اخبار عمومی

مهمترین اخبار رسانه ها/تبیین نقش کلیدی زنان در پروژه‌های ماهواره‌ای

داتیکا: در پرونده خبری داتیکا، روزانه از مهمترین و جدیدترین اخبار حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مطلع شوید. مروری بر اخبار رسانه در روز یکشنبه بیست و هفتم بهمن ماه را می خوانید:

  • تبیین نقش کلیدی ۳ بانو در ۳ پروژه ماهواره‌ای

ایسنا: با برگزاری اولین رویداد زنان در صنعت فضایی؛ نقش ۳ بانو در پروژه ماهواره‌های “ناهید۱”، “پیام” دانشگاه امیرکبیر و “دوستی” دانشگاه شریف تبیین می‌شود. فاطمه علیمردانی، دبیر اولین رویداد زنان در صنعت فضایی ایران، اهداف برگزاری این رویداد را معرفی نقش زنان در توسعه علمی و فناوری حوزه فضایی کشور و دستاوردهای آنها در این عرصه، صیانت و تقویت نقش زنان در عرصه‌های علمی، پژوهشی و آموزشی، اعتمادسازی بیشتر برای توسعه همکاری بانوان در حوزه‌های تخصصی طراحی و ساخت فضاپیما، توانمندسازی بیشتر و افزایش خودباوری بانوان در تعامل با سایر بازیگران حوزه فضایی و نهادینه شدن نقش زنان در ساختار تشکیلات فضایی کشور برشمرد.

  • سیم کارت بدون هویت در کشور نداریم

فارس: رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با بیان اینکه سیم کارت‌های فعال در سطح کشوردارای هویت هستند،گفت: با توجه به گام های خوبی که برای جلوگیری از مزاحمت های پیامکی و صوتی انجام داده ایم هیچ سیم کارت بدون هویتی نداریم .حسین فلاح جوشقانی رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به اینکه هیچ سیم کارت بدون هویتی در کشور وجود ندارد، گفت: سیم کارت‌های فعال در سطح کشور دارای هویت هستند. با توجه به گام‌های خوبی که برای جلوگیری از مزاحمت‌های پیامکی و صوتی انجام داده‌ایم اکنون هیچ سیم کارت بدون هویتی نداریم.

  • افزایش دو برابری جرایم در حوزه فضای مجازی

باشگاه خبرنگاران جوان: رئیس پلیس فتا استان اصفهان گفت: با افزایش دو برابری جرایم سایبری در استان اصفهان با افزایش ۹۸ درصدی کشف نیز روبه رو بوده‌ایم. سرهنگ سید مصطفی مرتضوی رئیس پلیس فتا استان اصفهان با اشاره به جرایم فضای مجازی در استان اصفهان، اظهار داشت: در دی ماه امسال وضعیت جرایم در حوزه فضای مجازی در استان اصفهان ۷۱ درصد افزایش وقوع نسبت به دی ماه سال گذشته داشته است که در کنار آن افزایش ۵۷ درصدی کشف جرایم هم داشته‌ایم.

  • هوش مصنوعی به کمک ویکی‌پدیا می‌آید

ایتنا: به منظور به روزرسانی مرتب مطالب منتشر شده در ویکی پدیا قرار است از یک سیستم هوش مصنوعی استفاده شود که می‌تواند محتوای قدیمی را به طور خودکار شناسایی کرده و تغییر دهد. ویکی‌پدیا محبوب‌ترین دایره المعارف آنلاین دنیا است ولی برخی مقالات آن به‌طور مرتب به روز نمی‌شوند. برای حل این مشکل هوش مصنوعی به کمک آمده است. در حال حاضر نیز از ربات‌ها برای بهینه سازی مطالب ویکی پدیا استفاده می‌شود. اما این کار محدود به روزرسانی قالب‌های کلی و نیز مقابله با خرابکاری‌های اینترنتی است.

  • امکان تماشای آخرین پست ها در اینستاگرام مجددا فراهم می‌شود

گجت نیوز: به لطف ویژگی جدیدی به نام Latest Posts امکان تماشای آخرین پست ها در اینستاگرام باز هم فراهم خواهد شد. از سال‌ها قبل فید اینستاگرام بدون ترتیب زمانی و بر اساس تشخیص هوش مصنوعی چیده می‌شود.اینستاگرام اخیرا ویژگی جدیدی به نام Latest Posts را به پلتفرم خود افزوده که در عمل، قابلیت جدیدی نیست! در ابتدا، پست‌ها در فید هر کاربر بر اساس ترتیب زمانی چیده می‌شد. به این ترتیب پست‌های منتشر شده توسط صفحه‌هایی که کاربر دنبال می‌کند، طبق زمان انتشار آن‌ها به نمایش درمی‌آمد. امکان تماشای آخرین پست ها در اینستاگرام از چند سال از بین رفت.

  • حمله هکرها به توییتر رسمی کمیته بین‌المللی المپیک

دنیای اقتصاد: توییتر رسمی کمیته بین‌المللی المپیک مورد حمله سایبری قرار گرفت. توییتر رسمی کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) شب گذشته مورد حمله سایبری گروه OurMine قرار گرفت. همچنین عصر روز گذشته پستی از IOC توسط این هکرها از جمله حساب‌های رسمی منتشر شد. فایل‌های مربوط به بازی‌های المپیک ۲۰۱۶ ریو و المپیک جوانان نیز متاثر از این حمله بود. سخنگوی IOC در این باره تاکید کرد این سازمان در حال بررسی شکاف‌های ایجاد شده در فایل‌های اجتماعی است. این گروه هکری که خرابکاری‌های زیادی داشته پیش از این برای دومین سایت باشگاه بزرگ بارسلونا را هک کرده بود. توییتر، فیس‌بوک و اینستاگرام ۱۵ لیگ فوتبال توسط همین گروه هک شده بود.

  • حمایت پژوهشگاه فضایی از تشکیل جامعه زنان فضایی

ایسنا: رییس پژوهشگاه فضایی ایران از حمایت این پژوهشگاه در زمینه تشکیل جامعه مهندسی زنان فضایی خبر داد. دکتر سعید صمیمی امروز در اولین رویداد تخصصی زنان در صنعت فضایی ایران با اشاره به پتانسیل موجود در جامعه مهندسی زنان فضایی افزود: در این رویداد سعی شده تا از همه بانوان متخصص حوزه فضایی کشور دعوت به عمل آید.

  • تندیس «جایزه ملی مدیریت مالی ایران» به همراه اول اهدا شد

باشگاه خبرنگاران جوان: شرکت ارتباطات سیار ایران برای سومین سال متوالی برنده تندیس زرین «جایزه ملی مدیریت مالی ایران» شد. دهمین دوره جایزه ملی مدیریت مالی ایران، امروز شنبه (۲۶ بهمن ۱۳۹۸) با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی، جمعی از مسئولان کشوری، مدیران شرکت‌ها و اساتید دانشگاه در سالن همایش‌های بین المللی رازی، برگزار شد. در این دوره با اعلام نتایج ارزیابی‌ها توسط کمیته داوران، «همراه اول» حائز امتیاز لازم برای دریافت تندیس زرین، بالاترین سطح جایزه شد.

  • رضایت ۸۱ درصدی مردم از سامانه نت سنج پلاس

فارس: معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از رضایت ۸۱ درصدی نتایج سنجش کیفیت سرویس های اپراتورهای ارائه کنندگان خدمات که بیشترین تاثیر را در بازار دارند، خبر داد. مجید حقی معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در گفت و گو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس با اشاره به رضایت ۸۱ درصدی مردم از کیفیت سرویس‌های اپراتورها گفت: نظرات کاربران در باره سامانه نت سنج پلاس نشان از کارایی مطلوب این سامانه دارد در روز اول بیش از ۳۵ هزار نفر از کاربران به نظر خواهی پرداختند که این موضوع به تنهایی یک موفقیت است.

  • اقدام جدید اپل برای مبارزه با کرونا

ایران آنلاین: به دلیل شیوع ویروس کرونا، شرکت اپل در حال بررسی دمای بدن مشتریان در فروشگاه های خود در پکن است. این اقدام در شرایط حساس سلامتی در چین چندان عجیب نیست. اپل پس از بسته شدن فروشگاه ها و دفاتر خود در چین به دلیل شیوع کرونا، برخی از فروشگاه های پکن خود را در روز جمعه در ساعات محدودی بازگشایی کرد اما این بازگشایی بسیار احتیاط آمیز بود.

  • چگونه ویروس کرونا بر تجارت جهانی فیس بوک تأثیر می گذارد؟

انتخاب: رئیس و مدیر عامل شرکت فیس بوک؛ مارک زاکربرگ کنفرانسی را که میزبان زنجیره تأمین برای سخت افزار شرکت در سانفرانسیسکو بود لغو کرد. این موضوع بی ارتباط با شایعات درباره شیوع ویروس کرونا نیست. رئیس و مدیر عامل شرکت فیس بوک؛ مارک زاکربرگ کنفرانسی را که میزبان زنجیره تأمین برای سخت افزار شرکت در سانفرانسیسکو بود لغو کرد. این موضوع بی ارتباط با شایعات درباره شیوع ویروس کرونا نیست. اطلاعات نادرست و شایعات پیرامون شیوع بیماری ناشی از ویروس کرونا در فیس بوک در حال گسترش است و باعث می شود این شبکه اجتماعی با سازمان بهداشت جهانی (WHO) در مورد چگونگی نبرد با اخبار جعلی صحبت کند. اما این تنها راهی نیست که ویروس روی فیس بوک تأثیر گذاشته است.

  • احتمال افزایش قیمت دامنه های دات کام پس از هشت سال

زومیت: در پی توافق شرکت ناظر بر دامنه‌های دات‌کام با وزارت بازرگانی آمریکا، احتمالا قیمت این دامنه‌ها برای نخستین‌بار در هشت سال گذشته، افزایش خواهد یافت. اخیرا زمزمه‌هایی از افزایش قیمت دامنه‌های دات‌کام (com.) به‌گوش می‌رسد. سازمان ICANN که وظیفه‌ی نظارت بر دامنه‌های اینترنتی سطح بالا را برعهده دارد، در شُرُف تأیید نهایی مجوز افزایش قیمت برای این دامنه‌ی محبوب است. قیمت دامنه‌های دات‌کام از سال ۲۰۱۲ تاکنون، روی رقم ۷/۸۵ دلار ثابت مانده است؛ البته مشتریان برای ثبت دامنه‌ی خود الزاما چنین مبلغی پرداخت نمی‌کنند. شرکت‌های مختلف ثبت دامنه ممکن است مبلغی کمتر یا بیشتر از این مقدار از مشتریان خود طلب کنند؛ اما این مبلغی است که خودِ شرکت‌های ثبت دامنه در ازای ثبت هر دامنه‌ی دات‌کام هزینه می‌پردازند.

  • تعیین تکلیف خدمات ارزش‌افزوده تا پایان سال

ایسنا: در حالی‌که وزیر ارتباطات از تصمیم‌گیری درباره خدمات ارزش افزوده با نظر مرکز ملی فضای مجازی خبر داده بود، رئیس رگولاتوری اعلام کرد که با جمع‌بندی این نظرات در این مرکز و طرح این نظرات در جلسه بعدی کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، درباره این خدمات تصمیم‌گیری خواهد شد. خدمات ارزش افزوده (Value Added Services) که به اختصار VAS نامیده می‌شوند، شامل مواردی غیر از خدمات استاندارد اپراتورها مانند تماس صوتی و پیامک معمول است و مهم‌ترین موضوعات خدمات ارزش افزوده تلفن همراه، شامل اخبار، مسابقات و رأی‌گیری، تبلیغات موبایلی و اطلاع‌رسانی می‌شود. خدمات ارزش افزوده می‌تواند توسط خود اپراتورها یا توسط شرکای ثالثی که به‌عنوان تامین‌کننده‌ محتوا (Content Provider) شناخته می‌شوند، انجام شود.

  • حفظ حقوق شهروندان یک اصل در وزارت ارتباطات است

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات: مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان تهران در بازدید از مراکز مخابراتی شهید اکبری و آل اسحاق در شرق تهران کیفیت ارائه خدمات، نحوه برخورد و رفتار با مردم و مراجعه کنندگان به این مراکز را بررسی کرد. رضایی با تاکید بر اینکه تکریم ارباب رجوع و ارائه خدمات مناسب و به موقع به متقاضیان یک اصل در موضوع مشتری مداری است، گفت: حفظ حقوق شهروندان یک اصل در وزارت ارتباطات است و در دعاوی مردم با اپراتورها، وزارت ارتباطات از حقوق مردم دفاع می کند.

  • پرونده دوازدهمین جشنواره وب و موبایل بسته شد

ایران آنلاین: دوازدهمین جشنواره وب و موبایل در حالی که انتظار می‌رفت در شرایط اقتصادی کنونی استارتاپ‌ها برگزار نشود، اما این جشنواره عصر روز جمعه (۲۵ بهمن ماه) با حضور پرشور فعالان استارتاپی و معرفی ۱۰۰ وب سایت و اپلیکیشن برتر موبایلی و با حمایت بخش خصوصی در پژوهشگاه وزارت نیرو به‌کار خود پایان داد که یکی از نکات جالب این مراسم دعوت نکردن مسئولان دولتی در اعتراض به قطعی اینترنت در آبان ماه و اختلال در کسب و کارهای نوپا بود.

  • محموله پنیر و پاستیل به فضا ارسال شد

پارسینه: یک کپسول باری به ایستگاه فضایی بین‌المللی پرتاب شد. این کپسول حامل پاستیل و پنیر برای فضانوردان بود. کپسول سیگنوس متعلق به شرکت نورتروپ گرانمن است که از ساحل ایالت ویرجینیا همراه با یک موشک آنتارس به فضا رفت. سیگنوس حامل ۴ تن بار است و روز سه شنبه به ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌رسد. البته این موشک و کپسول قرار بود هفته گذشته به فضا پرتاب شوند. اما بالاخره پس از سه بار لغو عملیات در هفته گذشته، محموله چهار تنی به فضا رفت.

  • یکی از مشهورترین شبکه‌های ارز رمز هک شد

مهر: هکرها با سواستفاده از یک آسیب پذیری به شبکه ارز رمز «آی او تی ای» نفوذ کرده و به کل کیف پول‌های دیجیتال موجود در آن دستبرد زدند. بنیاد IOTA که یک سازمان غیرانتفاعی اداره کننده شبکه ارز رمزی به همین نام است، از تعطیلی کل شبکه یادشده در هفته جاری خبر داده است. نقص امنیتی در اپلیکیشن کیف پول دیجیتال IOTA به هکرها امکان داد به درون آن نفوذ کنند و ارز رمزهای کاربران را سرقت کنند. حمله یادشده در تاریخ ۱۲ فوریه سال ۲۰۲۰ رخ داده، ولی هنوز سرنخی از فرد یا افراد عامل آن به دست نیامده است.

  • موتورولا ریزر تقریبا تعمیرنشدنی است

زومیت: وب‌سایت iFixit به‌تازگی تعمیرپذیری گوشی تاشو موتورولا ریزر را بررسی کرده و کمترین امتیاز ممکن را به آن داده است. موتورولا ریزر پس از تأخیری یک‌ماهه به‌دلیل تقاضای فراتر از انتظار، چند روز پیش در ایالات متحده عرضه شد. حال کارشناسان iFixit طبق سنت همیشگی، به‌سراغ این گوشی تاشو رفته‌اند تا با کالبدشکافی آن میزان تعمیرپذیری آن را مشخص کنند. تصاویر منتشرشده‌ی iFixit اجزای داخلی موتورولا ریزر و ساختار پیچیده‌ی لولای را به‌گونه‌ای نمایش می‌دهند که تاکنون ندیده بودیم. با اینکه iFixit ابتکارات مهندسی متعدد سازنده‌ی این گوشی را در طراحی ستایش کرده، گفته است پیچیدگی فراوان این دستگاه آن را به پیچیده‌ترین گوشی بررسی‌شده‌ی این گروه تبدیل کرده است.

  • حذف آبونمان؛ به نفع مردم یا به کام شرکت‌های سرویس دهنده

باشگاه خبرنگاران جوان: پس از ابطال آبونمان از قبوض تلفن و جایگزین شدن حق اشتراک برای برطرف کردن خسارت ۷۰۰ میلیاردی به سازمان مخابرات، همچنان مردم از آن بی‌اطلاع هستند. پس از حذف آبونمان از قبوض تلفن ثابت، تا حدودی باعث جلب رضایت از مشتریان این شبکه مخابراتی کشور شد، رضایتی که از بعد از حذف آبونمان قرار بود دیگر شاهد تغییر روی مبالغ تلفن ثابت نباشیم. در همین راستا دیوان محاسبات درخواست ابطال مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات شد، مصوبه‌ای که بعد از ابلاغیه دیوان عدالت اداری مبنی بر حذف آبونمان از روی قبوض تلفن تابت، شرکت مخابرات مدعی خسارتسالانه ۷۰۰ میلیاردی شد، خسارتی که چندی پس از حذف آبونمان شرکت مخابرات حق اشتراک ماهیانه را برای جبران خسارتش جایگزین آبونمان کرد.

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل