موبایل؛ بدون نقطه کور در جهان

با معرفی سرویس مشترک ماهواره استارلینک و شرکت خدمات همراه تی‌موبایل، از سال آینده برقراری ارتباط مکالمه و اینترنت موبایل در نقاط کور و دور افتاده جهان امکان پذیر می‌شود

به گزارش داتیکا به نقل از روزنامه هشمهری، شرکت‌های اسپیس‌ایکس و T-Mobile با اعلام همکاری خود برای ارائه خدمات تلفن همراه با عنوان «پوشش بالا و فراتر از آن» از طریق ماهواره‌های استارلینک خبرساز شده‌اند.

ایلان ماسک به‌عنوان مؤسس شرکت فضایی اسپیس‌ایکس در مراسمی اعلام کرد: همکاری این دو شرکت، به یک پوشش قوی در مناطقی منجر می‌شود که هم‌اکنون از ضعف خدمات تلفن همراه رنج می‌برند.

پوشش مناطق کور
2شرکت اسپیس‌ایکس و تی‌موبایل در یک بیانیه مطبوعاتی گفتند که این طرح جدید پوشش تقریبا کاملی را در اکثر مناطق آمریکا، حتی در بسیاری از دورافتاده‌ترین مکان‌ها که پیش از این سیگنال‌های سلولی سنتی غیرقابل دسترسی بودند، فراهم می‌کند. مایک سیورت، مدیرعامل شرکت خدمات همراه آمریکایی T-Mobile در مراسمی که در تگزاس برگزار شد، گفت: انتظار می‌رود این سرویس سال آینده با استفاده تی‌موبایل از طیف باند میانی خود برای ایجاد یک شبکه جدید، راه‌اندازی شود. او تأکید کرد: این سرویس روی بیشتر تلفن‌های همراه کار می‌کند و سرویس پیام کوتاه نخستین سرویسی است که عرضه می‌شود. ماسک این خبر را حتی در توییتر خود اعلام و ادعا کرد هدف این سرویس جدید از بین بردن مناطق کور آنتن‌دهی در سراسر جهان است. او البته در پاسخ به سؤالاتی که شده بود از یک قابلیت خارق‌العاده این سرویس پرده برداشت و گفت: خودروهای تسلا همچنین می‌توانند به ماهواره‌های استارلینک جدید متصل شوند. ماهواره‌های استارلینک شرکت اسپیس‌ایکس در ابتدا برای ارائه اینترنت پرسرعت به افرادی که در مناطق دور‌افتاده زندگی می‌کنند، راه‌اندازی شد. ‌اکنون اینترنت ماهواره‌ای استارلینک بیش از 400هزار مشترک در سراسر جهان دارد و بیش از 2800ماهواره در مدار پایین زمین قرار گرفته‌اند. قیمت سرویس اینترنت استارلینک برای برخی از کاربران در بریتانیا، مکزیک، آلمان و هلند کاهش یافته است.

رفع موانع برقراری ارتباط با ماهواره‌های استارلینک
پیش از برگزاری، ماسک، مراسم تگزاس را به‌عنوان یک اتفاق خاص معرفی کرده بود و گمانه‌‌زنی‌ها در توییتر با حدس‌‌هایی درباره خبر بزرگی که قرار است اعلام شود، بالا گرفت. حالا و با اعلام این خبر مهم، واضح است که انتظارات برآورده شده است. اسپیس‌ایکس ارائه طرح را با تأکید بر نیازهای ارتباطی آغاز کرد چراکه نزدیک به 20درصد از مناطق آمریکا تحت پوشش شبکه‌های موبایل قرار ندارند. در این طرح شرکت تی‌موبایل قصد دارد با ادغام طیف PCS باند میانی موجود خود در ماهواره‌های استارلینک V2 که به‌زودی در سال آینده پرتاب می‌شوند، مناطق کور تلفن همراه را به‌طور کامل حذف کند. این کار به تلفن‌های همراه اجازه می‌‌دهد بدون دستکاری در تنظیمات، مستقیما به ماهواره‌ها متصل شوند. با پوشش جدید امکان ارسال پیام‌‌های متنی MMS و SMS و در نهایت تماس صوتی فراهم می‌شود. شرکت تی‌موبایل همچنین اعلام کرد که قصد دارد این سرویس را بدون هیچ هزینه اضافی یا افزایشی در برنامه‌های اشتراک خود قرار دهد.

برقراری ارتباط‌های فوری
البته سرعت و برقراری ارتباط به‌مراتب کمتر از پایانه‌هایی خود استارلینک یا اتصال استاندارد G4 یا G5 است و در هر منطقه فقط 2تا4 مگابیت پهنای باند وجود خواهد داشت. به‌گفته ماسک، این سرعت برای پیامک و تماس صوتی عالی است‌، اما سرویسی با پهنای باند بالا محسوب نمی‌شود. با این حال در شرایط حیاتی، امکان برقراری ارتباط اضطراری را فراهم می‌کند. البته این اتصال به آنتن‌های بزرگ و قدرتمند در فضا نیاز دارد. این امکانات هم به‌زودی با پرتاب ماهواره‌های نسل دوم استارلینک با موشک استارشیپ اسپیس‌ایکس، ارائه خواهد شد. این آنتن‌های جدید شامل طیف تی‌موبایل علاوه بر آنتن‌های باند Ku و Ka برای پایانه‌های استارلینک و پیوندهای لیزری که امکان ارتباط پرسرعت بین ماهواره‌ها را فراهم می‌کنند، خواهد بود. به‌گفته ماسک نخستین اتصال در اواخر سال2023 پیش‌بینی می‌شود. درحالی‌که این همکاری بین اسپیس‌ایکس و تی‌موبایل است، این دو شرکت امیدوارند بتوانند با سایر اپراتورها این طرح را به اشتراک بگذارند. تا طیف وسیع‌تری از افراد بتوانند از امکانات این سرویس سود ببرند.
درحالی‌که گمانه زنی‌هایی در مورد اتصال ماهواره‌ای اپل در گوشی‌های هوشمند این شرکت قبل از عرضه آیفون13 و پس از آن آیفون14 وجود داشت، با استفاده از این ماهواره‌ها و استفاده از باندهای فرکانسی مرسوم، هیچ سخت‌افزار یا نرم‌افزار اضافی روی گوشی‌ها لازم نخواهد بود و به این ترتیب اتصال مستقیم ماهواره‌ای در گوشی‌های فعلی آیفون و اندروید به‌راحتی کار خواهد کرد.

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

خداحافظی با نقاط کور دنیا

برای استفاده از اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در گوشی، همچنین ارسال پیامک و ارتباط صوتی، نیازی به تغییر…
آخرین مطالب : اخبار عمومی،فناوری ارتباطات

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل