اخبار عمومی

مهمترین اخبار رسانه‌ها/ برنامه اپراتورهای مخابراتی آمریکا برای کنترل بحران کرونا

داتیکا: در پرونده خبری داتیکا، روزانه از مهمترین و جدیدترین اخبار حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مطلع شوید. مروری بر اخبار رسانه در یکشنبه بیستم و پنجم اسفند ماه را می خوانید:

  • برنامه اپراتورهای مخابراتی آمریکا برای کنترل بحران کرونا

ایسنا: اپراتورهای مخابراتی مستقر در ایالات متحده آمریکا برای دو ماه آینده به کاربران و مشترکان خود خدمات اینترنت رایگان و نامحدود ارائه می دهند.

شرکتهای AT&T و Verizon و Comcast که از بزرگترین اپراتورهای مخابراتی فعال در ایالات متحده آمریکا به شمار می روند، به منظور تشویق و ترغیب کاربران و مشترکان خود به ماندن در خانه و کاهش ترددهای غیر ضروری در خیابان ها و جاده ها، اعلام کرده اند که در دو ماه آینده که احتمالا روزهای اوج همه گیری و شیوع ویروس خطرناک کرونا خواهد بود، سرویس و خدمات اینترنت نامحدودی به مشترکان خود ارائه خواهند داد.

  • تا ساعاتی دیگر ۶۰ ماهواره اینترنتی به فضا می‌رود

فارس: شرکت فضایی اسپیس‌ایکس قرار است تا ساعاتی دیگر ۶۰ ماهواره اینترنتی را به فضا ارسال کند. این ارسال قرار است ۹:۲۲ دقیقه به وقت شرعی و ساعت ۱۶:۵۲ دقیقه به وقت تهران انجام شود؛ ایلان ماسک، بنیان‌گذار و مدیرعامل این شرکت آمریکایی نام این پروژه را استارلینک نهاده است. شرکت اسپیس‌ایکس تا این لحظه بیشتر جزئیات پروژه چند میلیارد دلاری خود برای ایجاد یک شبکه پرسرعت اینترنت در فضا را مخفی نگه داشته است.

  • سامسونگ در سکوت کامل خبری از گلکسی A11 رونمایی کرد

زومیت: گلکسی A11 با برخورداری از پردازنده ۸ هسته‌ای به سایت رسمی سامسونگ اضافه شده است و به‌زودی در چهار رنگ‌بندی مختلف عرضه می‌شود. سامسونگ روز گذشته از جدیدترین گوشی هوشمند خود به نام گلکسی A11 رونمایی کرد؛ البته با این تفاوت که برخلاف محصولات دیگر، شامل رویداد معرفی پرزرق‌وبرق نبودیم و گلکسی A11 در سکوت کامل خبری به سایت رسمی سامسونگ اضافه شد.

گلکسی A11 جدیدترین محصول از سری میان‌رده گلکسی A است که نمایشگری ۶/۴ اینچی را یدک می‌کشد. این نمایشگر از پنل LCD برخوردار است و رزولوشن آن به ۷۲۰ در ۱،۵۶۰ پیکسل می‌رسد. روی نمایشگر، حفره‌ای در نظر گرفته است که دوربین سلفی ۸ مگاپیکسلی با گشادگی دریچه دیافراگم F/2.0 را در خود جای می‌دهد.

  • ایمنی فناوری ۵G برای سلامت تأیید شد

مهر: تحقیقی جدید نشان می دهد فناوری ۵G ایمن است و بر سلامت انسان هیچ تاثیری نمی گذارد. پنلی از کارشناسان بین المللی  اعلام کرده اند فناوری نسل پنجم اینترنت  هیچ خطری برای سلامتی انسان ندارد.

کمیسیون مسئول ارزیابی ریسک های سلامتی انتشار امواج رادیویی یا ICIRP، راهنمای خود را در خصوص  قرار گرفتن در معرض میدان های الکترومغناطیسی که سیگنال های ۵G را پوشش می دهند را منتشر کرده است. طبق اعلام این کمیسیون در برابر  فرکانس  امواج میلیمتری ۵G که از باند ۶ گیگاهرتز و بالاتر استفاده می کند، باید اقدامات محافظتی انجام شود اما نسخه ای از اینترنت ۵G که درآمریکا استفاده می شود و به زودی در اروپا نیز به کار می رود، از فرکانس پایین تری استفاده می کند.

  • کمک ۲۰ میلیون دلاری فیس بوک برای مقابله با “کرونا”

ایران آنلاین: مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیسبوک روز جمعه اعلام کرد که فیسبوک تصمیم دارد کمک های مالی ویژه ای برای مبارزه با کرونا در سراسر جهان اختصاص دهد. این کمک های مالی با مبلغ قابل توجه ۲۰ میلیون دلار اهدا شده اند. فیس بوک ۱۰ میلیون دلار برای مبارزه های جهانی و ۱۰ میلیون دلار برای کمک های مالی به بنیاد CDC اختصاص داده است که جمعا  شامل ۲۰ میلیون دلار است.

افزون بر این ها یک شرکت وابسته به فیس بوک با همکاری گروهی از کارآفرینان مطرح سیلیکون ولی ۵٫۵ میلیون دلار را برای توزیغ غذا در سطح منطقه سانفرانسیسکو اختصاص داده اند. هدف از این کار تامین امنیت غذایی شهروندان در هنگام شیوع کرونا علام شده است.

  • فروشگاه‌های اپل تعطیل شد

ایسنا: اپل در کنار بسیاری دیگر از فروشگاه‌های آمریکایی از تعطیلی و بسته شدن تمامی فروشگاه‌های خرده فروشی خود در کشورهای مختلف به منظور جلوگیری از انتشار ویروس کرونا خبر داده است.

بر اساس خبری که در رویترز آمده است، اپل که بدون شک یکی از بزرگترین غول های تکنولوژی در جهان و ایالات متحده آمریکا به شمار می رود، به تازگی اعلام کرده که به منظور حفظ سلامت و بهداشت جوامع و جلوگیری از انتشار بیشتر ویروس کرونا تمامی فروشگاه های خرده فروشی خود را در جهان تعطیل خواهد کرد.

  • سامسونگ موبایل هایتان را تمیز می کند

مهر: با شیوع ویروس کرونا، شرکت سامسونگ اعلام کرده در مراکز خدماتی خود به طور رایگان موبایل، تبلت و ساعت های هوشمند افراد را با اشعه UV-C پاکسازی می کند. در بحبوحه شیوع ویروس کووید۱۹، فروشگاه های Samsung Experience و مراکز خدماتی این شرکت، «سرویس پاکسازی گلکلسی»(Galaxy Sanitizing Service)را ارائه می کنند. در این سرویس با کمک نور UV-C موبایل های کاربران به طور رایگان تمیز می شود.

این سرویس به جای مواد شیمیایی قدرتمند که ممکن است به دستگاه های الکترونیکی آسیب برساند، از اشعه  UV-C برای پاکسازی موبایل ها، ساعت های هوشمند، ایرباد های بی سیم و تبلت ها استفاده می کنند.

  • یوتیوب از بخش جدیدی در اپلیکیشن موبایل خود رونمایی کرد

زومیت: یوتیوب به‌تازگی در اپلیکیشن موبایل خود بخش ترندها را با یک بخش جامع‌تر و کاربردی‌تری جایگزین کرده است. یوتیوب به‌طور رسمی اعلام کرد که بنا دارد در اپلیکیشن اندروید و iOS خود، تب Trending را با تب جامع‌تری به نام Explore جایگزین کند. تب جدید مشابه تب ترندها محتوی ویدئوهای پربازدید این پلتفرم خواهد بود؛ اما در کنار آن دسته‌بندی‌های بیشتری نظیر گیمینگ، موسیقی، آموزشی و مد و زیبایی را هم در خود جای خواهد داد؛ بدین ترتیب کشف ویدئوهای جدید بر اساس موضوع برای کاربران آسان‌تر خواهد شد. ناگفته نماند که بخش ترندها به‌ طور کلی حذف نمی‌شود بلکه درون صفحه‌ی Explore دکمه‌ای برای آن در نظر گرفته خواهد شد. این به‌روزرسانی ظرف چند روز آینده در اپلیکیشن‌ یوتیوب برای هر دو سیستم‌عامل اندروید و iOS اعمال خواهد شد.

  • رویت یوفوی عجیب در آسمان آمریکا!

باشگاه خبرنگاران جوان: رویت یک یوفو که شکلی عجیب داشت در آسمان ایالت ماساچوست آمریکا خبرساز شد. تاکنون گزارش‌های زیادی از رویت یوفو‌ها یا اشیاء پرنده ناشناس در سراسر جهان منتشر شده است. برخی نظریه پردازان توطئه آن‌ها را ساخت برخی کشور‌ها می‌دانند و از طرفی برخی دیگر نیز آن‌ها را متعلق به فرازمینی‌ها می‌دانند. هر چه که باشد هنوز هیچ کسی منشاء دقیق این اشیاء پرنده را نمی‌داند.

اما ویدئویی که به تازگی منتشر شده است رویت یک یوفوی عجیب را در آسمان کشور آمریکا به تصویر می‌کشد. در این ویدئو این یوفو که شکلی شبیه به یک کلید دارد در حال پرواز در آسمان دیده می‌شود. این ویدئو همچنین پرواز یک هواپیما را که در نزدیکی این یوفو در حال پرواز است نشان می‌دهد. محل دقیق تهیه این ویدئو شهرک ” پلیموث ” در ایالت ماساچوست آمریکا بوده است.

  • مایکروسافت یکی از بزرگترین باتنت های جهان را از کار انداخت

مهر: مایکروسافت با همکاری چند شرکت دیگر باتنتی شامل بیش از ۹ میلیون رایانه را از کارانداخت. این یکی از قدیمی ترین و بزرگترین باتنت های جهان بود. مایکروسافت یکی از بزرگترین و قدیمی ترین باتنت های جهان را  از کار انداخت. باتنت شبکه ای غیر قانونی از رایانه هایی است که به بدافزاری مبتلا شده اند و از آنها برای انجام طرح های گسترده فیشینگ استفاده می شود.

عملیات از کار انداختن باتنت با همکاری واحد «جرایم دیجیتالی» مایکروسافت، شرکت امنیت سایبری «بیت سایت» و چند شریک دیگر در ۳۵ کشور مختلف انجام شد. باتنت مذکور «نکورز»(Necurs) نام داشت و طی ۸ سال بیش از ۹ میلیون رایانه را مبتلا کرد. این باتنت برای ابتلای رایانه ها از شیوه ارسال ایمیل های انبوه و فعالیت های کلاهبردارانه دیگر استفاده می کرد.

  • کرونا خریدهای اینترنتی را ۳ برابر کرده؛ نیروی کار کافی نداریم

ایرنا: با شیوع ویروس کرونا و خانه‌نشینی مردم، میزان خریدها در یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های اینترنتی تقریباً سه برابر شده است.

سیدمهدی اعتمادی، مدیر بازاریابی اُکالا (فروشگاه اینترنتی افق کوروش) در این باره گفت: در حال حاضر میزان تقاضا برای خریدهای اینترنتی تقریباً سه برابر میزان قبل شده است. لیکن به علت محدودیت‌های عملیاتی، ما صرفاً توانسته‌ایم بخش کمی از این تقاضا را برآورده کنیم. همچنین سبد خرید مردم نیز بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است. ما در حال حاضر فروش فعالانه خود را متوقف کرده و همه ظرفیت خود را به فروش غیرفعالانه که سه برابر شده، اختصاص داده‌ایم.

  • ترامپ استفاده از تجهیزات هواوی را در شبکه‌های روستایی هم ممنوع کرد

دیجیاتو: ترامپ با امضای قانونی استفاده از تجهیزات هواوی را برای اپراتورها در شبکه‌های روستایی ایالات متحده آمریکا ممنوع کرد. FCC به اپراتورها برای حذف تجهیزات ممنوعه و همچنین جایگزینی آن‌ها، کمک مالی می‌کند.

دونالد ترامپ روز پنجشنبه قانونی را امضا کرد که به سبب آن، اپراتورها امکان استفاده از بودجه دولتی برای خرید تجهیزات مخابراتی موردنیاز خود از شرکت‌های هواوی و ZTE را نخواهند داشت. در ابتدا دولت ایالات متحده تجهیزات شرکت هواوی را به عنوان یک تهدید برای امنیت ملی معرفی کرد. سپس کمیسیون فدرال ارتباطات (FCC) در نوامبر ۲۰۱۹ تصمیم گرفت استفاده از بودجه خدمات عمومی سالانه ۸٫۵ میلیاردی خود را برای خرید تجهیزات و خدمات از شرکت‌های چینی ممنوع کند.

  • سریع ترین رایانه کوانتومی ساخته شد

ایران آنلاین: شرکت “هانی ول”(Honeywell) ادعا کرد موفق به ساخت قدرتمندترین رایانه کوانتومی جهان شده است و آن را اواسط سال جاری میلادی رونمایی می‌کند.

مسابقه برای ساختن بهترین و سریعترین رایانه کوانتومی جهان همچنان پرشور ادامه دارد، اما اکنون فقط شرکت های “Google AI” و “IBM” نیستند که در این رقابت مسابقه می دهند، بلکه شرکت “Honeywell” نیز به آنها پیوسته و ادعا می کند گوی سبقت را از آنها ربوده است. شرکت “هانی ول” این جمله جسورانه را بیان کرده است که “تا اواسط سال ۲۰۲۰، قوی ترین رایانه کوانتومی دنیا را رونمایی می‌کنیم.”

شرکت های “Google AI” و “IBM” اکنون مدتی است که در حال رقابت در این مسابقه هستند. اکتبر گذشته بود که گوگل ادعا کرد موفق به ساخت یک رایانه کوانتومی شده است که می تواند مسائلی را حل کند که قدرتمندترین ابررایانه جهان به ۱۰ هزار سال زمان برای حل آنها نیاز دارد و به برتری کوانتومی دست یافته است.

  • همکاری هواوی برای راه اندازی شبکه نسل پنجم فرانسه قطعی شد

فارس: فرانسه سرانجام به هواوی اجازه می دهد تا از برخی تجهیزات خود برای کمک به راه اندازی شبکه نسل پنجم این کشور بهره بگیرد. این امر دستاوردی مهم علیرغم فشارهای تحریمی آمریکاست. آمریکا بارها به فرانسه برای کنار گذاشتن شرکت چینی هواوی از طرح توسعه شبکه نسل پنجم خود فشار آورده بود، اما فرانسه سرانجام تسلیم این فشارها نشد.

قرار است آژانس امنیت سایبری فرانسه به شرکت های مخابراتی و اپراتورهای این کشور اعلام کند که مجاز به استفاده از کدام یک از محصولات تولیدی هواوی در شبکه های نسل پنجم خود هستند. البته هنوز به طور علنی چیزی در این مورد اعلام نشده است.

 

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل