اخبار عمومی

مهمترین اخبار رسانه ها/ پیشگیری از گسترش کرونا با کمک پهپاد

داتیکا: در پرونده خبری داتیکا، روزانه از مهمترین و جدیدترین اخبار حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مطلع شوید. مروری بر اخبار رسانه در روز شنبه دوازدهم بهمن ماه را می خوانید:

 

  • «دات کام» ابزار فشار بین‌المللی بر ایران/«ایرانت» را جایگزین کنیم

مهر: عضو شورای عالی فضای مجازی با اشاره به اعمال سلیقه سیستم های اطلاعاتی آمریکا در تکمیل پروژه ترور سردار سلیمانی از جمله قطع دامنه های دات کام، گفت: پروژه «ایرانت» را در سطح ملی جایگزین کنیم.

  • تخصیص بیشترین سهم بودجه وزارت ارتباطات به موضوع فضایی

ایسنا: مرتضی براری، گزارشی از برنامه‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در توسعه صنعت فضایی که امروزه در جهان به‌عنوان پیشران توسعه محسوب می‌شود، ارائه کرد و در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: در سه سال اخیر، بیشترین سهم بودجه‌ای وزارت ارتباطات به موضوع فضایی اختصاص داده‌شده که در تاریخ بی‌نظیر بوده است. ساخت ایستگاه‌های زمینی دریافت اطلاعات، ساخت مرکز ذخیره و پردازش داده، هزینه ساخت و پژوهش پرتابگر و درنهایت هزینه ساخت ماهواره‌ها بخشی از سرمایه‌گذاری انجام‌شده است.

  • وقتی رمز پویا هم کلاهبرداران را متوقف نمی کند

داتیکا: اپلیکیشن‌های جعلی رمز پویا یکی دیگر از راه‌های جدید کلاهبرداری از مشتریان بانکی است. با توجه به الزام بانک‌ها برای عملی‌کردن رمز‌های یک‌بار مصرف (پویا)، کلاهبرداران سایبری با طراحی اپلیکیشن‌های جعلی رمزساز به دنبال سرقت اطلاعات بانکی کاربران هستند تا بدین‌وسیله با دسترسی به اطلاعات کاربران نسبت به خالی کردن حساب آن‌ها اقدام کنند.

  • پیشگیری از گسترش ویروس کرونا با کمک پهپاد

ایسنا: با شیوع ویروس کرونا در سراسر چین، برنامه‌های جدیدی برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس در نظر گرفته شده است. مقامات چین، پهپادها را در سطح این کشور به کار گرفته‌اند تا افرادی که بدون ماسک از خانه بیرون می‌آیند، شناسایی کنند. هنگامی که پهپادها به افراد بدون ماسک می‌رسند، صدایی به آنها هشدار می‌دهد.

  • چرا ماهواره‌بر سروش می‌تواند برای ایران مهم باشد؟

باشگاه خبرنگاران‌جوان: کشورمان آماده می‌شود تا چند روز دیگر، ماهواره جدیدی را به فضا بفرستد این ماهواره ظفر نام دارد و قرار است با ماهواره‌بر سیمرغ به آسمان برود. سیمرغ، دومین نسل از ماهواره‌بر‌های ایرانی است که در سال‌های اخیر تست شده و جایگزین ماهواره‌بر سفیر می‌شود که چند پرتاب موفق به فضا داشت، اما با توجه به نیاز‌های کشورمان برای پرتاب ماهواره‌های بزرگتر به فضا و رسیدن به مدار‌های بالاتر با «ژئو»، ساخت موشک‌های جدید ضروری است.

  • شرکت اپل در فروش گوشی هوشمند از سامسونگ پیشی گرفت

ایرنا: فروش گوشی‌های هوشمند شرکت اپل در سه ماهه پایانی سال گذشته میلادی از میزان فروش شرکت سامسونگ پیشی گرفت و اپل مجددا به پرفروش‌ترین شرکت تولیدکننده گوشی هوشمند در جهان تبدیل شد. در طول سه ماه پایانی سال گذشته اپل به دلیل محبوبیت جدیدترین مدل‌های عرضه شده خود در آمریکا و اروپا و همچنین عرضه گوشی‌های ارزان‌تر در سایر نقاط جهان، توانست ۷۳.۸ میلیون آیفون را به فروش برساند.

  • Avast رویکرد جمع‌آوری داده‌های کاربران را قانونی و الزامی می‌داند

زومیت: Avast در پاسخ به ادعای رسانه‌های فناوری مبنی‌بر جمع‌آوری داده‌ی کاربران، از اقدام خود دفاع کرد و آن را رویکردی الزامی برای آنتی‌ویروس‌ها دانست. شرکت آنتی‌ ویروس Avast در جدیدترین بیانیه‌ی خبری خود اعلام کرد سیاست‌های خود مبنی‌بر فروش تاریخچه‌ی مرورگر کاربران به شرکت‌های متفرقه را بهبود خواهد بخشید و از برنامه‌های جدید برای جذب کاربران بیشتر به سیستم جمع‌آوری داده خبر داد.

  • هشدار؛ این تماس‌ کلاهبرداری است

ایسنا: هنگامی که با شما تماس تلفنی گرفته می‌شود و به شما وعده‌ جایزه و هدیه می‌دهند، از شما اطلاعات کارت بانکی‌تان را می‌خواهند و یا مواردی از این دست که حتماً با آن‌ها مواجه شده‌اید، باید دقت کنید که علی‌رغم جذاب بودن این پیشنهادها، احتمال این‌که در آستانه‌ فریب خوردن توسط کلاهبرداران قرار گرفته باشید، بسیار است.

  • تولید سه گوشی جدید نوکیا لو رفت

فارس: سه گوشی جدید نوکیا به زودی روانه بازارهای جهانی می شوند. این سه گوشی نوکیا ۸٫۲ ، ۵٫۲ و ۱٫۳ نام دارند و در کنگره جهانی موبایل در دسترس قرار می‌گیرند.

  • طرح سناتورهای آمریکایی برای مقابله با رمزنگاری آنلاین

دیجیاتو: لیندسی گراهام، سناتور صاحب نفوذ و از متحدان ترامپ در حال تدوین لایحه ای است که در صورت تصویب، رمزنگاری دو سویه و آنلاین داده ها را به خطر خواهد انداخت. رمزنگاری دو سویه یا سراسری (End-to-End) سازوکاری برای حفاظت از داده ها است که در آن تنها فرستنده و گیرنده قادر به مشاهده محتوای پیام هستند. این سیستم علی رغم امنیت بالا در بسیاری موارد مانع دسترسی سازمان های دولتی به داده ها می شود و به همین دلیل در میان دولتمردان مخالفان بسیاری دارد.

  • واتس اپ امروز در موبایلهای قدیمی از کار می افتد

مهر: آپدیت جدید واتس اپ سبب می شود از امروز(یکم فوریه ۲۰۲۰) دسترسی میلون ها کاربری که از آیفون ها و دستگاه های قدیمی اندروید استفاده می کنند، به این اپلیکیشن قطع شود. واتس اپ اعلام کرده آیفون هایی که دارای سیستم عامل iOS۸ یا قدیمی تر هستند( دستگاه های آیفون ۴ یا قدیمی تر) تحت تاثیر آپدیت جدید قرار می گیرند. اما دستگاه های آیفون۴اس، تمام مدل های آیفون ۵ و تمام مدل های آیفون۶ همچنان از پشتیبانی واتس اپ بهره می برند.

  • چین به دنبال توسعه فناوری ۶G است

آنا: درحالی‌که فناوری  ۵G حتی در بیشتر کشورها هنوز وجود ندارد، اما محققان چینی در حال حاضر روی شبکه بی‌سیم نسل بعدی یعنی ۶G کار می‌کنند. وزارت علوم و فناوری چین اخیراً کارهای مقدماتی را آغاز کرده است و کارشناسان معتقدند سرعت این فناوری می‌تواند تا ۸۰۰۰ برابر بیشتر از سرعت ۵G فعلی باشد.۶G می‌تواند به سرعت باورنکردنی ۱ ترابایت در ثانیه دست یابد.

  • بانک مرکزی زمان قطع رمز ایستای ۱۲ بانک دیگر را اعلام کرد

دیجیاتو: به گفته بانک مرکزی، پیرو اقدامات انجام‌شده در مورد قطع رمز دوم ایستا (رمز دوم فعلی کارت بانکی) از روز هشتم بهمن‌ماه، به اطلاع هموطنان می‌رساند ادامه روند قطع رمز دوم ایستا در بانک‌ها و موسسات اعتباری به شرح ذیل است: بانک‌ کشاورزی در روز سیزدهم بهمن‌ماه جاری، بانک‌های رفاه و سینا در روز چهاردهم بهمن‌ماه جاری، بانک‌های مسکن، ملت، دی و قوامین در روز پانزدهم بهمن‌ماه جاری، بانک‌های سامان، توسعه تعاون، قرض‌الحسنه مهر ایران، پست‌بانک و موسسه اعتباری ملل در روز شانزدهم بهمن‌ماه جاری، بانک مرکزی همچنین اعلام کرده قطع سرویس رمز دوم ایستا در سایر بانک‌ها نیز متعاقبا اعلام خواهد شد.

  • تعطیلی موقت همه دفاتر گوگل در چین به دلیل کرونا

مهر: تعطیلی دفاتر گوگل در چین تنها به خاک اصلی این کشور محدود نمی‌شود و شامل هنگ کنگ و تایوان نیز خواهد بود. در حال حاضر دفاتر گوگل در چین به علت آغاز سال نوی این کشور تعطیل هستند. البته تعطیلات سال نو در چین به علت جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا و اجرای راحت تر تمهیدات بهداشتی در این زمینه چند روز تمدید شده، ولی قرار نیست بعد از پایان این تعطیلات دفاتر گوگل در چین بازگشایی شوند.

  • فیسبوک و گوگل اخبار نادرست در مورد کرونا را حذف می‌کنند

آنا: مدیران گوگل و فیسبوک اعلام کردند با برنامه‌ای جامع در تلاش هستند تا از انتشار اطلاعات و خبرهای نادرست در مورد ویروس کرونا مبارزه کنند.کارشناسان فیسبوک و شرکت‌های زیرمجموعه آن مانند اینستاگرام به‌صورت شبانه‌روزی پست‌ها و عکس‌های منتشرشده در مورد ویروس کرونا را بررسی کرده و در صورت تأیید غلط بودن آن، به‌سرعت پست مربوطه را حذف می‌کنند. این شبکه اجتماعی از کاربران خودخواسته است با گزارش هرگونه مورد اشتباه درباره این بیماری به تلاش جهانی برای مبارزه با کرونا کمک کنند.

  • «ماهواره ظفر» بر روی سکوی پرتاب

باشگاه خبرنگاران‌جوان: ماهواره سنجش از دور ظفر که قرار بود تا پایان امسال پرتاب شود، بر روی ماهواره بر سیمرغ مستقر شد. کل عملیات شروع تا پایان پرتاب این ماهواره، ۸ دقیقه طول می‌کشد. وزن این ماهواره ۱۱۳ کیلومتر است و قرار است در مدار دایره ایی حرکت کند. عمر عملکرد آن در مدار حداقل ۱.۵ سال است. وزیر ارتباطات از پرتاب این ماهواره تا قبل از دهه فجر امسال خبرداده است.

  • سواستفاده هکرها از ویروس کرونا برای سرقت اطلاعات افراد

مهر: هکرها با سوءاستفاده از شیوع ویروس کرونا، فایل های ویدئویی یا متنی به ظاهر ساده اما حاوی بدافزار را منتشر می کنند که اطلاعات موجود در موبایل یا رایانه کاربر را سرقت می کند. کارشناسان امنیت سایبری هشدار داده اند برخی لینک های حاوی اخبار یا ویدئوهایی درباره شیوع ویروس کرونا دارای بدافزار هستند. در حقیقت این لینک ها دارای کدی هستند که برای سرقت اطلاعات شخصی افراد ساخته شده است.

  • پتنت جدید هواوی برای یک گوشی تاشو با ۶ دوربین

آتی‌رسان: این پتنت هواوی، فرم فکتوری شبیه به نسل اول میت X را توضیح می‌دهد که البته تفاوت‌هایی هم با آن دارد. گوشی جدید، به سمت داخل تا می‌شود، در حالیکه میت X به سمت بیرون. به‌علاوه، میت X دارای چهار دوربین است، اما این هندست در مجموع شش دوربین دارد که دو تای آن در نوار عمودی جلو و چهار تای دیگر در پشت قرار دارند.

  • رشد نصب پیام‌رسان‌ها با قطع اینترنت

ایرنا: در سه ماهی که گذشت، ۲۰۲ میلیون جست‌وجو در کافه بازار انجام شد. نکته جالب توجه در جست‌وجو و نصب برنامه نشان می‌دهد، پیام‌رسان‌ها رشد خوبی داشتند. البته یکی از دلایل مهم این رشد به قطعی اینترنت در آبان‌ماه برمی‌گردد که راه ارتباطی برای دو هفته تنها از طریق اپلیکیشن‌های داخلی مقدور بود.

  • شرایط ویژه پیش خرید هوآوی Huawei Y9s در ایران

جی‌اس‌ام: گوشی Huawei Y9s یکی از جدیدترین محصولات هوآوی است که به‌زودی در ایران عرضه می‌شود و شرایط ویژه‌ای برای نخستین خریداران این محصول درنظر گرفته شده‌است. این محصول به زودی در بازار ایران قابل دسترس و خریداری خواهد بود. اما کسانی که علاقه دارند پیش از دیگران این گوشی را در دست بگیرند، می‌توانند از تاریخ ۱۱ تا ۱۶ بهمن ماه ۱۳۹۸ با مراجعه به فروشگاه‌های منتخب هوآوی در سرتاسر کشور (بیش از ۱۸۰ فروشگاه) و پرکردن فرم درخواست، بدون پرداخت هیچ وجهی برای پیش خرید ۲۰۱۹ Huawei Y9s اقدام کنند.

 

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

رونمایی گوگل از جما

گوگل یک مدل هوش مصنوعی متن‌باز به نام جما (Gemma) منتشر کرده است که می‌گوید با استفاده…

حقایقی جالب در مورد اینترنت

داتیکا-برنرز لی، دانشمند حوزه کامپیوتر در آزمایشگاه فیزیک ذرات ژنو سوئیس، تلاش می‌کرد راهی آسان برای دانشمندان…
آخرین مطالب : اخبار عمومی

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل