در تازه ترین تحول از این دست آمازون هم از آن کناره گیری کرده است.آمازون بیانیه ای رسمی منتشر و اعلام کرده به علت نگرانی های مداوم و جدی در مورد ویروس کرونا در کنگره جهانی موبایل در بارسلون اسپانیا حضور نمی یابد.

  • انتشار اطلاعات کامل از پرچمدار جدید ZTE

باشگاه خبرنگاران جوان: به تازگی شرکت ZTE اطلاعات سخت افزاری کامل مربوط به گوشی Axon 10s Pro را در فضای مجازی منتشر کرد. این گوشی از پردازنده قدرتمند Snapdragon 865 استفاده خواهد کرد و جزو اولین گوشی‌های سال ۲۰۲۰ خواهد بود که از این سخت افزار استفاده می‌کند. شرکت ZTE این گوشی را در دو مدل با حافظه رم ۶ و ۱۲ گیگابایتی طراحی کرده است؛ همچنین اینگوشی در دو نسخه ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایتی وارد بازار خواهد شد. علاوه بر این، در این گوشی از رم LPDDR5 استفاده شده و به نوعی Axon 10s Pro اولین تلفن همراه بازار خواهد بود که در آن از این مدل رم استفاده شده است.

  • «سیمرغ» خرداد به مدار ارسال می‌شود

میزان: رئیس سازمان فضایی ایران پستی درباه روند پرتاب ماهواره در خرداد منتشر کرد. مرتضی براری، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس سازمان فضایی ایران پستی به این شرح در فضای مجازی منتشر کرد: عزیزانمان در سازمان هوا فضای وزارت دفاع، شعبده بازی نمی‌کنند؛ واردات هم نمی‌کنند؛ یک تلاش واقعی و به تمام معنا. دست بر زانوی خودشان، بدون کمک خارجی و با همه تحریم‌ها، «سیمرغ» را می‌سازند. به همه‌ آنها افتخار می‌کنم و اعتقاد راسخ دارم که همه‌باهم بالاخره می‌توانیم خرداد نزدیک است.

  • اپل مشغول تست پردازنده‌های AMD بر روی مک

آتی رسان: اکنون سال‌هاست که اپل برای تامین پردازنده مورد استفاده در کامپیوترهای مک خود اختصاصا به تولیدات شرکت اینتل تکیه نموده است. با این‌حال چنین رویکردی می‌تواند دستخوش تغییر شود؛ چرا که بر اساس کد اخیرا کشف شده در آخرین ورژن بتای سیستم‌عامل macOS Catalina به‌نظر می‌رسد که اپل مشغول ارزیابی امکان استفاده از پردازنده‌های ساخت شرکت AMD است.

  • احتمال سقوط برخی قطعات ماهواره ظفر در اطراف زاهدان

جام جم آنلاین: صداهای مهیب شنیده شده در منطقه سرجنگل و چاه احمد زاهدان برخی از مردم منطقه را دچار نگرانی کرده است که به گفته معاون امنیتی انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان این صدا احتمالا ناشی از سقوط برخی قطعات جدا شده از ماهواره ظفر است و جای هیچگونه نگرانی نیست. برخی منابع محلی از شنیدن صدای مهیب در آسمان منطقه سرجنگل و چاه‌احمد در حومه زاهدان خبر می‌دهند. این منابع گفتند که پس از شنیدن حداقل ۸ صدای مکرر، آسمان منطقه روشن شد. معاون امنیتی انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان در پی شنیده شدن این صداها گفت: منشا این اتفاق خارج از استان است و در حال بررسی دقیق جزئیات هستیم.

  • عدم انتقال پول باعث قطع خدمات سامسونگ شد

ایلنا: عضو هیات رئیسه انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی گفت: شرایط امروز کشور به صورتی است که هیچ برندی نمی‌تواند سرویس‌های معمولی که به سایر کشورهای جهان ارائه می‌کند را به ما نیز بدهد. در بحث نرم‌افزاری، خدمات و سرویس‌هایی که ما دو سال پیش می‌گرفتیم اکنون می‌توان گفت که به صفر رسیده است. آیدین آرام در گفت‌وگو با ایلنا در خصوص اعلامیه جدید شرکت سامسونگ مبنی بر قطع برخی خدمات نرم‌افزاری گفت: به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه ایران، شرکت سامسونگ مانند سایر تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان تلفن همراه به مصرف‌کنندگان خود اعلام کرده در تاریخ ۶ اسفند دیگر برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های پولی خود را نمی‌تواند در اختیار ایرانیان قرار دهد اما آن دسته از اپلیکیشن‌های رایگان همچنان قابل استفاده هستند.

  • آنفالو سریع کاربران در بروزرسانی جدید اینستاگرام

باشگاه خبرنگران جوان: اینستاگرام در جدیدترین بروزرسانی خود امکان آنفالو سریع کاربران با شیوه جدید را ایجاد کرد. کاربران پس از بروزرسانی اینستاگرام به آخرین نسخه، با ضربه زدن روی تب “Following” در پروفایل خود این ویژگی جدید را پیدا می‌کنند. در این بخش، کاربران قادر خواهند بود دنبال کنندگان خود را به سریعترین و جدیدترین روش مرتب کرده و مواردی که بی ربط هستند را حذف کنند.

  • سیم‌کارت‌هایی که نباید بخرید

ایسنا: در روشی جدید از کلاهبرداری، با افراد تماس گرفته می‌شود و با وعده سیم‌کارت‌هایی با شماره رند و یا هم‌شماره سیم‌کارت‌های اعتباری‌شان که قیمتی پایین‌تر از معمول دارند،‌ آن‌ها را فریب می‌دهند. رئیس انجمن فروشندگان تلفن همراه، سیم‌کارت و لوازم جانبی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: اپراتورها اطلاع‌رسانی خود را از طریق روابط عمومی و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی انجام می‌دهند و اینطور نیست که بخواهند فروش سیم‌کارت را به افراد عادی و شخص و فروشنده‌های معمولی واگذار کنند. با توجه به این شرایط، کاربر و مصرف‌کننده باید توجه کنند که اگر خارج از این چارچوب، فردی با آن‌ها تماس گرفت و قصد فروش سیم‌کارت داشت، به این توجه داشته باشند که یک جای کار اشکال دارد.

  • آیفون ۹ با قیمت پایه ۳۹۹ دلار وارد بازار می‌شود

جی‌اس‌ام: شایعات به معرفی آیفون ۹ در ماه آینده میلادی اشاره می‌کنند. حال گزارشی جدید خبر از قیمت پایه ۳۹۹ دلاری آن می‌دهد. در صورتی که شایعات و گزارش‌ها صحت داشته باشند، نزدیک به یک ماه با رونمایی رسمی از گوشی آیفون ۹ فاصله داریم. تا به امروز شاهد افشای اطلاعات زیادی در رابطه با این اسمارت فون بودیم که شاید مهم‌ترین آن‌ها، قیمت آیفون ۹ باشد. به تازگی گزارشی از سوی Fast Company در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته که خبر از قیمت پایه ۳۹۹ دلاری این گوشی هوشمند می‌دهد. البته در گذشته نیز شاهد اعلام چنین قیمتی در گزارش‌ها و شایعات مختلف بودیم.

  • زمان عرضه وان‌پلاس ۸ و ۸‌ پرو معلوم شد

ایسنا: گفته می‌شود وان پلاس ۸ و ۸ پرو تا اواخر ماه مارس و آوریل سال جاری میلادی روانه بازارهای جهانی خواهند شد. وان پلاس که یکی از بهترین سازندگان گوشی‌های هوشمند در چین به شمار می رود، به نظر می‌رسد که تا بهار سال ۲۰۲۰ میلادی، حدود ماه‌های مارس و آوریل ، جدیدترین گوشی‌های پرچمدار خود یعنی وان پلاس ۸ و ۸ پرو را به بازارهای جهانی عرضه خواهد کرد. گفته می‌شود وان پلاس ۸ و ۸ پرو تا اواخر ماه مارس و آوریل سال جاری میلادی روانه بازارهای جهانی خواهند شد.

  • نقص امنیتی خطرناک اندروید ارسال بدافزار با بلوتوث را ممکن می کند

فارس: محققان امنیتی از شناسایی یک حفره امنیتی خطرناک در سیستم عامل اندروید خبر داده اند که ارسال بدافزار از طریق بلوتوث را ممکن می کند. بررسی های محققان امنیتی موسسه ERNW نشان می دهد آسیب پذیری موسوم به BlueFrag در سیستم عامل اندروید وجود دارد که به مهاجمان امکان می دهد بی سروصدا از بلوتوث برای ارسال بدافزار و سرقت داده های خصوصی کاربران گوشی های اطراف خود سوءاستفاده کنند.

  • آمارهای نگران کننده از انتشار تصاویر کودک آزاری در شبکه های اجتماعی

انتخاب: شاید باور کردن این موضوع بسیار سخت باشد اما پژوهشگران موفق شده اند تا پایان سال ۲۰۱۹ نزدیک به ۷۰ میلیون تصویر مرتبط با خشونت های جنسی و کودک آزاری را در فضای مجازی شناسایی کنند. شاید باور کردن این موضوع بسیار سخت باشد اما پژوهشگران موفق شده اند تا پایان سال ۲۰۱۹ نزدیک به ۷۰ میلیون تصویر مرتبط با خشونت های جنسی و کودک آزاری را در فضای مجازی شناسایی کنند.

  • وزیر ارتباطات دلیل سقوط ماهواره ظفر را اعلام کرد

زومیت: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دلیل سقوط ماهواره‌ی ظفر ۱ را نرسیدن سرعت ماهواره‌بر سیمرغ به سرعت ۷،۴۰۰ کیلومتربرساعت برای قرارگرفتن در مدار عنوان کرد. محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، اعلام کرد ماهواره‌ی ظفر به مدار ۵۴۰ کیلومتری رسید؛ ولی ازآنجاکه برای قرارگرفتن ماهواره در مدار نیاز است که به سرعت ۷،۴۰۰ کیلومتربرساعت برسد، ماهواره‌بر به این سرعت لازم نرسید. به‌گفته‌ی وی، در پرتاب ماهواره‌ی ظفر ۱، ماهواره‌بر از ثانیه‌ی ۴۰۰ به‌بعد، دچار افت سرعت شد و سرعتش به بیش از ۶،۵۰۰ کیلومتر‌بر‌ساعت نرسید؛ درنتیجه ماهواره با افت شتاب مواجه شد و درنهایت سقوط کرد.

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل