اخبار عمومی

مهمترین اخبار رسانه‌ها/ ویروس کرونا به اینترنت هم نفوذ کرد

داتیکا: در پرونده خبری داتیکا، روزانه از مهمترین و جدیدترین اخبار حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مطلع شوید. مروری بر اخبار رسانه در روز یکشنبه سیزدهم بهمن ماه را می خوانید:

  • مبارزه با «ویروس کرونا» به کمک غول‌های فناوری

روزنامه ایران: «دانیل استریکر» محقق علوم پزشکی در دانشگاه گلاسکو می‌گوید که هوش مصنوعی تنها روشی است که می‌تواند در این زمینه به‌کار گرفته شود. او توضیح داد: «هوش مصنوعی می‌تواند اطلاعات مربوط مسافرت و حرکت هر یک از افراد را به‌طور دقیق اعلام کند و از سوابق پروازهای هوایی گرفته تا اطلاعات رفت و آمد درون شهری را ارائه دهد. با هوش مصنوعی حتی می‌توانید رد پای الکترونیکی افراد در گوگل را هم زیر نظر بگیرید».

  • روزشماری برای رونمایی از گوشی‌های ایرانی

ایسنا: در حال حاضر طبق برآوردهای انجام‌شده، قرار است در مدت دو سال، به تولید دو میلیون گوشی تلفن همراه برسیم و درحالی‌که همین حالا هم یک شرکت محصول خود را درحوزه گوشی‌های هوشمند ارائه کرده، طبق وعده‌ای که داده شده، سه شرکت دیگر نیز باید نخستین محصولات خود را در این روزها رونمایی کنند؛ محصولاتی که انتظار می‌رود این بار فراتر از گوشی‌های سرهم‌بندی‌شده قطعات وارداتی باشند.

  • اپل فروشگاه‌های خود را در چین تعطیل کرد

ایرنا: شیوع ویروس کرونا در جهان تاثیر ملموسی بر دنیای فناوری گذاشته است. گوگل چندی پیش از تعطیلی دفاتر خود در چین و منع سفر کارکنانش به این کشور خبر داد. مایکروسافت و آمازون نیز در همین راستا به طور موقت تمام فعالیت‌های خود را در چین متوقف کرده‌اند. در تازه‌ترین تحولات کمپانی اپل نیز پس از مشورت با کارشناسان “محض احتیاط” تمام فروشگاه‌های خرده فروشی و دفاتر خود را تا تاریخ ۹ فوریه (۲۰ بهمن) در چین تعطیل کرد.

  • اپلیکیشن ویروس کرونا رونمایی شد

انتخاب: اخیرا یک اپلیکیشن جدید معرفی شده که دارای اطلاعاتی مفید برای پیشگیری از ویروس کرونا است. این برنامه دارای تمام اطلاعات به روز و مورد نیاز شما در مورد برخورد با ویروس است. این برنامه جدید توسط دو مهاجر فرانسوی ساکن در تایوان ساخته شده و شیوع ویروس را به موقع نقشه برداری می کند و اطلاعات محلی مفیدی را ارائه می دهد ، که براساس منطقه تقسیم می شود. این برنامه، یک برنامه تعاملی است که به راحتی قابل جستجو است.

  • ارتقای توئیتر برای کاربران آی او اس

فارس: با توجه به اینکه همه افراد می توانند به پست های حساب های عمومی در توئیتر پاسخ دهند، متمایز کردن پاسخ های دوستان نزدیک از دیگر افراد کار ساده ای نیست. توئیتر برای جلوگیری از نادیده گرفته شدن پاسخ های دوستان و افراد نزدیک، تغییراتی را در اپلیکیشن آی او اس خود ایجاد کرده تا پاسخ های افرادی که تعقیبشان را می کنید در ابتدا به شما نشان بدهد.

  • راه اندازی سامانه مشاوره اضطراری کرونا ویروس

مهر: وزیر بهداشت، از راه اندازی سامانه مشاوره اضطراری کرونا ویروس خبر داد. سعید نمکی، در توییتی نوشت: بخش مشاوره بیماری های واگیر سامانه تلفنی ۱۹۰ برای پاسخگویی به سئوالات مردم در خصوص ویروس کرونا راه اندازی شد. وزیر بهداشت افزود: هموطنان و همکاران نظام سلامت می توانند از این طریق سئوالات خود را به صورت شبانه روزی با کارشناسان مربوطه در میان بگذارند.

  • آیفون ۹ پلاس در سال ۲۰۲۱ معرفی می‌شود

بهار: به نظر می‌رسد آیفون ۹ پلاس نیز در حال توسعه است و در سال ۲۰۲۱ رونمایی خواهد شد. طبق شایعات، آیفون ۹ پلاس به صفحه نمایشی با ابعاد ۵.۵ یا ۶.۱ اینچی مجهز خواهد بود که البته به نظر کو، احتمال تجهیز به نمایشگر ۶.۱ اینچی بیشتر است. ظاهرا اپل قصد دارد در آیفون ۹ پلاس بار دیگر از صفحه نمایش بی‌حاشیه LCD خود استفاده کند که با یک بریدگی در بالای نمایشگر، میزبان Face ID خواهد بود.

  • چه بخشهایی از سند معماری شبکه ملی اطلاعات تصویب شد

مهر: عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی گفت: در جلسه عصر روز گذشته شورای عالی فضای مجازی خط مشی حاکم بر معماری شبکه ملی اطلاعات و اهداف راهبردی و عملیاتی این شبکه به تصویب رسید. طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات که از سوی وزارت ارتباطات به شورای عالی فضای مجازی ارائه شده است، طی یک ماه اخیر در کارگروه متشکل از اعضای حقیقی شورا و معاونان مرکز ملی فضای مجازی مورد بررسی قرار گرفت و در جلسه روز گذشته شورا، قسمت هایی از آن به تصویب رسید.

  • آخرین مهلت شکایت از اینستاگرام مشخص شد

ایسنا: جمعه (۱۸ بهمن ماه) آخرین مهلت ثبت‌نام در طرح شکایت ملی از اینستاگرام به دلیل حذف محتواهای مرتبط با سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی تعیین شده است. به گفته معاون مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پس از پایان آخرین مهلت ثبت شکایات مردم ایران از اینستاگرام، مرکز ملی فضای مجازی به عنوان عالی ترین نهاد سیاستگذار در حوزه فضای مجازی، از طریق مجامع حقوقی بین‌المللی، روند حقوقی شکایت از اینستاگرام را پیگیری خواهد کرد و در سطح ملی نیز اقدامات حقوقی و سیاستگذاری‌های لازم را دنبال خواهد کرد.

  • عرضه جهانی ارز دیجیتال شبکه اجتماعی لاین

دیجیاتو: شرکت LVC در حال آماده‌سازی برای عرضه لینک در ژاپن بوده و تاریخ آن را در آینده‌ای نزدیک اعلام می‌کند. این اقدام لاین دقیقا مشابه کاری است که تلگرام با ارز دیجیتال گرم و فیسبوک با لیبرا انجام داده بود. مهمترین و عمده‌ترین دلیل عرضه ارز دیجیتال نیز درآمدزایی بیشتر از طریق کاربران است.

  • همکاری اپل و گوگل برای به حداقل رساندن کلاهبرداری از طریق فیشینگ

باشگاه خبرنگاران‌جوان: اپل به طور معمول همکاری با رقبای خود را به حداقل می‌رساند، اما امروز برخی از مهندسان این شرکت ایده‌ای را ارائه داده‌اند که می‌تواند امنیت سیستم‌های آن را بهبود ببخشد و از کلاهبرداری فیشینگ جلوگیری کند؛ نکته جالب این جا است که و گوگل نیز در این پروژه همراه اپل خواهد بود.

  • کسب و کارها از اینترنت ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه برخوردار می‌شوند

ایسنا: در جلسه اخیر شورای عالی فضای مجازی، اهداف شبکه ملی اطلاعات تا سال ۱۴۰۴ به تصویب رسید. بر همین اساس پوشش صد در صد جمعیت کشور برای دسترسی پهن باند سیار با سرعت متوسط ۱۰ مگابیت بر ثانیه و پوشش ۸۰ درصدی دسترسی پهن باند ثابت خانوارها با متوسط سرعت ۲۵ مگابیت بر ثانیه است.

  • اپل خدمات تعمیر در محل ارائه می‌دهد

مهر: حمل و نقل برخی رایانه‌های سنگین و حجیم اپل مانند آی مک و مک پرو برای تعمیر چندان ساده نیست. از همین رو اپل اعلام کرده که در برخی شهرهای آمریکا خدمات تعمیر در محل ارائه می‌دهد.از جمله شهرهایی که این خدمات اپل در آنها ارائه می‌شود می‌توان به شیکاگو، دالاس، هوستون، لس‌آنجلس، نیویورک و سان فرانسیسکو اشاره کرد.

  • ساخت نرم‌افزارهایی برای نمایش اعتیاد به تلفن‌های هوشمند

ایتنا: گوگل هنوز هم به دنبال روش‌هایی برای کاهش مدت‌زمان استفاده از تلفن‌های همراه هوشمند است و این بار سعی کرده است تا با تاکتیک ایجاد حس گناه و عذاب وجدان کاربران را از استفاده بیش‌ازحد از تلفن‌هایشان بازدارد. این کمپانی برای اجرای این تاکتیک سه نرم‌افزار جدید به نام‌های Activity Bubbles، Envelope و Screen Stopwatch را عرضه کرده است که هدف هر سه این‌ها ایجاد احساس گناه در رابطه با استفاده بیش‌ازحد از تلفن‌های همراه است. در این میان نرم‌افزار Envelope قوی‌ترین آن‌ها است.

  • پول درآوردن از ویروس کثیف!

باشگاه خبرنگاران‌جوان: در شرایطی که شیوع ویروس کرونا، باعث شده مردم در شهر‌های چین در خانه‌هایشان محبوس شوند، برخی با خلاقیت و حتی کاسبکاری به درآمد رسیده اند. ویروس کرونا و فراگیری آن موجب شده تا کاربران بازی های موبایلی هم برای این که نحوه مقابله با آن را به شیوه بازی یاد بگیرند، به سراغ یک بازی به نام «پلیگ» بروند. «پلیگ» به کاربران یاد می‌دهد چطور با انتشار ویروس‌ها بجنگند، البته بیشتر نگاه این بازی به ویروس طاعون است اما همین که بازی برای مبارزه با انتشار ویروس است باعث شده خیلی زود رکورد نصب را در آمریکا به خود اختصاص دهد.

  • تشکیل اکوسیستم هوش مصنوعی در ایران با حضور ۱۰ کشور

مهر: معاون وزیر ارتباطات از برنامه ریزی برای ایجاد اکوسیستم بین المللی هوش مصنوعی با همکاری ۱۰ کشور و محوریت ایران خبر داد تا با استفاده از تجربیات کشورها، بتوان از مزایای این فناوری بهره برد.

  • کاهش فروش نوکیا در سال گذشته

باشگاه خبرنگاران‌جوان: نوکیا تنها موفق به فروش جهانی ۱۲.۹ میلیون دستگاه از محصولات خود بین ماه‌های ژانویه و دسامبر ۲۰۱۹ شده است. این نتیجه بدین معناست که نوکیا در ۱۲ ماه گذشته کاهش چشم‌گیر ۲۷ درصدی در بخش فروش گوشی‌های هوشمند خود داشته، زیرا این شرکت پیشتر آماری برابر ۱۷.۵۹ میلیون فروش برای خود ثبت کرده است.

  • ایران سال آینده چهار ماهواره سنجشی و مخابراتی به فضا پرتاب می‌کند

زومیت: سال آینده، کشور ایران در هریک از فصول مختلف یک ماهواره به فضا پرتاب می‌کند؛ به‌طوری‌که درمجموع، سازمان فضایی چهار ماهواره در مدار قرار خواهد داد. هدف این سازمان توسعه‌ی کشور و رسیدن به رفاه اجتماعی است و معتقدیم ماهواره به‌عنوان پیشران توسعه‌ی کشور محسوب می‌شود.

  • سیستم بصری واقعیت افزوده برای هواپیمای مافوق صوت

فارس: سیستم بصری واقعیت افزوده ناسا مشاهده محیط اطراف را همراه با دریافت اطلاعات اضافی در هواپیماهای مافوق صوت ایکس ۵۹ ممکن می کند. سیستم یادشده که XVS نام دارد، مبتنی بر استفاده از یک نوع دوربین مخصوص است که به خلبان هواپیمای ایکس ۵۹ امکان می دهد تا ضمن مشاهده دقیق محیط اطراف اطلاعات افزوده ضروری برای ناوبری را نیز دریافت کند.

  • هکر آمریکایی «نینتندو» محکوم شد

مهر: رایان هرناندز به علت هک کردن سیستم‌های رایانه‌ای شرکت نینتندو با هدف کلاهبرداری، سرقت اطلاعات و سوءاستفاده و نیز نگهداری از اقلام هرزه نگارانه مرتبط با کودکان محکوم شده است. وی با ارسال ایمیل‌های فریبنده و طراحی حملات موسوم به فیشینگ توانست در سال ۲۰۱۶ کنترل ایمیل یکی از کارکنان نینتندو را در دست بگیرد و از کلمه عبور وی برای جمع‌آوری اطلاعات در مورد این شرکت در کنسول‌های بازی آن استفاده کرد و این اطلاعات را به طور عمومی افشا کرد. این هکر قبل از سال ۲۰۱۷ برخی اطلاعات فنی مربوط به کنسول بازی سوئیچ را هم افشا کرد.

 

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل