موج‌سواری روی احساسات مردم/ آوای انتظاری که فالش می‌زند!

داتیکا– یکی از مهمترین ویژگی‌های مردم ایران، خلق‌وخوی عاطفی و احساسی بودن آن‌هاست. موضوعی که متاسفانه گاهی توسط بسیاری از افراد و تاجران در حوزه‌های مختلف به منبع درآمد تبدیل می‌شود. با توجه به اینکه نیمه دوم سال ۹۸ پرتلاطم و پرماجرا بود، پول در آوردن از احساسات جریحه‌دار شده مردم نیز کم اتفاق نیفتاد. برای مثال، حادثه ترور سردار سلیمانی، جان‌باختن افرادی در تشییع جنازه او، حادثه سقوط هواپیما و … تنها بخشی از مواردی بودند که در همین یکی دو ماه اخیر اتفاق افتادند. اما اپراتور اول ایران چگونه با استفاده از این فرصت، برای خودش درآمدزایی کرد؟

به گزارش داتیکا، مدت‌هاست که کلیدواژه “ارزش افزوده” به ادبیات فعالان حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات ایران افزوده شده است. پس از انتقادات فراوانی که از این روش درآمدزایی به عمل آمد که به نوعی با سواستفاده از ناآگاهی مردم از یک‌سری دستورالعمل‌ها به کسب درآمدهای میلیاردی از جیب آن‌ها منجر می‌شد، وزارت ارتباطات و شخص آذری جهرمی، به هر نحوی بود جلوی این ماجرا را تا حدودی گرفتند. اما هنوز نمی‌توان به صورت کامل ادعا کرد که این روش درآمدزایی به کلی از عرصه کسب‌وکار برچیده شده است.

برای مثال، پس از واقعه تلخ ترور سردار سلیمانی، اپراتور اول ایران، همراه اول، با فرستادن پیامک‌هایی به مشتریانش، لیستی از آواهای انتظار پیشنهادی و مرتبط با حادثه روز را ارسال کرد که با فعالسازی آن‌ها به صورت رایگان، آوای انتظار آن‌ها فعال می‌شد. اما نکته مهم ماجرا آن است که آواهای انتظار در همراه اول، به صورت خودکار با پایان دوره یک‌ماهه تمدید می‌شوند. مساله‌ای که همراه اول در مورد آن در پیامک‌هایی که به مشتریانش ارسال کرده بود شفاف‌سازی نکرده است. هرچند با توجه به فرایند مرسوم فعالسازی این آواهای انتظار، می‌توان به سادگی پیش‌بینی کرد که این سرویس‌ها با پایان دوره یک ماهه رایگانشان، به صورت خودکار تمدید خواهند شد و به محل درآمدی برای همراه اول تبدیل می‌شوند. این دقیقا همان سازوکار خدمات ارزش‌افزوده ست که وزارت ارتباطات وعده برچیده شدن آن را داده بود اما حالا به نحوی دیگر، دوباره شمایلش پیدا شده است.

اینکه در شرایطی که ذهن مردم ایران در آشفتگی از دست دادن سردار سلیمانی است، از آب گل آلود ماهی گرفته شود، تنها یک طرف ماجراست. معضلی که با اطمینان خاطر می‌توان روی آن دست گذاشت و از همراه اول انتقاد کرد آن است که چرا به صورت شفاف به مخاطبانش اطلاع نداد که این آواهای انتظار قرار است پس از یک ماه تمدید شوند و به قبض موبایل شما مبلغی اضافه شود و تا کد فلان یا بهمان را نزنید این زنجیره پاره نخواهد شد. زیرا همانطور که گفته شد این سازوکار، همان سازوکار کسب درآمد غیرقانونی به وسیله خدمات ارزش افزوده ست. البته این بار در لباس بهره‌مندی از ملی‌گرایی ملت و با سواستفاده از احساسات جریحه‌دار شده مردم از خبر شهادت سردار سلیمانی.

با توجه به اینکه پیش از این هم مشترکان همراه اول شکایت‌های فراوانی از فعال شدن سرویس‌های RBT بدون اطلاع قبلی داشتند، بهتر است این موضوع پیگیری شود و شاید بهتر باشد از سوی وزارت ارتباطات نیز جدی گرفته شود. زیرا کوتاه آمدن در قبال چنین فعالیت‌هایی می‌تواند شاخک‌های طماعان سواستفاده گری که پیش از این منبع درآمدشان کلاهبرداری با استفاده از خدمات ارزش افزوده بود را تیز کند و دوباره به صحنه کلاهبرداریشان برگردند.

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار،فناوری ارتباطات،کسب و کار

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل