اخبار عمومی

مهمترین اخبار رسانه ها/ عذرخواهی وزیر ارتباطات از مردم شمال کشور

داتیکا: در پرونده خبری داتیکا، روزانه از مهمترین و جدیدترین اخبار حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مطلع شوید. مروری بر اخبار رسانه در روز شنبه بیست و ششم بهمن ماه را می خوانید:

  • تجهیز ۵ استان کشور به بالن‌های مخابراتی

ایسنا: رییس پژوهشکده سامانه‌های حمل‌ونقل فضایی پژوهشگاه فضایی ایران، تجهیز هر استان به یک بالن مخابراتی را از سیاست‌های وزارت ارتباطات دانست و گفت: مجری این طرح این پژوهشگاه است و در فاز اول ۵ استان کشور به این بالن‌ها مجهز خواهند شد. رحیم احسانی در در خصوص اقدامات پژوهشگاه فضایی در زمینه طراحی و ساخت سکوهای استراتسفری، افزود: قرار گرفتن ماهواره در فضا به منظور ارائه سرویس‌های متنوع آن است؛ ولی تا رسیدن به این هدف، ما راه‌های میانبری را در پیش گرفتیم که از آن جمله می‌توان به سکوهای استراتسفری اشاره کرد.

  • حذف بیش از ۵۰۰ افزونه مخرب از کروم توسط گوگل

مهر: گوگل بیش از ۵۰۰ افزونه مخرب و خطرناک طراحی شده برای مرورگر کروم را از فروشگاه اینترنتی وب استور خود حذف کرده است. حذف این افزونه‌های مخرب حاصل بیش از دو ماه تحقیق و بررسی بوده است. شناسایی افزونه‌های یادشده با همکاری شرکت سیسکو صورت گرفته است. افزونه‌های مخرب با تزریق آگهی‌های ناخواسته به درون محیط مرورگر کروم، پیام‌های بازرگانی متعددی را برای کاربران این مرورگر به نمایش می‌گذاشتند. همچنین برخی از این افزونه‌ها کاربران را به سمت مشاهده وب سایت‌های خاصی هدایت می‌کردند.

  • مهمترین دستاورد‌های چندین ساله فناوری فضایی ایران رونمایی شد

باشگاه خبرنگاران جوان: همزمان با روز فناوری فضایی و با نزدیک شدن به پرتاب دومین ماهواره فضایی دولت دوازدهم به ریاست جمهوری حجت الاسلام حسن روحانی، خانه‌طراحان‌انقلاب‌اسلامی موشن گرافیکی را با موضوع تاریخچه ورود ایران به کشورهای دارای صنعت فضایی تولید و منتشر کرد. موشن گرافیک «ایران در فضا» اشاره ویژه‌ای به سیر تکامل و پیشرفت صنعت هوافضای ایران تا به امروز داشته است.

  • آمریکا از شناسایی بدافزار جدیدی در کره‌ شمالی خبر داد

سیتنا: فرماندهی سایبری آمریکا، وزارت امنیت داخلی و پلیس فدرال این کشور از شناسایی یک بدافزار جدید خبر داده و آن را به کره شمالی منتسب کرده اند. آمریکا مدعی است یک بدافزار تازه کره شمالی را شناسایی کرده که برای انجام حملات هکری مورد استفاده قرار گرفته است. این بدافزار در قالب یک حمله فیشینگ منتشر شده و از طریق آن برای سرقت اطلاعات تلاش شده است. بدافزار یادشده به هکرها امکان می دهد از راه دور به رایانه های مختلف دسترسی یابند و داده های مورد نیاز خود را به سرقت ببرند.

  • خروج کامل ال جی و سامسونگ از ایران

گجت نیوز: پس از خروج کامل ال جی و سامسونگ از بازار لوازم خانگی ایران، تابلوهای این دو شرکت در حال جمع‌آوری است. محصولات ایرانی سام و جی پلاس جایگزین این دو برنده کره‌ای خواهند بود. پس از این که دو برند کره‌ای ال جی و سامسونگ به دلیل تحریم‌های آمریکا از بازار لوازم خانگی ایران خارج شدند، آخرین تابلوهای آنها نیز از سطح شهر جمع‌آوری شد. در همین رابطه سید علیرضا موسوی مجد، رئیس هیئت‌مدیره انجمن لوازم صوتی و تصویری ایران عنوان کرد جمع‌آوری تابلوهای دو شرکت سامسونگ و ال جی مدتی است که شروع شده و از هفته‌های آینده اولین سری از محصولات جایگزین سامسونگ با برند سام به بازار عرضه می‌شود.

  • ناسا از طریق لیزر با فضانوردان مریخ تماس می‌گیرد

مهر: ناسا اعلام کرده که در جریان اعزام فضانورد به مریخ در سال ۲۰۳۰ از یک فناوری جدید لیزری به منظور برقراری ارتباط با آنها و تبادل داده بهره می‌گیرد. تا به امروز برای برقراری ارتباط با فضانوردان در جریان سفرهای فضایی به طور عمده از امواج رادیویی استفاده شده است، اما سرعت حرکت این امواج پایین بوده و پاسخگویی سفرهای فضایی طولانی مدت به نقاطی در دوردست نیست. از همین رو ناسا تصمیم گرفته لیزر را جایگزین امواج رادیویی کند. در همین راستا برای ارسال و دریافت امواج لیزری از دیش‌های جدیدی بهره گرفته می‌شود. این دیش ها می‌توانند اطلاعات ضروری را به سرعت برای فضانوردانی که در فاصله بیش از ۶۴ میلیون کیلومتری از زمین قرار دارند، ارسال کنند.

  • دسترسی به فایل‌های کاربران با مشکل واتس‌اپ

ایسنا: آسیب‌پذیری جدیدی در پیام‌رسان واتس‌اپ کشف شده که امکان دسترسی به فایل‌های موجود در سیستم کاربر را به مهاجمان می‌دهد. یک محقق امنیتی جزییات فنی از ‫آسیب‌پذیری‌های چندگانه‌ با حساسیت بالا را در پیام‌رسان واتس‌اپ منتشر کرد که با بهره‌برداری از آنها امنیت میلیون‌ها کاربر به خطر خواهد افتاد و یک مهاجم از راه دور می‌تواند با ارسال یک پیام مخرب به قربانی در برنامه واتس‌اپ فایل‌های موجود در سیستم ویندوزی یا mac کاربر را سرقت کند.

  • سرنوشت رئیس جمهور بعدی آمریکا در دستان فناوری

ایران آنلاین: مطالب هدفگذاری شده در شبکه‌های اجتماعی به کمک هشتگ‌ها، توئیت‌ و… منتشر می‌شوند و فناوری به گونه‌ای پیشرفت کرده که هر یک از کاربران می‌توانند اخبار و اطلاعات متفاوت را نسبت به فرد دیگر دریافت کنند. در آخرین گزارش‌ها گفته شده است که آمریکایی‌ها هر ماه اخبار مربوط به بیش از ۱۰ میلیارد اتفاق مختلف را روی پلتفورم‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند.

  • شبکه ملی اطلاعات چه نسبتی با فضای مجازی کشور دارد؟

باشگاه خبرنگاران جوان: معاون راهبردی شورای عالی فضای مجازی درباره مصوبات آخرین جلسه شورای عالی فضای مجازی گفت: تا پایان سال برای شبکه ملی اطلاعات برنامه مصوبی خواهیم داشت. «شبکه ملی اطلاعات» بالاخره سامان می‌گیرد؟ هر دولتی سر کار بیاید موظف به اجرای طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات است؛ از ظرفیت پیام‌رسان‌ها، موتور‌های جست‌وجو و رایانامه‌های بومی استفاده خواهد شد؛ شواهد نشان می‌دهد بر خلاف ادوار گذشته، شورای عالی فضای مجازی و وزارت ارتباطات به زبان مشترکی رسیده‌اند». این جملات، مهمترین گویه‌هایی است که «عباس آسوشه» معاون راهبری فنی شورای عالی فضای مجازی اظهار کرد.

  • خدمات هوش مصنوعی اریکسون برای ارتقای خدمات به مشتری

شرکت اریکسون برای ارتقای خدمات رسانی به مشتریان خود قصد دارد از هوش مصنوعی بهره بگیرد. هوش مصنوعی برای بهبود خدمات اتوماسیون اداری اریکسون نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. اریکسون از فناوری هوش مصنوعی برای بهبود ارتباط با مشتریان ودریافت بازخورد آنها، کنترل دقیق تر کیفیت خدمات ارتباطی و بهینه سازی برخی خدمات دیگر بهره خواهد گرفت. هوش مصنوعی علاوه بر ارتقای سیستم های اتوماسیون به منظور بهبود خدمات تجزیه و تحلیل رضایت مشتریان، بررسی دقیق تر داده های جمع آوری شده از مشتریان و بررسی و پیش بینی تبعات استفاده از فناوری های جدید مانند خدمات نسل پنجم، تحولات دیجیتال و غیره مورد استفاده خواهد بود.

  • ویژگی جدید سرویس پست الکترونیکی گوگل برای سیستم عامل iOS

آنا: گوگل با اضافه کردن ویژگی جدید به سرویس پست الکترونیکی خود محدودیت‌های موجود برای ارسال فایل پیوست را در سیستم عامل iOS را برطرف کرد. شرکت گوگل ارسال فایل‌های پیوست به همراه نامه الکترونیکی در سرویس جیمیل را راحت‌تر از گذشته کرده است. تا پیش‌ازاین کاربران تنها می‌توانستند فایل‌های موجود در کمرا رول (camera roll) یا گوگل درایو (Google Drive) را به‌عنوان پیوست به همراه جیمیل ارسال کنند.

  • عذرخواهی وزیر ارتباطات از مردم شمال کشور

باشگاه خبرنگاران جوان: پس از مدتی با اعزام گروه‌های فنی به مناطق شمالی کشور،  چندی نگذشت که تیم‌های فنی سازمان ارتباطات برای برقراری دوباره اینترنت و تلفن به منطقه اعزام شدند و ۳۱ سایت قطع شده گیلان با مولد برق اضطراری به مدار بازگشت و امروز محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در حساب توییتری خود از بازگشت حالت عادی به گیلان خبر داد و نوشت: “هم اکنون اکثر ارتباطات در گیلان به شرایط عادی بازگشت.

مردم خوب گیلان!

از اینکه این چند روز بخاطر قطع گسترده برق قادر به ارائه خدمات ارتباطی مناسب به شما نبودیم، پوزش می‌خواهیم. اگرچه از همان لحظه اول برای خدمت‌رسانی کنار شما بودیم. گیلانی‌های عزیز، دوستتون داریم”.

  • منتظر رکوردشکنی در دنیای اسمارت‌فون‌ها توسط لنوو باشید

شهر سخت‌افزار: شاید ماهی نباشد که بگذریم و رکورد جدیدی در پایگاه داده نرم‌افزارهای بنچمارک دنیا موبایل به ثبت نرسد. در جدیدترین این رکوردشکنی‌ها شرکت لنوو ادعا کرده توانسته به امتیاز جذاب و تاریخی بیش از ۶۰۰ هزار در بنچمارک AnTuTu دست پیدا کند. شرکت لنوو لنوو تا به امروز گوشی‌های هوشمند بسیار قدرتمندی روانه کرده ولی مانند بسیاری از شرکت‌های چینی انتظار داریم تا گوشی گیمینگ این شرکت نیز روانه بازار شود. نتایج اعلام کرده که لنوو با دستگاهی که Game On نام داشته (و یا شاید این نام برای تبلیغات استفاده شده) قصد دارد وارد تجارت گوشی‌های گیمینگ شود. در همین زمینه لنوو تیزری برای تبلیغ این محصول در وبسایت خود منتشر کرده و مدعی شده که امتیازی بالاتر از ۶۰۰،۰۰۰ توسط این دستگاه با استفاده از چیپست قدرتمند و جدید شرکت کوالکام یعنی Snapdragon 865 به دست آمده است.

  • اپل احتمالا به‌زودی نسخه‌ای جدید از اپل تی‌ وی معرفی می‌کند

زومیت: کارشناسان در آخرین به‌روزرسانی سیستم‌عامل اپل تی‌‌وی به کدهایی برخورد کرده‌اند که به دستگاه کاملا جدیدی اشاره می‌کند. این کارشناسان احتمال می‌دهند کدهای مذکور به اپل تی‌‌وی معرفی‌نشده مربوط باشند. اپل هفته‌ی گذشته به‌روزرسانی بتای ۱۳٫۴ را برای سیستم‌عامل دستگاه استریمینگ اپل تی‌وی منتشر کرد. حال کارشناسان وب‌سایت ۹to5Mac موفق شده‌اند در لابه‌لای کدهای این به‌روزرسانی بخش‌هایی پیدا کنند که احتمالا از اپل تی‌وی منتشرنشده خبر می‌دهد.

  • رایانه‌های جدید مایکروسافت تا بهار از راه می‌رسد

مهر: مایکروسافت تا بهار آینده رایانه و تبلت جدید «سرفیس بوک ۳» و «سرفیس گو ۲» را روانه بازار می‌کند. مایکروسافت معمولاً در بهار و پاییز هر سال محصولات تازه خود را عرضه می‌کند و این بار هم تصمیم گرفته در بهار آینده نسل جدید رایانه سرفیس بوک و تلبت سرفیس گو را به بازار بفرستد. رایانه سرفیس بوک ۳ مجهز به ویندوز ۱۰ بوده و تبلت سرفیس گو ۲ هم دارای نمایشگری کوچک است. قرار است هر دو محصول در بهار در دسترس علاقمندان قرار بگیرد.

  • همایش ایـنـتـرنـت اشـیـا برگزار می‌شود

ایسنا: انجمن علمی دانشجویی مهندسی فناوری اطلاعات دانشگاه الزهرا با همکاری مرکز تحقیقات اینترنت اشیا همایش «آشنایی با اینترنت اشیا» را برگزار می‌کند. به گزارش باشگاه دانشجویان ایسنا، اینترنت اشیا دیدگاهی نوین در صنعت فناوری اطلاعات است که تمامی مفاهیم فنی، اجتماعی و اقتصادی را شامل می­‌شود. در این دیدگاه محصولات، کالاهای مصرفی، خودروها و کامیون‌ها، تجهیزات صنعتی و صنایع (برق، تلفن و …) ، حسگرها و دیگر مؤلفه‌ها؛ هر روزه توسط اتصالات اینترنتی و همچنین قابلیت‌های قدرتمند تحلیلی داده‌ها با یکدیگر ترکیب‌ شده‌اند تا نحوه کارکرد و زندگی ما را دگرگون کنند.

  • بی توجهی کاربران به حفافظت از حریم شخصی در اپلیکیشن‌های تلفن همراه

فارس: نتایج یک بررسی نشان می‌دهد ۴۰ درصد از کاربران اپلیکیشن‌های اجتماعی، اطلاعات شخصی خود را در محیط این برنامه‌ها به اشتراک می گذارند.۶۶ درصد از زنان کاربر اپلیکیشن‌های اجتماعی که برای آشنایی با دیگر افراد و دوست یابی مورد استفاده قرار می‌گیرند، می گویند احساس می‌کنند افراد فعال در برنامه‌های یادشده قابل اعتماد هستند و این در حالی است که این اعتماد بی پایه می‌تواند امنیت افراد یادشده را به طور جدی به خطر بیندازد. همچنین ۶۳ درصد از افرادی که از سال ۲۰۰۰ به این سو متولد شده اند نیز گفته اند برای افشای اطلاعات خصوصی خود در محیط اپلیکیشن های مذکور اقدام می‌کنند.

  • فیس‌بوک نشست بازاریابی خود را لغو کرد

ایرنا: کمپانی فیس‌بوک به دلیل نگرانی از شیوع ویروس مرگبار کرونا، اجلاس جهانی بازاریابی خود را که قرار بود در اوایل ماه مارس (اسفندماه) در سانفرانسیسکو برگزار شود، لغو کرد. آنتونی هریسون سخنگوی فیس‌بوک با اشاره به خبر لغو این رویداد که انتظار می‌رفت حدود ۴ هزار شرکت کننده داشته باشد، گفت: «اولویت ما حفظ سلامتی و امنیت تیم‌هایمان است. بنابراین با توجه به بالا گرفتن خطر ویروس کرونا برای بهداشت عمومی، محض احتیاط نشست جهانی بازاریابی خود را لغو کردیم.»

 

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل